Vraag

Dwaling op dinsdag 20 oktober 2020

  • 20 October 2020
  • 11 reacties
  • 276 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +10

Hi allen!

 

Het is voor mij de eerste keer dat ik een “Dwaling op dinsdag” mag doen. Ik hoop dat de raadsels niet te makkelijk of te moeilijk zijn. :relaxed:

Raadsel 1:
Welk getal hoort niet in het rijtje thuis?
14 – 63 – 50 – 21 – 49?
 

Raadsel 2:
Maak de som kloppend door op de plek van het sterretje * het juiste rekenteken voor optellen of aftrekken te gebruiken, dus + of –

14 * 4 * 8 * 9 * 5 = 24
 

Raadsel 3:
Wat zijn de volgende 2 cijfers in het rijtje?
6 – 8 – 13 – 15 – 20 – 22 – 27 – 29 – ? – ?
 

Raadsel 4:
Barkeeper Victor Vlug van café Vlugge Japie wil precies 4 liter bier afmeten uit een groot vat, maar Victor heeft alleen 1 emmer van 7 liter en 1 emmer van 10 liter. Hoe kan Victor nu precies 4 liter afmeten met behulp van deze 2 emmers?

 

Raadsel 5:
Welk getal kom er in dit rijtje na 63?
1 – 3 – 7 – 15 – 31 – 63 – ?
 
Raadsel 6:
Simon Snel zit in een huis met 2 kamers, 1 boven en 1 beneden. Beneden heeft Simon 3 genummerde schakelaars en boven is 1 lamp. Eén van de schakelaars zet de lamp aan, maar hij weet niet welke schakelaar dat is. Hij mag de schakelaars zo vaak aan en uit zetten as hij wil, maar hij mag maar 1 keer naar boven om de lamp te controleren, daarna moet hij zeggen welke schakelaar de lamp bedient. Hoe weet Simon zeker welke schakelaar het is?

 

Raadsel 7:
Waar is de kat?
 

 

Succes allemaal! 
En vergeet niet om de antwoorden in het wit te plaatsen. :slight_smile:


11 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Mijn oplossingen : 

1/ 50 (niet deelbaar door 7) 

2/ 14+4-8+9+5 = 24

3/ 34-36 (stappen van 5 en 20)

4/ Grote teil zetten onder de emmer van 10 lier , dan twee emmers van 7 meterleeggooien, 4 liter stroom t dan over  in de teil. 

 

5/ 5 63 + 64 = 127 

6/ Wachten tot het donker is, en de trapdeur van boven naar beneden openhouden. Dan zie vanuit beneden of het licht aan gaat. 

7/  Links van de groene bak achter het verhoginkje. 

​​​​​​​

Reputatie 7
Badge +28

@Alex_P  @Alexa_  @Bart_  @Erik_  @Erwin_  @Lisa @Maja_ @Marcia_ 

@Nadia  @Natasja  @Paul_ @Rutger_ 

 @Thomas  @Vikash

@ChrisWissink @Dennis Schreve  @Friesian @genetic @Giant2000 

@Henk2304 @huistijger  @JanD @Joep1965 @Nick83  @Noordzee 

@PeterG @RBxx  @SjorsK  @wjb @obelisk @Alexa_  @Jasper @Bart_Z 

@Heine @wjb @Jeroen_dB @Hoopvol @Ron @Niek_ @Hanna_ 

@Jose_ @Job_ @Marguaritha @Danny @Robin_ @Loes_ @Hoopvol @Anneke-Anna 

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb hier een hele week voor nodig haha, zo goed ben ik niet met rekenraadsels.

Zit alleen al een uur te turen waar die kat zit 😉 (*kat gevonden, nu de rest nog)

Raadsel 1:Nope...
Raadsel 2:Nope...
Raadsel 3:Nope...
Raadsel 4: Victor maakt het mij moeilijk met 2 emmers ;-) Ik vul er 1 met 7 liter en gooi 3 liter in de 10 liter emmer, maar dat is vast niet goed.  
Raadsel 5: 1 – 3 – 7 – 15 – 31 – 63 – 127
Raadsel 6: wachten tot het donker is lijkt mij, dan brand er vanzelf zichtbaar licht.
Raadsel 7: kat, grijs gestreept, zit bij het stoepje, bij de groene otto.

 

Reputatie 7
  1. 50
  2. 14 + 4 - 8 + 9 + 5 = 24 
  3. 34 en 36
  4. Vul de emmer van 7 liter tot het randje en giet deze over in de emmer van 10 liter. Vul de emmer van 7 liter opnieuw tot het randje en giet dit weer over in de emmer van 10 liter totdat deze tot het randje gevuld is. De emmer van 7 liter bevat nu 4 liter bier.
  5. 127
  6. Zet schakelaar 1 aan en wacht een paar minuten. Zet schakelaar 1 weer uit, schakelaar 2 aan en ga direct naar boven. Als de lamp aan is dan is het schakelaar 2. Is de lamp warm dan is het schakelaar 1 en anders schakelaar 3.
  7. De kat zit tussen de muur en de groenkliko direct achter het opstapje

De rest vond ik te moeilijk maar de vraag van de kat is heel eenvoudig. :relaxed: ​​​​​​

7. Antwoord Ik zie hem niet. 

Reputatie 7
Badge +28

Ik heb hier een hele week voor nodig haha, zo goed ben ik niet met rekenraadsels.

