De verwarming: hoog of laag?

  • 12 November 2022
  • 111 reacties
  • 1449 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoe hoog staat jouw verwarming nu?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

111 reacties

Reputatie 7
Badge +18

@wjb 

Wat betreft stroomverbruik heb je gelijk, maar als je naar de kosten kijkt heeft het voor mij weinig zin.

Ik heb i.d.d. genoeg opbrengst en daar ligt het dus wel aan, 2022 is t/m oktober:

 

Reputatie 7
Badge +16

Bij mij staat ie nu uit. Maar ik heb een mobiele verwarming van max 17 graden als ik ‘t wil. 

Wel positief! Mijn energierekening met de nieuwe tarieven is minder dan dan van vorig jaar! :D 

Reputatie 7
Badge +8

Ja, anders is het niet te harden @SjorsK 😁Maar wel belachelijk hoge prijzen, mensen die bijvoorbeeld maar 50 euro per week te besteden hebben kunnen dit absoluut niet betalen lijkt me..

Gelukkig hebben die mensen meestal wel de energietoeslag (a 2x 1200 en 2x 190 euro). Maar ik kan niet in iedereens portemonnee kijken, ik kan me goed voorstellen dat veel mensen in de problemen zitten of dreigen te raken. 

Mjah, ik heb het geluk dat mijn inkomsten (veel) sneller stijgen dan de prijzen en ik mag “kiezen” wat ik wil. Maar niet iedereen heeft evenveel geluk helaas. 

De € 380,00 komt ook terecht bij mensen die het helemaal niet nodig hebben, omdat die bijvoorbeeld nog een oud en gunstig energiecontract hebben of lage energiekosten, doordat ze in een goed geïsoleerd huis wonen en in de gelegenheid zijn geweest, te verduurzamen. Maar goed, die € 380,00 helpt natuurlijk wel om de hogere prijzen in de winkel te compenseren.

En dat geldt ook voor de energietoeslag van € 1200,00 voor de minima. Niet iedereen met een minimum inkomen heeft die echt nodig en ook niet iedereen die voor die toeslag niet in aanmerking komt, heeft een hoog inkomen en een lage energierekening.

Ik woon in een huurhuis, bouwjaar 1910, energielabel F. In maart liep het oude energiecontract af. Ik ben gedeeltelijk arbeidsongeschikt, daarnaast werk ik nog parttime, voornamelijk vanuit huis. M’n totale inkomen is op jaarbasis zo’n € 50,00 te hoog om in aanmerking te komen voor de energietoeslag, maar het wrange is, als ik aan de overkant van de straat, in een andere gemeente had gewoond, dan had ik die wel ontvangen. De buurgemeente is namelijk wat royaler met de inkomensgrenzen.

Deze gemeente beloofd naar ‘maatwerkoplossingen’ te zoeken in het kader van het ‘armoedebeleid’. Toen ik de afwijzing voor de energietoeslag ontving ‘uw inkomen is te hoog’, ben ik naar de gemeente geweest. Het ‘zoeken naar maatwerkoplossingen’  beperkt zich - zoals bij overheidsinstanties gebruikelijk is - vooral tot het wijzen naar anderen of het zeer opmerkelijke advies, minder te werken. Dan is uw inkomen lager, terwijl die zelfde afdeling van de gemeente alles op alles zet, om mensen aan het werk te sturen. Wie het nog snapt, mag het zeggen. En, ze wist nog te melden, dat de woningcorporatie ‘plannen heeft, uw woning in 2023 te verduurzamen’. 

Dat wist ik al, want ik ben lid van de bewonerscommissie. Maar, hoewel de gemeente ook ambitieuze plannen heeft in het verduurzamen maakt dezelfde gemeente, de betaalbaarheid van de voorliggende plannen, onzeker. Het plan is de woningen aan de buitenzijde te isoleren maar het strookje grond dat daar voor nodig is, wil de gemeente alleen voor de hoofdprijs aan de woningcorporatie verkopen. De afdeling ‘welstand’ heeft bedenkingen en wil ‘gemetselde gevels met knipvoegen’ om het straatbeeld in stand te houden. Het straatbeeld dat door dezelfde gemeente wordt verwaarloosd omdat er onvoldoende middelen zijn onkruid effectief aan te pakken. De verzakkingen van de bestrating veroorzaken volgens de gemeente ‘voor ongemak maar het onlangs geactualiseerde onderhoudsschema laat een voortijdige aanpak niet toe’. 

