Dwaling op Donderdag 24 maart 2022

  • 24 March 2022
  • 19 reacties
  • 276 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +21
  • Superuser
  • 15347 reacties

Na het leuke raadsel waarmee @Marcia_  heeft geprobeerd ons afgelopen week op een dwaalspoor te zetten, is het nu mijn beurt. Ik heb gekozen voor een vergelijkbaar raadsel, alleen zonder te knoeien met (heet!) water.

Als je alleen een 7 minuten zandloper en een 11 minuten zandloper hebt, hoe kun je dan een ei koken in precies 15 minuten?

Antwoorden met uitleg graag hieronder in het wit gemarkeerd. Jullie krijgen tot vanavond de tijd om dit raadsel op te lossen!


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Goedemorgen 

@Alex_P  @Alexa_  @Bart_  @Erik_  @Erwin_  @Maja_ @Marcia_ 

@Nadia @Rutger_  @Thomas    @Dennis Schreve   @Giant2000 @Chrizziey 

@Henk2304 @huistijger  @JanD @Joep1965 @Nick83  @Noordzee 

 @RBxx  @SjorsK  @saxman @obelisk @Alexa_  @Jasper @Bart_Z 

 @Jeroen_dB @Hoopvol @Ron  @Hanna_ @Willy22 

@Jose_   @Robin_ @Loes_ @Hoopvol @Anneke-Anna @Denise_ @Michael001  @Dennis ABD 

@Bram_  @Shyrin_  @Doornekamp33  @GeSp @joop2011 @Raymondt@peter-keetfm  @Vikash @Ward_ 

@NHendriks @LaurensZalm @DennisA78 @Ik_Hussel @Katana321   @Berteman @Jeroen Ruiter @HansaanZet @Pauwerful 

Even een breinbreker om de ochtend mee te starten 🙂.

Reputatie 7

Goedemorgen! Lekker hoor, eitje in de morgen lust ik wel. Alleen 15 minuten is naar mijn smaak veel te hard gekookt. Ik houd het altijd op precies 7 minuten ;)

Anyway, als ik een gast heb die zijn eitje graag doorgekookt wil hebben op 15 minuten, ga ik zo te werk met twee zandlopers:

  • Laat het water koken.
  • Doe het ei in het water en draai de zandloper van 7 én 11 minuten om. 
  • Na 7 minuten de zandloper van 7 minuten opnieuw omdraaien.
  • Wacht tot de zandloper van 11 minuten leeg, draai de zandloper van 7 minuten opnieuw.
  • Voila: er zijn nog 4 minuten resterend op de zandloper van 7 minuten als die leeg is.
  • Samen is dat 15 minuten!
Reputatie 7
Badge +20

Dat worden harde eieren @RBxx 🥚😅

Mijn oplossing: 

Tegelijk omdraaien. Als die van 7 minuten leeg is, heb je in de andere 4 minuten over. Even plat neereggen zodat hij niet verder leegloopt, en wachten tot het water kookt en de eitjes in de pan doen. Vervolgens de zandloper van 11 minuten leeg laten lopen, de resterende 4 minuten dus. Daarna opnieuw omdraaien en laten leeglopen, daarmee kom je in totaal uit op 15 minuten

Je laat beide zandlopers tegelijk lopen, zodra de 7 minuten zandloper leeg is doe je de eieren in het kokende water, als die 11 minuten zandloper daarna leeg is draai je de 7 minuten loper weer om en zit je op een veel te hard gekookt ei van 15 minuten.

PS, ik wil geen nieuwe dwaling maken laat die eer aan een ander.

Reputatie 7
Badge +21

Start beide zandlopers.
Is de 7 minuten zandloper leeg draai deze dan opnieuw om
Is de 11 minuten zandloper leeg draai de 7 minuten zandloper opnieuw om, zodra de 7 minuten zandloper leeg is zijn er 15 minuten om.
(De 11 minuten zandloper had nog 11 -7 is 4 minuten over)
Daar kun je iemand wel een gat met in zijn/haar hoofd gooien zeg!!


Ik doe buiten mededinging mee.
Ik kook nooit eieren ik hou er niet van, gebruik alleen eieren in de taarten enzo…
En zoals @Nadia  zegt een ei op de morgen, daar moet ik niet aan denken...😎

Is het niet makkelijker gewoon een eierwekker aan te schaffen? 😀😎

Reputatie 7

15 minuten, dat is een hard gekookt eitje zeg!

Ik heb 'm liever iets zachter, dus ik gebruik de zandloper van 7 minuten 2 keer en haal de eitjes er dan uit 😉

Reputatie 7

Aangezien we dit keer niet mogen knoeien met (heet) water is dit mijn oplossing.

  1. Verwarm de oven voor op 160 graden.
  2. Draai beide zandlopers om.
  3. Leg je de eieren in de oven zodra de zandloper van 7 minuten doorgelopen is.
  4. Draai de zandloper van 11 minuten om zodra deze doorgelopen is.
  5. Haal de eieren uit de oven nadat de zandloper van 11 minuten opnieuw doorgelopen is.
  6. Voilà, dat waren de 15 minuten.

P.S. Als je wilt dat de eieren goed "gaar" zijn herhaal stappen 2 t/m 5 want voor een lekker romig eitje uit de oven moet deze 30 minuten "bakken". Deze methode is wellicht interessant voor gezinnen met kinderen om met pasen in één keer 30 eieren te "koken" voor het schilderen.

