Beantwoord

De Glasvezelmannetjes

  • 29 January 2021
  • 66 reacties
  • 2363 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Staat vandaag in De Stentor, DPG-Media:

BRON: DPG-MEDIA - DE STENTOR

icon

Beste antwoord door Anonymous 1 November 2021, 18:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

66 reacties

Vandaag glasvezel-kabel aangelegd t.e.m. huis:

Eindelijk glasvezel!

 

Reputatie 7
Badge +16

Gefeliciteerd met je Glasvezel kabel Jan! :D 

Geacht moderatie-team,

vandaag kreeg ik van KPNNetwerk bericht dat men op 21 juli a.s. mijn glasvezel doortrekt naar de meterkast en een aansluitpunt maakt.

Kan ik nu al via het moderatieteam laten regelen dat nà 21 juli mijn abo omgezet wordt naar glas?

Indien dat kan, graag een monteur voor nà 21 juli a.s., ik kan niet op 2-8-21 en 18-8-21

Ik heb net gechat met een medewerker en die zei dat hij dat nu nog niet kon regelen omdat mijn glasabo (nog) niet bekend is binnen KPN, maar in MijnKPN kan ik al wèl een gigabit-abo afsluiten, hoezo niet bekend binnen KPN, maar dat ik nà 21 juli pas kan bellen met KPN voor omzetting naar glas?

Als ik op mijn adres een thuisabo wil krijg ik automatisch glasvezel als ik dat bestel als niet-klant.

Hoezo niet bekend binnen KPN?

 

 

Reputatie 7
Badge +24

@JanD Volgens mij hoef je daar verder niets aan te regelen. KPN komt vanzelf een keer langs om de aansluiting om te zetten naar glas.

Reputatie 7
Badge +20

Ha @JanD Wat Nick zegt klopt. Men komt inderdaad vanzelf langs (kan ik je ook uit eigen ervaring vertellen. ;-) )

Beste @Bart_  en @Nick83 , ik ben de figuur er niet naar om een afwachtende houding aan te nemen.

Op fourstack staat vandaag dat ik op mijn adres een actieve FttH-verbinding heb. mijn glasvezelwijkkast is vandaag geactiveerd, daarom heb ik via onderstaande site:

Zoekresultaten (kpn.com)

op [check jouw postcode] geklikt. KPN biedt dan aan om via een chatsessie de migratie van koper naar glas in gang te zetten. Ik heb aangegeven dat op 21-07-2021 de glasaansluiting tot in de meterkast doorgetrokken wordt en dat ik graag nà 21-07-2021 gemigreerd wil worden naar glas en dat gaat gebeuren op 23-07-2021 a.s.. Hiervan een bevestiging gekregen en dat er tevens een rode kabel naar me opgestuurd wordt. Ik ga er vanuit dat er op 23-07-2021 een monteur komt om e.e.a. af te monteren.

Beste moderatoren,

vandaag volgens de planning 1 rode netwerkkabel van 1meter ontvangen, die gaat op 21 juli a.s. bij de migratie naar glasvezel te kort worden, weet ik nu al.

Zojuist gebeld via 0800 0402 en gevraagd om een gratis langere kabel, minimaal 1,5 meter, mijn vraag kwam blijkbaar over of ik een raketformule uitsprak om mensen naar Mars te sturen en de hlpdsk-medewerken zou het aan de back-office doorgeven.

Nu heb ik binnen dit forum eens gelezen, dat een klant bij een te korte kabel een gratis langere kabel kan krijgen via het moderatieteam of een kortingscoupon(code) waarmee de klant de kabel gratis via de thuiswinkel bij KPN kan bestellen.

Ik wil dus alsnog gratis een langere netwerkkabel tussen het glasvezelpunt dat op 21-7-2021 geplaatst gaat worden en het bestaande modem en de kabel hoeft niet per sé rood te zijn:relaxed:

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Lijkt me dat de monteur die wel bij zich zal hebben toch?

Lijkt me dat de monteur die wel bij zich zal hebben toch?

Hallo @Nick83 ik zal al blij zijn als de netwerkmonteur de zwarte Nokia PON-unit bij zich heeft.

Bij de helpdesk zien ze soms water branden en lijkt het alsof ik in geheimtaal praat.

Ik weet bijvoorbeeld nog steeds niet of de monteur die de glasvezel op 21/7 naar binnen brengt tevens de PON-unit aansluit en/of dat er op 23 juli een aparte monteur komt om de PON-unit aan te sluiten of dat alleen de lijn geactiveerd wordt, want de hlpdsk zegt dat er een monteur komt, maar weet niet wanneer en iemand anders zegt dat ik de rode kabel eenvoudig zelf aan kan sluiten en ik daarmee concludeer dat er op de 23e geen monteur komt. Lekker duidelijk allemaal.:thinking:

UPDATE:

Mijn vrouw krijgt zou juist een SMS van KPN dat het pakket met ref.nr. 4645561 z.s.m. door Postnl bezorgd zal worden op ons adres. 

Langere netwerkkabel???

Ben je nu echt zo zuunig dat je zelf geen kabeltje wil kopen maar hem gratis wil.😱😁🤪

Ik heb hier in huis nog geen cm van een provider in gebruik, buiten de stroom adaptors na dan, alles zelf gekocht, ja ook de HDMI kabels.😆

Ben je nu echt zo zuunig dat je zelf geen kabeltje wil kopen maar hem gratis wil.😱😁🤪

Ik heb hier in huis nog geen cm van een provider in gebruik, buiten de stroom adaptors na dan, alles zelf gekocht, ja ook de HDMI kabels.😆

Beste @Doornekamp33 , wat ik wel of niet kan en wil is niet relevant in dezen. Het gaat er om dat KPN (via dit forum) een langere netwerkkabel gratis ter beschikking stelt aan klanten, waarvan de standaard kabel te kort is en van dat recht maak ik gewoon gebruik.

