Dubio op donderdag 15 december

  • 15 December 2022
  • 21 reacties
  • 246 keer bekeken
Dubio op donderdag 15 december
Reputatie 7
Badge +17

Ik kon zo even niet meer de originele dag vinden voor de dilemma's en zag geen dwaling vandaag, dus ik post hem op de donderdag! Ben niet heel bekend met dilemma's (het leven is al dilemma zat) dus hoop dat dit wat wordt.

Dilemma 1: 

Je leeft in het verleden. 1900 om precies te zijn! 


Dilemma 2:

Je voelt hem vast al aankomen. Je leeft in de toekomst! In 2100.

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +17

@Alex_P  @Alexandra   @Bart_  @Erik_  @Erwin_  @Maja_ @Marcia_ 

@Rutger_  @Thomas    @Dennis Schreve   @Giant2000 @Chrizziey 

@Henk2304 @huistijger  @JanD @Joep1965 @Nick83  @Noordzee 

@RBxx  @SjorsK  @saxman @obelisk  @Jasper @Bart_Z 

@Jeroen_dB @Hoopvol @Ron  @Willy22 

 @Hoopvol @Anneke-Anna @Denise_@GeSp 

@Michael001  @Dennis ABD  @Bram_  @Shyrin_  

@joop2011 @Raymondt @peter-keetfm  @Vikash @Ward_ 

@NHendriks @LaurensZalm @DennisA78 @Ik_Hussel @Katana321  

@Jeroen Ruiter @HansaanZet @Pauwerful @Sanne_M 

@Paul_  @wjb  @Remco_ @JanZ_  @Joris62  @Maurice85 

@cornelis48 @Frenk_@Liesbeth_@Annemarie_@JanZ_ 

Dilemma erop los!

Reputatie 7
Badge +28

Dan ga ik graag terug naar 1900. In de plaats waar ik ben opgegroeid, waren er destijds vaak gezellige feesten: 
 

 

Reputatie 5
Badge +8

Ik sluip ook weer terug in de tijd. Voor 1900 kan ik mij voorbereiden, voor de toekomst niet (echt).

Reputatie 7
Badge +9

Mmmh, ik ben wel iemand van de (nieuwe) techniek. Maar doe me dan toch maar die reis in het verleden. Vind ik wel op de ene kant spannend, op de andere kant rustiger dan de toekomst. Lijkt me wel wat.

Reputatie 7
Badge +30

Ik wil wel naar de toekomst! Hoewel ik een beetje bang ben voor wat er gaat komen, ben ik ook bang voor de hygiënische situatie van 1900😅.

Reputatie 7
Badge +10

Ik wil NIET terug naar het jaar 1900 en NIET vooruit naar het jaar 2100. Ik wil terug naar één willekeurig jaar tussen het jaar 1950 en 2000. En dan hoop ik ook dat dan de tijd gewoon blijft stil staan in dat (willekeurig) jaar.

Er wordt beweerd dat het alleen maar beter kan worden in de toekomst. Tja, daar ben ik ik het dus niet mee eens.

Ook wordt er met nostalgie terug gekeken naar de jaren voor bijv. het jaar 1950. Nee, ook dan zie ik een aantal dingen die ik NIET leuk vind. Bijv. internet is een uitvinding die in het jaar 1950 nog niet bestond.

Reputatie 7
Badge +17

Ik wil wel naar de toekomst! Hoewel ik een beetje bang ben voor wat er gaat komen, ben ik ook bang voor de hygiënische situatie van 1900😅.

Die laat mij ook twijfelen over de keuze. 😅 Rust en minder prikkels wat betreft smartphones, internet e.d. lijken me super, maar medische kennis had nog een hoop vooruitgang te gaan. Daarmee de hygiëne ook. 

Welke plaats was dat @Noordzee? Ziet er inderdaad super gezellig uit! 

@Willy22 Nu ben ik benieuwd naar het willekeurige jaar. 1995 ongeveer? Toen was er al internet, maar als ik het me goed herinner wel met Windows 98 (of was het toen al 2000) PCs.

