[Algemeen] HELP de KPN verzuipt*!?

  • 3 december 2017
  • 23 reacties
  • 349 keer bekeken

Reputatie 6
Hallo KPN?

Waarom mislukken er toch zo veel - voor de (nieuwe) klanten van KPN dan - van die super leuke nieuwe ontwikkelingen, introducties van nieuwe producten, een beloof-projecten bij jullie?

Zijn het echt alleen maar de - altijd vervelend natuurlijk - technische problemen of speelt inmiddels - gezien het financiële resultaat van KPN - het ontbreken van de benodigde knikkers ook een rol?

Ik ben nog niet zo heel lang actief lid van dit super leuke en gezeliige KPN Consumenten Forum, maar ik word er steeds minder blij van!

Ik heb in een zeer korte tijd dan ook al drie "Red Flags" genoteerd:
- introductie en verkoop van die super mooie nieuwe Apple iPhone X = slecht gemanaged voorraadbeheer en zeer slechte communicatie hierover. Hoe loopt het nu voor de (nieuwe) klanten KPN?

- introductie en uitrol van Visual VoiceMail = zeer verwarrende introductie en slechte communicatie. Alle info over de (her)introductie van deze dienst is inmiddels weggemoffeld onder het tapijt en dus ook niet meer zichtbaar op de website KPN.com! Hoe dan KPN?

- introductie en uitrol van HD op 1 = de techniek of de knikkers, snappen jullie het zelf eigenlijk nog wel KPN?

Ik ben bang dat de allereerste vraag die mr. Maximo Ibarra - niet alleen als de nieuwe CEO - Chief - maar zeker ook namens alle aandeelhouders van KPN - aan het Management - Indians - van KPN zal zijn: "Hoe vonden jullie het zelf gaan in 2017?"

Ik bedoel maar! 🤐

Lees het CV van mr. Maximo Ibarra - Google is mijn vriend - en je komt erachter, dat het 1 miniuut over 12 is voor de KPN organisatie. En daar word ik - en vele (nieuwe) klanten van KPN met mij - natuurlijk niet blij van, want er gaat een hoop veranderen en niet alleen in positieve zin voor alle (nieuwe) klanten van KPN.

Ik vertrouw - hoop doet leven - er natuurlijk wel op dat mr. Ibarra alle (nieuwe) klanten van KPN wel zal zien als zijn eigen "leales amigos de KPN!":

Edit: De gekozen ik-vorm = ik, de klant die centraal staat?

Heb een fijne - nu dan toch echt - zondag! 😎

*| vrij vertaald "Help, de Dokter verzuipt!"

Het moet in 2018 echt allemaal anders gaan bij KPN?


23 reacties

Reputatie 5
Badge +11
Hoi Berend,

Bedankt voor je bericht op ons forum. Ik ken je nog van het zakelijke KPN forum als ik het goed heb. Leuk dat je ook hier actief bent nu!

Je eerlijkheid en je mening worden gewaardeerd. Laat ik dat voorop stellen. Natuurlijk willen we altijd de beste diensten aanbieden aan onze klanten en blijven we werken aan verbeteringen. We voegen dan regelmatig nieuwe producten, wijzigingen en extra's toe aan onze pakketten. Net zoals in het leven, gaat het soms niet vlekkeloos, hoe goed we onze best ook doen om het allemaal in goede banen te leiden. Omdat we als KPN een groot bedrijf zijn, wordt er veel van ons verwacht en dat mag ook! Echter is het tegelijkertijd zo dat een (simpel) idee als 'HD-op-1' toch veel werk is, omdat we veel klanten hebben.

- De iPhone X; wereldwijd is er elke release een enorme vraag naar de toestellen. Elke release zijn er ook wereldwijd voorraadproblemen. Dat heeft niet zozeer met KPN te maken, maar meer met de enorme vraag in combinatie met het uitleveren van de iPhone's door Apple. Het is nogal wat om aan deze vraag te voldoen en helaas krijgen we niet meteen genoeg voorraad van Apple om aan alle klanten uit te leveren. We geven ook aan dat we uitleveren op volgorde van bestelling. Heb je als eerste besteld, dan krijg je als eerste ook geleverd.

- Visual Voicemail; op deze pagina vind je informatie over dit onderwerp: https://www.kpn.com/service/mobiel/mobiele-voicemail-wijzigingen.htm

- HD-op-1; dit is een enorme operatie want we hebben nogal wat iTV klanten. We willen de klanten waarbij dit mogelijk is zo snel als mogelijk overzetten, maar we doen dit gefaseerd om problemen te voorkomen. Het is geen druk op de knop, maar er moet goed gekeken worden waar het wel en niet mogelijk is. Hierbij moet het voor beide groepen goed blijven werken. We doen onze best hierin.



Reputatie 6
Hoi Berend,

Bedankt voor je bericht op ons forum. Ik ken je nog van het zakelijke KPN forum als ik het goed heb. Leuk dat je ook hier actief bent nu!

