Dwaling op dinsdag 8 december

  • 8 December 2020
  • 14 reacties
  • 474 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +17

Sorry sorry sorry! Ik had gehoopt de dwaling gisteren klaar te kunnen zetten, maar ik was vrij. Dus hij is niet zo vroeg als ik had gewild. Uiteraard hebben jullie 24 uur om met de oplossing te komen.

Dwaling 1
Vier vrienden hebben geld gewonnen. Eén van hen heeft geld uit de pot gestolen. Ze beschuldigen elkaar ervan het geld gestolen te hebben. Jij ondervraagt een ieder om te achterhalen wie het geld gestolen heeft. Slechts één persoon spreekt de waarheid, de rest liegt.

De verklaringen:

  • Sam: Oscar heeft het geld gestolen
  • Linda: Sam heeft het geld gestolen
  • Oscar: Sam liegt
  • Jan: Ik heb het geld niet gestolen

Wie heeft het geld gestolen?

 

Dwaling 2 (een Engelse)

  1. BRACCUS is a bloody, rotten, thieving, very, very, awful, fellow. Some even call him a cur! A CUR is …?
  2. SOURCE is a scourge, devil, misery, blight, hex, curse. And yet, the CURE is …?

 

Dwaling 3 
Ik laat me niet vinden door degenen die mij zoeken
Maar ik kus juist hen die mij ondankbaar vervloeken.

Soms lijkt het of ik enkel kies voor schoonheid en rede
Maar van alle onversaagden verhoor ik de gebeden.

Meestal ben ik zachtmoedig en niet te vrezen
Maar ik ben moeilijk te verslaan als ik word afgewezen.

Waarlijk, elke slag is een verwoestend wapenfeit
Maar als ik dood, neem ik de tijd.

Wie of wat ben ik?

 

Dwaling 4

Dertig witte paarden op een heuvel rood,
Eerst kauwen ze,
Dan stampen ze,
Dan staan ze als de dood.

Wie of wat ben ik?

 

-----

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden! Vergeet niet om de antwoorden in het wit te zetten zodat de oplossing niet direct zichtbaar is voor de andere deelnemers. Heb je bij nader inzien een andere oplossing? Pas jouw eerste oplossing dan niet aan, maar post een nieuwe oplossing. 

Morgenochtend maak ik de winnaar bekend. 

Denise van KPN 3 jaar geleden

Hier zijn de antwoorden op de dwaling op dinsdag van 8 december.

Dwaling 1: Oscar spreekt als enige de waarheid. Dat betekent dat de anderen liegen. Jan liegt dus dat hij het geld niet heeft gestolen. Conclusie: Jan heeft het geld gestolen.

Dwaling 2: Een woordpuzzel waarbij elke letter van BRACCUS en SOURCE gelijk staan aan de woorden die volgen.
Dwaling 2A: BRACCUS is a bloody (B), rotten (R), thieving (A), very (C), very (C), awful (U), fellow (S). CUR is dus: very (C), awful (U), rotten (R).
Dwaling 2B: SOURCE is a scourge (S), devil (O), misery (U), blight (R), hex (C), curse (E). CURE is dus: hex (C), misery (U), blight (R), curse (E).

Dwaling 3: Hele goed gespot, @Anneke-Anna! Dit is inderdaad een quote uit Hof van Doorns en Rozen. Het antwoord hierop is: liefde.

Dwaling 4: Dit zijn inderdaad tanden. Ik keur het gebit ook goed.

Dat betekent dat @Anneke-Anna de winnaar is van deze Dwaling. Jij mag de volgende organiseren. :blush:

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Ojee, heb ik hem te moeilijk gemaakt? Ik had jou eigenlijk al wel verwacht, @Noordzee

Reputatie 7
Badge +28

HaHa @Denise_ , 

Ik moet overdag ook gewoon werken. Maar na 16.00 ga ik zeker een poging wagen. 

 

Reputatie 7
Badge +28

@Alex_P  @Alexa_  @Bart_  @Erik_  @Erwin_  @Lisa @Maja_ @Marcia_ 

@Nadia  @Natasja  @Paul_ @Rutger_  @Thomas  

@ChrisWissink @Dennis Schreve  @Friesian @genetic @Giant2000 

@Henk2304 @huistijger  @JanD @Joep1965 @Nick83  @Noordzee 

@PeterG @RBxx  @SjorsK  @saxman @obelisk @Alexa_  @Jasper @Bart_Z 

@Heine @Jeroen_dB @Hoopvol @Ron @Niek_ @Hanna_ 

@Jose_ @Job_ @Marguaritha @Danny @Robin_ @Loes_ @Hoopvol @Anneke-Anna @Denise_@MrCable @Michael001 @jimny @Dennis ABD 

@Bram_  @Shyrin_ @SledgehammerNL @Doornekamp33 @fame29 @GeSp @joop2011 @KeesYagi @Raymondt @Denise. @peter-keetfm @Sebastiaan_ @Vikash @Ward_ 

Reputatie 7
Badge +28

1/ Linda   

uitleg : Sam, Linda wn Oscar liegen, Jan spreekt de waarheid. 

