Beantwoord

Dwaling op Donderdag 24 februari 2022

  • 24 February 2022
  • 19 reacties
  • 257 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +25

Hoi allemaal, 

@Hanna_ heeft mij uitgekozen voor de Dwaling deze week. Komt ‘ie: 

Je bent in een kamer met drie schakelaars en een gesloten deur. De schakelaars bedienen drie gloeilampen aan de andere kant van de deur. Als je de deur eenmaal hebt geopend, mag je de schakelaars nooit meer aanraken. Hoe kun je definitief zien welke schakelaar op elk van de gloeilampen is aangesloten?
 

En aangezien ik niet goed kan inschatten of ‘ie moeilijk of makkelijk is, een bonus raadsel:

Je meet mijn leven in uren en ik dien je door te vergaan. Ik ben snel als ik dun ben en traag als ik dik ben. De wind is mijn vijand. Wat ben ik?

 

Zoals altijd, deel je antwoorden in het wit, dan blijft het voor iedereen spannend. Veel succes!

icon

Beste antwoord door Anneke-Anna 24 February 2022, 12:30

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Aan iemand anders vragen om de schakelaars te testen.

 

 

Reputatie 7
Badge +19

Het bonusraadsel weet ik: Kaars

Reputatie 7
Badge +25

Eem een “Noordzeetje” :wink: sorry, not sorry.
 

@Alex_P  @Alexa_  @Bart_  @Erik_  @Erwin_  @Lisa @Maja_ @Marcia_ 

@Nadia @Rutger_  @Thomas  @Rob 

 @Dennis Schreve  @Friesian  @Giant2000 @Chrizziey 

@Henk2304 @huistijger  @JanD @Joep1965 @Nick83  @Noordzee 

@PeterG @RBxx  @SjorsK  @saxman @obelisk @Alexa_  @Jasper @Bart_Z 

@Heine @Jeroen_dB @Hoopvol @Ron @Niek_ @Hanna_ 

@Jose_   @Danny @Robin_ @Loes_ @Hoopvol @Anneke-Anna @Denise_ @Michael001  @Dennis ABD 

@Bram_  @Shyrin_  @Doornekamp33  @GeSp @joop2011 @KeesYagi @Raymondt @Denise. @peter-keetfm  @Vikash @Ward_ 

@NHendriks @LaurensZalm @DennisA78 @Ik_Hussel @Katana321   @Berteman @Jeroen Ruiter @HansaanZet @Pauwerful 

Reputatie 7

Antwoord:

Zet schakelaar 1 aan.

Zet schakelaar 2 aan en zet deze na een paar minuten weer uit.

Open de deur en loop naar de lampen.

Schakelaar 1 hoort bij de lamp die aan is.

Schakelaar 2 hoort bij de lamp die uit is maar wel warm is.

Schakelaar 3 hoort bij de lamp die uit is en koud is.

Reputatie 7
Badge +10

Raadsel 1: Zet twee schakelaars aan. Doe een na een paar minuten weer uit en ga naar de kamer met de lampen. Voel de twee lampen die uit staan. De warme lamp hoort bij de schakelaar die een paar minuten aan stond. Het is nu duidelijk welke schakelaar bij welke lamp hoort.

Raadsel 2….geen idee…klok of een kaars? 

Reputatie 7
Badge +11

Vraag onduidelijk, in mijn belevingswereld heeft de deur uit het raadsel een raam waar je gewoon doorheen kan kijken. Ik zou alleen wel even een elektricien laten komen, lijkt me niet zo handig bedacht met die lampknoppen zo. 

Reputatie 7
Badge +21

Mijn oplossing is:

Laat schakelaar 1 uit
Zet schakelaar 2 aan
Zet schakelaar 3 aan en na een paar minuten weer uit
Ga naar binnen.
De lamp die brandt hoort bij schakelaar 2
De lamp die uit is maar warm aanvoelt hoort bij schakelaar 3
De lamp die uit is maar koud aanvoelt hoort bij schakelaar 1

Eén probleem: Hoe ‘zie’ je dat een lamp warm is (blaren op je vingers?)

