Beantwoord

Blauwe kabels in woonkamer

  • 8 June 2021
  • 14 reacties
  • 688 keer bekeken

Goedemorgen,

 

Wij zijn onze woonkamer aan het verbouwen en nu begrijp ik dat onderstaande kabels van KPN zijn. Ook blijken dit alle kabels voor mijn buren te zijn. Kan iemand mij hier opheldering over geven? Waarom komt dit allemaal hier binnen en belangrijker nog, mag ik het weghalen?

 

icon

Beste antwoord door NHendriks 9 June 2021, 17:52

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Hallo @Luke_87 , vroeger werd door dePTT, nu KPN, vaak bij een woonblok een aantal kabels bij 1 huis binnengebracht en via de kruipruimte of kelders verder getransporteerd naar de naaste buren binnen het woonblok.

Daar kan en mag je dus niets aan veranderen, die kabels behoren tot de infrastructuur van KPN en zijn eigendom van KPN.

Bij beschadigen en/of verwijderen loop je het risico dat de buren geen telefoon, internet en tv meer hebben en dat wil je dus niet op je geweten hebben.

 

Reputatie 7
Badge +21

Dat is een bijzondere situatie @Luke_87 .

Was dit altijd al een woonkamer? Zat dit verborgen achter een voorzetwand o.i.d.?
Zomaar weghalen mag niet, jouw buren worden daar niet blij van denk ik zo :wink: .

Jij bent niet aangesloten bij KPN? Ik zie één losse kabel uit de bundel komen.

Dat is een bijzondere situatie @Luke_87 .

Was dit altijd al een woonkamer? Zat dit verborgen achter een voorzetwand o.i.d.?
Zomaar weghalen mag niet, jouw buren worden daar niet blij van denk ik zo :wink: .

Jij bent niet aangesloten bij KPN? Ik zie één losse kabel uit de bundel komen.

Dit was altijd al zo. Zat in een voorraad kast weggestopt, die we in verband met een nieuwe keuken hebben weggehaald.

 

Ben bang dat er niks anders opzit dan ze weg te stoppen achter m'n plint.

@NHendriks , @Jordy van der Bolt  Jullie nog ideeën? Dit is een beetje apart, dat het zo in de woonkamer zit. 

Heb je geennkruipruimte, alles via het gat naar beneden drukken en weg zijn ze, alleen je eigen kabel beschikbaar houden als je geen glaavezel hebt.

Lijkt mij wel een mooie als daar een storing in komt, vroeger mocht je KPN niet weigeren als er problemen met de bekabeling waren, nu word het een ander verhaal, je hoeft geen monteur binnen te laten als het niet voor jezelf is.

Heb je geennkruipruimte, alles via het gat naar beneden drukken en weg zijn ze, alleen je eigen kabel beschikbaar houden als je geen glaavezel hebt.

Lijkt mij wel een mooie als daar een storing in komt, vroeger mocht je KPN niet weigeren als er problemen met de bekabeling waren, nu word het een ander verhaal, je hoeft geen monteur binnen te laten als het niet voor jezelf is.

Nadeel is dat ik een drive in woning heb en we op de eerste verdieping wonen. Ze kunnen dus niet terug de kruipruimte in.

 

KPN aanschrijven of ze dit willen veranderen. Ik ben zelf monteur geweest en in de jaren 80 mocht dit niet meer zo omdat afluisteren en bellen op een ander zijn of haar kosten kon bellen.

Ik denk dat dit nog steeds niet mag.

Dus ik zou contact opnemen met KPN

Groeten Fred Stok

Dus ik zou contact opnemen met KPN

Dat heeft @Luke_87 toch gedaan, door 't in het KPN forum te vragen. Of bedoel je dat ze contact moeten opnemen met KPNnetwerkNL? 

Volgens mij neem je geen contact op als je hier wat in een forum zet

Gewoon naar KPN kabelnetwerk bellen 

Groeten Fred Stok

Reputatie 7
Badge +24

Ik vraag me wel af waarom het zo'n grote bos is. Een KPN monteur zou sowieso alle overbodige kabellengte kunnen verwijderen, zodat het wat minder ruimte in beslag neemt.

Reputatie 7
Badge +11

Aan de dikte van de originele kabel (die met die stalen mantel) zou ik eerder denken dat dit allemaal voor één woning is maar dat het ooit opgesplitst is geweest naar verschillende aansluitingen door het hele huis. Ik was laatst ook bij een drive-in woning en daar was het precies zo gelast, flinke bak teer met tape er omheen. Dat was alleen geen blauwe kabel maar wit. De kans is echter aanwezig zoals anderen al aangaven dat dit wel voor meerdere woningen is, daar is niet echt gemakkelijk achter te komen zonder alles los te trekken. 

 

@Luke_87 bestaat er een mogelijkheid om de kabels te volgen en kijken waar deze uitkomen? Zitten er misschien verschillende varkenssnuit-telefoon aansluitingen in huis? Kun je zo een eens open maken en kijken of hier een blauwe kabel achter ligt? Eventueel is het nog een optie om een tracer te plaatsen op de blootliggende aderparen, als deze uitkomt bij een van de telefoonaansluitingen in huis dan kan je al heel snel de conclusie trekken dat dit allemaal bij jouw aansluiting hoort. Maarja, wat doe je er dan mee, alles tot aan die las is eigendom van KPN en daar mag je zelf niets mee doen. @Erwin_ misschien handig om hier een monteur heen te sturen die het een en ander kan uitzoeken. Dan kom je echter wel weer bij een ander probleem; als Luke geen klant is van KPN dan wordt het lastig om er een monteur op af te sturen. Wat de stappen zijn om hier dan iets mee te doen weet ik eigenlijk niet.

Zonder abonnement kan ik niks, nakkes, nada. Helaas :-(

Volgens mij neem je geen contact op als je hier wat in een forum zet

Gewoon naar KPN kabelnetwerk bellen 

Groeten Fred Stok

Wel als je een vraag stelt waar een moderator op moet reageren. En met "KPN kabelnetwerk” bedoel je: Welkom bij KPN NetwerkNL | Home? Zo niet, wat is dat het telefoonnummer?

Volgens mij neem je geen contact op als je hier wat in een forum zet

Gewoon naar KPN kabelnetwerk bellen 

Groeten Fred Stok

Wel als je een vraag stelt waar een moderator op moet reageren. En met "KPN kabelnetwerk” bedoel je: Welkom bij KPN NetwerkNL | Home? Zo niet, wat is dat het telefoonnummer?

Hallo @Henk2304 , kpnnetwerknl/home, die moet je inderdaad hebben, op de website staan alle contactmogelijkheden.