 

2/    Geen idee, mijn Engels is niet zo best. 

3/ De gemiddelde KPN-moderator. 

4/ Tanden 

 

Ik doe wel buiten mededinging mee. Want ik was vorige week al de organisator.

Reputatie 7
Badge +10

Zo, dat moest ik een aantal keer goed lezen, bekijken en nog een keer goed lezen 😅 🙇‍♀️

Mijn poging (op goed geluk 😉)

 

Dwaling 1: Jan spreekt de waarheid. De rest beschuldigt elkaar alleen maar. 

Dwaling 2: 1- Cur= een agressieve bastaard hond. 

2- uhm......? 

Dwaling 3: Volgens mij een citaat uit de trilogie van doorns en rozen, heb er en e-book van gehad, meer kan ik er niet over vertellen helaas. 

Dwaling 4: gebit 

Reputatie 7
Badge +28

Ik ben bang dat de opgave te lastig is voor de meeste forumleden. Want normaal wordt er vaker gereageerd. 

Maar eigenlijk had ik zeker antwoorden van @wjb  en @Nadia verwacht ! 

Reputatie 7
Badge +17

Ik ben bang dat de opgave te lastig is voor de meeste forumleden. Want normaal wordt er vaker gereageerd. 

Maar eigenlijk had ik zeker antwoorden van @wjb  en @Nadia verwacht ! 

Helaas. :pensive: Ik heb mijn best gedaan. Ik zal zo de antwoorden bekend maken.

Reputatie 7
Badge +17

Hier zijn de antwoorden op de dwaling op dinsdag van 8 december.

Dwaling 1: Oscar spreekt als enige de waarheid. Dat betekent dat de anderen liegen. Jan liegt dus dat hij het geld niet heeft gestolen. Conclusie: Jan heeft het geld gestolen.

Dwaling 2: Een woordpuzzel waarbij elke letter van BRACCUS en SOURCE gelijk staan aan de woorden die volgen.
Dwaling 2A: BRACCUS is a bloody (B), rotten (R), thieving (A), very (C), very (C), awful (U), fellow (S). CUR is dus: very (C), awful (U), rotten (R).
Dwaling 2B: SOURCE is a scourge (S), devil (O), misery (U), blight (R), hex (C), curse (E). CURE is dus: hex (C), misery (U), blight (R), curse (E).

Dwaling 3: Hele goed gespot, @Anneke-Anna! Dit is inderdaad een quote uit Hof van Doorns en Rozen. Het antwoord hierop is: liefde.

Dwaling 4: Dit zijn inderdaad tanden. Ik keur het gebit ook goed.

Dat betekent dat @Anneke-Anna de winnaar is van deze Dwaling. Jij mag de volgende organiseren. :blush:

Reputatie 7
Badge +10

Oooooh 🙈 Bijna geen reacties helaas, maar toch moet ik aan de bak 😅

Ik ga mijn best doen. 

Badge +12

Ik heb helaas geen tijd gehad. Volgende keer ben ik weer van de partij.

Reputatie 7

Ik moet toegeven dat ik deze ook best lastig vond. Ik had de eerste Dwaling nog kunnen ontrafelen, maar de andere raadsels zijn niet mijn sterkste kant. Dwaling 3 dacht ik aan lust. Maar liefde past inderdaad beter. 

Succes @Anneke-Anna ben heel benieuwd naar jouw Dwaling op Dinsdag. Ik zal er dan weer even serieus voor gaan zitten ☺️

Reputatie 7
Badge +10

 

Succes @Anneke-Anna ben heel benieuwd naar jouw Dwaling op Dinsdag. Ik zal er dan weer even serieus voor gaan zitten ☺️


Mij niet teveel credits geven, ik ben super slecht in raadsels en wiskundige formules ;-) 
Maar ik probeer er wat van te maken :-) 

Reputatie 7
Badge +28

@Nadia 

Het zou wel leuk zijn als er wat meer deelname komt vanuit de moderators. Kun jij dat misschien dinsdag in de groep promoten?  

Reputatie 7

Ja, ik ben het met je eens dat het nog leuker wordt als er wat meer mod's meedoen. Maar het is nog zo druk… Ik denk dat de meesten zich bezwaard voelen om hier te reageren terwijl we nog zoveel te doen hebben. Dat is een beetje het dilemma. Als het wee wat rustiger is zie je vanzelf meer deelnemers :)