Dwaling op dinsdag 11-8

  • 12 August 2020
  • 33 reacties
  • 509 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Hallo allen! Het was me vorige week even ontschoten (en volgens mij ben ik deze week ook met de dagen in de war :grin: , die warmte ook), maar hier is hij dan toch: de nieuwe Dwaling.

 

  1. Nu we het dan toch over dagen hebben, wie kan mij drie opeenvolgende dagen noemen zonder ze bij naam te noemen?

 

  1. Om jullie rekenkrachten een beetje aan het werk te zetten zijn hier 9 zakken met meel. Op elke zak staat een nummer. Zoals ze nu staan vormt het aan beide kanten een rekensom: 7x28=196 en 5x34=196. 

De opdracht is nu: herverdeel deze zakken zodat ze opnieuw op dezelfde manier een dubbele rekensom vormen. Let er op dat het wel een verdeling van 1 zak, 2 zakken, 3 zakken, 2 zakken, 1 zak moet blijven. En probeer dit in zo min mogelijk bewegingen uit te voeren. 

 

 

En, om af te sluiten, een verhaaltje.

Oude Mohamed was aan zijn levenseinde gekomen en riep zijn drie zoons tot hem om zijn hele bezit, 17 kamelen, onder hen te verdelen.

“Ahmed, mijn oudste,” sprak hij, “aan jou geef ik de helft van mijn kamelen. Hassan, mijn tweede, aan jou geef ik een derde deel van mijn kamelen. En aan jou, Ali, mijn jongste, geef ik een negende deel van mijn kamelen.”

Kort daarna stierf Mohamed waarop de broers in vertwijfeling bij elkaar kwamen. Hoe moesten zij nu deze 17 kamelen verdelen? Na vele uren denken en overleggen dreigde het geheel te ontaarden in een broedertwist. De aankomst van een reiziger, een geleerde, onderbrak hen hierin.

De broers ontvingen de man gastvrij en onder het genot van een kop koffie bespraken zij hun probleem met hem. De man dacht eens diep na, zette zijn kop neer en sprak: “geen zorgen, broeders. Hoewel ik zelf slechts deze ene kameel bezit waarop ik hier ben aangekomen kan ik jullie helpen om jullie kudde te verdelen.”

Zo gezegd zo gedaan, de man begon te spreken, de broers luisterden, en na afloop hadden ze elk het door hun vader toebedeelde deel aan kamelen. 

  1. Hoe? 

 

Zoals gewoonlijk, antwoorden in het wit. Veel puzzelplezier!


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

33 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Vraag 2: Nou zit ik al een paar uur naar die zakken te kijken en te piekeren hoe dat slim aan te pakken. Ik ga echt niet met zakken slepen, maar zoek de logica erachter.

Zie ik helemaal over het hoofd, dat de opgave niet klopt. 5 x 34 =196 ik dacht het niet 

 

Pfffff, dat was mij ook niet opgevallen :D 

 

Best goed plan 👍

Ik ben gisteren van m’n stokje gegaan, geen grap 😅 Iets met teveel vocht verloren, te druk geweest (moet je niet doen met dit weer, druk zijn) en lage bloedruk. Boem daar ging ik 🙈

Lang leve Siri die in opdracht voor mij hulp belde 😅

 

Jeetje! Hoop dat je je inmiddels wel weer beter voelt?

 

 

Stukken beter, dank!

 

Reputatie 7
Badge +28

Vraag 2: Nou zit ik al een paar uur naar die zakken te kijken en te piekeren hoe dat slim aan te pakken. Ik ga echt niet met zakken slepen, maar zoek de logica erachter.

Zie ik helemaal over het hoofd, dat de opgave niet klopt. 5 x 34 =196 ik dacht het niet 

 

Pfffff, dat was mij ook niet opgevallen :D 

 

Best goed plan ​​​​​

 

Ik ga zondagavond (dan werk ik ook nog en paar uurtjes) een winnaar aanwijzen :trophy:

@Erik_ 

Het is zondagavond, kom er naar in. 

Reputatie 7
Badge +30

Zo, het einde van de week is aangebroken en het is me veel te warm voor uitgebreide intro's. Dus de antwoorden!

 

  1.  gisteren, vandaag, morgen
  1.  Zet de zakken in deze volgorde: 2-78-156-39-4
    Om zover te komen hoef je maar vijf zakken te verplaatsen.
    Het kan ook nog met 3-58-174-29-6, maar daarvoor moet je zeven zakken verplaatsen. Wil je pietluttig zijn, het omgekeerde van deze beide rijen kan ook, maar dat kost 7 zakken voor beide.
    Wel bleek deze vraag een onbedoelde instinker. Want, in de originele som is 7x28 inderdaad 196, maar 5x34 is dat niet. In het antwoord kloppen beide sommen echter wel. 
  1.  Het cijfer 17 is niet deelbaar door 2, 3 of 9. De reiziger voegt daarom zijn kameel bij de 17 van de broers waardoor het totaal 18 kamelen worden. Welk getal wel deelbaar is door 2, 3 én 9. Je krijgt dan het volgende:
    18/2 = 9
    18/3 = 6
    18/9 = 2
    En laten die drie cijfers nu optellen naar 17 :smile:  Waardoor de broers elk hun kamelen hebben, en de reiziger weer met z'n eigen kameel op stap kan.


Maar dan komt nog het bepalen van de winnaar… 

@Noordzee was de eerste met het goede antwoord op vraag drie, maar niet de goede beredenering (afgerond). 
@RBxx was de volgende en die gaf zowel het goede antwoord als de goede beredenering. Dus als winnaar van vraag 3 wijs ik RBxx aan.

@wjb was de eerste met het goede antwoord op vraag 1.

 

Dan heb ik een tie-breaker nodig waar ik dan vraag 2 voor gebruik. Noordzee en RBxx wezen er allebei op dat het niet klopte. Maar, wjb wist nog wel het antwoord te vinden dat het moest zijn. Daarom wijs ik @wjb aan als winnaar van deze dwaling.

En ook een eervolle vermelding voor @Anneke-Anna, die ondanks het te warm vinden voor rekenen wel de goede beredenering gaf voor vraag 3, én het goede antwoord op vraag 1.

Reputatie 7
Badge +10

Bedankt voor de eervolle vermelding! 🍦

@wjb en iedereen die z’n best heeft gedaan, gefelici🎂 !

 

Reputatie 7
Badge +28

Gefeliciteerd @wjb ! 

Op dit moment zijn veel forumleden op vakantie, met name veel moderators. En anderen forumleden (zoals ikzelf) gaan nog op vakantie. 

Ik stelde eerder al voor dat de door Erik aangewezen winnaar de volgende Dwaling op Dinsdag gaat organiseren op : 

Dinsdag 15 september 2020 

Vind je dat wat @wjb ? 

Of wil je liever komende dinsdag (18 augustus 2020) al los gaan?  

Reputatie 7

Ik zal op zoek naar een volgende dwaling.

Dat moet iets met visjes of met koeien gaan worden, wellicht dat dat een extra motivatie geeft aan sommigen onder ons. :wink:

Daarnaast zal ik de een bonus dwaling plaatsen die zo moeilijk is dat ook de moderators die terugkeren van vakantie nog alle tijd hebben om deel te nemen. :sunglasses:

 

Reputatie 7
Badge +28

@wjb 

Heb je al wat gevonden over visjes en koeien? 

 

Reputatie 7

@wjb

Heb je al wat gevonden over visjes en koeien? 

Zeer zeker maar ik heb @Friesian een voorsprongetje gegeven. :wink: