Vraag

Dwaling op donderdag 3 november 2022

  • 3 November 2022
  • 12 reacties
  • 174 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Lekker last minute, maar hier dan toch: een nieuwe dwaling!

Ter ere van mijn huidige tv-serie binge Elementary, gaan we op de Sherlock toer. Jullie hebben t/m zondag de tijd. Dan zal ik maandag een winnaar aanwijzen. En, as usual, antwoorden in het wit :)

 

1: Er is een moord gepleegd. Een man is doodgeschoten. Op de plaats delict zijn vier mannen aanwezig. Een van hen is de moordenaar. Hieronder volgen een aantal aanwijzingen. Kun je aan de hand daarvan uitvogelen welke van de vijf beschreven mensen de moordenaar is, en wie he slachtoffer?

  1. Daniel heeft vorige week een marathon gerend samen met een van de andere, onschuldige, mannen.
  2. Mark was boer voor hij de boel verkocht en naar de stad verhuisde.
  3. Johan is IT’er en wil volgende week Ben's nieuwe computer in elkaar zetten.
  4. Ben ontmoette Thomas voor het eerst op een feestje zes maanden geleden.
  5. Thomas is door de politie afgezonderd van de rest van de mannen.
  6. Bij de moordenaar is vorige maand een been geamputeerd.
  7. Daniel was vroeger een zware drinker.
  8. Ben en Thomas hebben samen eerder computers gebouwd.
  9. De moordenaar is de broer van Thomas. Ze zijn samen opgegroeid.

 

2: Een man wordt gevonden, zittend in een stoel. Hij is doodgeschoten. Zijn rechterarm hangt naar beneden. Op de vloer eronder ligt een pistool. Op het tafeltje naast de stoel staat een opnameapparaatje. De politie-inspecteur heeft al naar de opname geluisterd en zegt het is overduidelijk zelfmoord. Sherlock drukt op de play-knop en hoort de man in kwestie zeggen “Ik heb veel gezondigd in mijn leven. Daarom, Vader, leg ik mijn geest in uw handen,” gevolgd door een pistoolschot. Sherlock schudt zijn hoofd naar de inspecteur. “Dit was moord.”

Hoe weet Sherlock dit?

 

3: Leo en Carla rijden in hun auto over de snelweg. Ze hebben alleen niet zo goed opgelet en de tank is leeg. Leo zet de auto aan de kant en zegt, “blijf jij hier, dan loop ik naar het tank station een paar kilometer hiervandaan met de jerrycan.”

Zo gezegd, zo gedaan, Leo vertrekt. Carla blijft achter in de auto met de sleutels enz. Een poosje later zet ze de radio aan en hoort een urgent nieuwsbericht. Er is een moordenaar ontsnapt en hij is in deze buurt gezien. Het bericht waarschuwt mensen om binnen te blijven, ramen en deuren op slot te doen en de politie te bellen als ze iets zien.

Carla dubbel checkt dat alle ramen omhoog zijn en de deuren van de auto op slot. En op dat moment ziet ze een verdacht iemand de auto naderen.

Een uur later komt Leo terug met een volle jerrycan. In de auto ziet hij Carla liggen, dood. Maar, alle ramen zijn nog steeds netjes omhoog. De deuren op slot. En de auto is onbeschadigd. Hoe kan dit?

 

 

Bonusronde, een plaatje:

Sherlock zit in zijn kamer op een winteravond als er ineens een sneeuwbal door het raam vliegt. Hij vliegt overeind en kijkt uit het raam en ziet nog net de gebroeders Crimson de bocht om rennen. De volgende dag vindt hij een briefje onder de deur geschoven. Na het lezen weet hij gelijk wie van de drie broers, John, Mark en Lucas, hij moet ondervragen. 

