Dwaling op Donderdag 16 juni 2022

  • 16 June 2022
  • 13 reacties
  • 211 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Mensen, we gaan los. Ik heb een paar pittige breinbrekers uitgezocht. Hoop ik, in ieder geval 😇

 

  1. Alejandro woont met zijn ouders in een flat op de negende verdieping. Elke dag gaat hij met de lift naar beneden om naar school te gaan. Maar elke dag als hij thuiskomt gaat hij met de lift naar de zesde verdieping en neemt de trap voor de laatste paar verdiepingen. Waarom doet Alejandro dit?
  2. Een zonnewijzer is het uurwerk met de minste bewegende onderdelen. Welk uurwerk heeft er het meest?
  3. Een ladder van 5 meter lang is verticaal tegen de zijkant van een schip gemonteerd. De treden zitten 50 cm uit elkaar en de onderste tree zit op het waterniveau. Het water stijgt elk uur met 50 cm. Hoe lang duurt het voor het water de bovenste tree bereikt?
  4. Lonneke en Ahmed zijn aan het knikkeren. Als Lonneke bij het volgende potje de knikker wint van Ahmed hebben ze evenveel knikkers. Maar, als Ahmed van Lonneke wint, dan heeft hij er 2x zoveel. Hoeveel knikkers hebben Ahmed en Lonneke aan het begin van het potje?
  5. En nog eentje om het af te leren: waarom is het illegaal voor een man om met zijn weduwe te trouwen?

 

@Jeroen Ruiter, jij krijgt bonuspunten voor deze 😉 

 

Zoals gewoonlijk, vergeet niet om je antwoorden in het wit te plaatsen zodat iedereen kan meedoen 👍🏻

 

Verder:

@Alex_P @Alexandra @Erik_  @Erwin_ @Marcia_ @Rutger_ @Thomas @Giant2000 @Chrizziey @Henk2304 @huistijger @JanD @Joep1965 @Nick83 @Noordzee @RBxx  @saxman @obelisk  @Jasper @Bart_Z @Jeroen_dB @Hoopvol  @Willy22 @Jose_   @Hoopvol    @Denise_ @Michael001  @Bram_  @Shyrin_  @Doornekamp33  @GeSp @joop2011 @Raymondt  @Vikash @NHendriks @LaurensZalm @DennisA78 @Ik_Hussel  @Katana321 @Berteman @Jeroen Ruiter @HansaanZet @Pauwerful  @wjb @Paul_ @Remco_ @JanZ_ @Joris62 @martijn197108 @Dennis Schreve @Dennis ABD @Anneke-Anna


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Heb je die raadsels door het jaar heen verzameld en bewaard? 😅😃 Wat een denkers 😱

Daar moet ik in ieder geval nog mijn hersenpan voor laten kraken tot in ieder geval morgen. 

  1. Iets met een zandloper maar heb deze nooit gesnapt.
  2. Heel lang omdat de boot meestijgt met het water.
  3. Achmed 3 Lonneke 2 
Reputatie 7
Badge +30

Heb je die raadsels door het jaar heen verzameld en bewaard? 😅😃 Wat een denkers 😱

Daar moet ik in ieder geval nog mijn hersenpan voor laten kraken tot in ieder geval morgen. 

Een goochelaar breinbrekelaar verraadt nooit zijn geheimen 🤐

Geen zorgen, jullie mogen hier ruim over nadenken. Ik zal niet eerder dan volgende week een winnaar aanwijzen. En plaats ook gerust meerdere reacties als je later nog een antwoord weet te bedenken.

1. Hij is klein en kan alleen tot knopje 6 komen?

5. Als overleden man kan/mag je niet trouwen. Weduwe is een vrouw met een overleden man.

Reputatie 7
Badge +16

Heb je die raadsels door het jaar heen verzameld en bewaard? 😅😃 Wat een denkers 😱

Daar moet ik in ieder geval nog mijn hersenpan voor laten kraken tot in ieder geval morgen. 

Haha, @Erik_ heeft een heel creatief brein. Dus had stiekem ook niet anders verwacht. Mijn hersenen slaan vandaag vast op '’Not Responding'’. Denk dat ik dit morgen even opnieuw lees. 

Reputatie 7
Badge +24

@Erik_ je hebt het wel moeilijk gemaakt. Poh! 

1. Klein persoontje die niet bij de knoppen van 9 kan komen.
2. Een zandloper met veel korrels. 
3. Het maakt niet uit, de ladder zit aan het schip vast dus die stijgt mee.
4. Ik vind het best rot dat ik deze niet doorheb haha. Geen idee dus. 
5. De man is dan dood. Niet zozeer illegaal, maar best onmogelijk. 

Reputatie 7
Badge +10

1 Big Ben….

2 ………dat heeft een ijsje nodig…

3 ……… 

………

5 Is overleden dus verhaal klopt niet

Geen idee eigenlijk….succes aan de anderen 

 

Reputatie 7
Badge +20

Nouzeg @Erik_ dit is geen makkelijke 😅

1: is groot genoeg voor knopje van begane grond maar te klein om bij de knopjes voor 7, 8 en 9 te kunnen

2: ik heb geen idee. Zo'n heel dik horloge waarvan je alle radertjes kunt zien?

