Duurzaamheid bij KPN

  • 13 September 2019
  • 20 reacties
  • 735 keer bekeken

Beste KPN,

Inmiddels ben ik al een geruime tijd tevreden klant van jullie diensten en verwacht ik in de toekomst zeker niet zomaar over te stappen naar een andere telecomprovider. Jullie hebben mijn waardering met name te danken door de beschikbaarheid van jullie diensten, maar zeker ook de inzet en ambitie die wordt getoond op het gebied van duurzaamheid.

Zelf ben ik een veelvuldig gebruiker van Apple producten en heb ik de vele discussies over de ondersteuning van e-sim en de AppleTV met interesse voorbij zien komen op dit forum. KPN geeft aan dat ze ontwikkelingen altijd volgen en misschien in de toekomst gaan ondersteunen. Ik begrijp dat diensten natuurlijk een businesscase nodig hebben om als gezond bedrijf te blijven bestaan. Het gevoel ontgaat me echter niet dat KPN duurzaamheidspotentieel laat liggen door deze functionaliteit niet te ondersteunen. In mijn ogen betekenen deze bedrijfsoverwegingen dat consumenten een hoop overbodige apparatuur in huis moeten halen in de vorm van telefoon, mediaboxen en wellicht zelfs extra netwerkapparatuur.

In het kader van duurzaamheid lijkt het me ideaal als deze producten en bijbehorende vervuiling in de vorm van productie, transport en sluikverbruik uit deze wereld verbannen kunnen worden. Althans, dat lijkt me effectiever dan het produceren en recyclen van deze producten in een circulaire keten. Het brengt in die zin ook meer een focus aan op het leveren van netwerkdiensten in plaats van het leveren van netwerkproducten. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe KPN tegen dit soort ontwikkelingen aankijkt vanuit een duurzaamheidsperspectief, al dan niet in relatie tot de businesscase.

Wat mij betreft een erg interessante discussie, waar ik ook zeker benieuwd ben naar de manier waarop andere klanten naar dit onderwerp kijken. Ik kan me voorstellen dat er voor windows- en androidgebruikers vergelijkbaar potentieel is!

20 reacties

Hallo @Nesterion , ik neem dan aan dat jij dan ook duurzaam bezig bent en dus ook al jaaaaaren met je zelfde smartphone doet en niet met iedere verlenging weer een zogenaamd 'gratis' toestel krijgt en andere toestellen in een la liggen te verstoffen terwijl deze technisch nog best een aantal jaren meekunnen.
Hoi @Jan-D ,

Naar mijn smaak een nogal cynische reactie die niet helemaal aansluit bij de discussie die ik op gang probeer te brengen. Ik spreek KPN hier aan op haar ambitie om iedere dag een stukje groener te worden en ben erg benieuwd hoe zich dat bijvoorbeeld heeft vertaald in de overweging voor de ondersteuning van e-sim of een digitaal tv platform.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat mijn persoonlijke keuze's wel degelijk impact hebben en dat ik daar in mijn persoonlijke leven zeker bewust mee probeer om te gaan. Dat geldt dus zeker ook in mijn overweging bij de eventuele aanschaf van een nieuwe telefoon.

In mijn ogen zit er echter een verschil in het adverteren met een groen mission-statement en de afwegingen die je als individu in dit leven maakt. De waarde afweging die iedereen op individueel niveau maakt zijn wat mij betreft dan ook niet relevant in deze context.
Reputatie 7
@Nesterion, welkom op het KPN forum. Het is altijd fijn om te horen dat 'jouw' organisatie gewaardeerd wordt door klanten, dank voor de lovende woorden 💚
Een uiterst interessante discussie zwengel je hier aan over duurzaamheid. Persoonlijk ben ik erg trots om voor het groene bedrijf te werken. Hiermee bedoel ik niet alleen de huisstijlkleur maar, met name dat we al jarenlang duurzaamheid hoog in onze bedrijfsvoering hebben opgenomen. Ieder jaar stellen we onszelf weer ambitieuzere doelen om de wereld nog een stukje mooier te maken, of juist zo te behouden. Nu kan ik hier al onze initiatieven opnoemen die we hebben gedaan, maar die staan gewoon op onze site: KPN voor Nederland/duurzaamheid.

