Dwaling op dinsdag 28 juli 2020

  • 28 July 2020
  • 40 reacties
  • 1908 keer bekeken

Reputatie 7

Ook vandaag weer een “dwaling op dinsdag”.

Dit keer geen beroep op rekenkunsten maar een uitdaging voor de visueel ingestelden.

Graag de antwoorden weer in het wit. Kom je toch tot een ander inzicht, wijzig je antwoord dan niet maar plaats een nieuw bericht met je aangepaste antwoord.

 

Dwaling 1:

 

 Dwaling 2: Hoeveel vierkanten zie jij?

 


40 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Leuke uitdaging en erg pittig deze :)

Reputatie 7
Badge +25
  1. -de.
  2. Ik word al gek als ik eraan begin met nadenken over alle mogelijke vierkanten. Hier zou een makkelijke formule voor moeten zijn, toch?
Reputatie 7
Badge +21
  1. dubbele de, dus -de
  2. teveel, te druk :sweat_smile:
Reputatie 7
Badge +20
  1. er staat 2 keer ‘de’
  2. 64 als het alleen om de zwart-witte blokjes gaat, 65 als het ‘geheel’ ook meegerekend moet worden, en heel veel meer als alle combinaties van zwart-witte blokjes die samen een vierkant vormen ook meedoen
Reputatie 7
Badge +20
  1. Dat zit hem niet in de cijfertjes, maar in de woorden. Een de teveel. 
  2.  Hoeveel ik zie? Best wel veel! Al zegt mijn hoofd: schaakbord. Hoeveel het er zijn? Vast meer dan ik zie. ;)
Reputatie 7

Dat zien we niet vaak, de moderators die als eerste een poging wagen. :wink:

Toch zijn de kansen voor de anderen nog niet minder geworden. :sunglasses:

Dus zet hem op...

@Alex_P  @Alexa_  @Bart_  @Erik_  @Erwin_  @Lisa  @Marcia_ 

@Nadia  @Natasja   @Rutger_  

 @Thomas  @Vikash

@ChrisWissink @Dennis Schreve  @Friesian @genetic @Giant2000 

@Henk2304 @huistijger  @JanD @Joep1965 @Nick83  @Noordzee 

@PeterG  @RBxx  @SjorsK  

Reputatie 7
Badge +19

Een keer geen rekenkunsten, I don't mind  :grin:

  1. Eén ‘de’ teveel
  2. Gokje, 65 stuks
Reputatie 7
Badge +20

Dat zien we niet vaak, de moderators die als eerste een poging wagen. :wink:

Veel koffie gehad allemaal, dus wellicht een tikkeltje overmoedig :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +30

1: ik zat langer dan ik wil toegeven te kijken naar de cijfers… (de de)

2: 204 vierkanten zijn er in totaal hier, maar qua wat ik zo direct zie houdt ik het bij 65

Reputatie 7
Badge +20

Ik ben een beetje duizelig van al die vierkanten. ;-)

Reputatie 7
  1. De de de degene die het getypt heeft stotterde
  2. Ik zie daar een finishvlag in, die heeft geen reglementair vastgelegde hoeveelheid vakjes. Maar hier zijn het er 8 bij 8 + het geheel, dus hou ik het op 65. Per 4 en per meer blokjes zijn er vermoedelijk nog veel meer vierkantjes te maken, dus het totaal is vast hoger
Reputatie 7
Badge +30

Hier zou een makkelijke formule voor moeten zijn, toch?

Is er ook :)

Veld is 8x8 dus 64 kleine vierkantjes van 1x1. Vierkantjes van 2x2 kun je er 7 kwijt op 1 regel. Dus in het hele vak 7x7=49. Vierkantjes van 3x3 is 6 op 1 regel en 6x6 in het hele vierkant etc..

Wordt dus 64+49+36+25+16+9+4 + dan nog 1 voor het grote vierkant is 204

Reputatie 7
Badge +10

Ik moet er eerlijk bij vermelden dat ik deze eerder al heb gespeeld…

Maar om toch voor de ‘gein’ mee te doen, al heb ik geen voorsprong meer, was ff ruzie maken met de papierversnipperaar, hierbij toch mijn antwoorden (lach me een kruk wanneer ze toch fout zijn 😂)

1: 2x de de

2: 204 (schaakbord) 

Reputatie 7
Badge +28

@wjb   Ga na 16.00 een poging wagen, het is druk op het werk……

 

Reputatie 7
Badge +25

Hier zou een makkelijke formule voor moeten zijn, toch?