 

 

@Anneke-Anna : 

Bij mij is het anders. Die rekenopgaven zie ik allemaal binnen drie seconden, maar voor raadsel 6 en 7 moet ik er echt goed voor gaan zitten. Die zijn best lastig. 

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb hier een hele week voor nodig haha, zo goed ben ik niet met rekenraadsels.

 

 

@Anneke-Anna : 

Bij mij is het anders. Die rekenopgaven zie ik allemaal binnen drie seconden, maar voor raadsel 6 en 7 moet ik er echt goed voor gaan zitten. Die zijn best lastig. 

Knap hoor 👍

Hier op de computer veel mystery case files games, objecten zoeken, in het Engels ook nog. Favoriet hier :-)

Reputatie 6
Badge +10

Dank jullie wel voor het meedoen aan deze dwaling op dinsdag! Het is tijd voor de antwoorden.


Raadsel 1:

Welk getal hoort niet in het rijtje thuis?
14 – 63 – 50 – 21 – 49?

* 50, die hoort niet in de tafel van 7

Raadsel 2:
Maak de som kloppend door op de plek van het sterretje * het juiste rekenteken voor optellen of aftrekken te gebruiken, dus + of –

14 * 4 * 8 * 9 * 5 = 24

* 14 + 4 - 8 + 9 + 5 = 24


Raadsel 3:
Wat zijn de volgende 2 cijfers in het rijtje?
6 – 8 – 13 – 15 – 20 – 22 – 27 – 29 – ? – ?

* 34 en 36 (het is de tafel van 7, maar dan 1 er voor en 1 erna)


Raadsel 4:
Barkeeper Victor Vlug van cafe Vlugge Japie wil precies 4 liter bier afmeten uit een groot vat, maar Victor heeft alleen 1 emmer van 7 liter en 1 emmer van 10 liter. Hoe kan Victor nu precies 4 liter afmeten met behulp van deze 2 emmers?

* Hij vult eerst de emmer van 7 liter, die gooit hij leeg in de emmer van 10 liter, daarna vult hij nogmaals de emmer van 7 liter en dan vult hij de emmer van 10 liter tot hij vol is (er gaat dan nog 3 liter in) en blijft er 4 liter in de emmer van 7 liter over.


Raadsel 5:
Welk getal kom er in dit rijtje na 63?
1 – 3 – 7 – 15 – 31 – 63 – ?

* 127. We tellen steeds het getal in het rijtje op met hetzelfde getal + 1
1 + 2 = 3
3 + 4 = 7
7 + 8 = 15
15 + 16 = 31
31 + 32 = 63
63 + 64 = 127
 
Raadsel 6:
Simon Snel zit in een huis met 2 kamers, 1 boven en 1 beneden. Beneden heeft Simon 3 genummerde schakelaars en boven is 1 lamp. Één van de schakelaars zet de lamp aan, maar hij weet niet welke schakelaar dat is. Hij mag de schakelaar zo vaak aan en uit zetten as hij wil, maar hij mag maar 1 keer naar boven om de lamp te controleren, daarna moet hij zeggen welke schakelaar de lamp bedient. Hoe weet Simon zeker welke schakelaar het is?


* Simon zet eerst schakelaar 1 om en wacht een aantal minuten. Dan zet hij hem weer uit en zet hij schakelaar 2 om en gaat naar boven. Is de lamp aan, dan is het schakelaar 2. Is de lamp uit, maar wel warm, dan is het schakelaar 1 en is de lamp nog koud, dan is het schakelaar 3.
 

 Raadsel 7:
Waar is de kat?

Er was er 1 die ze allemaal goed had en dat was @wjb, gefeliciteerd! Ik zou je willen vragen of jij de volgende Dwaling op dinsdag zou willen maken. :relaxed:

Reputatie 7

Er was er 1 die ze allemaal goed had en dat was @wjb, gefeliciteerd! Ik zou je willen vragen of jij de volgende Dwaling op dinsdag zou willen maken. :relaxed:

Dank je dat ik opnieuw een dwaling op dinsdag mag verzorgen. :wink:

Of is er iemand anders die die uitdaging aan wil gaan en zich als vrijwilliger opwerpt.

Reputatie 7
Badge +28

@wjb 

Ik had alleen opgave zes niet juist. Jij bent de laatste tijd vaker geweest, dus als niemand bezwaar heeft, maak ik volgende week de Dwaling op Dinsdag. 

Eens ? 

 

  

Reputatie 7

Fantastisch, ik verheug me er nu al op.

Reageer