Reputatie 7

Easy, stuur mij maar naar de toekomst. Mag ook verder de toekomst in, als ruimtereizen meer gemeengoed is. Andere werelden kunnen bezoeken lijkt me wel wat.

Reputatie 7
Badge +17

Het lastige met terug in het verleden gaan is wat mij betreft weten wat je mist. 

Daarnaast was het vroeger simpelweg niet beter. Geen medicijnen voor ziektes die nu makkelijk te behandelen zijn. Weinig anders om te doen. En als je een beetje raar was, doordat je ADHD hebt bijvoorbeeld, dan had je geen leuk leven. 

Verder is de toekomst erg onzeker. Technologie gaat hard vooruit. Dat heeft voordelen en nadelen. Ik ben niet zo bang dat we in de toekomst de film Terminator 2 als een documantaire kunnen beschouwen. Wel denk ik dat je met technologie te ver kan gaan. Ook staat vrijwel ieder moment van ieders leven ergens in een computer. Ik kan me niet anders voorstellen dat dit in de toekomst anders is. En de vraag is dan hoe daarmee wordt omgegaan door overheden, personen en bedrijven. 

Wat mij betreft is nu een goed tijdperk. En in het juiste land. Het is hier niet perfect. Maar het is hier goed. En als het even niet goed gaat zijn er de mensen en de middelen om het goed te hebben. Het zou mooi zijn als meer mensen bereid zijn om een beetje te delen met elkaar als ze het goed hebben. Maar ik zie veel mensen om me heen die klaar staan voor elkaar. 

Als ik echt moest kiezen dan zou ik kiezen voor de toekomst. Verwend of niet, zonder computer lukt me niet. Ik zou geen contact meer kunnen hebben met goede vrienden die in het buitenland wonen. Ik zou niet na het werk even rustig kunnen gaan zitten met een koud blikje cola en een videospel. En 1900 is te vroeg om te investeren in Apple aandelen. 

Hoi ,

Ik ook terug naar 1900.

Ook wel lekker rustig zonder die moderne dingen😁

Maar ik ga eigenlijk voorlopig niet meer meedoen, dus mijn @ tag mag wel weg😉

Reputatie 7
Badge +28

Welke plaats was dat @Noordzee? Ziet er inderdaad super gezellig uit! 

@Willy22 Nu ben ik benieuwd naar het willekeurige jaar. 1995 ongeveer? Toen was er al internet, maar als ik het me goed herinner wel met Windows 98 (of was het toen al 2000) PCs.

Dat was Zoetermeer. De plaats waar ik ben opgegroeid.
In 1995 had je trouwens Windows 95, in 1998 kwam Windows 98. En je raad het al: Windows 2000 werd inderdaad in 2000 uitgebracht. 

Wel denk ik dat je met technologie te ver kan gaan.

Hier ben ik het trouwens helemaal mee eens!

Wat mij betreft stopt technologie op medisch deel na ook wel, vind het voldoende, en eigenlijk al te ver gaan.

10 jaar geleden was het al goed vind ik, wel een PC, maar de meeste hadden geen mobiele telefoon met internet.Die dingen vind ik echt geen verbetering.Met een nokia kon je ook prima bellen etc, maar daar zat je toch minder op dan op zo’n modern ding.En met vrienden contacten kon toen ook wel prima met MSN live messenger bijvoorbeeld.

Ook kunstmatige intelligentie, zelfrijdende auto's, vreselijk.Er werd wel super veel jaren terug gezegd dat dat nu zo zou zijn, maar gelukkig nog niet echt.

 

Reputatie 7
Badge +20

1900 please! Zo'n beetje mijn favo tijdperk wat kleding betreft, en vol verwondering alle nieuwe grote uitvindingen meemaken/voor het eerst zien etc.

