Beantwoord

De Glasvezelmannetjes

  • 29 January 2021
  • 66 reacties
  • 2363 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Staat vandaag in De Stentor, DPG-Media:

BRON: DPG-MEDIA - DE STENTOR

icon

Beste antwoord door Anonymous 1 November 2021, 18:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

66 reacties

Wat me wèl opviel dat ik op zondag gewoon door de hlpdsk werd geholpen

Dat valt mij ook op.

JanD, heb je, op dit moment, niet voldoende aan die 50 Mb/s download. En aangezien je evt. `100 Mb/s download kan hebben heb je nu sowieso 30 Mb/s upload ook. En wordt die 50 niet eens voor Interactieve TV gebruikt maar de bovenliggende 50 van de lijn.

Ik woon zelf alleen en heb ruim voldoende aan 50/30. Ook bij mij wordt die 50 down niet belast door i-TV via de decoder. Wel als ik via de Chromecast kijk natuurlijk.

HD via de app, website, chromecast = 5 Mb/s. Dat is ook bij Netflix. Netflix UHD = 25 Mb/s.

Hallo @PeterG mijn vrouw gebruikt een mobiel 5G en een tablet via de wifi en klaagt er over dat de tablet altijd zo traag is vergeleken met de mobiel, ik heb dat haar uitgelegd en dat snapt ze ook, maar toch wil ze ook graag een snellere tablet. Ik heb toen mijn mobiel 5G in de hotspotstand gezet en de tablet van de vrouw gekoppeld en haar gewoon haar ding laten doen wat ze altijd doet op haar tablet en ze ervaart een positieve verbetering van de snelheid, maar ze zegt wel dat de mobiel sneller blijft. Met een speedtest haalde ze nu ruim 110/Mbit/s, ruim 40Mbit/s méér dan gebruikelijk, dus ik kreeg meteen akkoord voor het aanpassen van het abo van 50 naar 100Mbit/s hetgeen helaas dus niet lukt bij KPN.

Dat zal meer aan wifi4 danwel wifi6 liggen en of het via 2,4 Ghz of 5 Ghz wifi is.

 

hetgeen helaas dus niet lukt bij KPN.

Het systeem kan maar één (wachtende) wijziging tegelijk aan inderdaad.

 

Een speedtest is leuk maar vrij subjectief en nutteloos.

Even ter info: een HD videostream via bv KPN ITV, Videoland en Netflix is 5 Mb/s !
Het downloaden van een website, bv kpn.com, gaat vaak met hooguit 1 - 3 Mb/s.

Gezien het enorme uitstel van glas naar 28 jan. dat dus mss maar even annuleren om de verhoging te kunnen doen?

Hallo @PeterG , bedankt voor het meedenken, wij willen het migratieproces inclusief de geplande opheffing van de overmatige demping op de glas-lijn niet verstoren door dit af te breken en daarna weer opnieuw op te pakken. Als het niet anders kan laten we eerst het migratieproces afronden en daarna gaan we dan over naar een hogere snelheid.

Misschien gaat KPN de komende maanden ook voor particulieren de snelheid automatischverhogen en/of de prijzen verlagen, net zoals ze bij het zakelijke deel hebben gedaan, dan hoef ik helemaal niets te doen en komt het vanzelf goed. We wachten het af.

 

Reputatie 7
Badge +24

Misschien gaat KPN de komende maanden ook voor particulieren de snelheid automatischverhogen en/of de prijzen verlagen, net zoals ze bij het zakelijke deel hebben gedaan...

Huh??? Wat hebben ze daar gedaan dan? Heeft u daar een linkje van?

Misschien gaat KPN de komende maanden ook voor particulieren de snelheid automatischverhogen en/of de prijzen verlagen, net zoals ze bij het zakelijke deel hebben gedaan...

Huh??? Wat hebben ze daar gedaan dan? Heeft u daar een linkje van?

Hallo @Nick83 ,

KPN verlaagt prijzen zakelijk internet (overons.kpn)

KPN is nu letterlijk groen bezig door het plaatsen van groene OAP-straatkasten. OAP staat voor Optisch aggregatiepunt. Deze straatkasten zijn ingericht voor de glasvezelverspreiding. Zie bijgaande foto's.

Deze kasten passen mooier in het straatbeeld dat de lichtgrijze straatkasten die ze tot nu toe gebruik(t)en.

