Vraag

Dwaling op donderdag 10 november 2022

  • 10 November 2022
  • 9 reacties
  • 159 keer bekeken

Weer een nieuwe dwaling met 4 verschillende items, met hopelijk veel goede antwoorden en uiteraard weer in het wit 🤔

 

Raadsel 1

Wat hoort er op de plaats van het vraagteken ? Een kleine hint ; Het is niet het getal 6 !

1

3

5

2

4

?

 

Raadsel 2

In een kelder staan 14 flesjes Heineken, 13 flesjes Amstel, 11 flesjes Hertog-Jan en 6 flesjes Brand bier. In de kelder is het licht kapot en daarom kan je het etiket niet lezen, alle flesjes hebben bovendien dezelfde vorm. Hoeveel flesjes moet ik minimaal meenemen, om er zeker van te zijn dat ik dan van één soort er minstens 10 heb?

 

Raadsel 3

Hans en zijn vrouw Petra staan te wachten op de uitrit bij hun huis op een opening in het drukke verkeer op de straat. Tijdens het wachten kijkt Petra op een kaart voor de kortste route en Hans zit te mopperen op het drukke verkeer. Petra probeert hem gerust te stellen. Eindelijk is er een opening in het verkeer en Hans trekt met piepende banden op. "Pas een beetje op" waarschuwt Petra. Hierna overleggen ze over het avondeten. Opeens rijdt Hans in op een stilstaande vuilniswagen waarna hij met zijn hoofd tegen de ruit knalt. Petra, die alleen erg schrikt belt bijna hysterisch het alarmnummer. Maar ondanks dat ze de stad op haar duimpje kent kan ze niet zeggen waar het ongeluk heeft plaatsgevonden.

Waarom niet?

 

Bonusraadsel

Het water van de kraan stroomt in vat A.

 

Welk vat zal als eerste helemaal gevuld zijn?

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

@Alex_P  @Alexa_  @Bart_  @Erik_  @Erwin_  @Maja_ @Marcia_ 

@Rutger_  @Thomas    @Dennis Schreve   @Giant2000 @Chrizziey 

@Henk2304 @huistijger  @JanD @Joep1965 @Nick83  @Noordzee 

@RBxx  @SjorsK  @saxman @obelisk  @Jasper @Bart_Z 

@Jeroen_dB @Hoopvol @Ron  @Hanna_ @Willy22 

@Robin_  @Hoopvol @Anneke-Anna @Denise_@GeSp 

@Michael001  @Dennis ABD  @Bram_  @Shyrin_  

@joop2011 @Raymondt @peter-keetfm  @Vikash @Ward_ 

@NHendriks @LaurensZalm @DennisA78 @Ik_Hussel @Katana321  

@Jeroen Ruiter @HansaanZet @Pauwerful @Sanne_M 

@Paul_  @wjb  @Remco_ @JanZ_  @Joris62 @martijn197108 @Maurice85 

@cornelis48 @Frenk_ 

Reputatie 7
Badge +20

Mooi in elkaar geflanst @HansaanZet!

Hier mijn poging:

  1. 5? 
  2. Ik zou een zaklamp gebruiken om er zeker van te zijn dat ik de Hertogjes meeneem en de rest laten staan 😋 Maar dat is niet de vraag: 43. Als je er minder meeneemt bestaat de kans dat je te weinig Hertogjes hebt 
  3. Petra is blind en heeft een kaart bekeken die geschikt is voor blinden/slechtzienden
  4. H
Reputatie 7
Badge +10

Bij raadsel 4 zit er ongetwijfeld ergens een “instinker” verborgen waardoor mijn antwoord fout zal zijn.  Ik zie dat men ook moet letten op hoe/of de pijpen/buizen met de vaten verbonden zijn. Daarom kom ik met 2 antwoorden voor raadsel 4:

1: Twee druppels water zullen geen van de vaten volledig vullen.

2: Ervan uitgaande dat er meer dan voldoende water uit de kraan stroomt om alle vaten te vullen en dat door alle pijpen en buizen water kan stromen denk ik dat vat F het eerste gevuld zal zijn.

