Beantwoord

Dwaling op donderdag 14 juli 2022

  • 14 July 2022
  • 12 reacties
  • 183 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +9

Een nieuwe donderdag, drie nieuwe raadsels. Altijd weer leuk om zo’n dwaling voor te bereiden. Ik hoop dus dat jullie net zo veel plezier aan het oplossen hebben dan ik tijdens het voorbereiden had. Dus hier gaan wij dan!

 

Nummer 1 - De notarissen

Notaris De Zwart in Witteveen moet een geheim document per post versturen aan notaris De Wit in Zwartsluis. Hij heeft een stevige metalen koker, waarvan het deksel met hangsloten kan worden vergrendeld. Notaris De Zwart beschikt over twee hangsloten met de bijbehorende sleutels, maar notaris De Wit heeft deze sleutels niet. Notaris De Wit beschikt ook over twee hangsloten met de bijbehorende sleutels, maar die sleutels heeft notaris De Zwart weer niet. Het versturen van sleutels willen beide notarissen niet; dat vinden ze te riskant.

Hoe kan notaris De Zwart zijn document veilig opsturen naar notaris De Wit, met behulp van de metalen koker en de hangsloten?
 

Nummer 2- Rovertje

Er was eens een ontzettend rijke koning. Hij woonde in een groot kasteel dat hij zeer zwaar liet bewaken. Op een dag was er een rover die de schatten van de koning wilde stelen. Hij vermomde zich als koninklijke kwakzalver en ging naar het kasteel. Om erachter te komen hoe hij langs de poortwachter moest komen, verstopte hij zich in de bosjes bij de poort om te kijken hoe de andere bezoekers dat deden.

Eerst kwam de koninklijke kok bij het kasteel aan. De poortwachter zei "acht", de kok antwoordde "vier" en mocht naar binnen. Daarna kwam de koninklijke kleermaker. De poortwachter zei "zes", de kleermaker antwoordde "drie" en mocht naar binnen. Vervolgens kwam de koninklijke kapper. De poortwachter zei "twaalf", de kapper antwoordde "zes" en mocht naar binnen.

De rover, die dacht dat hij het toen wel doorhad, liep ook naar de poort. De poortwachter zei "tien" en de rover antwoordde "vijf". Meteen werd hij in de boeien geslagen en in de cel gegooid.

Welk antwoord had de rover moeten geven om binnen te komen?
 

Nummer 3 - Archimedes

Het verhaal gaat dat Archimedes, de Griekse wiskundige, gevraagd werd om uit te vinden of de nieuwe gouden kroon van de koning van puur goud gemaakt was. De kroon zelf moest echter wel intact blijven. Terwijl hij in een openbaar bad zat en erover nadacht, merkte Archimedes de verplaatsing van het water op die veroorzaakt werd doordat hij zijn lichaam dieper in het water liet zakken. Hij realiseerde zich dat hij de oplossing had gevonden: als de kroon van puur goud gemaakt was, zou deze hetzelfde volume aan water moeten verplaatsen als een staaf puur goud met gelijk gewicht. Opgewonden sprong hij uit het bad en rende naar huis, ondertussen "Eureka!" ("ik heb het gevonden!") roepend. Hij vergat alleen dat hij nog naakt was...

We weten niet of het verhaal waar is. We weten wel dat Archimedes de eerste wet van hydrostatica heeft ontdekt: als een voorwerp is ondergedompeld in een vloeistof, ondergaat het een opwaartse kracht die gelijk is aan het gewicht van de door het ondergedompelde deel van het voorwerp verplaatste hoeveelheid vloeistof. Kun je de volgende vraag beantwoorden en je eigen "Eureka!" moment beleven, door gebruik te maken van deze beroemde wet?

In een aquarium gevuld met water drijft een blok hout. Bovenop het blok hout is een steen gelijmd. We markeren het huidige waterniveau. Als het blok hout omgedraaid wordt (zodat de steen eronder hangt), zal dan het waterniveau stijgen, dalen, of gelijk blijven?
 

 

En, uiteraard, zoals altijd: antwoorden graag in het wit zodat ze niet zichtbaar zijn en het ook voor de rest nog uitdagend blijft!

Veel plezier en succes! 😎

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 14 July 2022, 13:42

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +9

En nog effe een beetje aandacht kweken…

@Alex_P @Alexandra @Erik_  @Erwin_ @Marcia_ @Rutger_ @Thomas @Giant2000 @Chrizziey @Henk2304 @huistijger @JanD @Joep1965 @Nick83 @Noordzee @RBxx  @saxman @obelisk  @Jasper @Bart_Z @Jeroen_dB @Hoopvol  @Willy22 @Jose_   @Hoopvol    @Denise_ @Michael001  @Bram_  @Shyrin_  @Doornekamp33  @GeSp @joop2011 @Raymondt  @Vikash @NHendriks @LaurensZalm @DennisA78 @Ik_Hussel  @Katana321 @Berteman @JeroenRuiter @HansaanZet @Pauwerful  @wjb @Paul_ @Remco_ @JanZ_ @Joris62 @martijn197108 @Dennis Schreve @Dennis ABD @Anneke-Anna