Weet jij het ook?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Come and get it :D

@Alex_P  @Alexa_  @Bart_  @Erik_  @Erwin_  @Maja_ @Marcia_ 

@Rutger_  @Thomas    @Dennis Schreve   @Giant2000 @Chrizziey 

@Henk2304 @huistijger  @JanD @Joep1965 @Nick83  @Noordzee 

@RBxx  @SjorsK  @saxman @obelisk  @Jasper @Bart_Z 

@Jeroen_dB @Hoopvol @Ron  @Hanna_ @Willy22 

@Robin_  @Hoopvol @Anneke-Anna @Denise_@GeSp 

@Michael001  @Dennis ABD  @Bram_  @Shyrin_  

@joop2011 @Raymondt @peter-keetfm  @Vikash @Ward_ 

@NHendriks @LaurensZalm @DennisA78 @Ik_Hussel @Katana321  

@Jeroen Ruiter @HansaanZet @Pauwerful @Sanne_M 

@Paul_  @wjb  @Remco_ @JanZ_  @Joris62 @martijn197108 @Maurice85 

@cornelis48 @Frenk_ 

@Erik_ 

Het is bijna vrijdag. 😃😃

Maarja beter laat dan nooit. 😁

Nog 2 uurtjes Donderdag te gaan. 🍺

Reputatie 7
Badge +21

Ach, Erik was vorige week al aan de beurt. 😁
Na een week vertraging maken die paar uurtjes ook niet meer uit. 😂

Succes allemaal, het is weer een lastige dwaling !

@RBxx 👍

Het was m....

Reputatie 7
Badge +28

Nou Erik, 

Het is wel een criminele dwaling deze week. Ik ben niet zo'n goede speurder, maar dit wordt het dan maar : 

  1. Dader Johan, Thomas is het slachtoffer. Dader is een gok, zou ook Mark kunnen zijn.  
  2. vader heeft het schot gelost.
  3. Geen idee 
  4. Geen idee 

De antwoorden van Sherlock Hans :

  1. Johan is de moordenaar.
  2. De vader heeft de moord gepleegd.
  3. De auto is een cabrio.
  4. Mark. Vraagteken in het engels is "question mark"
Reputatie 7
Badge +18

Pittige dwaling, hier mijn poging:

 

1) Daniel, Ben en Thomas kunnen de moordenaar niet zijn, blijven over Mark of Johan.
   Thomas is afgezonderd en daarom waarschijnlijk het slachtoffer.
   Moordenaar zou Johan kunnen zijn, ruzie met Thomas over wie de PC voor Ben in elkaar ging zetten?

2) Opname is gestopt na het schot, kan alleen de dader gedaan hebben?
3) Carla is zich waarschijnlijk letterlijk doodgeschrokken.
Bonus) QuestionMark Crimson - Ondervraag Mark Crimson

De antwoorden van Sherlock Hans : Aanvulling antwoord ;

  1. Johan is de moordenaar. Thomas is het slachtoffer.
  2. De vader heeft de moord gepleegd.
  3. De auto is een cabrio.
  4. Mark. Vraagteken in het engels is "question mark"

 

Reputatie 7
Badge +30

Het is weer maandag, tijd voor antwoorden, en een winnaar.

 

Antwoorden

1: Er is een moord gepleegd. Een man is doodgeschoten. Op de plaats delict zijn vier mannen aanwezig. Een van hen is de moordenaar. Hieronder volgen een aantal aanwijzingen. Kun je aan de hand daarvan uitvogelen welke van de vijf beschreven mensen de moordenaar is, en wie he slachtoffer?

  1. Daniel heeft vorige week een marathon gerend samen met een van de andere, onschuldige, mannen.
  2. Mark was boer voor hij de boel verkocht en naar de stad verhuisde.
  3. Johan is IT’er en wil volgende week Ben's nieuwe computer in elkaar zetten.
  4. Ben ontmoette Thomas voor het eerst op een feestje zes maanden geleden.
  5. Thomas is door de politie afgezonderd van de rest van de mannen.
  6. Bij de moordenaar is vorige maand een been geamputeerd.
  7. Daniel was vroeger een zware drinker.
  8. Ben en Thomas hebben samen eerder computers gebouwd.
  9. De moordenaar is de broer van Thomas. Ze zijn samen opgegroeid.