Je eerlijkheid en je mening worden gewaardeerd. Laat ik dat voorop stellen. Natuurlijk willen we altijd de beste diensten aanbieden aan onze klanten en blijven we werken aan verbeteringen. We voegen dan regelmatig nieuwe producten, wijzigingen en extra's toe aan onze pakketten. Net zoals in het leven, gaat het soms niet vlekkeloos, hoe goed we onze best ook doen om het allemaal in goede banen te leiden. Omdat we als KPN een groot bedrijf zijn, wordt er veel van ons verwacht en dat mag ook! Echter is het tegelijkertijd zo dat een (simpel) idee als 'HD-op-1' toch veel werk is, omdat we veel klanten hebben.

- De iPhone X; wereldwijd is er elke release een enorme vraag naar de toestellen. Elke release zijn er ook wereldwijd voorraadproblemen. Dat heeft niet zozeer met KPN te maken, maar meer met de enorme vraag in combinatie met het uitleveren van de iPhone's door Apple. Het is nogal wat om aan deze vraag te voldoen en helaas krijgen we niet meteen genoeg voorraad van Apple om aan alle klanten uit te leveren. We geven ook aan dat we uitleveren op volgorde van bestelling. Heb je als eerste besteld, dan krijg je als eerste ook geleverd.

Goedemiddag @Burhan!

Bedankt voor je inhoudelijk zeer uitvoerige reactie, dat waardeer ik zeer! Ik reageer dan ook - met permissie - alleen even op het voor mij belangrijkste pijnpunt; de klantreis voor-tijdens-na het bestellen van die super mooie nieuwe Apple iPhone X.

Ja, ik ben dan ook een echte Apple Fan-Boy! 😁

Jammer om ook weer n.a.v. jouw reactie te moeten concluderen, dat altijd Apple weer op haar vingers getikt door KPN, graag geef ik je dan ook een uitgebreide toelichting waarom ik dat zo vind.

Verwachtingsmanagement


Het aantal per batch - zending - van de Apple iPhone X die KPN bij Apple besteld gebeurd - mag ik aannemen en hopen - op basis van een gedegen Sales Forecast, die o.a. wordt berekend door een schatting te doen van de vraag vanuit zowel bestaande iPhone gebruikers en tevens nieuwe klanten van KPN.

Natuurlijk wil ook KPN meeliften op deze door Apple gecreëerde fan-base-hype van weer zo'n super gave nieuwe editie van de Apple iPhone (X), voor het generen van New Business voor de TelCom-divisie van KPN, door er een 1- of 2-jarig abonnement aan te (koppel)verkopen, dit noemt men het borgen van een juist afgestemde onderstroom aan inkomsten om in ieder geval de vaste kosten - die het exploiteren van het KPN mobiele netwerk nou eenmaal met zich meebrengt - te kunnen garanderen.

Daar wordt de CFO van KPN - en natuurlijk ook de CEO die de aandeelhouders koest moet zien te houden - super blij van!

Ik las laatst een hele mooie analyse van @SjorsK in een topic over hetzelfde onderwerp op het Zakelijk KPN Forum, over het gewoon goed inregelen van wat hij noemde het "Verwachtingsmanagement" vanuit KPN richting haar (nieuwe) klanten.

Het is ook een stukje expectation management: Undersell & Over Deliver!

Dat gezegd te hebben, er is altijd wel ruimte voor fouten, maar als er "1 dag" op de website stond toen het gelanceerd werd en het vandaag nog niet geleverd is... Tja, dan is een excuus wel op z'n plaats (En met zo'n duur product mag er van mij ook wel een bloemetje bij ).

Apple iPhone X Gate!

Het hierboven genoemde verwachtingsmanagement komt m.i. dan ook ernstig in het gedrang - voor zover überhaupt aanwezig - omdat alle leden van het Management van Apple natuurlijk absolute bollebozen zijn v.w.b. het gebruikmaken van hun rekenmachines! De keuze die gemaakt wordt en waarop Apple de bestelde aantallen levert aan de KPN's van deze wereld, heeft natuurlijk ook alles met marges te maken. Die partij die Apple de grootste bruto marge op de verkoop van een super mooie nieuwe Apple iPhone X gunt, staat natuurlijk altijd als eerste in de rij voor de deur van het distributiecentrum van Apple.

Het spel van de bruto marge


In een commerciële keten - van grondstof tot aan het product in handen van de klant - is het natuurlijk van essentieel belang dat elke schakel genoeg marge wordt gegund, om simpelweg te kunnen overleven. Dat spel wordt vaak gespeeld op de rand van de afgrond, het is dan ook voor o.a. KPN natuurlijk absoluut noodzakelijk en van levensbelang, dat zij inmiddels heeft leren te balanceren in deze onderhandelingen, zoals een koordanseres dat vaak laat zien. Hoe het ook zij, de belangrijkste centrale vraag is natuurlijk, in hoeverre ben je bereid transparant te communiceren met je klanten over je eigen - soms op leven en dood - strijd als onderdeel van deze commerciële keten. Ik doel dan natuurlijk louter op het beloven van een levertijd.

