Dwaling op dinsdag 11-8

  • 12 August 2020
  • 33 reacties
  • 509 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Hallo allen! Het was me vorige week even ontschoten (en volgens mij ben ik deze week ook met de dagen in de war :grin: , die warmte ook), maar hier is hij dan toch: de nieuwe Dwaling.

 

  1. Nu we het dan toch over dagen hebben, wie kan mij drie opeenvolgende dagen noemen zonder ze bij naam te noemen?

 

  1. Om jullie rekenkrachten een beetje aan het werk te zetten zijn hier 9 zakken met meel. Op elke zak staat een nummer. Zoals ze nu staan vormt het aan beide kanten een rekensom: 7x28=196 en 5x34=196. 

De opdracht is nu: herverdeel deze zakken zodat ze opnieuw op dezelfde manier een dubbele rekensom vormen. Let er op dat het wel een verdeling van 1 zak, 2 zakken, 3 zakken, 2 zakken, 1 zak moet blijven. En probeer dit in zo min mogelijk bewegingen uit te voeren. 

 

 

En, om af te sluiten, een verhaaltje.

Oude Mohamed was aan zijn levenseinde gekomen en riep zijn drie zoons tot hem om zijn hele bezit, 17 kamelen, onder hen te verdelen.

“Ahmed, mijn oudste,” sprak hij, “aan jou geef ik de helft van mijn kamelen. Hassan, mijn tweede, aan jou geef ik een derde deel van mijn kamelen. En aan jou, Ali, mijn jongste, geef ik een negende deel van mijn kamelen.”

Kort daarna stierf Mohamed waarop de broers in vertwijfeling bij elkaar kwamen. Hoe moesten zij nu deze 17 kamelen verdelen? Na vele uren denken en overleggen dreigde het geheel te ontaarden in een broedertwist. De aankomst van een reiziger, een geleerde, onderbrak hen hierin.

De broers ontvingen de man gastvrij en onder het genot van een kop koffie bespraken zij hun probleem met hem. De man dacht eens diep na, zette zijn kop neer en sprak: “geen zorgen, broeders. Hoewel ik zelf slechts deze ene kameel bezit waarop ik hier ben aangekomen kan ik jullie helpen om jullie kudde te verdelen.”

Zo gezegd zo gedaan, de man begon te spreken, de broers luisterden, en na afloop hadden ze elk het door hun vader toebedeelde deel aan kamelen. 

  1. Hoe? 

 

Zoals gewoonlijk, antwoorden in het wit. Veel puzzelplezier!


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

33 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Alvast antwoord drie : 

9, 6 en 2   (Alles naar boven afgerond) 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +28

Antwoord 1 : 

Weekend (Mijn weekend is altijd vrijdag, zaterdag en zondag) 

 

 

Reputatie 7
Badge +21

Wow, het was even wachten, maar dit zijn drie heel goede (en lastige:thinking: ) puzzels. 

Ik begin met vraag 3:  broer1: 9  broer2: 6  broer3: 2

De reiziger plaatste zijn kameel bij de 17 kamelen. Dan wordt de berekening een stuk eenvoudiger. 18/2=9  en  18/3=6   en   18/9=2 .   Daarna neemt de geleerde zijn kameel weer mee.

Reputatie 7

Het antwoord op vraag 1 is in ieder geval gisteren, vandaag en morgen

Reputatie 7
Badge +28

Antwoord 2 : 

 

In de opgave is 34 x 5 niet 196 (maar 170) 

De rekensom hoeft dus kennelijk niet te kloppen. 

Ik maak er nu van : 

8 x 27 = 195  34 x 6 = 195 (204  in het echt )

 

 

 

Reputatie 7
Badge +28

@Alex_P  @Alexa_  @Bart_  @Erik_  @Erwin_  @Lisa @Maja_ @Marcia_ 

@Nadia  @Natasja  @Paul_ @Rutger_ 

@Susan_ @Thomas  @Vikash

@ChrisWissink @Dennis Schreve  @Friesian @genetic @Giant2000 

@Henk2304 @huistijger  @JanD @Joep1965 @Nick83  @Noordzee 

@PeterG @RBxx  @SjorsK  @wjb @obelisk @Alexa_  @Jasper @Bart_Z 

 

Reputatie 7
Badge +10

Vraag 1: gisteren, vandaag, morgen

Vraag 2: te warm om te rekenen

Vraag 3: te warm om te na te denken, maar bij deze een poging; de reiziger leende zijn kameel om een gelijke verdeling te krijgen....