Mijn idee:

Je vervangt de schakelaars alle drie voor eentje met afstandsbediening,Je drukt de afstandsbediening dan een voor een in vanuit de andere kamer en tada!

Van te voren plak je wel een sticker op de afstandsbediening voor welke schakelaar hij is

Reputatie 7
Badge +19

Jeetje wat een raadsels, @Paul_ :stuck_out_tongue_closed_eyes:  Okee mijn suggestie:

De schakelaars gewoon omzetten, dan zie je later wel hoeveel licht je aan de andere kant van de deur hebt. Also, wie doet dat, de schakelaar aan de andere kant van de deur zonder dat je mag kijken? :P

 

Raadsel 2. Geen idee. Onkruid? 

Reputatie 7
Badge +13

Het eerste raadsel: Gloeilampen worden warm. Je zet eerst één schakelaar aan, lang genoeg zodat de lamp warm wordt. Dan zet je die schakelaar weer uit en zet je een andere schakelaar om. Als je de ruimte met lampen in loopt is één lamp aan, één lamp warm en één lamp koud en zo weet je bij welke schakelaar welke lamp hoort. 

En het tweede raadsel: Ik denk een kaars, maar dat weet ik niet zeker! 

Reputatie 7
Badge +17

Eerste raadsel:

1 gloeilamp lang aanzetten,1 gloeilamp kort aanzetten, en eentje niet. Dan op basis van warmte van de gloeilamp bepalen welke gloeilamp bij welke switch hoort.

Tweede raadsel:

Moet ik nog even over nadenken.

Reputatie 7
Badge +9

@Paul_ Wil je mij verwijderen uit deze topics? Ik stel deze door mij ongevraagde vermelding niet op prijs.

Reputatie 7
Badge +30

Ik ben niet Paul, maar staat genoteerd! 

Reputatie 7
Badge +25

@Paul_ Wil je mij verwijderen uit deze topics? Ik stel deze door mij ongevraagde vermelding niet op prijs.

Zeker!

Reputatie 7

Ok, easy:

Vraag 1:

Een gloeilamp? Die mogen niet meer verkocht worden. Maar is in deze dwaling wel zeer handig, want een gloeilamp wordt na een tijdje warm. Zo ga je te werk:

Schakelaar 1: laat je 30 minuten aanstaan, zet 'm daarna uit.
Schakelaar 2: na 30 minuten aan 
Schakelaar 3: uit.

Loop naar de lampen, je hebt nu drie opties:

  1. Staat de lamp uit, maar Is hij warm? Dan is het schakelaar 1
  2. Staat de lamp aan? Dan is het schakelaar 2
  3. Staat de lamp uit, en is hij koud? Dan is het schakelaar 3

Vraag 2: Een kaars

Reputatie 7
Badge +25

Raadsel 1: Zet twee schakelaars aan. Doe een na een paar minuten weer uit en ga naar de kamer met de lampen. Voel de twee lampen die uit staan. De warme lamp hoort bij de schakelaar die een paar minuten aan stond. Het is nu duidelijk welke schakelaar bij welke lamp hoort.

Raadsel 2….geen idee…klok of een kaars? 

@Anneke-Anna Gefeliciteerd. Je hebt beide antwoorden goed en daarmee nomineer ik jou om as. donderdag een nieuwe Dwaling te plaatsen. :wink:

Reputatie 7
Badge +21

Hi @Paul_ , ik zie dat je het antwoord van @Anneke-Anna als “beste antwoord” hebt gemarkeerd.
Een terechte winnaar, maar hierdoor wordt de uitkomst van het raadsel wel verklapt. De witte letters zijn met enige moeite goed leesbaar tegen de lichtgroene achtergrond.

Reputatie 7
Badge +10

Oooooh! 😱 Ik ga mijn best doen. 👍

Reputatie 7
Badge +30

Gefeliciteerd, @Anneke-Anna!