Dwaling op donderdag 28 juli 2022

  • 28 July 2022
  • 16 reacties
  • 237 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +21
  • Superuser
  • 15473 reacties

Het is donderdag, dus tijd voor een nieuwe dwaling. Na de overwinning vorige week is het nu mijn beurt. Hier zijn mijn hersenkrakers, we gaan rekenen vandaag.

Vraag 1

Een slak zit in de put. Niet depressief, hij zit gewoon in een put. 20 meter diep.
Overdag kruipt hij 5 meter omhoog, maar 's nachts met wat dauw zakt hij weer 4 meter terwijl hij slaapt. Op de hoeveelste dag is hij boven?

Vraag 2

Er zijn meerdere oplossingen. Eén is genoeg, maar wie vindt ze allemaal?

Vraag 3

Een hockeyteam bestaat uit 11 speelsters. Hun gemiddelde leeftijd is 22 jaar. Eén speelster gaat uit het team. Daarna is de gemiddelde leeftijd van de resterende speelsters 21 jaar. Wat is de leeftijd van de speelster die uit het team is gegaan?

 

Zoals gebruikelijk de antwoorden graag in het wit, zodat de anderen niet direct kunnen afkijken 😉.
Jullie hebben de tijd t/m morgenmiddag. Dan plaats ik de uitslag. Succes !!


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Even wat aandacht trekken voor deze dwaling:

@Alex_P  @Alexa_  @Bart_  @Erik_  @Erwin_  @Maja_ @Marcia_ 

@Rutger_  @Thomas    @Dennis Schreve   @Giant2000 @Chrizziey 

@Henk2304 @huistijger  @JanD @Joep1965 @Nick83  @Noordzee 

@RBxx  @SjorsK  @saxman @obelisk  @Jasper @Bart_Z 

@Jeroen_dB @Hoopvol @Ron  @Hanna_ @Willy22 

@Jose_   @Robin_ @Loes_ @Hoopvol @Anneke-Anna @Denise_ 

@Michael001  @Dennis ABD  @Bram_  @Shyrin_  @Doornekamp33  

@GeSp @joop2011 @Raymondt @peter-keetfm  @Vikash @Ward_ 

@NHendriks @LaurensZalm @DennisA78 @Ik_Hussel @Katana321  

@Berteman @Jeroen Ruiter @HansaanZet @Pauwerful @Sanne_M 

@cornelis48 @Friesian @Koek Omde Hoek  @mink2u   @waltervl 

@Paul_  @wjb  @Remco_ @JanZ_  @Joris62 @martijn197108 

Succes allemaal 🙂 !!

Reputatie 7
Badge +21

Hi @Marcia_ Bedankt voor de "Sticky” , hopelijk doen de "mentions” het nu wel allemaal….

Reputatie 7
Badge +30

Ja! Ik heb nu dus twee mentions in de mailbox haha!

Reputatie 7
Badge +9

1. Op de 16de dag

2. 6 verbouwen naar 0

3. 32 jaar

 

 

Reputatie 7

Ik kreeg de mention deze keer wel 😀

 

  1. Effectief 1 meter per dag klimmen, 20 meter. 20 dagen dus?
  2. 0+4=4, het horizontale streepje in de 6 verticaal maken
  3. 22? Mijn gok is dat een hoop speelsters jonger zijn dan dat waardoor dat het gemiddelde al naar beneden trekt als eentje stopt
Reputatie 7
Badge +10

120 dagen

5 meter klimmen, maar weer 4 meter zakken betekent dat hij 1 meter per dag klimt.

 

2: 8 - 4 = 4

Stokje van de plus naar de 6 verschuiven met hem een 8, en de plus een min.

 

3: 24 jaar

11x22÷10=24

Reputatie 7
Badge +20

Leuke @RBxx!

Hier mijn poging 😊

 

  1. Hij klimt 1 meter per dag, dus 20 dagen
  2. Het middenstreepje van de 6 een kwartslag draaien waardoor je een 0 maakt in plaats van een 6
  3. 32 jaar 
Reputatie 7
Badge +30

1. Hij gaat per saldo elke dag 1 meter omhoog. Dus na 20 dagen heeft hij de rand bereikt. En op de 21e komt hij eruit.


2. Links-onder in de zes stokje weg. Dit maakt van de 6 een 5. De som wordt dan 5+4.
Zet het verwijderde stokje in de bovenkant van de 4. Dit maakt hiervan een 9, het antwoord op de nieuwe som.