Reputatie 7

Aangezien we dit keer niet mogen knoeien met (heet) water is dit mijn oplossing.

  1. Verwarm de oven voor op 160 graden.
  2. Draai beide zandlopers om.
  3. Leg je de eieren in de oven zodra de zandloper van 7 minuten doorgelopen is.
  4. Draai de zandloper van 11 minuten om zodra deze doorgelopen is.
  5. Haal de eieren uit de oven nadat de zandloper van 11 minuten opnieuw doorgelopen is.
  6. Voilà, dat waren de 15 minuten.

P.S. Als je wilt dat de eieren goed "gaar" zijn herhaal stappen 2 t/m 5 want voor een lekker romig eitje uit de oven moet deze 30 minuten "bakken". Deze methode is wellicht interessant voor gezinnen met kinderen om met pasen in één keer 30 eieren te "koken" voor het schilderen.

Sla ik op. Gouden tip! 🤗

Reputatie 7

Sla ik op. Gouden tip! 🤗

Bron

Reputatie 7
Badge +21

Bron geeft een foutmelding @wjb 
Update nu niet meer dus 😀

Reputatie 7
Badge +30

Ah!

1. Draai beide zandlopers om

2. Als die van 7 minuten klaar is (en er dus nog 4 minuten over zijn in die van 11) zet je eieren in het water op het vuur.

3. Wacht de resterende 4 minuten van de zandloper van 11

4. Draai de zandloper van 11 om en wacht de volledige tijd af

5. Tadaa, 15 minuten eieren.

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb ook de oplossing en helemaal zelf gevonden. Was een (zacht) eitje.

Oplossing:

- Ik geef de 2 zandlopers elk een nummer, t.w. #7 voor de zandloper van 7 minuten en # 11 voor de zandloper van 11 minuten.

1. Zorg ervoor dat de bovenste helft van beide zandlopers leeg zijn.
2. Draai beide zandlopers om.
3. Na 7 minuten is #7 leeg.
4. Leg het ei in het kokende water. 
5. Na 4 extra minuten is ook #11 leeg. Draai # 11 om.
6. Als #11 weer leeg is, zijn er (4 (zie regel hierboven) + 11 =) 15 minuten verstreken en moet je het ei uit het water halen.

Om dit probleem op te lossen heb ik een tijdlijn getekend en gekeken hoe de looptijden van de zandlopers elkaar overlapten. En heb vervolgens een tijdvak van 15 minuten gekozen.

Ik denk dat de oplossing van @Doornekamp33 fout is.

 

Zou maar zo kunnen @Willy22 ,ik zie dat ik de verkeerde zandloper omdraai, maar dat komt omdat ik mijn eitjes maar 6/7 minuten kook, net hard genoeg, voor 15 minuten koken zou het een struisvogel ei moeten zijn.

Ik doe wel altijd de eieren in kokend water, dus niet water koud opzetten met de eieren er in.

Reputatie 7

Zou maar zo kunnen @Willy22 , Ik kook mijn eitjes maar 6/7 minuten, net hard genoeg, 15 minuten koken zou het een struisvogel ei moeten zijn.

Ik doe wel altijd de eieren in kokend water, dus niet water koud opzetten met de eieren er in.

Zo kook ik ze ook inderdaad, maar dan slechts 4-5 minuten. Het eigeel blijft dan lekker zacht (en heet).

Mijn oplossing:

2x de 7min zandloper omdraaien en daarna tot 60 tellen:)

Maar het klopt vast niet:)

Reputatie 7
Badge +21

Hij is leuk Martijn maar inderdaad, het is fout 😂

Reputatie 7
Badge +28

Mijn oplossing : 

Je begint met beide zandlopers te laten lopen (om te draaien) , zodra de zandloper van 7 minuten klaar is ga je beginnen met het koken van het eitje.

Als de zandloper van 11 minuten vier minuten later klaar is, draai je die nog één keer om. 11 minuten later is die dan weer klaar en zit je op precies 15 minuten. 

 

 

  

Reputatie 7
Badge +21

Het is tijd om dit topic af te sluiten met de oplossing van het raadsel en een deelnemer te nomineren om de volgende dwaling op zich te nemen.

Allereerst de tijd van 15 minuten voor het koken van een ei. Net als velen van jullie aangaven, wil ik er ook niet aan denken om zoiets te moeten eten. Maar het ging natuurlijk om het raadsel.
Ik heb meerdere oplossingen gezien, goed en fout. Hier is één van de mogelijke oplossingen in een "spoiler”, zodat ik niet direct alles verklap voor latere meelezers.

Volg deze vier stappen om het ei precies 15 minuten te koken:

  • Draai beide zandlopers om nadat je de pan water aan de kook hebt gebracht en het ei er vervolgens in hebt gedaan.
  • Draai de 7 minuten zandloper om als hij op is.
  • Wanneer de zandloper van 11 minuten vier minuten later ook leeg is, draai je de zandloper van 7 minuten weer om.
  • Wacht nu tot de 7-minuten zandloper helemaal leeg is. Dit duurt nog eens vier minuten, zodat je precies 15 minuten kooktijd hebt.
     


@Nadia was de eerste met een goed antwoord, dus ik vraag haar om volgende week een nieuwe dwaling op donderdag te verzorgen.

Reputatie 7

Yes. Ik neem die uitdaging graag aan. Volgende week een nieuwe Dubio / Dwaling op Donderdag! 😎