Zo mag KPN zich als één van de groenste providers wereldwijd rekenen. Deze eervolle erkenning krijgen we uit verschillende hoeken vanuit binnen- en buitenland.

Je hebt gelijk wat betreft de business case, we zijn geen filantropische instelling en moeten weloverwogen met onze budgetten omgaan. Daarnaast wil je ook graag producten ontwikkelen die dichtbij je bedrijfswaarden staan. Recyclen en circulair zijn basisbeginselen voor duurzaamheid, maar nog beter is het vinden van mogelijkheden die geen of minder apparaten nodig hebben. Daarom kijken we graag naar 'apparaatloze' oplossingen, zoals een app op je Smart TV waarmee je tv kijkt zonder tv-ontvanger.

Ook eSim is hier een mooi voorbeeld van. Wij volgen uiteraard de ontwikkelingen op de markt. eSim en remote sim provisioning worden door ons al ondersteund op het gebied van Internet of Things (IoT). Op termijn gaan we dit ook voor andere toepassingen ondersteunen. Maar op dit moment kunnen we daar - helaas - nog niet concreet over zijn. Zodra het wereldkundig kan worden gemaakt zul je dat zeker van ons horen. Via de reguliere (media)kanalen houden we je graag op de hoogte 🙂
Hallo @Nadia , per abuis mijn eigen reacite 'geliked'.
Indien mogelijk s.v.p. de like verwijderen.
Reputatie 7
Goeie vraag, @Jan-D. Ik kan een like weer intrekken door nog een keer op de like-button te klikken. Lukt dat bij jou ook? Ik heb wat andere 'rechten' hier, dus ben er niet zeker van of het jou ook lukt op die manier 🙂
Goeie vraag, @Jan-D. Ik kan een like weer intrekken door nog een keer op de like-button te klikken. Lukt dat bij jou ook? Ik heb wat andere 'rechten' hier, dus ben er niet zeker van of het jou ook lukt op die manier :)
Hallo @Nadia , ik heb hem zelf kunnen 'unliken', mooi, ik wist dat dat 'gewone' forumleden dat konden doen, moet dat dan ook binnen een bepaald tijdsbestek net zoals bij het aanpassen van een reactie?
Hoi @Jan-D ,

Naar mijn smaak een nogal cynische reactie die niet helemaal aansluit bij de discussie die ik op gang probeer te brengen. Ik spreek KPN hier aan op haar ambitie om iedere dag een stukje groener te worden en ben erg benieuwd hoe zich dat bijvoorbeeld heeft vertaald in de overweging voor de ondersteuning van e-sim of een digitaal tv platform.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat mijn persoonlijke keuze's wel degelijk impact hebben en dat ik daar in mijn persoonlijke leven zeker bewust mee probeer om te gaan. Dat geldt dus zeker ook in mijn overweging bij de eventuele aanschaf van een nieuwe telefoon.

In mijn ogen zit er echter een verschil in het adverteren met een groen mission-statement en de afwegingen die je als individu in dit leven maakt. De waarde afweging die iedereen op individueel niveau maakt zijn wat mij betreft dan ook niet relevant in deze context.

