Dwaling op donderdag 11 augustus 2022

  • 11 August 2022
  • 14 reacties
  • 222 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +13

Hallo allemaal! Aan mij de eer om op deze zonnige donderdag de Dwaling te verzorgen! Ik heb gekozen voor een tweetal raadsels. Geheel zelf verzonnen uiteraard en tegelijk mijn eerste topic als fulltime moderator 🙂 . 
 

Raadsel 1:

In je slaapkamer heb je een lade met 2 rode, 4 gele, 6 paarse, 8 bruine, 10 witte, 12 groene, 14 zwarte, 16 blauwe, 18 grijze en 20 oranje sokken. De stroom is uitgevallen en het is donker in je slaapkamer, dus je kunt de kleuren van de sokken niet onderscheiden.

De vraag: Hoeveel sokken moet je uit de la halen om er zeker van te zijn dat je minstens drie paar sokken van dezelfde kleur hebt?

 

Raadsel 2: 

Stel je bent een taxichauffeur. Je vertrekt met een lege taxi naar de Heezerweg. Daar stappen 3 passagiers in die naar het station moeten. Op het station aangekomen, stappen 2 passagiers uit en 1 persoon er weer in. De taxi gaat vervolgens naar de Keizersgracht waar er weer 2 passagiers in stappen. Vanaf hier gaat hij verder naar Anthony Fokkerweg om daar 2 personen uit te laten. Het is nu 12 uur. De taxichauffeur bedenkt plotseling dat hij nog een kadootje moet kopen. De taxi rijdt via een benzinepomp op de Boschdijk om een bosje bloemen te kopen van 6,50 euro. Daarna rijdt de taxichauffeur naar de Schoolstraat om daar 1 passagier uit te laten en twee op te halen. Deze passagiers moeten allemaal naar het stadion, waar alle inzittende uitstappen.

Hoe oud is de taxichauffeur?

Antwoorden graag in het wit :-) 

Veel succes!

Antwoord Raadsel 1:


In het minst gunstige scenario waarin je niet drie paar sokken van dezelfde kleur hebt genomen, heb je 2 rode sokken, 4 gele sokken en 5 van elk van de andere kleuren genomen. Dat geeft in totaal 46 sokken. Als je dan nog een sok neemt, heb je zeker 6 sokken van minstens één kleur. Daarom moet je 47 sokken uit de la halen om er zeker van te zijn dat je minimaal drie paar sokken van dezelfde kleur hebt.

Antwoord Raadsel 2:

Je eigen leeftijd: “Stel je bent een taxichauffeur.” 

 

Laat de discussie lost barsten 😋. Ik wil iedereen bedanken voor het meedoen! En ik zou @wjb willen nomineren voor de dwaling van aankomende donderdag. Mits je daar natuurlijk zin en tijd voor hebt! 😅


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +13

@Alex_P  @Alexa_  @Bart_  @Erik_  @Erwin_  @Maja_ @Marcia_ 

@Rutger_  @Thomas    @Dennis Schreve   @Giant2000 @Chrizziey 

@Henk2304 @huistijger  @JanD @Joep1965 @Nick83  @Noordzee 

@RBxx  @SjorsK  @saxman @obelisk  @Jasper @Bart_Z 

@Jeroen_dB @Hoopvol @Ron  @Hanna_ @Willy22 

@Jose_   @Robin_ @Loes_ @Hoopvol @Anneke-Anna @Denise_ 

@Michael001  @Dennis ABD  @Bram_  @Shyrin_  @Doornekamp33  

@GeSp @joop2011 @Raymondt @peter-keetfm  @Vikash @Ward_ 

@NHendriks @LaurensZalm @DennisA78 @Ik_Hussel @Katana321  

 @Jeroen Ruiter @HansaanZet @Pauwerful @Sanne_M 

@Paul_  @wjb  @Remco_ @JanZ_  @Joris62 @martijn197108 

Reputatie 7
Badge +21

Raadsel 1:   110 stuks

Raadsel 2:  Oud genoeg voor Huize Avondrood en zwaar dement geworden.

En ik doe zonder mededinging mee.

Reputatie 7

Raadsel 1: 6 + 8 * 5 + 1 = 47. Er zijn geen 3 gele en rode paren. Als je die 6 sokken eerst pakt dan heb je dus nog niets. Van de andere 8 kleuren zou het kunnen zijn dat je er precies 5 van elk pakt en dan is het met de eerstvolgende sok dus altijd raak.

 

Raadsel 2: Ik ga je mijn leeftijd niet verklappen. 😉

Reputatie 7
Badge +9

Vraag 1: geen idee…

 

Vraag 2: Ook dit keer is het antwoord toch echt: 42 😎

 

Welkom overigens @Remco_ !

Hoi @Remco_ ,

Ik ben echt héél slecht in raadsels maar toch een poging:

2:minstens 18😅

1: als je ze allemaal pakt heb je het sowieso:)

Reputatie 7
Badge +19

Mooi dit soort raadseltjes zoals die tweede @Remco_ 

Raadsel 2: Ik ben zelf de taxichauffeur. 36, aangezien dat mijn eigen leeftijd is. 

Reputatie 7
Badge +18

Wel een goede om je hersens even flink aan het werk te zetten die 1ste.

1: Als het gaat om 3 paar waarvan alle sokken dezelfde kleur moeten zijn dan is het antwoord 49 volgens mij.

   8 * 5 + 3 van kleuren waar er 3 paar van zijn + 4 gele + 2 rode = 49 sokken.

   Gaat het om 3 paar sokken waarvan alleen het paar zelf van gelijke kleur moet zijn dan 13.

2: Oud genoeg.

 

Reputatie 7
Badge +30

Raadsel 1

Kansberekenen en ik hebben een haat-haatverhouding. Dus educated guess:

Drie paar sokken = 6 sokken.

Er zijn tien verschillende kleuren. Ik gok dat je dan 16 sokken moet trekken.

 

Raadsel 2

He's too old for this shit

Reputatie 7
Badge +10

Voor spek en bonen.

 

Raadsel 2; allereerst vreselijk mens dat je bent dat je me die hele tekst laat lezen: 37 jaar

Reputatie 7
Badge +13

Voor spek en bonen.

 

Raadsel 2; allereerst vreselijk mens dat je bent dat je me die hele tekst laat lezen: 37 jaar

 

Sorry ik kon mij even niet beheersen . 😉

 

@wjb Ben jij nog te porren voor een dwaling vandaag? 😃

Reputatie 7

@wjb Ben jij nog te porren voor een dwaling vandaag? 😃

Ik heb vandaag helaas geen tijd voor een nieuwe dwaling.

Reputatie 7
Badge +10

Geef mij even en dan verzin ik wel iets 

Reputatie 7
Badge +10

Hij staat.

Reputatie 7
Badge +13

@wjb Ben jij nog te porren voor een dwaling vandaag? 😃

Ik heb vandaag helaas geen tijd voor een nieuwe dwaling.

Geef mij even en dan verzin ik wel iets 

 

Ik zie dat Maurice het stokje heeft overgenomen, het was ook een tikkie kort dag natuurlijk 🙂 . Bedankt allen!