Voorlopig zit er weinig voortgang in de - afgestofte - plannen want een aantal jaren geleden, gingen de plannen niet door. Door de invoering van de verhuurdersheffing werden de plannen in de ijskast gezet, waardoor deze woningen nog steeds koelkasten zijn. Maar goed, door de extra inkomsten uit de verhuurdersheffing, die mede betaald is door de huurders, kan de overheid subsidies verstrekken aan woningeigenaren om hun woning te verduurzamen.  En als huurder mag je niet al te veel klagen want je krijgt gesubsidieerde radiatorfolie, tochtstrips en maar liefst twéé led-lampen. Daar moet je de winter mee door.

Maar ja - zo is het nu eenmaal geregeld in dit gave land. Ik ga weer aan het werk, de verwarming op 18,5, trui aan, dekentje over de benen, sloffen aan.

Reputatie 7

De "schade" voor verwarmen en warm water is bij ons de afgelopen twee dagen als onderstaand geweest.

Eergisteren:

 

Gisteren:

Onze warmtepomp heeft het stokje voor het verwarmen van de woning 's middags overgedragen aan de CV ketel.

Maar vrolijk word je hier natuurlijk niet van, in twee dagen zo'n €45,- aan kosten.

 

Vandaag is het buiten gelukkig weer een stukje warmer en dat merk je direct in het verbruik.

 

Reputatie 7
Badge +16

13,5 graden blijkbaar… Ik voel me een krent 😅 Soms stook ik wel naar de 16 graden maar ik ben telkens frisser gewend, op zich is het prima te doen! :-) 

 

 

 

Die 1200 euro die somige krijgen is trouwens meer dan mijn volledige rekening met de nieuwe prijzen. Maarja, volgend jaar is hopelijk de boel verbouwd! 😁Kost mijn VvE wel een vermogen maar dan heb je ook wat :-) 

Reputatie 7
Badge +20

Overdag 's morgens 19 graden en 's middags en 's avonds 20 graden.

"s nachts 16 graden

 

Electra via zonnepanelen. 😉

Reputatie 7
Badge +20

Ik wil dit filmpje over lagere verwarmingstemperatuur hier even achterlaten 😊

Reputatie 7

In de afgelopen koude periode heeft mijn warmtepomp een aantal keer het verwarmen van mijn woning aan de CV ketel overgelaten.

Normaal verbruiken we minder dan een halve kuub gas voor douchen en de afwas maar op de koude dagen lag dat gasverbruik dus beduidend hoger.

Het hoogtepunt lag op 13 december wat samen met 14 december ook de koudste etmalen van deze maand waren.

Bron

Die dag was ik zo'n 30 euro kwijt aan het verwarmen van mijn woning.

Ter vergelijk, gisteren (19 december) was dat een kleine 8 euro. (Gasverbruik is voor douchen en afwas)

 

Onderstaand de ingestelde temperatuur.

 

Reputatie 7
Badge +7

Ik wil dit filmpje over lagere verwarmingstemperatuur hier even achterlaten 😊

Ja @Maja_ , de lagere temperatuur begint hier echt wel te wennen. Gelukkig. 

Maar het termijnbedrag wat wij hier voor energie moeten betalen, went niet...

Reputatie 7
Badge +20

Ik wil dit filmpje over lagere verwarmingstemperatuur hier even achterlaten 😊

Ja @Maja_ , de lagere temperatuur begint hier echt wel te wennen. Gelukkig. 

Maar het termijnbedrag wat wij hier voor energie moeten betalen, went niet...

Hier staat hij nu ook het grootste deel van de dag op 17 en het went inderdaad! Gelukkig heb ik nog een contract tot september, dus ik heb nu nog behoorlijk mazzel met m'n termijnbedrag. Zal in september wel anders worden 😬

Reputatie 7
Badge +16

Nou, inmiddels ben ik goed gewend aan 16 graden, dus tja, ik ben eigelijk dit jaar minder geld kwijt dan voorgaande jaren ok al is alles fors duurder 😅

Maar bekijk ‘t zo, dan is er meer gas over voor anderen :-)