3: dat gebeurt als pasen en pinksteren op de zelfde dag vallen oftewel nooit want de ladder stijgt en daalt mee met de boot bij eb en vloed

4: deze klinkt heel simpel maar ik kom er niet uit

5: voordat meneer de pijp uit ging, waren ze al getrouwd. Dus a. je kan niet met iemand trouwen waar je al mee getrouwd bent en b. HIJ IS DOOD

Reputatie 7
Badge +19

@Erik_  Wauw, die zijn zeker pittig 😝

  1. Voor zijn conditie. Anders zou ik het niet weten.
  2. Een koekoeksklok. Pure gok.
  3. Mijn coronabrain kan dit slecht verwerken XD
  4. Teveel knikkers, ik weet het niet.
  5. Omdat hij dood is, wordt lastig hihi.
Reputatie 7
Badge +17

1: In de tijd die de lift er voor nodig heeft van de 1e naar de 6e te gaan is de puppy van Alejandro naar de 6e gerend. Daar stapt hij uit om samen met zijn puppy de rest naar boven te lopen. 

2: Een atoomklok. Atoomdeeltjes zijn ook deeltjes toch?

3: Strikvraag: Het water bereikt de bovenste tree niet want het schip drijft. 

4: Ik weet deze oprecht niet. 

5: Dode mensen mogen niet trouwen. 

 

Bijzonder moeilijk deze. 

3. De overige antwoorden heb ik volgens mij juist beantwoord al gezien. Echter 3 is volgens mij mits het water meer dan 10 meter diep is: 9 uur nadat het schip is gezonken. 

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb deze expres lang open laten staan zodat men er goed over na kon denken. Het was duidelijk pittig, want niemand heeft alle antwoorden goed. Wel heel leuk om te zien dat men z'n best heeft gedaan. En er ook wel hele creatieve antwoorden bij zaten :)

De antwoorden zijn:

  1. Alejandro woont met zijn ouders in een flat op de negende verdieping. Elke dag gaat hij met de lift naar beneden om naar school te gaan. Maar elke dag als hij thuiskomt gaat hij met de lift naar de zesde verdieping en neemt de trap voor de laatste paar verdiepingen. Waarom doet Alejandro dit?
    1. Alejandro is nog niet zo groot. Hij kan het knopje voor de verdiepingen boven nummer 6 niet bereiken.
  2. Een zonnewijzer is het uurwerk met de minste bewegende onderdelen. Welk uurwerk heeft er het meest?
    1. Een zandloper, want elk korrel is een bewegend onderdeel en in een beetje formaat zandloper heb je dan al gauw een ontelbare hoeveelheid korrels. (Enne, Bram, Een atoomklok zal ook heel veel delen hebben, maar er zitten vast niet zóveel atomen in :D)
  3. Een ladder van 5 meter lang is verticaal tegen de zijkant van een schip gemonteerd. De treden zitten 50 cm uit elkaar en de onderste tree zit op het waterniveau. Het water stijgt elk uur met 50 cm. Hoe lang duurt het voor het water de bovenste tree bereikt?
    1. Strikvraag 1: het schip beweegt met het water mee, dus het water zal nooit hoger komen dan de onderste tree.
  4. Lonneke en Ahmed zijn aan het knikkeren. Als Lonneke bij het volgende potje de knikker wint van Ahmed hebben ze evenveel knikkers. Maar, als Ahmed van Lonneke wint, dan heeft hij er 2x zoveel. Hoeveel knikkers hebben Ahmed en Lonneke aan het begin van het potje?
    1. Lonneke heeft 5 knikkers, en Ahmed heeft er 7. Als Lonneke het volgende potje wint, dan hebben zij en Ahmed beide 6 knikkers. Maar wint Ahmed het potje, dan heeft hij er 8 en Lonneke 4. 
      Edit: qua dit uitvogelen: Als Ahmed wint dan heeft hij het dubbele van Lonneke. Dat is dan altijd even, want deelbaar door twee. Betekent dat hij aan het begin van het potje een oneven aantal knikkers moet hebben. En omdat Lonneke maar 1 knikker nodig heeft om op een gelijk aantal uit te komen, moet het verschil tussen hun beide aantallen twee zijn. Dan kun je gaan experimenteren. 
  5. En nog eentje om het af te leren: waarom is het illegaal voor een man om met zijn weduwe te trouwen?
    1. Strikvraag 2: Weduwe geeft aan dat de man in kwestie is overleden. En een dode man kan niet trouwen

 

@Jeroen Ruiter & @Alex_P  hebben beide vier vragen goed. Maar Jeroen krijgt bonuspunt voor vorige week. Dus aan jou de eer!

Ik ga direct aan de slag @Erik_