Volgens mijn post-app ga ik de kabel vandaag ontvangen, mooi opgelost door KPN:relaxed:

Reputatie 7
Badge +21

Tja en dan lees je dat er ook nog mensen zijn die absoluut geen glasvezel willen hebben, waar overigens het waarom niet altijd nog steeds onduidelijk is.
Ik denk dat ze het zelf niet eens weten.
Gefeliciteerd @JanD met je toekomstige glasvezelaansluiting

Tevreden met wat je hebt, en bang voor het onbekende, weer breken in huis en wat gaat het doen.

Heb het hier in het buitengebied gezien, werd kielle kielle of het ook wel werd aangelegd ivm de animo.

Reputatie 7
Badge +24

Nou @JanD, vandaag gaat het gebeuren? Kabel naar binnen? Hou je ons realtime op de hoogte met een liveblog? 😜

Heb je het kabeltje al binnen?

Nou @JanD, vandaag gaat het gebeuren? Kabel naar binnen? Hou je ons realtime op de hoogte met een liveblog? 😜

Heb je het kabeltje al binnen?

Hallo @Nick83 , tussen 12 en 17 uur komt er een KPN-netwerkmonteur de aansluiting in de meterkast maken van buitenaf. Gisteren waren ze al bij verschillende buren in de straat bezig en een monteur vertelde mij dat KPN-klanten meteen de GPON-module gemonteerd krijgen voor een snelle activatie.

Ik houd jullie op de hoogte en plaats, als alles opgeleverd is, een foto van een werkende GPON-FttH:relaxed:

Hallo @Nick83 , de kabel is nu in de meterkast, een vrouwelijke technicus is alles aan het afmonteren en meldt ook de GPON aan.

Wordt vervolgd:relaxed:

Hallo @Nick83 en andere geïnteresseerden. De FTU-TK01 en de Nokia ONT voor PON is geïnstalleerd, zie bijgaande foto. Ik heb een brandend powerlampje en een knipperend PON-lampje.

Volgens de aardige vrouwelijke technicus zat er wat demping op de lijn, was ook geconstateerd bij verschillende buren, waarvan de lijn vandaag opgeleverd werd, dit zou in de wijkkast en/of centrale in orde gemaakt worden en de activatie van de opgeleverde lijnen doet KPN altijd nà 16u00 volgens haar.

Case closed.

Eindelijk glasvezel, hoera!

 

Reputatie 7
Badge +24

Nou ja ... het zit in de meterkast, maar is verder nog niet aangesloten. Maar ziet er goed uit 👍

Nou ja ... het zit in de meterkast, maar is verder nog niet aangesloten. Maar ziet er goed uit 👍

Hallo @Nick83 , er zit nog een demping in de glasvezellijn die er eerst uit moet. De lijn zou vandaag, 23 juli, geactiveerd worden, maar is verschoven naar uiterlijk 8 september a.s. i.v.m. vakantietijd, helaas:persevere: .

Maar ik kan al wèl naar de glaszenders kijken, kanalen 661 t.e.m. 670:relaxed: .

 

De vakanties zijn voorbij, morgen, 23-08-2021, beginnen de glasvezelmannetjes weer in Apeldoorn.:relaxed:

UPDATE:

Herstel demping en activatie verplaatstnaar 29 oktober a.s.

Aan KPNnetwerk gevraagd naar de reden van de verplaatsing. Men zou contact opnemen met de onderaannemer en me op de hoogte brengen. Helaas nog geen reactie gehad.

 

Reputatie 7
Badge +24

Zo... Dat duurt nog zowat 2 maanden. 

UPDATE:

Herstel demping en activatie verplaatstnaar 29 oktober a.s.

Aan KPNnetwerk gevraagd naar de reden van de verplaatsing. Men zou contact opnemen met de onderaannemer en me op de hoogte brengen. Helaas nog geen reactie gehad.

 

Aanvulling:

05-09-2021 Samenvatting tot nu toe:

28-05-2021 glasvezel in de straat en tot aan huis aangelegd.

21-07-2021 glasvezelkabel naar de meterkast geleid, FTU geplaatst en ONT type (X)G(S)-PON geplaatst, lijn doorgemeten, teveel demping tussen ondergronds distributiepunt (DP) en wijkkast (OAP). Spanningslampje ONT brandt wèl constant inclusief knipperend lampje GLAS.

08-09-2021 zou demping opgelost worden en migratie van koper naar glas plaatsvinden.

29-10-2021 nu gepland voor oplossen demping en migratie van koper naar glas.

 

 

Oplevering verplaatst naar 28 januari 2022???!!:persevere:

Ik belde vandaag met de hlpdsk om mijn abo-snelheid via koper te verhogen van 50 naar 100Mbit/s en dat kon niet volgens de hlpdsk i.v.m. de lopende migratie naar glas. Dat wist ik ook, maar toch.

De hlpdesk zou de migratie naar glas kunnen uitzetten, dan de snelheidsverhoging toepassen en daarna de migratie naar glas weer in gang zetten.

Dat dorst ik echter niet aan om de lopende migratie naar glas niet te verstoren.

Wat me wèl opviel dat ik op zondag gewoon door de hlpdsk werd geholpen.:relaxed: