Beantwoord

Dwaling op donderdag 17 november 2022

  • 17 November 2022
  • 18 reacties
  • 223 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +10

Ondanks dat de donderdag al flink gevorderd is, zijn hier toch nog twee raadsels voor de “Dwaling op donderdag”. Ik neem aan dat deze niet al te moeilijk zullen zijn. We zullen wel zien.

1))

Twee inbrekers breken in bij een huis en komen binnen via de kolenkelder van dat huis. In de kolenkelder struikelt één van de inbrekers. Vanuit de kolenkelder komen de inbrekers uit in de keuken van dat huis. In de keuken is een aanrecht met een wasbak/gootsteen. In de keuken is ook licht. Daardoor merken de inbrekers dat één van de inbrekers een schoon gezicht en de ander een vuil gezicht heeft (als gevolg van het struikelen in de kolenkelder). Vraag: Welke inbreker gaat in de keuken zijn gezicht wassen ? En waarom ?

2))

Er rijdt een schoolbus van A naar B. In de bus zitten 4 kinderen. Elk kind heeft 4 rugzakken bij zich. In elke rugzak zitten 4 honden. Elke hond heeft 4 puppy's bij zich. Al deze honden hebben 4 poten, met 4 tenen aan elke poot.

De vraag: Wat is het totaal aantal tenen in de bus?

Antwoorden - zoals altijd - in witte letters zetten. De oplossing zal ik zondag of maandag a.s. geven.

icon

Beste antwoord door WMG-N 21 November 2022, 08:10

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +10

 

@Alex_P  @Alexa_  @Bart_  @Erik_  @Erwin_  @Maja_ @Marcia_ 

@Rutger_  @Thomas    @Dennis Schreve   @Giant2000 @Chrizziey 

@Henk2304 @huistijger  @JanD @Joep1965 @Nick83  @Noordzee 

@RBxx  @SjorsK  @saxman @obelisk  @Jasper @Bart_Z 

@Jeroen_dB @Hoopvol @Ron  @Hanna_ @Willy22 

@Robin_  @Hoopvol @Anneke-Anna @Denise_@GeSp 

@Michael001  @Dennis ABD  @Bram_  @Shyrin_  

@joop2011 @Raymondt @peter-keetfm  @Vikash @Ward_ 

@NHendriks @LaurensZalm @DennisA78 @Ik_Hussel @Katana321  

@Jeroen Ruiter @HansaanZet @Pauwerful @Sanne_M 

@Paul_  @wjb  @Remco_ @JanZ_  @Joris62 @martijn197108 @Maurice85 

@cornelis48 @Frenk_ 

Hoi @Willy22 ,

 

1:denk die met het schone gezicht,voor een dwaalspoor

2: 4096

 

Reputatie 7
Badge +28
  1. Geen idee, maar je zou mogen veronderstellen dat het degene is met het vuile gezicht. 
  2. 370     
    1 volwassene  x 10 = 10
    4 kinderen x 10 = 40
    4 honden x 4 x 4 = 64 
    16 puppy's x 4x 4 = 256 

 

  1. Niemand, want waarom zou je als inbreker je gezicht wassen tijdens een inbraak?
  2. 4.402 ( 4096 van de puppy's + 256 van de honden + 40 van de kinderen + 10 van de chauffeur.
Reputatie 7

1) Ik denk degene met het vieze gezicht want hij had nog niet gezien dat het licht aan was.

2) Er zitten dus 64 honden en 256 puppies in het busje. Dat betekent (64 + 256) x 4 poten x 4 tenen en dat zijn 5120 tenen. Tel daar de 40 tenen van de kinderen bij op en je zit op 5160 tenen. Nu is de vraag of het een zelfrijdend busje was zoals in Capelle a/d IJssel of dat er ook nog een chauffeur aan boord was.

Reputatie 7
Badge +30

1 - de schone inbreker ‘wast’ zich om zijn gezicht te bedekken met zeep. Zo zijn beide inbrekers niet meer herkenbaar.

2

4 kinderen hebben samen 4x10 = 40 mensentenen. 

4 rugzakken met elk 4 honden is 16 volwassen honden per kind

en voor alle vier kinderen 4x16 = 64 volwassen honden totaal

elke hond heeft 4 puppy's is 64x4 = 256 puppy's totaal

256+64=320 honden totaal

320 honden x 4 poten elk is 1280 poten

4 tenen aan elke poot is 5120 hondentenen

samen zijn het dan 5160 tenen

Reputatie 7
Badge +21

1: geen van beide gaat zich wassen, ze willen zo snel mogelijk weer verdwijnen en hebben echt geen tijd daarvoor.