Groene OAP's
 

 

 

Onderstaand het eerste glasvezelhuisje in Apeldoorn, wijk Zevenhuizen, oogt al weer ouderwets in tegenstelling tot de ‘groene’ wijkkasten in mijn vorige reactie:

1e glasvezelhuisje te Apeldoorn, wijk Zevenhuizen

 

 

Onderstaand het eerste glasvezelhuisje in Apeldoorn, wijk Zevenhuizen, oogt al weer ouderwets in tegenstelling tot de ‘groene’ wijkkasten in mijn vorige reactie:

Volgens mij is het gewoon een ouderwets stenen huis. In ieder geval mooi dat de gemeente Apeldoorn ook probeert de woningnood het hoofd te bieden. Weet niet wie hier in zou willen wonen, er zit helemaal geen raam in, al komt er denk ik wel voldoende licht binnen.

 

Hallo @tmoesel , het is het eerste glasvezelhuis, ik ben nog bij de plaatsing enlater bij de in-bedrijf-stelling geweest voor een aantal jaren terug, later lag de aanleg van glas weer een aantal jaren stil omdat KPN besloot het kopernetwerk op te waarderen. Een groot gedeelte van de wijk Zevenhuizen is jarenlang de enigste wijk in Apeldoorn geweest met een echte glasvezelaansluiting. Nu zijn ze zo hard bezig om glas aan te leggen in Apeldoorn dat de verwachting is dat volgend jaar, 2022, heel Apeldoorn verglaasd is.:relaxed:

Rechts zit de deur en links van de deur is de ventilatie, ook ter grootte van een deur.

 

UPDATE:

KPNNetwerk heeft de glasvezelverbindingop mijn adres opgeleverd en vrijgegeven voor de providers.

KPN, de provider, komt volgende week, via een monteur aan huis, de glasvezelverbinding werkend opleveren.:relaxed:

 

Hallo @Alex_P , a.s. woensdag wordt ik aangesloten op glas.

Volgens de bevestigingsbrief heb heb ik nu recht op 5 licenties KPN Veilig en de glaszenders vanaf 661.

Gisteren gevraagd of dat reeds geactiveerd is of geactiveerd kon worden werd beantwoord met de afspraak voor omzetting naar een eerder tijdstip te verzetten, dat heb ik uiteraard gedaan, hoe eerder hoe beter, maar ik wil ook nu alvast weer van de glas-zenders gebruik kunnen maken en de extra licenties.

Bij een eerdere aanvraag dit jaar voor migratie van glas naar koper had ik meteen de glaszenders en nu (nog) niet.

Bedankt vast voor het nakijken.

Groeten,

JanD

 

Ik zou KPN Veilig lekker laten voor wat het is, JanD (daar heb je trouwens via DSL ook al recht op).
( @wjb )

Ik zou KPN Veilig lekker laten voor wat het is, JanD (daar heb je trouwens via DSL ook al recht op).
@wjb )

Beste @PeterG , dank voor je reactie.

Ik heb al een licentie voor 2 via DSL, maar bij de aansluiting naar glas heb ik meteen een snelheidsverhoging aangevraagd en nu dus recht op 5 licenties.

Ik vind KPNVeilig een prima optie van KPN, ik heb in totaal 5 devices in gebruik, zodat ik de andere 3 devices ook mooi van KPNVeilig kan voorzien.

 

Ik stond oorspronkelijk voor een DHZ-installatie gepland op 22-10-2021, na ‘aanvullend' onderzoek bleek een monteur nodig die a,s, woensdag komt? 

Waarom, alles zit al in de meterkast, hoeft alleen maar omgezet te worden van koper naar glas?

Of krijg ik soms het nieuwe XGS-Pon-kastje voor 10Gbit/s?

Dat zou dan veel verklaren.

 

Ik stond oorspronkelijk voor een DHZ-installatie gepland op 22-10-2021, na ‘aanvullend' onderzoek bleek een monteur nodig die a,s, woensdag komt? 

Waarom, alles zit al in de meterkast, hoeft alleen maar omgezet te worden van koper naar glas?

Of krijg ik soms het nieuwe XGS-Pon-kastje voor 10Gbit/s?

Dat zou dan veel verklaren.

 

Wat doet het ‘PON-lampje’ van de Nokia-ONT momenteel, dat zou een hint kunnen geven ?