Hallo @Nesterion , jammer dat dat zo overkomt, maar is niet zo bedoeld. In mijn leefwereld hebben vrienden, kennissen enz. die ook Apple-apparatuur gebruiken altijd de neiging om meteen zo snel als er een nieuwere versie van een Apple product is deze aan te schaffen en de rest ligt, nogmaals, te verstoffen in de la.
Het was een eerste reactie in een opwelling, mijn welgemeende excuses.
Om bij de smartphones te blijven, ik gebruik altijd Android-versies zolang totdat deze niet meer ge-updated worden en niet meer werkbaar zijn, ook een vorm van duurzaamheid, of ik nu een X1 of een X10 heb maakt me niet uit als deze maar doet waar hij voor bedoeld is.
Reputatie 7
Je ne sais pas, @Jan-D. Maar, laten we hier bij het onderwerp duurzaamheid blijven 😉
Als je nog vragen hebt over het gebruik van het forum, stel die dan gerust in 'Uitleg over het forum & nieuws'. Pakken we 'm daar verder op!
Daarom kijken we graag naar 'apparaatloze' oplossingen, zoals een app op je Smart TV waarmee je tv kijkt zonder tv-ontvanger.
Opmerkelijk dit voorbeeld, want na een veelbelovende start een flinke tijd geleden, merk ik juist op dit gebied niet veel meer van de ontwikkelingen. Zo is er nog steeds geen bruikbare LG-app, hoewel die een aantal maanden geleden wel min of meer is aangekondigd (er was zelfs een app die alleen door KPN-personeel te gebruiken was). Ook voor de betrekkelijk kleine groep nieuwe Samsungs waarvoor de app wel werkt is er weinig nieuws onder de zon en veel van wat met de ontvanger kan nog steeds niet mogelijk (ik noem maar: radio luisteren).
En juist bij die ontvanger zit het voor consumenten minst groene deel van KPN, ook al staan die dingen niet binnen het elektrische netwerk van KPN en komen de energiekosten van die ontvangers voor rekening van de consument. Feit blijft dat de ontvangers altijd - of ze nu actief zijn of standby staan - ongeveer evenveel energie gebruiken: 5-6 W. Al regelmatig heb ik (en anderen met mij) gevraagd om de slaapstand van de ontvangers (die KPN moedwillig heeft gedeactiveerd) weer instelbaar te maken, maar KPN toont zich tot nu toe doof voor deze inmiddels smeekbede (omdat het commercieel handig lijkt om de tekst om de ontvanger met de power-knop te activeren over het beeld te laten schuiven, ook al staat het aangesloten tv-scherm uit?). Ook handigheidjes om de tv automatisch te activeren zodra je de ontvanger aanzet zijn hierdoor niet mogelijk.
Reputatie 7
En juist bij die ontvanger zit het voor consumenten minst groene deel van KPN, ook al staan die dingen niet binnen het elektrische netwerk van KPN en komen de energiekosten van die ontvangers voor rekening van de consument. Feit blijft dat de ontvangers altijd - of ze nu actief zijn of standby staan - ongeveer evenveel energie gebruiken: 5-6 W. Al regelmatig heb ik (en anderen met mij) gevraagd om de slaapstand van de ontvangers (die KPN moedwillig heeft gedeactiveerd) weer instelbaar te maken, maar KPN toont zich tot nu toe doof voor deze inmiddels smeekbede (omdat het commercieel handig lijkt om de tekst om de ontvanger met de power-knop te activeren over het beeld te laten schuiven, ook al staat het aangesloten tv-scherm uit?). Ook handigheidjes om de tv automatisch te activeren zodra je de ontvanger aanzet zijn hierdoor niet mogelijk.
Precies, hoelang vragen we KPN al niet om zich eindelijk eens te conformeren aan de Internationale richtlijnen t.a.v. het maximale energieverbruik van apparaten in standby.
Voor de TV ontvangers van KPN is dat maximum 0,3 watt en inderdaad, in standby verbruikt een KPN TV ontvanger nog altijd 5,6 watt.
En dan te bedenken dat KPN tijdens de pilot van de 4K TV ontvanger vergeten was de "energiespaarstand" optie onzichtbaar te maken.


Een functionaliteit die als sinds jaar en dag in de firmware opgenomen is maar door KPN willens en wetens onzichtbaar gemaakt is.
Reputatie 7

Goed punt, @Henk2304. Als het gaat om snelheid voor het ontwikkelen van TV-apps, mag het tempo wat mij betreft ook wel omhoog. Het blijkt echter toch een heel ander proces te zijn dan een mobiele app op te bouwen, dat vergt wat tijd. Nog even geduld 🙂 Dat neemt niet weg dat we wel deze kant opgaan, althans een poging doen om met minder apparaten (lineaire) tv-kijken kijken te faciliteren.

