Dwaling op Dinsdag 14 juli

  • 14 July 2020
  • 20 reacties
  • 542 keer bekeken

Reputatie 7
  • Oud Moderator
  • 8191 reacties

Het is weer dinsdag, tijd voor een dwaling. Ik heb twee pareltjes voor jullie. Kijk goed. Welk figuur hoort op het vraagteken te staan? Good luck! 

OPDRACHT 1

OPDRACHT 2

 


20 reacties

Reputatie 7

@wjb @Noordzee @PeterG @huistijger @ChrisWissink @Dennis Schreve @RBxx @Henk2304 @Maja_ @Alex_P @Susan_ @Erik_ @Lisa @Thomas het is hier nog erg stil. Kunnen jullie de opdrachten oplossen? 

Reputatie 7
Badge +28

@Nadia 

Ik ben nu aan het werk, maar ik ga vandaag zeker een oplossing proberen in te dienen. Wordt pas na 16.00.

 

Sorry e-mail van mention kwam pas om 12u34 !! Oeps, kennelijk ook het moment dat ze geplaatst zijn, zie nu pas (13:57) dat het een extra ‘reactie’ is van Nadia.
Mail van het board helemaal niet ontvangen.

Oplossing 1 = A

Oplossing 2 = Dit is een beetje gokken: B

Buiten mededinging voor volgende week. Vorige week al te pletter gezocht… :stuck_out_tongue:

Reputatie 7

Opdracht 1: A

Opdracht 2: B

Reputatie 7
Badge +21

Ben even flink aan het dwalen geweest, vooral opdracht 2 vond ik lastig. Duurde even voordat ik het “zag”.

Opdracht 1:  A

Opdracht 2:  B

P.S. Geen 1e mailtje gezien, ondanks volgen van de huiskamer. De mention kwam 12:34 binnen.

Reputatie 7
Badge +21

Hoi allemaal.

Mijn hoofd staat er nu niet naar sorry, volgende week doe ik weer mee.

Reputatie 7
Badge +16

Ken je het gevoel dat je ogen beginnen te tollen? :fearful::upside_down:
Snap er weinig van en hoor graag de oplossing tegen die tijd, misschien komt er dan ooit een moment dat ik een beetje een idee heb hoe dit precies in elkaar steekt.

Reputatie 7

Hahah. Ik leg het graag uit, @ChrisWissink dan is het en Ahha! - moment. Komt goed. Ik laat het nog even openstaan. Misschien willen de deelnemers die al een antwoord hebben gegeven ook een toelichting schrijven? 

Reputatie 7
Badge +21

Hier mijn uitleg (pas op: Spoiler!)

Opdracht 1

Op iedere regel: leg plaatje 1 over plaatje 2 dan krijg je plaatje 3. Regel 3 levert dan op: A

Opdracht 2 vond ik lastiger. Het duurde even voordat ik het zag.

Dit zijn plaatjes van een metronoom in drie 'smaken’, met het gewichtje hoog-midden-laag en de arm links-midden-rechts. Midden/links ontbreekt, en dat is oplossing B

 

Reputatie 7
Badge +28
  1. A  Optelling van de twee rondjes daarboven, het rondje linksonder verdwijnt dan weer.
  2. D  Is een beetje een gok. Midden, Midden , Rechts  ​​​​​​​
Reputatie 7
Badge +28

@tmoesel @Bart_Z @Rutger_ @Susan_ @Lisa @peter-keetfm @joop2011 @JanD @Joep1965 @JeroenB22 

Doen jullie ook gezellig mee? 

 

Reputatie 7

Hahaha kwam dit soort raadseltjes al regelmatig tegen,... Nee is niet voor mij weg gelegd,... Ben zelf meer een :closed_book::nerd: ipv raadseltjes :joy: ​​​​​​

 

Zeker vandaag de dag, en deze is mij te ingewikkeld,... Vorige week is ook preventief mijn laatste verstandskies getrokken en vanaf komende maandag mag ik vanaf groep 5 de zomerschool opnieuw doen, kan ik in Sept instromen in groep 6 :sweat_smile:

Dus veel weet ik momenteel niet, alles wat ik in me opneem ben ik snel weer kwijt,... 

Helaas

Ik zit in Spanje en nu uit eten 

Succes iedereen 

Ik mag niet meedoen… Heb ik ff pech.:grin:

Reputatie 7
Badge +21

Toch nog een antwoord van mij:

1: Eerste rij, blauw rechts boven- blauw links onder, blauw rechtsboven en blauw links onder, tevens zijn de kwart rondjes op dezelfde manier meegegeaan.

