Dwaling op donderdag 17 maart

  • 17 March 2022
  • 12 reacties
  • 218 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Sommigen weten dit: ik ben een die hard (:sweat_smile: ) fan van Bruce Willis. En verzot op de Die Hard films. Vandaag een dwaling uit één van mijn favoriete films: Die Hard with a Vengeance.

Stel je hebt twee waterkannen (en een kraan bij de hand). Een van 3 liter en eentje van 5 liter. Het is de bedoeling dat je in één van de kannen precies 4 liter water krijgt, maar je hebt geen weegschaal bij de hand. Hoe doe je dit?

Antwoorden met uitleg graag hieronder in het wit gemarkeerd. Jullie krijgen tot morgenmiddag 17 uur de tijd om dit raadsel op te lossen!


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +13

Ik weet het! Volgens mij kan je dit op meerdere manieren oplossen, maar hier is de mijn: 

De oplossing: Je vult de 5L kan tot aan de rand. Dan schenk je 3 liter in de 3L kan. Zo blijft er 2 liter water over in de 5L kan. Je gooit de 3L kan leeg, en schenkt de overige 2 liter in deze 3L kan. Nu is de 5L kan leeg en zit er 2 liter water in de 3L kan. Vervolgens vul je de 5L kan opnieuw tot aan de rand en schenk je vanuit de 5L kan de 3L kan vol. Er zat al 2 liter water in deze kan, dus je kan precies één liter over schenken.  Zo blijft er in de 5L kan precies 4 liter water over. :grin:

Reputatie 7
Badge +28

Echt geen idee…. 

 

Reputatie 7
Badge +21

Hé, ik heb dit topic helemaal gemist.
Vreemd, want ik ben geabonneerd op "De huiskamer" dus ik had een notificatie-mail moeten krijgen.
Dat is een dwaling op zich. Heb je dit topic op een speciale manier geplaatst @Marcia_ ?

Hier mijn oplossing:

  1. Vul de kan van 5 liter helemaal en schenk dan water over naar de kan van 3 liter.
  2. Je houdt 2 liter over in de grote kan als de kleine kan vol is.
  3. Gooi de kleine kan leeg en giet dan de 2 liter uit de grote kan er in.
  4. Vul de grote kan weer helemaal en vul dan de kleine kan hiermee bij.
  5. Er kan nog 1 liter bij in de kleine kan, dus je houdt 4 liter over in de grote kan.
Reputatie 7
Badge +30

Hé, ik heb dit topic helemaal gemist.
Vreemd, want ik ben geabonneerd op "De huiskamer" dus ik had een notificatie-mail moeten krijgen.
Dat is een dwaling op zich. Heb je dit topic op een speciale manier geplaatst @Marcia_ ?

t

Dat klopt, @RBxx! Interessant om te weten dat als je een topic eerst in ‘quarantaine’ publiceert en daarna naar het huiskamer board verplaatst, dat je dan geen mailtje krijgt.. Ik zal de mentions er even in gooien voor de rest! 

Reputatie 7
Badge +30

Goedemorgen 

@Alex_P  @Alexa_  @Bart_  @Erik_  @Erwin_  @Lisa @Maja_ @Marcia_ 

@Nadia @Rutger_  @Thomas    @Dennis Schreve   @Giant2000 @Chrizziey 

@Henk2304 @huistijger  @JanD @Joep1965 @Nick83  @Noordzee 

@PeterG @RBxx  @SjorsK  @saxman @obelisk @Alexa_  @Jasper @Bart_Z 

 @Jeroen_dB @Hoopvol @Ron  @Hanna_ @Willy22 

@Jose_   @Robin_ @Loes_ @Hoopvol @Anneke-Anna @Denise_ @Michael001  @Dennis ABD 

@Bram_  @Shyrin_  @Doornekamp33  @GeSp @joop2011 @Raymondt@peter-keetfm  @Vikash @Ward_ 

@NHendriks @LaurensZalm @DennisA78 @Ik_Hussel @Katana321   @Berteman @Jeroen Ruiter @HansaanZet @Pauwerful 

Even een breinbreker om de ochtend mee te starten 🙂.

Reputatie 7
Badge +10

Hé, ik heb dit topic helemaal gemist.
Vreemd, want ik ben geabonneerd op "De huiskamer" dus ik had een notificatie-mail moeten krijgen.
Dat is een dwaling op zich. Heb je dit topic op een speciale manier geplaatst @Marcia_ ?

t

Dat klopt, @RBxx! Interessant om te weten dat als je een topic eerst in ‘quarantaine’ publiceert en daarna naar het huiskamer board verplaatst, dat je dan geen mailtje krijgt.. Ik zal de mentions er even in gooien voor de rest! 

Ook totaal gemist! Ik ga ff brainstormen hier. Bedankt voor de @ 👍

Reputatie 7
Badge +10

Ha! Mooie deze 👍 

 

Vul de 5 liter volledig met behulp van de 3 liter en er blijft 2 liter over in de 5 liter. Gooi de 3 liter leeg en giet dan de 2 resterende liters van de andere erin. Vul de nu lege 5 liter en giet 1 liter in de 3 liter. Nu heb je precies 4 liter in de jerrycan van 5 liter. 

Reputatie 7
Badge +30

Allemaal goede antwoorden! Supergoed gedaan @Hanna_, @RBxx en @Anneke-Anna!

Het antwoord is inderdaad als volgt:

Je vult de 5L kan tot aan de rand. Dan schenk je 3 liter in de 3L kan. Zo blijft er 2 liter water over in de 5L kan. Je gooit de 3L kan leeg, en schenkt de overige 2 liter in deze 3L kan. Nu is de 5L kan leeg en zit er 2 liter water in de 3L kan. Vervolgens vul je de 5L kan opnieuw tot aan de rand en schenk je vanuit de 5L kan de 3L kan vol. Er zat al 2 liter water in deze kan, dus je kan precies één liter over schenken.  Zo blijft er in de 5L kan precies 4 liter water over.

 

Zou jij, @RBxx, de volgende dwaling willen maken? Ik zie dat je je daar dit jaar nog niet over hebt hoeven buigen :spy_tone2::laughing:

Reputatie 7
Badge +21

Ik ga mijn best doen @Marcia_ om komende week ook zo’n leuke dwaling te bedenken.
Mijn laatste dwaling is idd alweer een tijdje geleden, een invalbeurt voor @Nadia in december.

Reputatie 7
Badge +10

Hoewel bijna een week te laat, heb ik ook de oplossing:

  1. Vul de kan #1 (3 liter) met water.
  2. Giet kan #1 leeg in de kan #2 (5 liter)
  3. Vul de kan #1 weer met water. Vul kan #2 volledig bij vanuit kan #1. Bij kan #2 was nog ruimte over voor 2 liter water extra en dus blijft er in kan #1 nog 1 liter water over.
  4. Leeg kan #2 volledig.
  5. Giet de resterende inhoud van kan #1 (= 1 liter) in kan #2.
  6. Vul kan #1 weer volledig en giet kan #1 helemaal leeg in kan #2. En dan zit er in kan #2 (1 + 3 =) 4 liter water.

 

@RBxx 

@Marcia_ 

Graag ook een “mention” voor mij voor alle volgende “Dwaling op donderdag".

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Willy22 

Ik kan niet instaan voor alle volgende Dwalingen, maar ik zal je morgen via een mention inseinen.

Reputatie 7
Badge +30

Perfect, @Willy22! Ik zal jouw naam bij de rest van de mentions erin zetten. Als dat dan gekopieerd wordt, krijg jij 'm ook :-).