Reputatie 7
Badge +30

Pittige, vind ik leuk!

  1. Ik denk dat het een versnellingsbak is, en dat het vakje de plek is voor de R van reverse
  2. Ja, deze snap ik nooit. Dus ik zeg 16, gewoon omdat het kan.
  3. Ik wil zeggen dat Petra blind is, maar dat is een beetje gek met het eerdere op de kaart kijken. Nou ja, we gaan ervoor :)
  4. Het buisje naar E, en daarna F.
Reputatie 7
Badge +28
  1. 8
  2. 10 (blijven er 34 over) 
  3. Ze waren de stad al uit.
  4. H

 

Reputatie 7
Badge +19

Raadsel 1: Versnellingspook van een auto. R van reverse dus

Reputatie 7
Badge +10

Raadsel 2: 34 flesjes.

Het is makkelijker te zien als we er even vanuit gaan dat we geen flesjes Brand hebben.

Stel ik heb 9 maal Heineken, 9 maal Amstel en 9 maal Hertog Jan gepakt (=27 stuks) , dan zal de volgende fles van of Heineken, of Amstel of Hertog Jan zijn. Alleen dan weet ik zeker dat ik van één merk 10 flesjes heb. Dan kom ik uit op 28 flesjes.

Van de flesjes Brand kan ik er nooit 10 van pakken want er zijn slechts 6 flesjes Brand. Maar ik moet dus wel alle flesjes Brand pakken om er zeker van te zijn dat het volgende flesje dat ik pak van of Heineken, Amstel of Hertog Jan is. Dus ik moet er nog 6 extra pakken ===> 28 + 6 = 34 flesjes.

Reputatie 7
Badge +17

Jeetje deze zijn lastig. Mooi uitgezocht! 

  1. Alle kanten die ik oplees kom ik op een 6 uit, maar misschien is dit een versnellingspook? Dus de R van achteruit/reverse? 
  2. Het hele krat
  3. Ik gok erop dat er vuilnis van de vuilniswagen op hun auto is beland en ze daardoor niet meer ziet waar ze zijn. Moet erg veel vuilnis zijn, maar anders weet ik het niet. 
  4. Ik ga voor vat F

Het was dus een pittige dwaling, want niemand had alle antwoorden goed. 😮

De oplossingen :

  1. Oplossing   R ( reverse)
  2. 9+9+9+6+1 = 34. In het slechtste geval heb je 9 flesjes Heineken, 9 flesjes Amstel, 9 flesjes Hertog-Jan en 6 flesjes Brand. Als je er echter nog één extra meeneemt, ben je er zeker van dat er een soort is waarvan je minstens 10 exemplaren meehebt.
  3. Hans en Petra rijden allebei in hun eigen auto weg van huis. Ze zijn met elkaar in gesprek via hun mobiele telefoons. Door de telefoon hoort Petra het ongeluk maar ze weet natuurlijk niet waar dat precies gebeurde omdat ze zelf ergens anders in de stad rijdt.

  4. Vat C. 

    Aangezien niemand meer dan 1 antwoord goed had, kies ik toch als winnaar @Willy22 , omdat hij vraag 2 goed had, met daarbij de juiste uitleg;                                                    34 flesjes. Het is makkelijker te zien als we er even vanuit gaan dat we geen flesjes Brand hebben. Stel ik heb 9 maal Heineken, 9 maal Amstel en 9 maal Hertog Jan gepakt (=27 stuks) , dan zal de volgende fles van of Heineken, of Amstel of Hertog Jan zijn. Alleen dan weet ik zeker dat ik van één merk 10 flesjes heb. Dan kom ik uit op 28 flesjes. Van de flesjes Brand kan ik er nooit 10 van pakken want er zijn slechts 6 flesjes Brand. Maar ik moet dus wel alle flesjes Brand pakken om er zeker van te zijn dat het volgende flesje dat ik pak van of Heineken, Amstel of Hertog Jan is. Dus ik moet er nog 6 extra pakken ===> 28 + 6 = 34 flesjes.                                   Dus  ​​​​@Willy22 aan jouw de eer voor de volgende dwaling ✅