Fascility Management



Ook is mij inmiddels wel bekend, dat het voorraadbeheer van de nieuwe Apple iPhone X bij KPN wordt bijgehouden op die altijd weer slecht bijgehouden excel-lijstjes, die in de diverse verkoopkanalen rond worden gestuurd. Dat geeft bij voorbaat alleen al de gebruikers van die lijstjes - verkoop/helpdesk - genoeg ruimte voor het mis-interpreteren ervan. Dit leidt natuurlijk tot het doorgeven van onjuiste informatie m.b.t. de levertijd aan de (nieuwe) klanten van KPN.

Ik zie deze handelswijze dan ook niet bepaald als het toepassen van de "no-room-for-errors management methode", maar eerder als 'gerommel in de marge'. Hiervan zijn de klanten de dupe en moeten alle helpdeskmedewerkers dan ook altijd weer alle zeilen bij zetten, om deze klanten tevreden te houden.

De beide hiervoor genoemde groepen verdienen een betere informatievoorziening, zodat ze in ieder geval samen altijd een koop- en verkoopgesprek gezellig en natuurlijk met een glimlach op hun gezicht kunnen afsluiten.


Utopie of slechts een kwestie van je zaakjes intern gewoon - uit respect voor de verkoop/helpdeskmedewerkers - op orde hebben? Gaat KPN voor een goed gefaciliteerde Klanten Service of voor de al zeer veel volkomende Jengel Desk, waar ik er al zoveel van heb zien komen en gaan bij andere bedrijven.

Voor mij persoonlijk wordt mijn beleving ten aanzien van het merk KPN, dan ook sterk beïnvloed en dus ook bepaalt door het gevoel dat bij mij door de telefoon wordt getriggerd. Oftewel, hoe stevig staat een verkoop/helpdeskmedewerker in haar/zijn schoenen tijdens het beantwoorden van al mijn vragen m.b.t. mijn bestelling van de super gave nieuwe Apple iPhone X.

Het goed faciliteren - lees de kwaliteit van de script-based-sales/helpdesking - is voor mij een belangrijke meetlat waarlangs ik KPN regelmatig leg. In dit geval is mijn oordeel niet altijd echt rooskleurig. Een zeer goede informatievoorziening ten aanzien van de actuele voorraad en dus levertijd lijkt me dan ook al een heel erg goed beginnetje.

Heb een fijne dag! 😎
Reputatie 7
- HD-op-1; dit is een enorme operatie want we hebben nogal wat iTV klanten. We willen de klanten waarbij dit mogelijk is zo snel als mogelijk overzetten, maar we doen dit gefaseerd om problemen te voorkomen. Het is geen druk op de knop, maar er moet goed gekeken worden waar het wel en niet mogelijk is. Hierbij moet het voor beide groepen goed blijven werken. We doen onze best hierin. De klanten die nu al HD gebruiken (v.a. 701) zullen met HD op 1 het netwerk niet meer belasten dan nu al. Dus wáár wacht KPN op? Dié kunnen toch al omgezet?
Reputatie 5
Badge +11
Het is absoluut niet bedoeld als een tik op de vingers van Apple. Je kunt echter niet ontkennen dat ze enorm populair zijn in de wereld en er elke release veel van ze gevraagd wordt. Natuurlijk is het dan aan hen om te bepalen hoe ze de distributie willen laten verlopen. Helaas krijgen we niet direct genoeg geleverd om alle bestellingen te leveren. We geven ook aan dat er een bepaalde levertijd voor staat (op dit moment 2 weken).

Wanneer klanten bellen, doen we onze best om zoveel mogelijk duidelijkheid te geven. Tegelijkertijd willen we geen beloftes doen die we niet kunnen nakomen. We blijven simpelweg afhankelijk van hoeveel we geleverd krijgen. Dat gebeurt zoals je aangeeft in batches. Ik ben niet op de hoogte van welke afspraken hier precies met Apple gemaakt zijn en of dat dit per bedrijf verschilt (zou goed kunnen), dat is 'above my paygrade' 😉, maar ik weet zeker dat we dit zo goed als mogelijk willen inrichten voor onze klanten.

We willen verder bij onze klantenservice persoonlijk met onze klanten communiceren. We bekijken per klant hoe de situatie is en werken eigenlijk niet met scripts. We worden ondersteund door een goede digitale kennisbank, een actuele voorraadlijst en (systeem)specialisten die we kunnen aanspreken bij bijzonderheden. We proberen dus op alle vlakken waar we invloed op hebben, dit op een goede manier aan te pakken.

Nogmaals bedankt voor je eerlijke en heldere mening. Dat is waardevol, want uiteindelijk doen we het toch allemaal voor onze klanten.

