Dubio op Donderdag 30 juli - Je moet kiezen!

  • 30 July 2020
  • 9 reacties
  • 148 keer bekeken
Dubio op Donderdag 30 juli - Je moet kiezen!
Reputatie 7
Badge +20
  • Oud Moderator
  • 12371 reacties

Tijd voor een nieuwe Dubio! Geïnspireerd door de Oudheidkundige-insteek van het dubio van vorige week. We blijven nog even in het verleden.  

 

De situatie is als volgt. Je bent plotseling keizer geworden van het Romeinse Rijk. Jeej! Je hebt alle macht van de wereld in handen. Hoe gaaf is dat? De vraag is nu alleen: wat ga je doen met al die macht?

 

  1. Je doet als keizer Nero. Het bestuur van het rijk laat je over aan anderen die dat veel beter kunnen. Zelf geniet je van het goede leven en je vervult je creatieve ambities door her en der op te treden als muzikant. Door de halve stad in de fik te steken creëer je meteen wat ruimte voor een flink paleis en groot standbeeld van jezelf.

 

  1. Je doet als keizer Marcus Aurelius. Je voert je halve leven oorlog om je rijk nóg wat groter te maken en dat lukt heel aardig. Tussen het knokken door blijk je ook nog eens een getalenteerd filosoof te zijn en 2000 jaar later wordt je nog steeds gelezen. Je overlijdt alleen wel wat jong, al op 58-jarige leeftijd, door volledige uitputting van al dat vechten.

 


9 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Dit is voor mij geen dubio @Bart_  :yum:

2, Marcus Aurelius. Goede leider, nog steeds gerespecteerd.

Nero was nogal een hufter (op ongeveer elk mogelijk vlak) en is daarnaast nog minder oud geworden :wink: En bijna 2000 jaar later hebben mensen nog een hekel aan hem. Dat lijkt me echt helemaal niks 

Reputatie 7
Badge +28

Rare jongens die Romeinen. :relaxed:

Ik ga ook voor Marcus Aurelius. Aan die Nero lijkt mij een steekje los gezeten te hebben. Die was niet goed snik. 

Reputatie 7
Badge +16

Ik heb wel een soort van zelfportret in de woonkamer hangen, dus ben ik dan Nero? 
Na lang wikken en wegen, wegen en wikken en wikken en wegen (en klein beetje wikken) kies ik voor Marcus @Bart_.  

Reputatie 7
Badge +19

Gewoonlijk zou ik voor Marcus kiezen omdat hij als het minst slecht van beide klinkt... 

Maar ik heb zin om een keertje bad guy (goed liedje ook) te spelen, dus ik ga voor Nero :smiling_imp::grin:  Waar zal ik dat standbeeld eens gaan neerzetten?

Reputatie 7

Ik kies als 55+er absoluut voor Nero en dan snap je vast wel waarom. :wink: Juist, ik wil ook een standbeeld of ... :thinking:

Daarnaast weet ik niet hoeveel doden er bij al die oorlogen van Marcus gevallen zijn, maar dat zijn er waarschijnlijk veel meer dan bij de brand in die stad.

De vraag is dus wie de "good guy" en wie de "bad guy" is. 

Reputatie 7
Badge +21

Kiezen tussen twee kwaden, wat doe je ons aan @Bart_ ? Dan ga ik voor waarvan ik denk dat er de minste slachtoffers zijn gevallen. Nero dus, ook omdat ik meer van het creatieve dan het filosofische ben.. :art::circus_tent:

Omdat Nero na de brand de schuld “heel creatief” op de Christenen schoof en er daarvan als wraak nog eens vele duizenden in de arena op de meest verschrikkelijke manieren liet ombrengen, kies ik zeker niet voor hem. Marcus zou ik eigenlijk ook niet willen kiezen en daarom stel ik Claudius voor …. (Nero's stiefvader). Werd vele jaren terug zo overtuigend mooi door Derek Jacobi vertolkt in de tv-serie I, Claudius.

Reputatie 7
Badge +20

I, Claudius was een prachtige serie en Derek Jacobi een fantastisch acteur! De echte Claudius was wel ietsje minder onschuldig dan in de serie werd voorgesteld, denk ik. Hij kwam om het leven dankzij zijn vrouw, de moeder van Nero inderdaad. Nero was vervolgens weer verantwoordelijk voor de dood van zijn eigen moeder. Het zal bepaald niet gezellig geweest zijn op familiebijeenkomsten. ;-) 

Veel van wat we weten over deze keizers wil je wel met een korreltje zout nemen:  wat over ze werd opgeschreven werd opgeschreven door hun tegenstanders, die het goed uitkwam om ze zwart te maken. Er zit waarschijnlijk wel wat overdrijving en fake news tussen al die verhalen. Maar Nero moet hoe dan ook een zeer wrede man zijn geweest. 

Reputatie 7
Badge +30

Als voorstander van Stoicijnse filosofie kies ik voor Marcus Aurelius.

Reageer