Kan zijn dat jouw Nokia-ONT nog niet is aangemeld, dus alles wat er via de vezel binnenkomt, niet te ontsleutelen is, ook als de downlink al actief is voor jouw en je 32 ofzo buren. Dat aanmelden gaat nog steeds met de hand door een ‘KPN gerechtigd persoon’, ter plekke ze hebben dat nog niet geschikt voor vrije modem keuze zoals per januari 2022 wettelijk nodig zou moeten zijn.

Hallo @tmoesel 

Wat doet het ‘PON-lampje’ van de Nokia-ONT momenteel, dat zou een hint kunnen geven ?

PON-lampje knippert.

 

Hallo @tmoesel 

Wat doet het ‘PON-lampje’ van de Nokia-ONT momenteel, dat zou een hint kunnen geven ?

PON-lampje knippert.

Ik kan zo geen manual van die G-010G-Q vinden, maar ik gok dat dat LEDje aan/uit gaat aan de hand van data transfer, net als de LEDjes naast RJ45 poort dat doen. Valt dus moeilijk iets van te zeggen bedenk ik me nu. Lijkt bij nader inzien dat ie wel geregistreerd is, maar toch nog iets mis met de glasvezel zelf en dat er iemand langs moet komen om dat te meten / vast te stellen en het dan ook te fixen, waar het euvel dan ook moge zitten. En het dan werkend op te leveren dus inclusief werkende internetverbinding.

 

Hallo @tmoesel , wat ik weet is dat met een knipperend lampje er wel verbinding met de centrale is, dus een goede lijn, maar dat van KPN uit de lijn nog geactiveerd moet worden, dus koper uit, glas aan.

Als er geen groen knipperend lampje is op PON maar een constant rood storingslampje, betekent dat, dat de centrale niet bereikt kan worden.

Dat is wat ik er van weet, een KPN-technicus mag me uiteraard corrigeren.

 

 

Reputatie 7
Badge +11

Een knipperend PON lampje kan verschillende dingen betekenen:

  • Er is licht maar het verkeerde licht
    • Dit ontstaat als een ONT goed is geactiveerd maar op de verkeerde DSLAM-poort zit aangesloten
  • Er is licht maar de ONT is nog niet geactiveerd
    • Dit kan ook zijn dat een activatie niet doorloopt

Als er geen licht is dan zal ‘alarm’ gaan branden.

 

Omdat PON nog knippert gok ik erop dat de ONT nog niet of niet goed is geactiveerd en dat de monteur dit moet komen doen. 

 

en het dan ook te fixen, waar het euvel dan ook moge zitten.

Dat kan dus niet in alle gevallen. Bij PON MVP2 (waar @JanD op zit aangesloten) mag de KPN-monteur de infrastructuur niet meer in. KPN Netwerk (tegenwoordig zonder ‘NL’) is de enige die wijzigingen in de infrastructuur mag aanbrengen of de infrastructuur mag herstellen, dit heeft te maken met het feit dat KPN WBA de enige operator is op een PON-MVP2 netwerk en alle providers (dus ook KPN) niet meer dan een telco zijn op deze verbindingen. Het zou KPN in een voordeelspositie brengen als KPN monteurs hier wel de infra in mogen en anderen niet. Het fijne weet ik hier niet van maar zo heb ik het mij ooit laten vertellen door iemand van KPN Netwerk. In principe hoeven we de infra ook niet meer in als alles eenmaal is aangesloten, alleen bij substantiele netwerkupgrades die op dezelfde lichtfrequenties werken moet er misschien omgepatcht worden naar een andere splitterkaart.

Als er geen licht is dan zal ‘alarm’ gaan branden.

Ja dat Alarm LEDje zal belangrijker zijn om in de gaten te houden. Een dergelijk signaal-LEDje zit er niet op mijn AON Genexis, daar is de betekening van de LEDjes ook weer anders zo uit mijn hoofd.

en het dan ook te fixen, waar het euvel dan ook moge zitten.

Dat kan dus niet in alle gevallen. Bij PON MVP2 (waar @JanD op zit aangesloten) mag de KPN-monteur de infrastructuur niet meer in. KPN Netwerk (tegenwoordig zonder ‘NL’) is de enige die wijzigingen in de infrastructuur mag aanbrengen of de infrastructuur mag herstellen, dit heeft te maken met het feit dat KPN WBA de enige operator is op een PON-MVP2 netwerk en alle providers (dus ook KPN) niet meer dan een telco zijn op deze verbindingen.

