Daarom zijn katten zo gek op kattenkruid

  • 10 August 2022
  • 3 reacties
  • 53 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +21

Wordt uw kat ook zo wild van kattenkruid? Een Japanse wetenschapper wilde daar het naadje van de kous van weten. Hij ontdekte een verrassende reden van dit vreemde gedrag…

Iedereen weet dat katten behoorlijk wild worden van kattenkruid. Het is algemeen bekend dat deze plant bedwelmende eigenschappen heeft. Maar dat is niet de enige reden waarom katten zo enthousiast door de plant rollen en erop kauwen. Onderzoekers van de Iwate University in het Japanse Morioka hebben ontdekt waarom katten in werkelijkheid dit vreemde gedrag vertonen. Tijdens het rollen en kauwen komen er grote hoeveelheden insectenwerende stoffen vrij. Zo beschermt de kat zich tegen ongedierte.

 

Musical Cats

De reactie van katten op kattenkruid – en de Aziatische tegenhanger Silvervine – komt zo vaak voor dat Masao Miyazaki graag wilde weten wat er nu aan de hand is.
Deze onderzoeker Dierengedrag aan de Japanse universiteit zegt: “Zelfs in de beroemde musical Cats zijn er scènes, waarin de ene kat de andere soortgenoot bedwelmd met kattenkruidpoeder. Analyse toonde aan dat kattenkruid de verbinding nepetalacton en iridoïden bevat die dit gewas beschermt tegen ongedierte. We ontdekten dat door beschadiging de uitstoot van deze chemicaliën wordt gestimuleerd. Dit moedigt katten aan om door te gaan met dit gedrag.”

Instinctief gedrag

Om te testen of katten specifiek op deze verbinding reageren, kregen de katten gerechten met daarin pure nepetalactol en iridoïden voorgeschoteld.
“De katten reageerden precies hetzelfde door te likken en over de schaal te rollen. Ook als de schalen waren afgedekt en ze niet rechtstreeks in contact konden komen met de chemicaliën. Dit betekent dat likken en rollen een instinctief gedrag is dat wordt uitgelokt door deze stoffen in kattenkruid.”

Bronartikel:

Het bronartikel is online in te zien.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Dit wist ik niet! Wat leuk - en vooral interessant om te lezen😁

Reputatie 7
Badge +20

Ohh grappig! Ik ben wel benieuwd waarom de ene kat er zo veel gevoeliger voor is dan de ander. Een van mijn katten wordt er helemaal wild van maar de ander heeft er helemaal niks mee.

Reputatie 7
Badge +17

Vet leuk dit! 😄 Dacht even dat het om een andere Miyazaki ging. Die van mij worden er ook wild van. Had ooit theezakjes met Valeriaan, die werden ook snel door het huis heen gesjoeld en afgelikt. 😅