Reputatie 7
Badge +30
  1. ?
  2. vier (aantal cijfers van het woord)
  3. gelijk, het gewicht blijft hetzelfde
Reputatie 7
Badge +28

@Alex_P @Alexandra @Erik_  @Erwin_ @Marcia_ @Rutger_ @Thomas @Giant2000 @Chrizziey @Henk2304 @huistijger @JanD @Joep1965 @Nick83 @Noordzee @RBxx  @saxman @obelisk  @Jasper @Bart_Z @Jeroen_dB @Hoopvol  @Willy22 @Jose_   @Hoopvol    @Denise_ @Michael001  @Bram_  @Shyrin_  @Doornekamp33  @GeSp @joop2011 @Raymondt  @Vikash @NHendriks @LaurensZalm @DennisA78 @Ik_Hussel  @Katana321 @Berteman @JeroenRuiter @HansaanZet @Pauwerful  @wjb @Paul_ @Remco_ @JanZ_ @Joris62 @martijn197108 @Dennis Schreve @Dennis ABD @Anneke-Anna @cornelis48 @Friesian @Koek Omde Hoek @Maja_ @mink2u @Sanne_M 

 

(eerste keer was niet helemaal goed gegaan….) 

Reputatie 7
Badge +28

Vanwege een storing op het forum nog maar een keertje : 

@Alex_P @Alexandra @Erik_  @Erwin_ @Marcia_ @Rutger_ @Thomas @Giant2000 @Chrizziey @Henk2304 @huistijger @JanD @Joep1965 @Nick83 @Noordzee @RBxx  @saxman @obelisk  @Jasper @Bart_Z @Jeroen_dB @Hoopvol  @Willy22 @Jose_   @Hoopvol    @Denise_ @Michael001  @Bram_  @Shyrin_  @Doornekamp33  @GeSp @joop2011 @Raymondt  @Vikash @NHendriks @LaurensZalm @DennisA78 @Ik_Hussel  @Katana321 @Berteman @JeroenRuiter @HansaanZet @Pauwerful  @wjb @Paul_ @Remco_ @JanZ_ @Joris62 @martijn197108 @Dennis Schreve @Dennis ABD @Anneke-Anna @cornelis48 @Friesian @Koek Omde Hoek @Maja_ @mink2u @Sanne_M 

 

Reputatie 7
Badge +20

Jeetje @Joris62 dit is 1 die je heel vaak moet lezen haha

Mijn poging:

  1. Geen idee 🤔
  1. 4, want het lijkt te gaan om het aantal letters waar het woord uit bestaat
  1. Stijgt een beetje, het gewicht is hetzelfde maar de steen zorgt voor meer waterverplaatsing
Reputatie 7
Badge +30
  1. Notaris De Wit stuurt zijn hangsloten geopend naar Notaris De Zwart. De Zwart gebruikt deze hangsloten om de koker mee te vergrendelen (nadat hij het document erin heeft gestopt) en verstuurt de koker. De Wit kan deze nu met zijn eigen sleutels openen.
  2. Vier. Het gaat namelijk om het aantal letters in het woord dat de poortwachter zegt.
  3. Het totale gewicht blijft hetzelfde. Dus het waterniveau ten opzichte van de tank blijft hetzelfde. 
Reputatie 7
Badge +21
  1. ???
  2. Vier
  3. Blijft hetzelfde. Wanneer je het blok hout omdraait veranderd het gewicht niet. 

Hoi @Joris62 ,

2: 9

3: gelijk

Reputatie 7
Badge +9

Het was blijkbaar toch (weer) moeilijker dan ik verwacht had. Met name de notarissen hadden wel een heel erg uitdagende opdracht voor jullie. 😎 

Gelukkig hebben wij wel een persoon, die alle vragen goed had - en met hele goede uitleg ook! Bij deze dus gefeliciteerd @Erik_ ! Aan jou dan ook de eer om de volgende dwaling te verzorgen. 😀

Iedereen uiteraard bedankt voor het meedoen! Geniet van het mooie weekend om bij te komen van deze hersenkrakers. 😁

Reputatie 7
Badge +20

Nou, inderdaad! Gelukkig is @Erik_ heel slim, blijkt maar weer! Gefeliciteerd en ben benieuwd wat voor dwaling hij voor ons in elkaar gaat zetten 😃

Reputatie 7
Badge +30

Het was blijkbaar toch (weer) moeilijker dan ik verwacht had. Met name de notarissen hadden wel een heel erg uitdagende opdracht voor jullie. 😎 

Gelukkig hebben wij wel een persoon, die alle vragen goed had - en met hele goede uitleg ook! Bij deze dus gefeliciteerd @Erik_ ! Aan jou dan ook de eer om de volgende dwaling te verzorgen. 😀

Iedereen uiteraard bedankt voor het meedoen! Geniet van het mooie weekend om bij te komen van deze hersenkrakers. 😁

 

Woei! Ik zal alvast mijn hersens kraken om iets leuks te bedenken voor volgende week 😎

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @Erik_ ,

Je hebt nog een kleine drie uur om de nieuwe dwaling te plaatsen.