1: Weekend

2: Hier raak ik in de winter al oververhit van! ;)

3: 1 gaat naar de reiziger. Van de overgebleven 16: resp. 8, 5, 3

Reputatie 7

Het antwoord op vraag 3 is:

De geleerde reiziger leende zijn kameel aan de broers zodat er 18 kamelen waren om te verdelen.

Zo kreeg Ahmed de helft en dat is dus 9 kamelen.

Hassan kreeg éénderde van de kamelen en dat zijn er dus 6.

Ali kreeg éénnegende van de kamelen en dat zijn er dus 2.

Zo bleef er 1 kameel over en die gaven ze terug aan de geleerde reiziger.

Vraag 1.

Ikkuh.

 

​​Vraag 2.

Ik had vorige week alle vissen dood. Ik ga met dit weer echt niet met zakken sjouwen. Vorige week was al zwaar genoeg.

Reputatie 7
Badge +21

Vraag 2: Nou zit ik al een paar uur naar die zakken te kijken en te piekeren hoe dat slim aan te pakken. Ik ga echt niet met zakken slepen, maar zoek de logica erachter.

Zie ik helemaal over het hoofd, dat de opgave niet klopt. 5 x 34 =196 ik dacht het niet 

Voor vraag 1 ben ik ook niet scherp genoeg, veel te warm :smiling_imp:

Reputatie 7
Badge +28

Waar blijven de inzendingen van de moderators? 

 

@Erwin_ @Bart_Z @Alexa_ @Thomas @Jasper 

 

 

Reputatie 7

Waar blijven de inzendingen van de moderators? 

 

@Erwin_ @Bart_Z @Alexa_ @Thomas @Jasper 

Erik had mij al gediskwalificeerd, nadat ik tegen hem zei dat ik bij vraag 1 kon zeggen dat ‘ik dat wel kon’ :stuck_out_tongue_winking_eye:

Waar blijven de inzendingen van de moderators? 

 

@Erwin_ @Bart_Z @Alexa_ @Thomas @Jasper 

Erik had mij al gediskwalificeerd, nadat ik tegen hem zei dat ik bij vraag 1 kon zeggen dat ‘ik dat wel kon’ :stuck_out_tongue_winking_eye:

@Jasper dit is ook iets voor de ervaren lui. Daarom zei ik ook: Ikkuh.:thinking:

Reputatie 7

@Jasper dit is ook iets voor de ervaren lui. Daarom zei ik ook: Ikkuh.:thinking:

Dan zijn we vermoedelijk gezellig samen gediskwalificeerd :grin:

Antwoord 3.

Door te doen wat hen was gezegd.

@Jasper dit is ook iets voor de ervaren lui. Daarom zei ik ook: Ikkuh.:thinking:

Dan zijn we vermoedelijk gezellig samen gediskwalificeerd :grin:

Volgens een eeuwenoude traditie van de Grieken krijgen we dan allebei een Bossche Bol van @Erik_ .:relaxed:

Reputatie 7
Badge +21

Ik kon gisteren de moed niet verzamelen om me met deze temperatuur er over te buigen.
Zelfs mijn airco kan het hier niet koel genoeg krijgen. Ik moet nodig aan een split-airco beginnen, maar het vervelende is die dingen zijn erg duur en dat voor die enkele dagen in het jaar dat je hem gaat gebruiken.

Ik zie dat er meerdere oververhit waren gisteren en vandaag is het ook al niet te harden.
Misschien opgaven die ingewikkelder zijn dan Hoeveel is 1 + 1 even uitstellen tot de herfst en winter?

Reputatie 7
Badge +28

Ik zie dat er meerdere oververhit waren gisteren en vandaag is het ook al niet te harden.
Misschien opgaven die ingewikkelder zijn dan Hoeveel is 1 + 1 even uitstellen tot de herfst en winter?

