De Formule 1-kalender 2022. Ben jij er klaar voor?

  • 15 March 2022
  • 10 reacties
  • 425 keer bekeken
De Formule 1-kalender 2022. Ben jij er klaar voor?
Reputatie 7

De kalender is volledig, de nieuwe auto's staan klaar voor de start. De Formule 1 is klaar voor 2022. De wintertests zijn bezig en de laatste voorbereidingen worden getroffen. Met de nieuwe reglementen zien de auto's er heel anders uit dan de afgelopen jaren. De teams hebben daarbinnen verschillende keuzes gemaakt. Wie zal de nieuwe regels het beste hebben toegepast? We gaan het dit jaar meemaken. Je kijkt alle races met Viaplay bij KPN.

 

Formule 1-kalender 2022

Al een aantal jaar staan er 23 races op de planning aan het begin van het jaar. Dit jaar staan een aantal circuits weer op de kalender die in verband met corona afwezig waren en Miami is een nieuwe locatie. Na de annulering van de race in Rusland is de kalender teruggebracht naar 22 races. De kalender ziet er nu zo uit:

 

# Datum Grand Prix Circuit Winnaar 2021
1 20 maart Bahrein Sakhir International Circuit Lewis Hamilton
2 27 maart Saudi-Arabië Jeddah Street Circuit Lewis Hamilton
3 10 april Australië Albert Park -
4 24 april Emilia-Romagna Autodromo Enzo e Dino Ferrari (Imola) Max Verstappen
5 8 mei Miami Miami International Autodrome -
6 22 mei Spanje Circuit de Catalunya (Barcelona) Lewis Hamilton
7 29 mei Monaco Monte Carlo Max Verstappen
8 12 juni Azerbeijdjan Baku City Circuit Sergio Perez
9 19 juni Canada Circuit Gilles Villeneuve (Montreal) -
10 3 juli Groot Brittannië Silverstone Lewis Hamilton
11 10 juli Oostenrijk Red Bull Ring Max Verstappen
12 24 juli Frankrijk Circuit Paul Ricard Max Verstappen
13 31 juli Hongarije Hungaroring Esteban Ocon
14 28 augustus België Spa-Francorchamps Max Verstappen
15 4 september Nederland Zandvoort Max Verstappen
16 11 september Italië Autodromo Nazionale Monza Daniel Ricciardo
17 2 oktober Singapore Marina Bay Circuit -
18 9 oktober Japan  Suzuka -
19 23 oktober Verenigde Staten Circuit of the Americas (Austin) Max Verstappen
20 30 oktober Mexico Autodromo Hermanos Rodriguez Max Verstappen
21 13 november Brazilië Autodromo Jose Carlos Pace Interlagos Lewis Hamilton
22 20 november Abu Dhabi Yas Marina Circuit Max Verstappen

* De Russische Grand Prix gaat niet door in verband met de situatie in Oekraïne, er komt geen vervanging

 

 

Grand Prix van Nederland op Zandvoort in 2022

Net als vorig seizoen staat de Nederlandse Grand Prix op Zandvoort weer op de kalender. Op 4 september rijdt de koningsklasse op het duinencircuit. De race is natuurlijk op Viaplay te kijken, maar ook gratis voor iedereen bij de NOS: Grand Prix Zandvoort in 2022 live bij de NOS.

 

Wat kunnen we verwachten van het komende seizoen? 

De wintertests zijn dit jaar verdeeld over 2 circuits, 3 dagen in Barcelona (23-25 februari) en 3 dagen in Bahrein (10-12 maart). De tijden die daarbij gereden zijn hoeven geen beeld te geven van de werkelijke verhoudingen, teams kunnen verschillende dingen proberen tijdens deze dagen. Vaak zijn de auto's die bij de eerste race staan anders dan tijdens de wintertest.

Op de YouTube pagina van de Formule 1 is een video gedeeld met de grootste wijzigingen aan de auto's: Top 5 Changes on the 2022 F1 Cars.

 

Naast de wintertests heeft Netflix op 11 maart het 4e seizoen van Drive to Survive uitgebracht, over het afgelopen seizoen. Daarmee kan je helemaal opwarmen voor het nieuwe seizoen.

Vragen over Viaplay? Kijk in het Viaplay bij KPN topic.

Je kunt ook meedoen met onze F1 competitie.

Wat zijn jullie verwachtingen voor het seizoen? Naar welke race kijk je het meest uit? Wie wordt kampioen en waarom?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7

Ik denk zelf dat Ferrari dit jaar erg sterk gaat zijn. Ze zijn een van de teams met een opvallend ontwerp van de sidepods (de zijkant van de wagen, met de openingen naast de coureur) en het lijkt goed te werken. Eind vorig seizoen hadden ze al stappen gezet met de motor en die kon praktisch direct meegenomen worden naar de nieuwe wagen.
De tijden tijdens de wintertest zeggen niet zoveel, maar de rust bij een team, de ligging van de auto en de stabiliteit wel. Ferrari kon tijdens de lange runs constante tijden rijden die sneller waren dan de andere teams. Tijdens de korte snelle runs waren ze niet de snelste, maar het lijkt erop dat ze de motor niet op 100% hadden daarbij (Telemetrie op Twitter van Karun Chandhok).