Is er ook :)

Veld is 8x8 dus 64 kleine vierkantjes van 1x1. Vierkantjes van 2x2 kun je er 7 kwijt op 1 regel. Dus in het hele vak 7x7=49. Vierkantjes van 3x3 is 6 op 1 regel en 6x6 in het hele vierkant etc..

Wordt dus 64+49+36+25+16+9+4 + dan nog 1 voor het grote vierkant is 204

Nu weet ik weer waarom ik zo rebels was op de middelbare school. :smile:

Reputatie 7

Hier zou een makkelijke formule voor moeten zijn, toch?

Is er ook :)

Veld is 8x8 dus 64 kleine vierkantjes van 1x1. Vierkantjes van 2x2 kun je er 7 kwijt op 1 regel. Dus in het hele vak 7x7=49. Vierkantjes van 3x3 is 6 op 1 regel en 6x6 in het hele vierkant etc..

Wordt dus 64+49+36+25+16+9+4 + dan nog 1 voor het grote vierkant is 204

Erik solliciteert er naar om tot winnaar uitgeroepen te worden en de volgende dwaling te mogen opzetten. :wink:

De uitslag zal later vandaag in dit topic bekend gemaakt worden.

Reputatie 7
Badge +21

Dwaling 1: dubbel gebruik ‘de’

Typisch iets voor visueel ingestelden. Je richt je op de getallen, maar daar zit het helemaal niet.

Dwaling 2: 204 (iets met de som van kwadraten. 1 + 4 + 9 + 16 + 25 + 36 + 49 + 64)

Blokje 8x8 past 1 keer, 7x7 past 4 keer, 6x6 past 9 keer enz. enz.

1: de verdeling van de cijfers is onregelmatig

2: 64+16+9+1= ik kom op 90

Reputatie 7
Badge +16

in de tekst staat een fout (2 x de) 

2 poging gedaan maar geen zin en tijd om dat allemaal te gaan tellen. Je hebt enkele (zwart en wit), blokjes van 4 die per enkel vakje naar alle kanten doorschuiven, blokjes van 9 enz enz. En natuurlijk het hele blok. Zeg het maar. 

Reputatie 7
Badge +21

Als eerste wens ik een schadeclaim bij @wjb in te dienen.
Door zijn puzzel is mijn Bruine bonensoep overgekookt.
Begin maar vast te sparen wjb!

Oplossing1 : ik zat me suf te piekeren over de cijfers en kon niks verkeerds ontdekken, ineens schoot me in gedachten dat ik ook eens een dwaling had geplaatst die je alleen kon oplossen door de vraag goed te lezen, en -nog- las ik er wel drie keer overheen, antwoord dus 2 x het woord de.

Oplossing 2: ook daar werd ik spastisch van…. ik heb er vierkante ogen van gekregen en nog ben ik er niet uit, m.a.w. Ik doe een wilde gok anders word ik nog gekker dan ik al ben uh…. 325 

Reputatie 7

Als eerste wens ik een schadeclaim bij @wjb in te dienen.
Door zijn puzzel is mijn Bruine bonensoep overgekookt.
Begin maar vast te sparen wjb!

Had je maar een vierkante pan moeten gebruiken. :wink:

Reputatie 7
Badge +28

Ik ben duidelijk beter in rekensommetjes, dan in dit soort opgaven. 

 

  1. De eerste reeks is niet 15 stuks 
  2. 125   Nar schattig, ik wordt er tureluur van.) 
Reputatie 7
Badge +16

Ik ben een beetje duizelig van al die vierkanten. ;-)

Blokje kaas @Bart_ ? ;)

Ik ga toch maar is een IQ test overwegen, snap er weer is niks van. :sweat_smile:

Reputatie 7

En dan is het alweer tijd voor de uitslag.

Ik hoop niet dat jullie erg lang naar die cijfertjes van dwaling 1 hebben zitten turen om daarna die tweede "de" in de vraag te zien staan. :sunglasses:

En oei wat kunnen die zwart-wit blokjes hypnotiserend werken. Ik denk dat velen van jullie wel een paar keer opnieuw hebben moeten beginnen met het tellen van die 204 vierkantjes.

Deze week was @Anneke-Anna de runner-up maar ondanks het feit dat ze blijkbaar goed voorbereid was op de dwaling van deze week heeft ze toch het onderspit moeten delven, @Erik_ was haar te snel af.

Ik wil Erik dan ook van harte feliciteren met de overwinning en ik kijk nu al uit naar de uitdaging die hij volgende week voor ons in petto heeft. Het is hem gegund. :sweat_smile:

 

P.S. Voor een uitleg hoe tot die 204 vierkantjes te komen ... hier staat het prachtig verwoord.

Reputatie 7
Badge +10

@Erik_ 

 

 

Reageer