Het kan op een aantal punten zeker beter, @wjb. Ik herken je punten zo even niet direct. Maar ik geloof meteen dat je het aan de kaak hebt gesteld 😉 Deze heb ik intern neergelegd bij de techneuten. Ik kom er op terug.

Nog wel leuk om te weten. Elk jaar presenteert Dow Jones in september de index van de meest duurzame beursgenoteerde bedrijven. Afgelopen vrijdag was de bekendmaking in de sector telecom: we staan op de tweede plek. Yay! Net als de voorgaande 7 jaar mogen we ons een van de meest duurzame telecombedrijven ter wereld noemen 🙂

Reputatie 7
Het kan op een aantal punten zeker beter, @wjb. Ik herken je punten zo even niet direct. Maar ik geloof meteen dat je het aan de kaak hebt gesteld 😉 Deze heb ik intern neergelegd bij de techneuten. Ik kom er op terug.
Zal ik je geheugen even opfrissen. 😉
Zie dit bericht van 22 juni 2017
We zullen erop moeten vertrouwen dat de oude tv ontvangers duurzaam worden gerecycled toch verbaas ik me iedere keer dat de vraag om Netflix te kunnen kijken genoeg is om deze te ruilen. Terwijl klanten met een 200Mb abonnnement vaak de Experia v8 moeten houden omdat die nog prima is, bedraad klopt dat wel wat wifi betreft verre daarvan. Deze wordt dan weer aangevuld met acces punten die ook weer stroom nodig hebben.

Co2 neutraal zijn door een bos te planten neemt het probleem van de uitstoot nog niet weg bijvoorbeeld.


Kijk ik bij mij thuis voel ik me als glasvezel klant ten opzichte van DSL klanten achter gesteld 2 stroomverbruikers noodzakelijk waar het met 1 af zou kunnen. Dat speelt bij alle providers niet enkel bij KPN.
Reputatie 7
Nog even terugkomende op de vraag van @wjb. De nieuwe tv-ontvanger (VIP5202) heeft de gewenste energiespaarstand. Dit zorgt ervoor dat de tv-ontvanger na 15 minuten in stand-by automatisch in een diepe slaapmodus (deepsleep) komt. Op dat moment verbruikt de tv-ontvanger slechts ~0,3 Watt!
Reputatie 7
De nieuwe tv-ontvanger (VIP5202) heeft de gewenste energiespaarstand.
Dat is een goede zaak, nu de HMB2260, VIP2952 en ZTE ZXV8001 nog.
Nog even terugkomende op de vraag van @wjb. De nieuwe tv-ontvanger (VIP5202) heeft de gewenste energiespaarstand. Dit zorgt ervoor dat de tv-ontvanger na 15 minuten in stand-by automatisch in een diepe slaapmodus (deepsleep) komt. Op dat moment verbruikt de tv-ontvanger slechts ~0,3 Watt!
Maar blijft dat ook zo? Z'n voorganger had dat in het begin (pilot, dat wel) ook, maar na enige tijd was dat plotseling verdwenen!
Verder blijft de 5205 zonder display kreupel, voor radioluisteraars eigenlijk onbruikbaar.
Zelf ben ik een veelvuldig gebruiker van Apple producten en heb ik de vele discussies over de ondersteuning van e-sim en de AppleTV met interesse voorbij zien komen op dit forum. KPN geeft aan dat ze ontwikkelingen altijd volgen en misschien in de toekomst gaan ondersteunen. Ik begrijp dat diensten natuurlijk een businesscase nodig hebben om als gezond bedrijf te blijven bestaan. Het gevoel ontgaat me echter niet dat KPN duurzaamheidspotentieel laat liggen door deze functionaliteit niet te ondersteunen. In mijn ogen betekenen deze bedrijfsoverwegingen dat consumenten een hoop overbodige apparatuur in huis moeten halen in de vorm van telefoon, mediaboxen en wellicht zelfs extra netwerkapparatuur.
Dat moeten consumenten niet, dat doen ze zelf doordat ze een TV abonnement afsluiten b.v. Net als jij een AppleTV abo vrijwillig hebt aangeschaft neem ik aan. Ook een extra kastje ('mediabox'). Apple kan z'n software in die box ook aan de grote partijen geven die wereldwijd de schermenproductie en innovatie beheersen, o.a. Samsung, LG. Aan zo'n scherm van laten we zeggen 1 vierkante meter oppervlak, zit o.a. een component ter grootte van een euromunt wat dan de ontvanger/decoder is. Hetzelfde zit in een smartphone en het AppleTV kastje. Maar Apple en ook KPN moet iets hebben in jouw huis om controle te kunnen uitoefenen, want jij als consument gaat niet uit vrije wil een leuk bedrag overmaken op de rekening van Apple of KPN alvorens je naar content gaat kijken.
Reputatie 7