De meeste teams hadden updates meegenomen, zowel Mercedes als Red Bull hadden in Bahrein andere sidepods dan tijdens de eerste testweek in Barcelona. Of geen sidepods, zoals het nieuwe concept van Mercedes. Ferrari had bewust geen updates meegenomen, ze wilden kijken hoe hun basis het deed ten opzichte van de rest.

Hopelijk doet mijn team (McLaren) het ook goed dit jaar. De auto ziet er snel uit maar het vertragen is het probleem, de remmen. Ik duim dat dat voor het weekend verbeterd is.

 

Maar ik hoop vooral dat de nieuwe regels zorgen voor spannend racen, dat de auto's elkaar kunnen volgen en dat meerdere teams om de overwinningen kunnen vechten.

Reputatie 7
Badge +28

Voor de volledigheid :

Formule 1 gratis op tv in 2022:

  • 24 april: Emilia-Romagna (Italië) op RTL Duitsland
  • 3 juli: Groot-Brittannië op RTL Duitsland
  • 28 augustus: België op België Eén
  • 4 september: Zandvoort (Nederland) op NPO 1 en RTL Duitsland
  • 13 november: Brazilië op RTL Duitsland

Zoooo!

Dit topic '’moet'’ ik maar ergens de link van opslaan ( ff nadenken waar … )

Ik kijk (of keek? 😉 ) meestal op https://www.formule1.nl/wk-kalender/ .

Reputatie 7
Badge +19

Forza Ferrari!

 

 

Reputatie 7
Badge +17

Formule 1 kijk ik waar mogelijk samen met mijn vader en opa. Iedere zondag dat er een race is 3 generaties *achternaam* op de bank in *woonplaats opa*. Het voelt voor mij ook als meer dan een sport. Mijn opa, vader en ik zijn verschillend in de meeste dingen. We delen niet heel veel interesses maar Formule 1 zeker wel. 

Mijn voorspelling voor 2022: gezellig om de zondag een race kijken met een blik cola en een bak paprika chips.

Wat de resultaten betreft; ik denk dat RedBull sterk zal blijven. Dat Mercedes daarmee samen om de winst gaat strijden. Ik denk dat Ferrarri meer kan aansluiten dan vorig jaar. En ik hoop op een eerste racewinst voor Yuki Tsunoda. Ik snap hoe klein de kans op dat laatste is. Maar ik hoop. 

Verder lijkt het me tof om de Haas weer competatief te zien. Vorig jaar was een waardeloze vertoning. Ergens is dat begrijpelijk, want de auto was gewoon niet goed. En alle moeite en geld ging naar 2022. Maar dat in combinatie met sommige acties van 1 van de coureurs. Het is leuker als iedereen een beetje mee kan doen. 

Vorig jaar juichen voor Max. Dit jaar wat minder. Het nadeel voor mij daarvan was dat ik best heel partijdig was. Dit jaar wil ik neutraler kijken en meer genieten van mooie acties. Dat lijkt nu ook makkelijker te gaan met de nieuwe regelementen. Dus ik heb er veel zin in. 

Reputatie 7
Badge +19

Even reclame maken voor een nieuw spelletje dat we gaan doen dit F1 seizoen:

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Zoooo!

Dit topic '’moet'’ ik maar ergens de link van opslaan ( ff nadenken waar … )

Ik kijk (of keek? 😉 ) meestal op https://www.formule1.nl/wk-kalender/ .

@PeterG Als het jou gaat om de actuele data en tijden van de races, dan is er ook een andere manier: Je kunt een ical-kalender van Formule 1 aan je digitale agenda toevoegen. Ik heb dat een paar jaar geleden eenmalig gedaan en sindsdien heb ik altijd de trainingen en races in mijn digitale agenda staan. Is altijd actueel, ook bij wijzigingen. Ideaal.

Zie: https://maak-agenda.nl/formula-1/practise

Reputatie 4
Badge +4

Zoooo!

Dit topic '’moet'’ ik maar ergens de link van opslaan ( ff nadenken waar … )

Ik kijk (of keek? 😉 ) meestal op https://www.formule1.nl/wk-kalender/ .

Voor de kalender kan je ook naar de officiele site van de F1 gaan, bij de kalender staat rechtsboven de optie “Sync Calendar”.
Hier kan je alles in jouw agenda zetten en mis je niks.

https://www.formula1.com/en/racing/2022.html 

Reputatie 7
Badge +20

Aankomend weekend vroeg opstaan of op bed kijken.

Kwalificatie 8 uur 's morgens

Race 7 uur 's morgens. 

Reputatie 7
Badge +17

Aankomend weekend vroeg opstaan of op bed kijken.

Kwalificatie 8 uur 's morgens

Race 7 uur 's morgens. 

Pfff, ja. Mijn vriend vroeg vanmiddag doodleuk: “Kijk jij dit weekend samen met mij de race?” Aarzelend zei ik “ja”, helemaal vergeten dat het zo vroeg is. Nou, ik blijf lekker liggen hoor. 😋