Dwaling op Dinderdag

  • 1 October 2020
  • 47 reacties
  • 1072 keer bekeken
Dwaling op Dinderdag
Reputatie 7
  • Oud Moderator
  • 8191 reacties

Iedereen mag meedoen met de dwaling op dinsdag, die vandaag op donderdag wordt gehouden dus Dwaling op Dinderdag ;)

Hieronder drie dwalingen die je hersenen doen kraken. Geef jij als eerste het juiste antwoord? Gefeliciteerd, dan ga jij er vandoor met de geweldige prijs → een eigen Sticky voor Dwaling op Dinsdag in de Huiskamer. Je mag dus anderen uitdagen met jouw zelfbedachte - of zelf gevonden- Dwaling. Jeej! Daarnaast krijg je uiteraard ook eeuwige kpn forumroem ;) Succes met onderstaande opgaven! 

 

Dwaling 1 

Welk cijfer hoort op het vraagteken te staan:

 

Dwaling 2

Welk plaatje hoort hier logischerwijs achteraan te komen?

Dwaling 3

Billie is een vreemde leugenaar. Zes dagen van de week liegt hij, maar op 1 vaste dag van de week spreekt hij altijd de waarheid. De volgende uitspraken deed hij op drie opeenvolgende dagen:

Dag 1: "Ik lieg op maandag en dinsdag."

Dag 2: "Vandaag is het donderdag, zaterdag of zondag."

Dag 3: "Ik lieg op woensdag en vrijdag."

Op welke dag van de week spreekt Billie de waarheid?


47 reacties

Billy snapt er niks van.... En ik sla een keertje over…:innocent:

 

 

Reputatie 7

Hoi allemaal, zoals beloofd de uitslag van de Dwaling op Dinderdag. Dit keer waren de dwaling-opgaven net even iets lastiger, vonden jullie ook? 

Dwaling 1

Aan de antwoorden te lezen, was het niet zomaar opgelost. Ik heb zelfs zeer verrassende uitkomsten gezien, zoals bij Dwaling 1: Daar kwam een paar keer 644 als antwoord tegen. Met een goede onderbouwing van Huistijger: ‘Onder de 4 staat niks, onder de 19 staat 199, logischerwijze zou dan onder de 64 644 moeten staan.’ Dit had ik niet kunnen bedenken, maar het is wel logisch :)

Het antwoord dat ik zocht was puur rekenkundig en dus: (X3+7) 604

Dwaling 2

Een matrix-opgave met vijf betekenisloze figuren te zien die in een patroon zijn geordend. De uitdaging is om het patroon te ontdekken en de reeks figuren met een zesde figuur aan te vullen. De bolletjes worden met de klok mee gedrukt / geschoven. Figuur D hoort in het rijtje thuis. 

Dwaling 3

Dit was de lastigste dwaling. Dindersdag was helaas niet het juiste antwoord, die werd wel vaak genoemd. 

Uitleg: Billie spreekt slechts op 1 dag de waarheid. Wanneer de uitspraak op dag 1 onwaar is, betekent dit dus dat hij de waarheid spreekt op maandag of dinsdag. Wanneer de uitspraak op dag 3 onwaar is, betekent dit dat hij de waarheid spreekt op woensdag of vrijdag. Omdat Billie op slechts 1 dag de waarheid spreekt, kunnen deze uitspraken niet beide onwaar zijn. Precies één van deze uitspraken moet dus waar zijn, en de uitspraak op dag 2 moet onwaar zijn.

Stel dat de uitspraak op dag 1 waar is. De uitspraak op dag 3 is dan onwaar, waaruit volgt dat Billie de waarheid spreekt op woensdag of vrijdag. Dus dag 1 is een woensdag of een vrijdag. Dag 2 is dan dus een donderdag of een zaterdag. Dit zou echter betekenen dat de uitspraak op dag 2 waar is, wat niet kan. Hieruit volgt dat de uitspraak op dag 1 onwaar is.