Nog even terugkomende op de vraag van @wjb. De nieuwe tv-ontvanger (VIP5202) heeft de gewenste energiespaarstand. Dit zorgt ervoor dat de tv-ontvanger na 15 minuten in stand-by automatisch in een diepe slaapmodus (deepsleep) komt. Op dat moment verbruikt de tv-ontvanger slechts ~0,3 Watt!Maar blijft dat ook zo? Z'n voorganger had dat in het begin (pilot, dat wel) ook, maar na enige tijd was dat plotseling verdwenen!

Hay @Henk2304, ja dat is gewoon de bedoeling dat het blijft 🙂
Apple kan z'n software in die box ook aan de grote partijen geven die wereldwijd de schermenproductie en innovatie beheersen, o.a. Samsung, LG. Aan zo'n scherm van laten we zeggen 1 vierkante meter oppervlak, zit o.a. een component ter grootte van een euromunt wat dan de ontvanger/decoder is. 

 

Je hebt helemaal gelijk @tmoesel! Je ziet dat dit in beperkte mate nu ook wordt geïmplementeerd in de meest recente high end toestallen van de grote fabrikanten. Wat mij betreft zou het een erg mooie ontwikkeling zijn als de hele AppleTV of mediabox daarmee overbodig gemaakt kunnen worden. Het zou dan wel fijn zijn als de soc van een tv vervangen zou kunnen worden. Mijn scherm gaat nu in ieder geval een stuk langer mee dan dat de applicaties op het “smart” platform worden ondersteund. 

Een mediabox, Chromecast of AppleTV zijn in die zin natuurlijk een soort van externe soc die met een krachtig applicatieplatform aanbieden waarmee de levensduur van je televisie wordt verlengd. Voor mij zijn de platformen die Amazon, Apple en Google wereldwijd aanbieden een logische plaats om voor te ontwikkelen, maar ik ben het met je eens dat KPN dit andersom natuurlijk ook op haar eigen boxen kan faciliteren. Ik zie KPN echter minder voor me als hardware developer en meer als leverancier van telecomdiensten, waarbij een stukje hardware nodig is om de diensten te kunnen leveren. 

Ik kan me voorstellen dat er verdienmodellen zijn te bedenken waardoor de mediabox een interessant platform voor KPN is. Er wordt immers maandelijks betaald voor de hardware en wellicht dat er ook bij KPN een deel van de inkomsten uit afgenomen streamingsdiensten blijft hangen. Het lijkt me dan alleen jammer dat je in een hoop gevallen extra hardware moet verspreiden, waarmee een softwarematige benadering prima zou volstaan. Het verdienmodel zou in een softwarematige benadering zijn losgekoppeld van hardware verkopen/leveringen en daarmee een stuk duurzamer zijn.

@Nadia bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik zie nog genoeg potentieel en ik ben benieuwd wat jullie in de toekomst aan gaan bieden. 

Reageer