De verwarming: hoog of laag?

  • 12 November 2022
  • 111 reacties
  • 1449 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoe hoog staat jouw verwarming nu?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

111 reacties

Hoi @Parossa ,

De verwarming staat bij mij nog uit.Wel af en toe een elektrisch kacheltje aan.

Bij jou zelf dan?

Reputatie 7
Badge +20

Hier is hij nog niet aan geweest! Heb een infrarood bureauonderlegger aangeschaft en dat maakt het meer dan dragelijk om achter m'n laptop te zitten zonder verdere verwarming 😃 En verder zijn er kleedjes en dikke truien 😊

Dat vind ik knap @martijn197108 en @Maja_ 🥶 Ik heb de verwarming op 20 graden staan. Ik heb een warmtepomp en dan mag ik niet teveel aan de knopjes zitten. Koelen of verwarmen duurt heel lang.

Reputatie 7
Badge +24

22,5 😇

Als 54 kuub gebruikt deze maand ...

 

Hier is het soms wel 17,5, maar met dekens en dat kacheltje heb je er niet echt last van.

Maar met een warmtepomp ben je ook niet echt goedkoop uit.Of heb je veel zonnepanelen?

 

22,5 😇

Op gas???

Zo warm zette ik hem voor deze prijzen niet eens…

Edit:

54 kuub maar?Heb je een warmtepomp dan?Dat haal ik hier echt niet hoor..

Reputatie 7
Badge +9

22,5 😇

Op gas???

Zo warm zette ik hem voor deze prijzen niet eens…

Edit:

54 kuub maar?Heb je een warmtepomp dan?Dat haal ik hier echt niet hoor..

Alleen in november bedoeld hij. En dan vind ik het vrij veel. Ik heb tot nu toe (tot 11 nov) alleen maar 19 kuub verbruikt. CV stond dan ook inderdaad nog niet vaak aan.

Ah ja @Joris62 .Dat is wel vrij fors inderdaad.Gebruik hier denk ik 2 kuub per dag, en dan 24 kuub in totaal deze maand.

Gaskachel staat nog steeds uit. Temperatuur in keuken / woonkamer nog niet lager dan 20° geweest.

Verbruik op laatste jaarafrekening (eind augustus) 589m³

Ik heb zonnepanelen, 6 stuks.

Reputatie 7
Badge +9

Gaskachel staat nog steeds uit. Temperatuur in keuken / woonkamer nog niet lager dan 20° geweest.

Verbruik op laatste jaarafrekening (eind augustus) 589m³

Heb je iets als bijverwarming? Of is het huis gewoon zo goed geïsoleerd?

Reputatie 7
Badge +24

Tussenwoning misschien en buren die goed stoken?

Reputatie 7
Badge +9

Tussenwoning misschien en buren die goed stoken?

Zou ook kunnen, ja.

Op het moment geen bij verwarming. Als het echt koud wordt zet ik een klein elektrisch kacheltje bij de douche om me te scheren.

Spouwmuren zijn geïsoleerd, kruipruimten niet. Ik zit boven de ongeïsoleerde bergingen 🙄

Buren naast me hebben wel beneden buren dus die zullen daar wel wat warmte van hebben.

Portiekflat 1e verdieping +/- 55m²

Reputatie 7

Wij hebben vloerverwarming en dus heeft het weinig nut om de nachttemperatuur echt laag te zetten want de temperatuur zal 's nachts toch niet veel teruglopen.

Onderstaand onze temperatuurinstellingen.

De temperatuur is bij ons nog niet beneden de 19.0°C geweest.

Wij hebben een hybride warmtepomp maar de CV heeft nog nooit bij hoeven springen voor het verwarmen van de woning. Wij koken op inductie en daarmee verbruiken wij dus alleen nog gas voor warm water. Dat ligt gemiddeld zo ongeveer op 0,3m3 per dag ofwel een kleine 10m3 per maand. Wij betalen voor gas momenteel meer voor het vastrecht en netbeheer dan voor het verbruik zelf.

