ACM gaat met aangescherpte regels strenger optreden tegen doorschakeldiensten

  • 23 November 2022
  • 11 reacties
  • 151 keer bekeken

https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-gaat-met-aangescherpte-regels-strenger-optreden-tegen-doorschakeldiensten

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Positieve ontwikkeling inderdaad. Ik kwam het net ook al bij de NOS tegen:

https://nos.nl/artikel/2453541-duur-doorschakelen-naar-gratis-0800-nummer-straks-verboden

 

Hoi allemaal,

Duur doorschakelen wordt verboden Bedrijven die bellers voor veel geld doorschakelen naar 0800-nummers mogen dat vanaf 16 december niet meer doen, dan is het verboden, zegt het ministerie van Economische Zaken.

Toezichthouder ACM gaat aanbieders actief controleren. Wie zoekt naar het telefoonnummer van een instantie of overheidsdienst komt gemakkelijk uit bij het nummer van een betaalde doorschakeldienst, terwijl het rechtstreekse nummer gratis is.
Dat gebeurde tijdens corona met een nummer van de GGD.

Veel mensen hebben volgens de ACM niet door dat ze bellen via een betaald 0900-,0906- of 0909- nummer. Dat kan tot hoge kosten leiden.

BRON: https://teletekst-data.nos.nl/webplus?p=111

 

Admin: samengevoegd

Reputatie 7
Badge +8

Eindelijk! 🙂

Ik denk uiteindelijk dat dit nog eens de doodsteek wordt van deze malafide partijen. 

Dit is goed nieuws inderdaad alhoewel men wel weer laat is met dit soort dingen, edoch er zijn al eerder pogingen gedaan zijn, zie de acm link, onderaan staan eerdere artikelen.

Maar, de beheerder van zo'n gratis nummer (in deze de KPN) zou ook wel degelijk ook iets kunnen doen om dit tegen te gaan, door een melding te laten horen bij het maken van de verbinding, al dan niet op basis van het inkomende nummer.
( wie doet er een suggestie voor de boodschap-tekst ? )


 

Reputatie 7
Badge +8

Al zou de KPN controleren op het inkomende nummer van zo een doorverbindnummer, kan dit eenvoudig gefaked worden. En hoe ga je die nummers bijhouden? Wat nu als die bedrijven meerdere nummers gebruiken om uit te bellen?

Het zal mij bovendien ook niks verbazen dat die doorverbindnummers niet naar het 0800-nummer doorverbinden, maar na een (uitgelekt) lokaal nummer. Elk 08xx/090x servicenummer wordt uiteindelijk doorverbonden met een lokaal nummer. Al zijn deze vaak onbekend.

 

Al zou de KPN controleren op het inkomende nummer van zo een doorverbindnummer, kan dit eenvoudig gefaked worden.

Ja ja, voor elke oplossing is weer probleem, zeker bij dit gedoe, cq de mensen die dit soort dingen uitdenken.

En hoe ga je die nummers bijhouden? Wat nu als die bedrijven meerdere nummers gebruiken om uit te bellen?

Tsja, of omkeren , als het geen nummer is van een klant, of 06 of “normaal” vast.

Maar inderdaad, dat is het volgende kat-muis gedoe dan.

Mijn ervaring, een kennis kocht een nieuwe telefoon en was mijn nummer kwijt, hij belde mij vanaf een 088 nummer (oid), dat was zo’n nummeropzoekdienst dus, ik zag dat en belde hem terug.

Het zal mij bovendien ook niks verbazen dat die doorverbindnummers niet naar het 0800-nummer doorverbinden, maar na een (uitgelekt) lokaal nummer. Elk 08xx/090x servicenummer wordt uiteindelijk doorverbonden met een lokaal nummer. Al zijn deze vaak onbekend.

Ik schreef ook :

. . .al dan niet op basis van het inkomende nummer.

Een eenvoudige algemene boodschap zou al veel helpen.

Reputatie 7

Het werd ook wel hoog tijd dat dergelijke doorschakeldiensten aan banden gelegd zouden gaan worden. Hoeveel mensen hier wel niet de dupe van worden.

 

Off-topic:

Ik zou willen dat de ACM het ook gaat verplichten dat er een opt-in komt voor data-roaming buiten Europa zodat nietsvermoedende vakantiegangers op het strand van de Griekse eilanden onder de kust van Turkije niet meer verrast gaan worden door exorbitant hoge kosten omdat ze ongemerkt met een Turkse provider verbonden zijn.

Dat is dan weer een ander probleem, maar hieruit blijkt wel dat de ACM maatregelen neemt, maar dan wel als er eerst veel geld de verkeerde kant uit is gegaan :-/

En op basis van veel klachten aan het adres van de ACM, neem ik aan, kortom, laat van je horen, aan de ACM.

 

Al zou de KPN controleren op het inkomende nummer van zo een doorverbindnummer, kan dit eenvoudig gefaked worden. En hoe ga je die nummers bijhouden? Wat nu als die bedrijven meerdere nummers gebruiken om uit te bellen?

Het zal mij bovendien ook niks verbazen dat die doorverbindnummers niet naar het 0800-nummer doorverbinden, maar na een (uitgelekt) lokaal nummer. Elk 08xx/090x servicenummer wordt uiteindelijk doorverbonden met een lokaal nummer. Al zijn deze vaak onbekend.

 

Niet geschoten is altijd misgeschoten. Wat hier wordt voorgesteld door anderen en ik zal het dus niet herhalen is niets anders dan dat wat ook met Virusscanners (firewalls) gebeurt. 

Reputatie 7
Badge +12

Berichten die off topic zijn worden verwijderd en daarom heb ik het laatste bericht zojuist verwijderd. 

Reputatie 7
Badge +16

Goed dat dit eindelijk gebeurd, ik heb niks tegen diensten als er daadwerkelijk een meerwaarde geboden wordt maar dit is helaas niet het geval.