Reputatie 5
Badge +11
@PeterG Ik ben geen ontwikkelaar, maar ik vermoed dat het niet alleen gaat om de belasting van het netwerk. Wellicht komt er ook een stukje 'implementatie van de techniek' bij kijken. Het wordt toch anders aangevoerd naar je Experia Box. Ik ken de details niet, maar je mag verwachten dat mijn collega's hun uiterste best doen om dit zo snel mogelijk te realiseren voor alle klanten (waarbij dit mogelijk is).
Reputatie 6

Nogmaals bedankt voor je eerlijke en heldere mening. Dat is waardevol, want uiteindelijk doen we het toch allemaal voor onze klanten.

Goedemiddag @Burhan!

Dank voor je compliment, ik deel altijd graag mijn oprechte mening.

Met mijn uitvoerige post, wil ik niet alleen vanuit - mijn eigen - klantperspectief een signaal afgeven, ik wil hiermee zeker ook alle verkoop-/helpdesk-/webcare-medewerkers - de bikkels - een hart onder de riem steken.

Zoals eerder gezegd, heb ik - op persoonlijke titel - de laatste jaren veel te maken gehad met het fenomeen verkoop-/help-/webcare-desks bij veel bedrijven en/of instanties. Als ik echt een doodvraagtraject inzet, dan komen sommige horrorverhalen - hoe slecht sommige desks gemanaged worden - vanzelf naar boven drijven. En daar word ik niet blij van!

Hulde voor alle bikkels van KPN, die ons als klant - met soms (zeer) beperkte middelen - dag-in-dag-uit weer te woord staan en er voor ons als klant, altijd weer het beste van willen en weten te maken! Daar heb ik respect voor!

Heb een fijne dag, alle bikkels van KPN Klanten Service! 😎
Reputatie 7
@Burhan, ik begrijp je motivering. Anderzijds ben ik jaren geleden (2010 of zo) bij Ziggo weggegaan en had daar toen al HD-vanaf-1. Als ik dan kijk naar hoe moeizaam dit proces bij KPN zich al een aantal jaren (pilots meegerekend) voortsleept moet ik toch langzamerhand tot de conclusie komen dat IPTV zoals KPN iTV wellicht niet het optimale platform is om tv te kijken. De coax lijkt als transportmedium een betere keuze. En als Ziggo over een paar jaar komt met DOCSYS 3.1 (symmetrisch zelfs) dan vervallen ook de potentiele voordelen van glasvezel t.o.v. coax.
Ik kijk vanaf 701 en heb vooralsnog voldoende snelheid (maar lang niet genoeg voor 4k en zeker geen glasvezel) dus heb nog geen plannen over te stappen op de coax (moet ik teveel aan de huiselijke kabelinfrastructuur aanpassen) maar dat zou allemaal over een paar jaar zomaar kunnen veranderen. En dan zal ik wel niet de enige zijn die dan aan overstappen denkt.

KPN had goud in handen (met glasvezel) maar heeft dat niet weten te "verzilveren". En dat zou wel eens als een boemerang op hen kunnen terugkeren.
Reputatie 5
Badge +11
@Burhan, ik begrijp je motivering. Anderzijds ben ik jaren geleden (2010 of zo) bij Ziggo weggegaan en had daar toen al HD-vanaf-1. Als ik dan kijk naar hoe moeizaam dit proces bij KPN zich al een aantal jaren (pilots meegerekend) voortsleept moet ik toch langzamerhand tot de conclusie komen dat IPTV zoals KPN iTV wellicht niet het optimale platform is om tv te kijken. De coax lijkt als transportmedium een betere keuze. En als Ziggo over een paar jaar komt met DOCSYS 3.1 (symmetrisch zelfs) dan vervallen ook de potentiele voordelen van glasvezel t.o.v. coax.
Ik kijk vanaf 701 en heb vooralsnog voldoende snelheid (maar lang niet genoeg voor 4k en zeker geen glasvezel) dus heb nog geen plannen over te stappen op de coax (moet ik teveel aan de huiselijke kabelinfrastructuur aanpassen) maar dat zou allemaal over een paar jaar zomaar kunnen veranderen. En dan zal ik wel niet de enige zijn die dan aan overstappen denkt.

KPN had goud in handen (met glasvezel) maar heeft dat niet weten te "verzilveren". En dat zou wel eens als een boemerang op hen kunnen terugkeren.


Ziggo had natuurlijk een andere startpositie. Ze hoefden geen rekening te houden met een 'te lage' bandbreedte zoals het bij het koper-netwerk wel het geval kan zijn. Je kunt alles dan ineens correct instellen en doorgeven aan je klanten.

We werken hard aan het verbeteren van internetsnelheden door heel Nederland. Is het niet met de aanleg van glasvezel, dan is het wel door het verbeteren van het bestaande netwerk. Door de ontwikkeling van Vectoring VDSL, kunnen er hogere snelheden behaald worden en die ontwikkeling blijft natuurlijk ook niet stilstaan. Wellicht zijn er in de toekomst nog hogere snelheden mogelijk via dit netwerk. Het is soms simpelweg onnodig om glasvezel aan te leggen als er een prima snelheid via het bestaande netwerk te behalen valt.

Glasvezel vind ik nog steeds goud, en Reggefiber blijft aanleggen, maar we kijken wel kritisch of glasvezel de beste optie is in een bepaald gebied.
Reputatie 7
Ikzelf ben in 2009 (1 mei) weggegaan bij Ziggo. Toen was er nog geen HD en had ik dus SD v.a. 1. (Panasonic dvb-c ontvanger). Tot maart 2011 uitsluitend Digitenne. Toen i-TV erbij. Voor HD (toen maar een paar zenders w.o. NPO, RTL,SBSgroep en volgens mij alleen Discovery HD, niet te verwarren met Discovery channel.) een apart pakket voor zo'n € 7,50 (later zelfs € 10) extra. De HD toen al v.a. 701.
De situatie HD v.a. 701 is ontstaan uit (1) dat het een apart pakket was en (2) dat toen nog heel veel klanten alleen bandbreedte hadden voor SD. Het merendeel denk ik zo. 2011 dus.

Waarom ik in 2011 niet teruggegaan ben naar Ziggo had maar 1 reden. Je moest een HD ontvanger zélf aanschaffen à zo'n € 300 toen. Daar had ik destijds écht het geld niet voor zo net na de crisis. Bij KPN had je al een huurtuner 😃 Ideaal.
Reputatie 7
Ziggo had natuurlijk een andere startpositie. Ze hoefden geen rekening te houden met een 'te lage' bandbreedte zoals het bij het koper-netwerk wel het geval kan zijn. Je kunt alles dan ineens correct instellen en doorgeven aan je klanten. Precies, dat bedoel ik. Het netwerk van KPN lijkt eigenlijk minder geschikt voor tv, vooral het grootste (koper) deel. Ik ben blij dat je het met me eens bent 😉
En dat upgraden van het kopernetwerk? Ik zie daar de laatste tijd niet zoveel meer van, het lijkt alsof KPN z'n zelf opgelegde percentages bereikt heeft (upgrades in Fourstack verdwijnen sneller dan dat ze er weer inkomen). Om over glasvezel van KPN maar helemaal te zwijgen: dat wordt nog vrijwel alleen in nieuwbouwwijken van enige omvang aangelegd, volgens mij domweg omdat er in dat soort wijken toch een nieuwe kabelinfrastructuur aangelegd moet worden en voor graven maakt het vast niet zoveel uit, koper of glas.

Er wordt nu vooral naar de buitengebieden gekeken, zo lijkt het met hybride DSL/4G (straks 5G). En dat moet ook wel want de lokale initiatieven voor glasvezel in die gebieden rijzen als paddenstoelen de grond uit en nergens (?) doet KPN mee 🤔
Reputatie 7
Waarom ik in 2011 niet teruggegaan ben naar Ziggo had maar 1 reden. Je moest een HD ontvanger zélf aanschaffen à zo'n € 300 toen. Daar had ik destijds écht het geld niet voor zo net na de crisis. Bij KPN had je al een huurtuner 😃 Ideaal.Ik had toen al een tv met CI+ en dat voldeed prima. Opnemen deed ik met een analoge DVD-recorder. Dus een digitale tuner had ik toen niet.
Reputatie 6
Goedemorgen allemaal!

Bedankt voor alle interessante - omdat ik er zelf geen technische kennis van heb - onderwerpen die jullie hier bespreken om jullie zeer opbouwende kritiek, die tevens inhoudelijk zeer goed onderbouwd is, hier in dit topic met KPN en jullie mede Forumleden, hier te delen!

Heb een fijne donderdag allemaal! 😎
Reputatie 7
Waarom de aanleg van glasvezel in Nederland stokt

"Oud-werknemers van Reggefiber zijn ondertussen teleurgesteld over de teloorgegane ambities. ,,Toen Dick in 2008 een minderheidsbelang aan KPN gaf, voorzag ik dat ze de investeringen zouden terugdraaien,” zegt Eric Vos. ,,De ambities van Reggefiber werd gekilled.”"

Er wordt gesuggereerd dat KPN Reggefiber vooral heeft overgenomen om z'n investeringen in koper veilig te stellen en daarom glasvezel min of meer de nek heeft omgedraaid.

Gisteren ben ik met de grootst mogelijke tegenzin van Windows Phone (10 Mobile) naar Android geswitcht, datzelfde zou ik ook zomaar kunnen doen van KPN > Ziggo🤔
Reputatie 6
Waarom de aanleg van glasvezel in Nederland stokt

"Oud-werknemers van Reggefiber zijn ondertussen teleurgesteld over de teloorgegane ambities. ,,Toen Dick in 2008 een minderheidsbelang aan KPN gaf, voorzag ik dat ze de investeringen zouden terugdraaien,” zegt Eric Vos. ,,De ambities van Reggefiber werd gekilled.”"

Er wordt gesuggereerd dat KPN Reggefiber vooral heeft overgenomen om z'n investeringen in koper veilig te stellen en daarom glasvezel min of meer de nek heeft omgedraaid.

Gisteren ben ik met de grootst mogelijke tegenzin van Windows Phone (10 Mobile) naar Android geswitcht, datzelfde zou ik ook zomaar kunnen doen van KPN > Ziggo🤔

Hallo KPN!