2: Welk ras is dat?
Honden hebben 5 tenen aan de voorpoot en 4 aan de achterpoot.
Sommige rassen hebben nog een extra teen met een nagel aan de achterpoot, dat heet een wolfsklauw.
Daarom mijn vraag welk uitzonderlijk ras zijn die honden met 4 x 4 tenen?

Reputatie 7
Badge +20

Leuke @Willy22!

  1. Uhm, je zou zeggen degene met het vieze gezicht, omdat dat anders erg opvalt als ze weer buiten de woning zijn
  2. 5120 hondentenen en laten we de 40 kindertenen niet vergeten! In totaal dus 5160 tenen, tenzij er ook nog een chauffeur aanwezig is met tenen, dan worden het er 5170
Reputatie 7
Badge +18

1) De inbrekers zijn (tweeling) broers en breken bijna tegelijk maar afzonderlijk in dat huis in.
    Ze denken dat ze in de spiegel kijken in de keuken, de schone inbreker gaat zich daarom wassen.

2) Zoveel (320) honden passen er niet in de bus.

Reputatie 7
Badge +10

Hier de oplossingen van deze dwaling.

1.
=========================

De inbrekers zijn via de kolenkelder in keuken van dat huis beland. De inbrekers kijken elkaar aan. De inbreker met het vuile gezicht, ziet zijn collega die een schoon gezicht heeft. Dus denkt de inbreker met het vuile gezicht dat hij ook een schoon gezicht heeft. De inbreker met het schone gezicht ziet dat zijn collega een vuil gezicht heeft en dus deze inbreker denkt dat hij ook een vuil gezicht heeft. Dus de inbreker met het schone gezicht gaat zijn gezicht wassen.

(Ik heb niet gezegd dat de inbrekers met elkaar gepraat hebben of dat er een spiegel in de keuken hangt.)

2.
========================

Het totaal aantal tenen is 5170.

De bus rijdt dus er moet iemand de bus besturen, dus is er een chauffeur. Bussen zonder chauffeur zijn helaas nog zeer zeldzaam.

De puppy's: 4 kinderen × 4 rugzakken × 4 honden × 4 puppy's × 4 poten × 4 tenen = 4096
Plus de honden: 4 kinderen × 4 rugzakken × 4 honden × 4 poten × 4 tenen = 1024
Plus de kinderen: 4 kinderen × 2 benen × 5 tenen = 40
Plus de chauffeur van de bus: 2 benen × 5 tenen = 10

Geeft een totaal aantal tenen van:  4096 + 1024 + 40 + 10 = 5170

 

(Hebben honden 4 of 5 tenen ??)

(Ik vraag me af of er wel zoveel mensen en dieren in één bus passen)

Omdat @Erik_ raadsel 1 goed had (met een foute redenering) en bij raadsel 2 het er dichtste bij zat mag hij de volgende dwaling verzorgen.

Reputatie 7
Badge +30

Ha, dank hiervoor, @Willy22, ik ben vereerd! Echter ben ik deze week vrij op de donderdag. Dus ik geef mijn beurt dan ook graag door aan iemand anders. En dan zie ik dat @martijn197108 het eerste raadsel ook goed heeft (met een vergelijkbare redenering). Dus, Martijn, wat zeg je ervan, wil jij ons verblijden met een dwaling deze week?

Hee @Erik_ ,

Dank voor de uitnodiging!

Dat wil ik uiteraard wel doen hoor.

Reputatie 7
Badge +28

Succes @martijn197108 ! 
Het mag natuurlijk ook een Dubio worden of verzin maar wat leuks. 

Dank @Noordzee !

Als jullie een Dubio OK vinden, ga ik liever daarvoor😉

Reputatie 7
Badge +16

JAAAAAAAA, ga voor een dubio! 🤗

Dat is weer eens wat anders hè @Shyrin_ 😁

Alleen: hoe moet ik een winnaar aanvinken?Gewoon de eerste reageerder?

Reputatie 7
Badge +28

Dat mag je lekker zelf bepalen @martijn197108 . Gewoon de leukste reactie. 

Reputatie 7
Badge +16

De leukste, origineelste reactie…. of die je het meeste aanspreekt! Ik ben benieuwd wat je gaat verzinnen!