Bait : de wereld van internetoplichting

  • 24 January 2021
  • 3 reacties
  • 357 keer bekeken

 
Bait

Hoe zit de wereld van internetoplichting in elkaar en wie zitten er achter? In deze documentaireserie gaat onderzoeksjournalist Anthony van der Meer met een klein team op onderzoek in het netwerk van internationale oplichters. Hij geeft een inkijk in hun handelswijze, van phishing tot datingfraude.
 
==== aanvulling, mijn idee voor een oplossing ====
Het telefoon nummer systeem is nooit ontworpen maar is gegroeid door kleine netwerken steeds verder aan elkaar te koppelen. Later is daar nummer identificatie bij gekomen maar dan zonder controle systeem. De vertrouwde aanbieders houden zich er netjes aan, maar niet iedereen, niet tot (mijn) verbazing uiteraard. Het heeft nog best lang geduurd voor dat de boefjes dit voor elkaar hadden, zws (ook) weer door de vrije (!) markt.
 
Maar er zijn best technische oplossingen te bedenken, maar dan niet bij / door de telefoonaanbieder maar bij de techniek die daar nog voor zit, de coin.nl (acm). Dat is het register waar elke oproep op binnen komt en dan naar de juiste aanbieder wordt doorgezet, maar blijkbaar wordt dan niet gekeken waar het vandaan komt, maar dat zou wel kunnen natuurlijk.
 
Ik ontving de laatste dagen ook weer wat onzin oproepen, de meeste stonden al in het omleidingsfilter van mijn fritzbox, eentje nog niet, een 020 nummer wat volgens :
niet uitgeven is, dat is dus al heel eenvoudig om te filteren, ik heb nu de hele nummerreeks geblokkeerd. Maar ja, dat is geen echte oplossing, er moet (helaas) iets komen zoals dat nu het geval is bij e-mail spam, er zijn bedrijven die lijsten met de gegevens aan leveren aan de e-mail aanbieders, en dat werkt best goed.
 
==== nog een aanvulling ====
==== nog een aanvulling (2) ====

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Ik heb dit afgelopen week gezien. Leuk gedaan hè!:nerd:
Hij (en uiteraard team) heeft z'n hart op de juiste plek:sparkling_heart:

Ik heb tot nu toe 2 uitzendingen gezien, zeer interessant en leerzaam.

 

heb al een paar keer ook zoiets gehad moest de gegevens door geven aan de belastingen

om het geld te storten wat ik te goed had en dat was dan 980 euro en ik wist dat het niet

klopte maar heel snel verwijdert dus doen als je zoiets krijgt de belasting doet nooit navraag

omdat ze toch al van je alles weten dus kijk uit.