Is het terecht dat ik een dieprode Red Flag zie, in deze laatste post van ons Uber Forumlid @Henk2304

Heb ondanks, toch nog een fijne dag Henk! 😎
Reputatie 5
Badge +11
Waarom de aanleg van glasvezel in Nederland stokt

"Oud-werknemers van Reggefiber zijn ondertussen teleurgesteld over de teloorgegane ambities. ,,Toen Dick in 2008 een minderheidsbelang aan KPN gaf, voorzag ik dat ze de investeringen zouden terugdraaien,” zegt Eric Vos. ,,De ambities van Reggefiber werd gekilled.”"

Er wordt gesuggereerd dat KPN Reggefiber vooral heeft overgenomen om z'n investeringen in koper veilig te stellen en daarom glasvezel min of meer de nek heeft omgedraaid.

Gisteren ben ik met de grootst mogelijke tegenzin van Windows Phone (10 Mobile) naar Android geswitcht, datzelfde zou ik ook zomaar kunnen doen van KPN > Ziggo🤔



Er moeten keuzes gemaakt worden. In sommige situaties is het gewoon beter om het bestaande netwerk te upgraden in plaats van een geheel nieuw netwerk aan te leggen. We doen alles met een oog op wat het beste is voor de klanten, maar moeten tegelijkertijd ook kijken hoe we dat zo efficient mogelijk om kunnen gaan met investeringen. Dat werkt bij elk bedrijf natuurlijk zo.

Ik zou het jammer vinden als je vertrekt als klant, Henk. Je wordt namelijk gewaardeerd.
Reputatie 7
Ik zou het jammer vinden als je vertrekt als klant, Henk. Je wordt namelijk gewaardeerd.Dank je, ik ben ook nog lang niet weg hoor. Maar in de "uithoek" waar ik woon is wat KPN levert nou eenmaal niet zo snel (geen glasvezel, geen VVDSL laat staan VPlus) en het lijkt er niet op dat daar snel verandering in komt. Dat de penetratie van glasvezel in Noordoostpolder niet boven de 60% uitkomt wordt voor een deel veroorzaakt doordat geen van de 10 dorpen rondom Emmeloord glasvezel heeft. Emmeloord wel, de buitengebieden ook (geen Reggefiber, dus geen KPN, wel Solcon), maar de dorpen niet en daar ligt wel de coax. Logisch dat in die dorpen de overgrote meerderheid voor coax kiest en er voor KPN zeker zonder glasvezel weinig meer te halen valt.
Eigenlijk hadden ze op dat kaartje 10 witte vlekken moeten tekenen. Ik ben nu nog heel tevreden maar als over een paar jaar 4k wellicht wat meer ingeburgerd raakt sta ik met lege handen. En dan heb ik wel ook de coax in de meterkast liggen.
Ik hoop eigenlijk dat de recente initiatieven voor het openbreken van de (coax)kabel snel tot resultaat zullen leiden en dat KPN dan uit z'n ivoren (koper/glas) toren klimt en bij ons over de coax gaat leveren. IJdele hoop vrees ik.
Reputatie 5
Badge +11
Ik zou het jammer vinden als je vertrekt als klant, Henk. Je wordt namelijk gewaardeerd.Dank je, ik ben ook nog lang niet weg hoor. Maar in de "uithoek" waar ik woon is wat KPN levert nou eenmaal niet zo snel (geen glasvezel, geen VVDSL laat staan VPlus) en het lijkt er niet op dat daar snel verandering in komt. Dat de penetratie van glasvezel in Noordoostpolder niet boven de 60% uitkomt wordt voor een deel veroorzaakt doordat geen van de 10 dorpen rondom Emmeloord glasvezel heeft. Emmeloord wel, de buitengebieden ook (geen Reggefiber, dus geen KPN, wel Solcon), maar de dorpen niet en daar ligt wel de coax. Logisch dat in die dorpen de overgrote meerderheid voor coax kiest en er voor KPN zeker zonder glasvezel weinig meer te halen valt.
Eigenlijk hadden ze op dat kaartje 10 witte vlekken moeten tekenen. Ik ben nu nog heel tevreden maar als over een paar jaar 4k wellicht wat meer ingeburgerd raakt sta ik met lege handen. En dan heb ik wel ook de coax in de meterkast liggen.
Ik hoop eigenlijk dat de recente initiatieven voor het openbreken van de (coax)kabel snel tot resultaat zullen leiden en dat KPN dan uit z'n ivoren (koper/glas) toren klimt en bij ons over de coax gaat leveren. IJdele hoop vrees ik.


Gelukkig maar!

Ik herken wat je zegt, want bij mij thuis is er momenteel 30 Mbit/s beschikbaar en soms wil ik toch echt sneller 😉 Over het algemeen kan ik alles prima doen wat ik wil en ik weet dat het ook nog minder kan zijn. Met 30 Mbit/s heb ik het zo slecht nog niet.