 

Goed idee, bovendien zijn veel mensen nog op vakantie (of in mijn situatie: gaan nog op vakantie) 

Ik stel voor dat de (door Erik nog aan te wijzen) winnaar de volgende Dwaling op Dinsdag gaat organiseren op : 

 

Dinsdag 15 september 2020 

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik kon gisteren de moed niet verzamelen om me met deze temperatuur er over te buigen.
Zelfs mijn airco kan het hier niet koel genoeg krijgen. Ik moet nodig aan een split-airco beginnen, maar het vervelende is die dingen zijn erg duur en dat voor die enkele dagen in het jaar dat je hem gaat gebruiken.

Ik zie dat er meerdere oververhit waren gisteren en vandaag is het ook al niet te harden.
Misschien opgaven die ingewikkelder zijn dan Hoeveel is 1 + 1 even uitstellen tot de herfst en winter?


Best goed plan 👍

Ik ben gisteren van m’n stokje gegaan, geen grap 😅 Iets met teveel vocht verloren, te druk geweest (moet je niet doen met dit weer, druk zijn) en lage bloedruk. Boem daar ging ik 🙈

Lang leve Siri die in opdracht voor mij hulp belde 😅

Deze voortdurende hittegolf kan geen airco tegenop.

 

Reputatie 7
Badge +28

Oef ! Dat is niet zo best. 

In mijn werkkamer is het in de middag boven de 35 graden. Gisteren met hangen en wurgen tot 16.00 volgehouden. Daarna ging ik met de auto ergens naartoe en in de auto was het heerlijk met de airco aan….. 

 

Reputatie 7
Badge +10

Oef ! Dat is niet zo best. 

In mijn werkkamer is het in de middag boven de 35 graden. Gisteren met hangen en wurgen tot 16.00 volgehouden. Daarna ging ik met de auto ergens naartoe en in de auto was het heelijk met de airco aan….. 

 


Dit weer kan (bijna) niemand goed volhouden. De huizen hier zijn er ook niet op gebouwd. Hier alles kunststof en alles geïsoleerd, maar als de warmte eenmaal binnenzit…

Een airco heb ik vaak in twijfel gestaan om te kopen. Maar ben hier zo energiezuinig bezig, dat een airco dat teniet doet met gemiddeld 2000 watt. Dilemma...want slapen gaat niet met de hitte…

Binnenkort komen hier zonnepanelen, misschien dan toch een airco....

 

Reputatie 7
Badge +21

Ik zie dat er meerdere oververhit waren gisteren en vandaag is het ook al niet te harden.
Misschien opgaven die ingewikkelder zijn dan Hoeveel is 1 + 1 even uitstellen tot de herfst en winter?

Inderdaad. Net even gespiekt bij de anderen, dit doet me glimlachen. Hoe ik vraag 1 heb kunnen missen, dat moet echt de warmte zijn geweest. Hopelijk snel weer temperaturen rond de 20 graden.

Reputatie 7

Het antwoord op vraag 2 is: 2x78=156=39x4

Andere antwoorden zijn: 3x58=174=29x6, 4x39=156=78x2 en 6x29=174=58x3 alleen dan moeten er meer meelzakken verplaatst worden.

Reputatie 7
Badge +30

Vraag 2: Nou zit ik al een paar uur naar die zakken te kijken en te piekeren hoe dat slim aan te pakken. Ik ga echt niet met zakken slepen, maar zoek de logica erachter.

Zie ik helemaal over het hoofd, dat de opgave niet klopt. 5 x 34 =196 ik dacht het niet 

 

Pfffff, dat was mij ook niet opgevallen :D 

 

Best goed plan 👍

Ik ben gisteren van m’n stokje gegaan, geen grap 😅 Iets met teveel vocht verloren, te druk geweest (moet je niet doen met dit weer, druk zijn) en lage bloedruk. Boem daar ging ik 🙈

Lang leve Siri die in opdracht voor mij hulp belde 😅

 

Jeetje! Hoop dat je je inmiddels wel weer beter voelt?

 

 

Ik ga zondagavond (dan werk ik ook nog en paar uurtjes) een winnaar aanwijzen :trophy: