#18 Dubio op donderdag 26 september - Dialect of grap?

  • 26 September 2019
  • 36 reacties
  • 1587 keer bekeken
#18 Dubio op donderdag 26 september - Dialect of grap?
  • Anonymous
  • 0 reacties
Dubiooootjuh maar dan anders, nu vooral voor moderators maar ook voor klanten.

Ik durf het bijna niet te vragen, ben heel erg bang. 😁😛😀

Mag ik ook eens een kleine dubio voorstellen?

Of je mag mensen alleen te woord staan in dialect....
Of je mag nooit meer lachen, grappig zijn.

Wat zou je kiezen?

36 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Het wordt een dialect! Een leven zonder lachen is voor mij onmogelijk, zoals mijn collega's ongetwijfeld kunnen beamen😅
Reputatie 7
Badge +28
Als je plat ken proten, dan moej het niet laoten 😎
Reputatie 7
Álles is goed! Behalve, Gronings, Drents, Zeeuws of Limburgs 😖
Reputatie 7
Badge +30
Tou eem Jeroen!
Reputatie 7
Wat in prachtige dubio, @Dreekuh-53! Dêr moat ik om laitsje. En ik kin ek net sûnder dat libje. Ik wit net as ik myn wurk noch kin útfiere, ik besykje 't gewoan. It liket lestich te lêzen en te begripen. Foar dúdlikens is dit gjin dialekt, mar in taal!
Reputatie 7
Foar dúdlikens is dit gjin dialekt, mar in taal!
Precies en die moeten we koesteren!!!
Reputatie 7
Badge +20
Ik maak nooit grappen en ik lach niet.
Reputatie 7
Badge +28
Ik maak graag een dolletje met bv klanten als de situatie het toelaat.

Maar mijn Haagse tongval zal ik altijd blijven houden. Die raak ik nooit meer kwijt. Maar eigenlijk ben ik ook wel trots op dat mooie taaltje.

Oh Oh Den Haag......, mooie stad achter de duinen.
Reputatie 7
Badge +16
Wat in prachtige dubio, @Dreekuh-53! Dêr moat ik om laitsje. En ik kin ek net sûnder dat libje. Ik wit net as ik myn wurk noch kin útfiere, ik besykje 't gewoan. It liket lestich te lêzen en te begripen. Foar dúdlikens is dit gjin dialekt, mar in taal!
Zo onleesbaar, dat hier bijna reclame had kunnen staan. Is er ook een ondertiteling voor? 😅

Ik maak nooit grappen en ik lach niet.
Dit. 🤐



Dreekuh-53 schreef:Of je mag mensen alleen te woord staan in dialect....

Nadat regelmatig dames in de kroeg vroegen of ik cola wilde bestellen, ben ik naar de eerste beste logopedist gegaan om het dialect eruit te krijgen 🥃😥.
Gellie zaalt misschien denken: hoe is ie durrop gekommen? Ik zal't ff uit de duukskes doen.

Ik ben vruuger kok gewist, ginne goeje, te veul stress, vul te veul gejaoch, te aauwd.

Op de kookschool mi een kerstviering in de kantine waren ze een toneelstuk, een stukske an het opvoeren.
Enne kwam mi braod op en ik zin tigge de aander die bij min zaaten: wa een geile mik!

Ze schoten in de lach en enne vroeg: wa zin de gij? Dus ik zin mar wer: wa een geile mik. Ik dacht dun dieje hè zeker nie gehört wa ik zin.

Ik was bloedserieus en die aander zaaten toch zò te lachen.
Geen idee wurrum, gellie wel? 😉😁

Vur deginne die het niet wit..
Bij min in de buurt wordt geel als geil uitgesproken. 😀
Reputatie 7
Badge +21
Easy! Dialect 🙂 Maar het enige dialect wat ik spreek is het inslikken van voornamelijk de 'n'.. Dus zo lastig is dat niet voor mij, of voor anderen die mij moeten verstaan 🤣
Reputatie 7
Dialect is makkelijke keuze hierin inderdaad. Net als Susan slik ik ook vooral de N in aan het einde van woorden, dus misschien moet ik wat meer dialect leren. Of een nieuw dialect introduceren 😁
Reputatie 7
Badge +24
Deze is mooi @Dreekuh-53 😎

Natuurlijk ga ik wel voor dialect, een klein beetje in Drenthe opgegroeid. Van mijn 13de tot mijn 17de.

Álles is goed! Behalve, Gronings, Drents, Zeeuws of Limburgs 😖

Bist du nog waol heulmoal zuuver in de panne? (Ben je nog wel goed in je hoofd?)

En natuurlijk een favorietje in het Noorden: Eem poar neem'n.



*Disclaimer: Geen 18, geen alcohol. Drink met mate.
Reputatie 7
Badge +24
Easy! Dialect 🙂 Maar het enige dialect wat ik spreek is het inslikken van voornamelijk de 'n'.. Dus zo lastig is dat niet voor mij, of voor anderen die mij moeten verstaan 🤣

@Susan_ Wauw, zeg eens nonsense.
Reputatie 7
Badge +21
Ik ben un echte Luwarder en die prate Luwadders.
Het luwadders is een mengsel van ut Frysk en Nederlans.
Als ik ergens buten mien stad ben dan mut ik er om denken om ABN te prate, maar dat gaat mie oek niet so goed af, ik ken dan better Frysk prate. maar dat ferstaat gien mens buten Frieslan.
Mien moeke kwam uut Heemsteede, mien vader uut Dokkum.
Se liepen tegen de kerst op straat te wandelen en toen sei er een Folle lok en seine.
Waarop mijn moeke sei, wat betekend dat? en mien vader: Veel geluk en zegen, mien moeke sei Wat een rot taal is dat toch 😋
Reputatie 7
Badge +21
Ik maak nooit grappen en ik lach niet.

Geloof je het zelf @Bart_ ? 😋
Reputatie 7
Badge +20
Geloof je het zelf @Bart_ ? 😋
Ja
Reputatie 7
Badge +16
Haha, overduidelijk dialect, ik ga er dan wel van uit dat ik het dan direct vloeiend spreek 👍😄
Reputatie 7
Hey jongens, waar blijft de Dubio op Donderdag deze week? ;)
@SjorsK, jij een leuke in gedachten?
Reputatie 7
Ik heb er geen!

Zit op het moment zelf zwaar in dubio met de overgang van iOS naar Android (vandaag komt het laatste onderdeel als een nieuwe phone) Dan is alles van Apple foetsie😇
Reputatie 7
Badge +28
Misschien beter om daar geen dubio van te maken inderdaad 😅 Welk toestel is het geworden?
Reputatie 7
@SjorsK gaat een weekje Dubben om een leuke Dubio op Donderdag te maken. Volgende week wordt die hier gepresenteerd ;)

Heeft @Noordzee nog een wild idee?
Reputatie 7
Badge +28
Zo, daar overval je mij mee. Nu even niet, misschien later ooit.
Reputatie 7
@Joran ook niet doen nee, komt ruzie van!

Nou het begon met het overlijden van mijn ipad air 2. En jeroentje had geen zin om een vervangende ipad a €570,- aan te schaffen. Dit is een Huawei Mediapad M5 geworden a €299,- geld ook voor een iphone a €700,- + of een Android toestel van +- €500,- Ik heb het er niet meer voor over.

Nu werkt het ook niet fijn om met twee besturingssystemen te werken, dus ben ik gaan kijken naar een oplossing voor een vervangend toestel voor de XR. Na veel uitzoekwerk uitgekomen bij een Oneplus of een Huawei P30. Maar ik zit/zat nog in een lopend contract tot febru 2021 (is eerder verlengt geweest) en de XR is allang afbetaald.

Jammergenoeg leverd KPN nog geen Oneplus toestellen anders was de keuze simpel. Gewoon de Oneplus kopen en de XR verkopen, alleen zijn er door onverwachte kosten voor vervangende apparatuur in huis geen buffer meer om een los toestel te kopen op dit moment. Maar na wat gezellig kletsen met @Susan_ heeft ze wat magic gebruikt en mijn abbo omgetoverd naar een nieuw 2 jarig abbo maar met de P30 erbij, qua kosten €9,- per maand meer dan nu sim only. Oftewel drie tientjes maar per maand.

Zodra de XR is verkocht de P30 aflossen, en abbo lekker laten lopen. Kan ik mooi twee jaar ompielen in de Android wereld om lekker wegwijs te worden. Komt de Oneplus daarna wel weer 😎 oftewel gelijk goed overgaan want half werk is ook niks!

Wel moet ik nog enorm wennen🤓

Edit: Na plaatsen bericht staat opeens postnl voor de deur 😅
Reputatie 7
Badge +28
Volgens mij een prima keus! Echt een mooi toestel de P30, dat scherm.. 🤤 Ben benieuwd hoe goed de vingerafdrukscanner achter het scherm werkt. Ik had niets te maken met de postbode maar leuke timing. Veel plezier met het toestel!

Ik doe het nog een tijdje met de Xiaomi Pocophone maar als die uit elkaar valt heeft OnePlus ook zeker mijn interesse.

Reageer