Ook ik wacht met smart af wat er uit die initiatieven m.b.t. de coax-verbinding komt. Wie weet wat er dan volgt. Daar gaan we achter komen naarmate de tijd vordert.
Reputatie 7
Precies en met 50 Mb/s klaag ik ook echt niet. Het is meer met het oog op de toekomst dat ik me "zorgen" maak. En ja, de tijd zal het leren.
Reputatie 6
Precies en met 50 Mb/s klaag ik ook echt niet. Het is meer met het oog op de toekomst dat ik me "zorgen" maak. En ja, de tijd zal het leren.
"De waarheid is de Dochter van De Tijd!" 😉

Heb een fijne avond! 😎
Reputatie 6
Ik zou het jammer vinden als je vertrekt als klant, Henk. Je wordt namelijk gewaardeerd.Dank je, ik ben ook nog lang niet weg hoor. Maar in de "uithoek" waar ik woon is wat KPN levert nou eenmaal niet zo snel (geen glasvezel, geen VVDSL laat staan VPlus) en het lijkt er niet op dat daar snel verandering in komt. Dat de penetratie van glasvezel in Noordoostpolder niet boven de 60% uitkomt wordt voor een deel veroorzaakt doordat geen van de 10 dorpen rondom Emmeloord glasvezel heeft. Emmeloord wel, de buitengebieden ook (geen Reggefiber, dus geen KPN, wel Solcon), maar de dorpen niet en daar ligt wel de coax. Logisch dat in die dorpen de overgrote meerderheid voor coax kiest en er voor KPN zeker zonder glasvezel weinig meer te halen valt.
Eigenlijk hadden ze op dat kaartje 10 witte vlekken moeten tekenen. Ik ben nu nog heel tevreden maar als over een paar jaar 4k wellicht wat meer ingeburgerd raakt sta ik met lege handen. En dan heb ik wel ook de coax in de meterkast liggen.
Ik hoop eigenlijk dat de recente initiatieven voor het openbreken van de (coax)kabel snel tot resultaat zullen leiden en dat KPN dan uit z'n ivoren (koper/glas) toren klimt en bij ons over de coax gaat leveren. IJdele hoop vrees ik.

Goedemiddag @Henk2304!

Mag ik - met permissie - deze discussie ook nog even een hele nieuwe invalshoek geven?

Ik ben namelijk van mening, dat onze digitale infrastructuur - populair The Matrix genoemd - z.s.m. DE primaire taak en dus ook verantwoordelijkheid van onze B.V.-Nederland dient te worden, te zijn en te blijven. De 'snipers' - lees natuurlijk de financiële aasgieren - liggen inmiddels in het hoge gras aan onze landsgrenzen.

Tevens moeten we van onze Postbus 51 allemaal z.s.m. een DigiD hebben en daar dan ook - het liefst gisteren - gebruik van gaan maken, om al die arme (hardwerkende normale Nederlandse) ambtenaren bij de diverse Overheden (o.a. de Ministeries) en alle medewerkers bij de semi-overheid - de UWV's van deze wereld - te ontlasten van die enorme werkdruk die zij alleen maar zelf blijken te ervaren!

Als ons Kabinet (blijft deze huidige samenstelling wel in stand t.g.v. het WODC debacle?) het lef heeft - lees: ons inderdaad eindelijk het bewijs (fact-check!) gaat leveren van wat ze zelf pretenderen voor te stellen dan ook inderdaad klopt - om in deze discussie, over de stagnatie in de ontwikkeling van ons digitaal wegennet, met een gestrekt been in te komen en dus ervoor te zorgen dat in HEEL Nederland z.s.m. snel internet - koper of glas - beschikbaar komt voor IEDEREEN, dan word ik daar heel erg blij van!

Zoals het nu gaat is het verder kwalitatief hoogstaand digitaliseren van onze B.V.-Nederland natuurlijk een buitengewoon kansloze missie.

De hoogste tijd dat men wakker wordt in Den Haag, ik heb nml. heel lang geleden al mijn eigen wekker uitgezet!

Heb een fijne avond! 😎
Reputatie 7
Ik vrees dat deze regering de handschoen niet zal oppakken. De VVD (en in mindere mate het CDA en wellicht ook D66) is groot voorstander van vrij marktwerking waarbij alleen het hoogst nodige door de overheid geregeld wordt. M.b.t. tot internet betekent dat volgens mij dat we voorlopig nog afhankelijk zijn van het marktinzicht van KPN en VodafoneZiggo. En dat betekent doorgaans een uitstekende infrastructuur in dicht bevolkte gebieden maar daarbuiten is het veel minder met niet veel uitzicht op verbetering: de lagere bevolkingsgraad zorgt ervoor dat investeringen minder rendabel zijn, dus doen ze 't maar niet. Och, met het openbaar vervoer is het al niet veel anders.
Er zijn wel lokale (deels overheid gesteunde) glasvezelinitiatieven maar die richten zich vooral op buitengebieden: agrarische bedrijven die snel internet echt nodig hebben voor hun bedrijfsvoering.