Dit betekent dat Billie de waarheid sprak op dag 3 en dat dit een maandag of dinsdag is. Dag 2 is dus een zondag of een maandag. Omdat de uitspraak op dag 2 onwaar moet zijn, volgt dat dag 2 een maandag is.

Dag 3 is dus een dinsdag. De dag waarop Billie de waarheid spreekt is dus (dwaling op) Dinsdag ;)

Gefeliciteerd, @wjb jij had als eerste alle antwoorden goed. Volgende Dinsdag mag jij een nieuwe Dwaling verzinnen :D

Reputatie 7
Badge +21

Zelfs na je uitleg van Dwaling 3 @Nadia  ben ik nog meer in de war dan voor je uitleg.
Maar dat is meestal standaard bij mij en ligt niet aan jou hoor.
Ben benieuwd wat @wjb  er volgende week van gaat bakken.
 

Reputatie 7

Gefeliciteerd, @wjb jij had als eerste alle antwoorden goed. Volgende Dinsdag mag jij een nieuwe Dwaling verzinnen :D

Thanks, ik heb het dit keer in mijn agenda gezet zodat ik het niet weer vergeet om een "Dwaling op donsdag" te maken.

Dat zal er eentje moeten worden voor de uitgeslapen geesten onder ons.

Reputatie 7

Gefeliciteerd, @wjb jij had als eerste alle antwoorden goed. Volgende Dinsdag mag jij een nieuwe Dwaling verzinnen :D

Thanks, ik heb het dit keer in mijn agenda gezet zodat ik het niet weer vergeet om een "Dwaling op donsdag" te maken.

Dat zal er eentje moeten worden voor de uitgeslapen geesten onder ons.

Nu al zin in! :yum:

Reputatie 7
Badge +21

Thanks, ik heb het dit keer in mijn agenda gezet zodat ik het niet weer vergeet om een "Dwaling op donsdag" te maken.

Dat zal er eentje moeten worden voor de uitgeslapen geesten onder ons.

In dat geval zal ik vragen of Simba en Pretzel me meehelpen de oplossing te bedenken.
Gegarandeerd prijs.:yum:

Reputatie 7

Thanks, ik heb het dit keer in mijn agenda gezet zodat ik het niet weer vergeet om een "Dwaling op donsdag" te maken.

Dat zal er eentje moeten worden voor de uitgeslapen geesten onder ons.

In dat geval zal ik vragen of Simba en Pretzel me meehelpen de oplossing te bedenken.
Gegarandeerd prijs.:yum:

Dat gun ik Simba, Pretzel (en huistijger) graag. :innocent:

Nou, laat maar. Met de uitleggen snap ik er nog minder van dan eerst.

Ik hou het maar bij mijn eigen antwoorden. Daarvan snap ik het tenminste.

Ik ga weer klanten helpen. Dit kost ook tijd.

Mijn mening over puzzels en raadsels is onveranderd …

 

Reputatie 7
Badge +28

@Nadia

Ik heb bij 1 en 3 andere antwoorden. 

Maar snap je mijn redeneringen? 

Zover ik nu kan zien, kloppen mijn antwoorden nog steeds. Alleen kennelijk met een andere uitleg.  

  1.  484    4 (15) 19 (45) 64 (135) 199 (285) 484   

       (30)   (90)   (150) 

Toelichting : verschil tussen 4 en 19 = 15

verschil tussen 19 en 64 = 45 

45 - 15 = 30 

verschil tussen 199 en 64 = 135 

verschil tussen 19 en 64 = 45 

135 - 45 = 90 

90- 30 = 60 

Voor het volgende verschil dus niet 30 of 90 maar 150 (=60 hoger dan 90)

135 + 150 = 285

199 + 285 = 484 

 

2 :  D    Gewoon doorschuiven maar…….

 

3 :   Vrijdag is de oplossing. De uitspraken zijn gedaan op maandag, dinsdag en woensdag. 

Toelichting : Dan zijn de op maandag, dinsdag en woensdag gedane uitspraken allemaal onjuist.  (Want hij liegt zes dagen per week, dus niet alleen op twee dagen.) 

Reputatie 7
Badge +10

Nou, laat maar. Met de uitleggen snap ik er nog minder van dan eerst.

