Dwaling

Dwaling op donderdag 25 mei 2023

  • 25 May 2023
  • 11 reacties
  • 149 keer bekeken
Dwaling op donderdag 25 mei 2023
Reputatie 7

Aangezien ik de vorige dwaling won is het mijn beurt om iets te bedenken. Deze keer vier vragen:

 

  1. Wat zit er tussen hemel en aarde, waar alle geleerden, onafhankelijk van hun geloof of politieke overtuigingen het over eens zijn?
  2. Welk Engelse werkwoord kan je verleden tijd maken door 1 letter te verplaatsen?
  3. Het komt een keer voor per minuut, twee keer per moment, maar nooit per uur. Wat is het?
  4. Wat is de volgende letter in deze reeks: J F M A M J J A S O N _ ?

 

Zoals altijd: zet je antwoorden in het wit zodat het niets verklapt voor anderen. 

Volgende week woensdag kies ik een winnaar voor de volgende dwaling 🙂


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7

@Alexandra @Alex_P @Bart_Z @Bram_ @Denise_ @Erik_ @Erwin_ @JanZ_ @Jasper @Jeroen_dB @Maja_ @Paul_ @Remco_ @Rutger_ @Shyrin_ @Thomas @Vikash @Frenk_ @Liesbeth_ @Annemarie_ 

@Noordzee @Willy22 @Berrie_Kaas @TijtheMan @RBxx @GerritS76 

Reputatie 7
Badge +17

Deze vragen zijn niet helemaal voor mij weggelegd. Maar ik ga het proberen:
1: Een hoop vogels en beestjes. 
2: Deze zal je me moeten verklappen.
3: De letter M.
4: De letter D. (De eerste letter van de maand.)

Reputatie 7
Badge +8

Vraag 1:    Het woord 'en'?
Vraag 2:    Eat
Vraag 3:    De letter M
Vraag 4:    D(ecember)

Reputatie 7
Badge +30

1: de lucht

2: 

3: de letter M

4: de D van december

Reputatie 7
Badge +10

Hier mijn antwoorden:

1)) “Meer”. Dit verwijst naar de uitspraak “Er is meer tussen hemel en aarde …………… “ en dat komt uit het toneelstuk Hamlet van meneer William Shakespeare. De originele engelse tekst van Shakespeare gebruikt echter woorden die een andere betekenis hebben.

2)) geen flauw idee. Er zullen waarschijnlijk meerdere engelse werkwoorden aan die eis voldoen.

3)) De letter “M” zit 1x in het woord “minuut", 2x in “moment” maar niet in het woord “uur".

4)) De letter "D” van december. Deze reeks toont de eerste letter van de namen van de maanden en in de volgorde waarin de maanden in een jaar voorkomen.

Reputatie 7
Badge +28
  1. en 
  2. ?
  3. ?
Reputatie 7
Badge +10

Eigenlijk is het antwoord op vraag 1 een grote instinker. Men kan dit (te) letterlijk nemen en dan is het antwoord simpelweg "lucht”.

In het toneelstuk Hamlet van William Shakespeare komt het volgende citaat voor:

“There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy.”

Dit - niet helemaal accuraat - werd vertaald met:

‘Er is meer tussen hemel en aarde dan uw filosofie vermoedt’

Wordt hier inderdaad gehint op het citaat van Shakespeare dan moet het antwoord zijn:

“Meer dan uw filosofie vermoedt”

of (in het engels):

“More than are dreamt of in your philosophy”

Reputatie 7
Badge +10

Antwoord op vraag #1: het woordje “en".

(Hoe kon ik zo dom zijn)

Reputatie 7
Badge +7

1. Er is meer tussen hemel en aarde, dus meer

2. Geen idee, heb geen knobbel voor buitenlandse talen.

3. de letter M ​​​​​​

​4. De D van december

Reputatie 7
Badge +16
  1. Het woordje "en"
  2.  keine Ahnung ❌
  3. De letter "M" 
  4. D (van december)
Reputatie 7

En de winnaar en daarmee genomineerd om morgen een nieuwe te maken is... @TijtheMan

Vraag 1:    Het woord 'en'?
Vraag 2:    Eat
Vraag 3:    De letter M
Vraag 4:    D(ecember)

Heel snel alle antwoorden goed, daar was geen speld tussen te krijgen 🙂 Gefeliciteerd!