Zo ook op de 2e rij

Dus moet het ook op de derde rij op dezelfde manier

Helft blauw links en rechts gaat mee plus de halve en de kwart cirkel blijft dus over als oplossing A

 

2e puzzel

metronoom stand:

midden, links, half rechts

Half links half rechts, midden

Rechts, midden dus blijft over half links komen in aanmerking: B en F

Maar nu de regelaar

midden, bovenaan, onderaan

Onder, midden, boven

Boven, onder dus moet deze midden zijn... antwoord is dus B:

Reputatie 7
Badge +21

Hi @Nadia  heb je al besloten wie de winnaar is geworden?

Dan kan die op zoek naar nieuwe dwalingen :grin: voor de volgende keer.

Reputatie 7

De kenners hebben het allang gezien, dit waren twee abstracte matrixenopgave. Hiermee kun je (in bijvoorbeeld assessments) het vermogen om abstract te redeneren en het omgaan met abstracte informatie toetsen. En dat is best lastig, maar ook goed te ontwikkelen. Je moet alleen even weten waar je op moet letten :) 

Uitleg: In een Matrix-opgave krijg je in de opgave acht betekenisloze figuren te zien die in een patroon zijn geordend. De figuren zijn zo opgesteld dat horizontaal en/of verticaal een patroon is te zien. De uitdaging is om het patroon te ontdekken en de reeks figuren met een negende figuur op de plek van het vraagteken aan te vullen.

Tips bij Abstracte Matrix opgave

  • Probeer een patroon te ontdekken
  • Kun je horizontaal geen patroon ontdekken, probeer het dan verticaal
  • Zoek naar verschillen in afmeting, hoeveelheid, plek of vorm van de figuren
  • Soms lopen er twee of meer verschillende patronen door elkaar
  • Kijk ook naar kleur en effecten van de figuren
  • Probeer soms te kijken naar onconventionele regels, zoals berekeningen of abstracte regels

Oplossing OPGAVE 1

Antwoord A is correct. In deze opgave gaat het om optellen / aftrekken van twee plaatjes horizontaal, het derde plaatje is de uitkomst.  
Alle blauwe kwadraten en rode cirkels wat slechts één keer voorkomt in de eerste of tweede kolom/rij, is ook terug te vinden in de derde kolom rij. Alles wat zowel in de eerste als de tweede rij/kolom voorkomt, valt weg in de derde rij/kolom.

Om de opgave op te lossen kijk je naar de onderste rij. Je ziet dat er geen enkele overlap is tussen het eerste en tweede plaatje, alles optellen dus. De uitkomst is dus een volledig blauwe cirkel met in drie kwadranten een rode cirkel waar 1 gedeelte mist.  

Oplossing OPGAVE 2

Deze opgave is wat lastiger. Er is hier sprake van twee maal een verdeling van drie waarden, met daarin een combinatie.
1. Staat de lijn per rij/kolom één keer naar links, één keer naar rechts en één keer in het midden
2. De stip kan hoog, midden of laag staan op de lijn.
Deze twee regels zijn gecombineerd waardoor de uitslag van de lijn (links en rechts) afhangt van de hoogte van de stip. Wanneer de stip hoog staat op de lijn, slaat de lijn het verst uit. Staat de stip op het midden van de lijn, dan slaat de lijn gemiddeld uit en staat de stip laag op de lijn, dan slaat de lijn het minst uit.

De oplossing is een bal in het midden, die ontbrak nog aan de reeks, met de gemiddelde uitslag naar links. Stip ligt halverwege de lijn, want dat is de plek die op links nog niet is voorgekomen, Daar is Antwoord B correct:

De winnaars zijn: @PeterG@wjb@RBxx en @huistijger  Ruud, jij hebt als enige de opgaven onderbouwd ik ‘reken’ jou als WINNAAR ;) :champagne: 
Gefeliciteerd, jij mag de Dwaling van volgende week gaan faciliteren! 

Edit: ik zie dat ook huistijger zijn opgaven heeft onderbouwd, well done :)

Reputatie 7
Badge +21

Nou bedankt :disappointed_relieved: daar ben ik mooi klaar mee. Kan ik weer aan de bak :grin:

Vroeger, toen ik nog wel eens van die psychologische tests moest doen, had ik met dit soort plaatjes altijd al veel moeite mee en dat is er in de loop der jaren niet beter op geworden. 't Is toch nog goed gekomen en inmiddels begin ik aardig tegen m'n pensioen aan te lopen :relaxed:

Reputatie 7
Badge +21

 

verwijderd

Reageer