De zorgen die hierboven zijn geuit door anderen over medische kennis en hygiene deel ik wel een beetje maar ik wil echt HEEL GRAAG naar 1900

Als ik een tijdmachine had, zou ik daadwerkelijk als eerst daar een kijkje gaan nemen 😊

 

Reputatie 7
Badge +16

Hmms, met het puntje in de tag heb ik geen melding gekregen helaas @Sanne_M :(.
Maar beter later dan nooit :
Toekomst, ik ben als technisch nerdje beter op mijn plekkie met een dikke computer en een nerdie bril dan in een oude muffige klederdracht. BRRRR. 

 

Reputatie 5
Badge +8

Interessant! Ik ben dol op geschiedenis en het verleden het trekt me ontzettend. Tegelijk zie ik ook veel moeilijkheden als ik daar een leven moet opbouwen. Carrière kansen zijn er niet (als vrouw), het is of keihard werken onderaan de ladder of moeten voldaan aan alle regels die de hogere klasse met zich meebrengen. Helemaal als je met de kennis van nu terug moet en ook de oorlogen weer gaat meemaken lijkt me dat behoorlijk heftig. 

Ik kies dan voor de toekomst en laat mij verrassen hoe de wereld er dan uit ziet. 

Reputatie 7
Badge +16

Geef mij maar de toekomst, de technologie zal vast heerlijk zijn! :-) 

Reputatie 7
Badge +10

Geef mij maar de toekomst, de technologie zal vast heerlijk zijn! :-) 

Afgaande op mijn informatie zullen de mensen in het jaar 2100 dezelfde technologie gebruiken als in het jaar (en dit is gigantisch natte vinger werk) 1200, 1400 of 1600.

Als ik dan toch moeten kiezen tussen 2 kwaden dan liever terug naar het jaar 1900.

Reputatie 7
Badge +17

Had ik dit topic zondag nog open staan met de gedachte een ‘winnaar’ te kiezen? Ja. 

Is het me compleet ontschoten? Ook ja. Bij deze dus! 

Ik kies @Noordzee vanwege de foto's die er ook bij zijn geplaatst uit die tijd. Leuk om terug in de tijd te kijken, zeker in de plaats waar je vandaan komt. Aan jou de eer om een volgend dilemma te bedenken! 

Reputatie 7
Badge +10

Geef mij maar de toekomst, de technologie zal vast heerlijk zijn! :-) 

Afgaande op mijn informatie zullen de mensen in het jaar 2100 dezelfde technologie gebruiken als in het jaar (en dit is gigantisch natte vinger werk) 1200, 1400 of 1600.

Als ik dan toch moeten kiezen tussen 2 kwaden dan liever terug naar het jaar 1900.

Nog even een allerlaatste reactie:

Dezelfde technologie gebruiken als in het jaar 1000, 1200, 1400 of 1600 betekent ook dat de mens in het jaar 2100 geen aardolie (meer) gebruikt, geen plastics, geen aardgas, geen steenkool, geen autos, geen vliegtuigen, geen elektronica, geen internet, geen electriciteit, etc. etc. etc. gebruikt. Terug naat het jaar 1000 betekent ook geen wereldbevolking van 8 miljard mensen. In plaats daarvan zal de wereldbevolking uit slechts bijv. 50 miljoen of nog minder mensen bestaan.

Reputatie 7
Badge +28

Had ik dit topic zondag nog open staan met de gedachte een ‘winnaar’ te kiezen? Ja. 

Is het me compleet ontschoten? Ook ja. Bij deze dus! 

Ik kies @Noordzee vanwege de foto's die er ook bij zijn geplaatst uit die tijd. Leuk om terug in de tijd te kijken, zeker in de plaats waar je vandaan komt. Aan jou de eer om een volgend dilemma te bedenken! 

Oh, ik zie dit nu pas @Sanne_M 🙄

Ik ga wat bedenken voor komende donderdag.   

Reputatie 7
Badge +17

Het is vakantieperiode @Noordzee, geen zorgen! 😄 Ik ben heel benieuwd.