Ik hou het maar bij mijn eigen antwoorden. Daarvan snap ik het tenminste.

Ik ga weer klanten helpen. Dit kost ook tijd.


Ik moet bij dit soort mindgames 😉 ook 10x kijken en dat kost mij momenteel teveel energie. 

@Nadia Het waren goede dwalingen dus. :joy: Je hebt velen op een dwaalspoor gezet.

Reputatie 7

Zover ik nu kan zien, kloppen mijn antwoorden nog steeds. Alleen kennelijk met een andere uitleg.

Ik zal proberen om uit te leggen waarom jouw antwoord op dwaling 3 (vrijdag) niet correct is.

Als Billie op vrijdag de waarheid spreekt dan kan dag 3 dus niet een vrijdag zijn.

Dag 3 kan naast de vrijdag ook niet een zondag of maandag zijn immers dan zou dag 2 een zaterdag of zondag zijn en zou hij op zaterdag of zondag dus ook de waarheid spreken.

Dag 3 kan ook geen dinsdag, woensdag, donderdag of zaterdag zijn immers dan zou dag 1 een zondag, maandag, dinsdag of donderdag zijn en als hij op vrijdag de waarheid spreekt dan moet hij op die dagen dus liegen en dat zou betekenen dat zijn uitspraak op dag 1 een leugen is en dat betekent dat hij dus op maandag of dinsdag de waarheid zou moeten spreken maar dat kan weer niet omdat hij vrijdag de waarheid spreekt. Pffff ... kan je het nog volgen ... :wink:

 

Zoiets heb ik geprobeerd @wjb maar kennelijk ben ik toch ergens verdwaald …

Stel een dag op de dag van de waarheid en beredeneer dan of de uitspraken kunnen kloppen, maar dat was nog denken in een hogere graad. Met name door alle tegenstellingen en dubbele ontkenningen en leugens die de waarheid konden zijn, of toch waar … of zo ...

Reputatie 7

Volgende week een "Dwaling op donsdag" speciaal voor Simba en Pretzel

Dat zal dan vast wel gaan over het netjes opvouwen van een donzen dekbedhoes of hoe je je het beste kunt verdelen over het beschikbare oppervlak van het bed om het je baasje zo ongemakkelijk mogelijk te maken.

Reputatie 7
Badge +21

Oh dat hoeven ze niet te leren dat kunnen ze zo ook wel. :blush:

Laat ik het nog ff zo formuleren. Deze dwaling was echt geslaagd @Nadia het draait me nu nog helemaal voor ogen...:blush:

 

Reputatie 4
Badge +1

Ow mijn antwoorden waren niet verstuurd. ,😅 Het is ook neiet handig om het in mijn drukke pauzes doen.

Reputatie 7

Jammer, @rpkoops. Doe je deze week mee? Wjb komt op Donsdag met een nieuwe Dwaling :)

Reputatie 4
Badge +1

@Nadia ja hoor ik doe graag mee.

Reputatie 7
Badge +28

Volgende week een "Dwaling op donsdag" speciaal voor Simba en Pretzel

Dat zal dan vast wel gaan over het netjes opvouwen van een donzen dekbedhoes of hoe je je het beste kunt verdelen over het beschikbare oppervlak van het bed om het je baasje zo ongemakkelijk mogelijk te maken.

@wjb 

Kom er maar in ! 

 

Reputatie 7

Succes.

 

@Alex_P  @Alexa_  @Bart_  @Erik_  @Erwin_  @Lisa @Maja_ @Marcia_ 

@Nadia  @Natasja  @Paul_ @Rutger_ 

@Susan_ @Thomas  @Vikash

@ChrisWissink @Dennis Schreve  @Friesian @genetic @Giant2000 

@Henk2304 @huistijger  @JanD @Joep1965 @Nick83  @Noordzee 

@PeterG @RBxx  @SjorsK  @obelisk @Alexa_  @Jasper @Bart_Z 

@Heine @wjb @Jeroen_dB @Hoopvol @Ron @Niek_ @Hanna_ 

 

Reageer