Een "mooi" voorbeeld van marktwerking is de postverwerking. PostNL (vroeger onderdeel van PTT/KPN) heeft 't steeds moeilijker niet alleen door sociale media maar ook door concurrentie van bedrijven als SanDD. Dat leidt ertoe dat PostNL steeds verder moet snijden in de kosten en daardoor verdwijnen steeds meer PostNL-servicepunten (het vroegere postkantoor) en brievenbussen. Voor jongeren niet zo'n probleem (die gebruiken toch elektronische media) maar voor ouderen een steeds groter probleem. Nu kun je door die nieuwe bedrijven brieven laten bezorgen voor een veel lager tarief, maar dan moet je de post wel eerst afleveren bij de Bruna, en die hebben alleen vestigingen in steden en niet in dorpen en het platte land. mooi hoor die marktwerking. 🤔
Reputatie 6
Hi @Henk2304!

Bedankt weer voor je mooie bijdrage, allemaal onderwerpen die ook mij aan het hart gaan! Jammer dat we - anno 2017 - het Malieveld in Den Haag niet meer weten te vinden, ondanks alle Maps-apps... 🤐

Ik vrees dat deze regering de handschoen niet zal oppakken. De VVD (en in mindere mate het CDA en wellicht ook D66) is groot voorstander van vrij marktwerking waarbij alleen het hoogst nodige door de overheid geregeld wordt. M.b.t. tot internet betekent dat volgens mij dat we voorlopig nog afhankelijk zijn van het marktinzicht van KPN en VodafoneZiggo. En dat betekent doorgaans een uitstekende infrastructuur in dicht bevolkte gebieden maar daarbuiten is het veel minder met niet veel uitzicht op verbetering: de lagere bevolkingsgraad zorgt ervoor dat investeringen minder rendabel zijn, dus doen ze 't maar niet. Och, met het openbaar vervoer is het al niet veel anders.
Dit is een heel mooi voorbeeld van de - spreekwoordelijke - boemerang!

Er zijn wel lokale (deels overheid gesteunde) glasvezelinitiatieven maar die richten zich vooral op buitengebieden: agrarische bedrijven die snel internet echt nodig hebben voor hun bedrijfsvoering.

En dat terwijl KPN nu de supermooie TV-reclame "Boerenleven" heeft. Tja, soms is de weg die men kiest ondoorgronderlijk!

Een "mooi" voorbeeld van marktwerking is de postverwerking. PostNL (vroeger onderdeel van PTT/KPN) heeft 't steeds moeilijker niet alleen door sociale media maar ook door concurrentie van bedrijven als SanDD. Dat leidt ertoe dat PostNL steeds verder moet snijden in de kosten en daardoor verdwijnen steeds meer PostNL-servicepunten (het vroegere postkantoor) en brievenbussen. Voor jongeren niet zo'n probleem (die gebruiken toch elektronische media) maar voor ouderen een steeds groter probleem. Nu kun je door die nieuwe bedrijven brieven laten bezorgen voor een veel lager tarief, maar dan moet je de post wel eerst afleveren bij de Bruna, en die hebben alleen vestigingen in steden en niet in dorpen en het platte land. mooi hoor die marktwerking. 🤔

Ik ben het helemaal met je eens, sterker nog...

PostNL kan volgende week ook rekenen op een heel slecht-nieuws gesprek met mij, dan kan ik daarna mijn advocaat goed soufleren, door hem natuurlijk wel eerst even een inhoudelijk goede terugkoppeling te geven, voordat hij een PostNL postzegel op zijn brief plakt!


Het kan allemaal verkeren tegenwoordig Henk. 🤔

Heb ook een hele fijne avond, ik heb vanavond naar #DeHeldenVanDeTop2000 op NPORadio2 geluisterd via mijn STB, glashelder! 😎
Reputatie 7
Ik wil niet zeggen dat ik in alle opzichten tevreden ben over PostNL. Maar als je gaat verhuizen is PostNL wel de enige die een verhuisservice biedt (incl. doorzenden van post). Een aantal jaren geleden verhuisde mijn vader naar een woonzorgcentrum. De week erop (toen het nieuwe adres, dat via de overheid aan instanties zoals de SVB wordt doorgegeven, daar nog niet bekend was) werd er door SanDD een financieel overzicht van de SVB (belast met de uitvoering van de AOW) in de (door reclamefolders overvolle) buitenbus van z'n "oude" woning gedrukt. 't Stak er nog half uit, en dat vlak bij een door veel schooljeugd gebruikte bushalte. Ik heb de SVB daarover destijds geïnformeerd met het verzoek dat soort post alleen nog met PostNL te verzenden, juist i.v.m. de verhuis-/doorzendservice). Dus ook al laat PostNL ook wel eens steken vallen, toch hoop ik dat ze zullen blijven bestaan met de diensten die zij leveren.

Zo levert KPN ook diensten waar b.v. Ziggo (uit financiële overwegingen) z'n neus voor ophaalt en ik zou het jammer vinden dat daar een einde aan zou komen.

Reageer