Ik bedoel met ‘iemand langs komen’ dus iemand van “KPN Netwerk” en overal mag ‘komen’. Ik ga er van uit dat de infrastructuur reikt tot in de FTU. Of die iemand ook zin heeft nog even de ExperiaBox aan te sluiten weet ik niet.

Verder, als de KPN holding eerder een naam ‘Reggefiber’ voerde, toen ‘KPN Netwerk NL’ en ik lees dan dat ‘NL’ gestript is, dan lijkt de volgende stap dat ze ook ‘Netwerk’ strippen, dan hebben we 2 KPNnen, zelfde bedrijf. Dus gewoon weer 1 KPN, zodat medewerkers niet meer als excuus hebben dat je als klant bij dat andere bedrijf moet zijn als je ziet dat een graafmachine de glasvezel in de straat heeft kapotgegegraven.

Reputatie 7
Badge +11

Als er geen licht is dan zal ‘alarm’ gaan branden.

Ja dat Alarm LEDje zal belangrijker zijn om in de gaten te houden. Een dergelijk signaal-LEDje zit er niet op mijn AON Genexis, daar is de betekening van de LEDjes ook weer ander zo uit mijn hoofd.

Dat klopt, bij AON NT's van KPN heb je drie lampjes: Power, Glas en Ethernet. Er is een wat ouder type Genexis NT die icoontjes heeft ipv tekst maar de betekenis is gelijk. Een NT herkent niet of het licht juist is of niet omdat het een heel ander soort netwerk is. Glas is aan/knippert: licht. Glas is uit: geen licht.

 

Ik bedoel met ‘iemand langs komen’ dus iemand van “KPN Netwerk” is en overal mag ‘komen’.Ik ga er van uit dat de infrastructuur reikt tot in de FTU. Of ie ook zin heeft nog even de ExperiaBox aan te sluiten weet ik niet.

 Geen idee hoe dat loopt. Ik had een tijdje terug al uit eigen beweging van @JanD zijn gegevens gekregen en daar zag ik dat er een InHome-monteur komt. KPN dus en niet KPN Netwerk. Gezien de issues omtrent oplevering hiervoor mag je er vanuit gaan dat alles goed gaat komen. Ik heb vaker geen licht dan verkeerd licht dus daar ben ik niet bang voor.

 

Verder, als de KPN holding eerder een naam ‘Reggefiber’ voerde, toen ‘KPN Netwerk NL’ en ik lees dan dat ‘NL’ gestript is, dan lijkt de volgende stap dat ze ook ‘Netwerk’ strippen, dan hebben we 2 KPNnen, zelfde bedrijf. Dus gewoon weer 1 KPN, zodat medewerkers niet meer als excuus hebben dat je als klant bij dat andere bedrijf moet zijn als je ziet dat een graafmachine de glasvezel in de straat heeft kapotgegegraven.

Hoewel ik het persoonlijk niet helemaal eens ben met de naamswijziging (al van Reggefiber naar KPN NetwerkNL) snap ik het idee er achter wel naar buiten toe. Het nadeel is echter wel dat alles wat mis gaat in uitrol ook aan de naam ‘KPN’ kleeft maar ook de verwarring. Het feit dat ze volledig gescheiden opereren is uiteindelijk wel beter voor iedereen zoals ik mij heb laten vertellen door een manager van KPN Netwerk. Nogmaals; het fijne weet ik er niet van maar het idee erachter is dat KPN op die manier zichzelf reguleert, als één provider/operator het mag dan moeten alle providers/operators het mogen. Ik vind het lastig om het hier in tekst uit te leggen aangezien alles de naam ‘KPN’ draagt en er weer verschillen zijn tussen een provider en een operator maakt het allemaal niet duidelijker.

 

We hebben eindelijk glasvezel.:relaxed:

Dit topic kan gesloten worden.

 

:relaxed:We hebben eindelijk glasvezel.

Mooi zo. Is er nog iets omtrent je Nokia ONT gedaan?

 

:relaxed:We hebben eindelijk glasvezel.

Mooi zo. Is er nog iets omtrent je Nokia ONT gedaan?

 

Hallo @tmoesel , de bestaande is blijven zitten evenals mijn modem, V10, gelukkig.