3. Bij 11 spelers is het gemiddelde 22. Het gemiddelde bereken je door alle leeftijden op te tellen en te delen door het aantal spelers. Om dan dat opgetelde getal uit te vogelen draai je de som om. 
22x11 = 242. Dus de 11 spelers zijn samen 242.
Bij 10 spelers is het gemiddelde 21. Betekent dat de spelers samen 10x21 = 210 zijn.
242-210 geeft ons dan 32 als leeftijd voor de vertrokken speler.

Reputatie 7
Badge +24

Mooie dit @RBxx 😎

  1. 16. 
  2. Verplaats de verticale streep van de plus naar de 6, dan krijg je 8.
    8-4=4. 
  3. 32.  11x22= 242. Met 10 is dat 10x21= 210.
    242-210=32
Reputatie 7
Badge +28

Mijn antwoorden : 

  1. 11 (overdag) 
  2. 8 -4 = 4 
  3. 32  (11x 22) - (10x21)   
Reputatie 7
Badge +28

@Berrie_Kaas  @Jeroen_dB @wjb @Levenspiel @fdpg1963 @Bram_ @GeSp @HansaanZet @Doornekamp33 @PeterG 

 

De opgaven zijn goed te doen ! 

Reputatie 7
Badge +18

Ik kan alleen buiten mededinging meedoen (weet niet of ik volgende week tijd heb wegens werk).

 

1: 16 dagen, de 15de dag gaat hij van 14 naar 19 meter en eindigt op 15 meter, dus de 16de dag haalt hij precies 20 meter.

2: 0 + 4 = 4

    8 - 4 = 4

3: 32 jaar

    11 * 22 jaar = 242,  10 * 21 jaar = 210, verschil is 32 jaar.

Reputatie 7
Badge +21

Het is tijd voor de oplossing. Het viel voor sommigen best nog tegen ondanks deze opmerking 😁

De opgaven zijn goed te doen ! 

De lucifers waren voor niemand een probleem, maar de twee andere vragen gingen vaak fout.

De winnaar is @Joris62 , die had als eerste alle vragen goed beantwoord.

Hier de juiste oplossing in een Spoiler

Antwoord 1 is de 16e dag.

Na 1 dag is de slak 5 meter geklommen en na die nacht nog maar 1 meter.
De 2e dag klimt hij 5 meter erbij, dus heeft hij totaal 6 meter geklommen. 
's Nachts zakt hij weer 4 meter. Enzovoort. 
Na 15 dagen en nachten is hij dus 15 meter gestegen. 
De 16e dag klimt hij 5 meter en .... is hij boven. 

 

Antwoord 2 

De eerste twee zijn duidelijk. De derde is een grensgeval, eigenlijk hoort bij de 9 nog een horizontale lucifer. Maar ik reken het toch goed.

 

Antwoord 3 is 32 jaar

Het totaal van het team was eerst 11 x 22 jaar = 242 jaar
Met één speler minder heb je met 10 x 21 jaar = 210 jaar.

Het verschil tussen beide:  242 - 210 = 32 jaar.

 

Hierbij nomineer ik @Joris62 en vraag hem volgende week de nieuwe dwaling te verzorgen.

Fijn weekend allemaal !!

Reputatie 7
Badge +9

Ha @RBxx , dat is mooi om te horen. Maar, ik heb natuurlijk twee weken geleden pas eentje gedaan. Vandaar zou ik toch de voorkeur aan iemand anders willen geven. (Anders worden mijn vragen misschien saai voor jullie😂)

@Erik_ , volgens mij had jij nog eentje tegoed. Wil jij hem volgende week doen? Lukt dat? 😎

Reputatie 7
Badge +21

@Erik_ , volgens mij had jij nog eentje tegoed. Wil jij hem volgende week doen? Lukt dat? 😎

Dat had ik al in gedachten @Joris62 , dus ik sta achter jouw voorstel. Hoi @Erik_ , aan jou de eer.

Reputatie 7
Badge +30

Gefeliciteerd, @Joris62! En ik accepteer je nominatie graag. Ik zal weer eens wat interessants en breinprikkelends bedenken/opzoeken voor volgende week 👍🏻

 

Stomme was nog dat ik me ook ineens realiseerde dat het antwoord op vraag 1 helemaal geen 20 (of 21 dan in mijn redenatie) was, maar wel pas nádat ik mijn antwoord had verzonden. En aanpassen is mijn eer te na.