Reputatie 7

Maar met een warmtepomp ben je ook niet echt goedkoop uit.

Met een (hybride) warmtepomp ben je normaliter veel goedkoper uit dan met verwarmen op gas. Onderstaand de vergelijkingen van verwarmen van onze woning m.b.v. onze warmtepomp t.o.v. verwarmen op gas in drie scenario's.

Vergelijk op basis van onze huidige (lage) tarieven.

Vergelijk op basis van de huidige markttarieven van Eneco met het prijsplafond.

Vergelijk op basis van de huidige markttarieven van Eneco maar nu zonder prijsplafond. Dit zou wel eens de werkelijkheid van 2024 kunnen worden.

 

In alle drie de scenario's zijn wij goedkoper uit met onze hybride warmtepomp. Kijk vooral ook even naar het onderste vergelijk want dat is waarschijnlijk toch echt waar het na volgend jaar naartoe zal gaan. Met dat verschil heb je een hybride warmtepomp binnen no-time terugverdiend.

Reputatie 7
Badge +21

De verwarming is bij mij dit seizoen nog niet aan geweest.
Ik heb stadsverwarming, maar die is aan de gasprijs gekoppeld dus dat is even duur.
Ik doe tegen de avond een dikke trui aan en kan het zo prima uithouden.
Ik heb een waterbed en dat moet verwarmd worden anders is een waterbed een ijskast, maar die heb ik lager gezet dan anders en ook dat gaat prima.
Heb zonnepanelen op het dak en dus gebruik ik zoveel mogelijk de elektriciteit.

 

Reputatie 4
Badge +1

Hier ook nog niet aan geweest ,nu 16 gr maar zit nog steeds in een T shirt met korte mouwen.

Ja het klopt dat je kan wennen aan de mindere temperaturen, ff doorbijten en dan geen last meer.

Dank voor de tabel @wjb .

Maar 0.2 kuub gas voor alleen warm water?Hoelang douchen jullie met z'n allen bij elkaar opgeteld?

@huistijger@bert213 ,

Het is te doen, maar jullie hebben echt ook geen extra kacheltje oid?Heb die zelf wel nodig..Zeker nu, het is hier 17 graden.

 

Reputatie 7

Voor de tijd van het jaar is het wel uitzonderlijk warm vind ik. In sept/okt is het voor een drietal weken 18 graden geweest in huis (in de nacht) toch wel aan de frisse kant en niet aangenaam, hebben we toch wel liefst op 20 graden. Onze Split Airco verwarmt momenteel bij in onze woonkamer met open keuken. Cv is af en toe wel aangeweest om bij te verwarmen op een lage stand, tijdens echte koude momenten. Merk dan ook dat de vloerverwarming dan toch vrij snel op temperatuur is en dan ook maar weinig verbruikt. Badkamer is de verwarming nog geen enkele keer aangeweest en op de slaap of werkkamers heeft een enkele keer een infraroodopaneel aangeslagen.

Het gasverbruik tegenover oktober 2021 versus oktober 2022 is al ongeveer 60kuub lager. (2022 maar 20kuub verbruikt in die maand) November geeft al een vergelijkbare trend. 

Reputatie 7

Maar 0.2 kuub gas voor alleen warm water?Hoelang douchen jullie met z'n allen bij elkaar opgeteld?

0,3m3 per dag is twee keer douchen en afwassen.

Uiteraard douchen wij met een waterbesparende douchekop en blijven wij niet onder de douche staan als we klaar zijn met (haren) wassen.

Hier word wat vaker(en langer) gedoucht inderdaad.

Reputatie 7
Badge +16

Oh, geinig vraag! 

Hier staat ie ook op 20 graden! En ik zweer, sinds een week, bij een elektrische deken! 

Reputatie 7
Badge +16

Bij mij staat ie op 15, maar met mijn onderbuurman verwarming is het niet kouder geworden dan 16.5 😄

ik geef mijn centjes liever uit aan coole dingen dan gas 😌

Op 22. Heerlijk.Â