 

Aanwijzing 6 geeft aan dat de moordenaar vorige maand een been geamputeerd heeft gekregen. Dit betekent dat Daniel niet de moordenaar kan zijn, je rent geen marathon als je net een maand een been eraf hebt.

Aanwijzing 9 vertelt dat de moordenaar de broer van Thomas is. Dan is Thomas dus niet de moordenaar. 

Aanwijzing 9 zegt ook dat de moordenaar samen met Thomas is opgegroeid. Dit betekent dat Ben niet de moordenaar kan zijn, want die heeft Thomas pas een half jaar geleden voor het eerst ontmoet. 

Dan blijven over Mark en Johan. Johan wil volgende week iets doen, dus hij leeft nog. Dat maakt dat Johan de moordenaar is, en Mark het slachtoffer. Immers, Thomas is afgezonderd door de politie, en leeft dus ook nog. 

 

 

2: Een man wordt gevonden, zittend in een stoel. Hij is doodgeschoten. Zijn rechterarm hangt naar beneden. Op de vloer eronder ligt een pistool. Op het tafeltje naast de stoel staat een opnameapparaatje. De politie-inspecteur heeft al naar de opname geluisterd en zegt het is overduidelijk zelfmoord. Sherlock drukt op de play-knop en hoort de man in kwestie zeggen “Ik heb veel gezondigd in mijn leven. Daarom, Vader, leg ik mijn geest in uw handen,” gevolgd door een pistoolschot. Sherlock schudt zijn hoofd naar de inspecteur. “Dit was moord.”

Hoe weet Sherlock dit?

 

De geplande oplossing hiervan is dat het slachtoffer een gelovig man is, getuige het bijbelvers (Lucas 23:46) waarmee hij eindigt. Zelfmoord is een doodzonde volgens het Christendom. Doe je dit, dan kom je niet in de hemel, en dus ook niet bij de Vader. Hieruit volgt dat de man door iemand anders is neergeschoten.

Wellicht had ik bij het vertalen toch beter voor ‘Heer’ kunnen gaan om jullie naar deze oplossing te leiden 😁

Echter, de oplossingen waar de meeste van jullie mee kwamen, dat de vader van de man hem neerschoot, is ook zeker passend. Dus dat reken ik goed.

 

 

3: Leo en Carla rijden in hun auto over de snelweg. Ze hebben alleen niet zo goed opgelet en de tank is leeg. Leo zet de auto aan de kant en zegt, “blijf jij hier, dan loop ik naar het tank station een paar kilometer hiervandaan met de jerrycan.”

Zo gezegd, zo gedaan, Leo vertrekt. Carla blijft achter in de auto met de sleutels enz. Een poosje later zet ze de radio aan en hoort een urgent nieuwsbericht. Er is een moordenaar ontsnapt en hij is in deze buurt gezien. Het bericht waarschuwt mensen om binnen te blijven, ramen en deuren op slot te doen en de politie te bellen als ze iets zien.

Carla dubbel checkt dat alle ramen omhoog zijn en de deuren van de auto op slot. En op dat moment ziet ze een verdacht iemand de auto naderen.

Een uur later komt Leo terug met een volle jerrycan. In de auto ziet hij Carla liggen, dood. Maar, alle ramen zijn nog steeds netjes omhoog. De deuren op slot. En de auto is onbeschadigd. Hoe kan dit?

 

De auto is een cabrio 😁

 

 

Bonusronde, een plaatje:

Sherlock zit in zijn kamer op een winteravond als er ineens een sneeuwbal door het raam vliegt. Hij vliegt overeind en kijkt uit het raam en ziet nog net de gebroeders Crimson de bocht om rennen. De volgende dag vindt hij een briefje onder de deur geschoven. Na het lezen weet hij gelijk wie van de drie broers, John, Mark en Lucas, hij moet ondervragen. 

Weet jij het ook?

Dit is een woordgrapje, vandaar ook als bonus, omdat je hiervoor een beetje Engels moet kunnen. Vraagteken in het Engels is questionmark. In de zin wordt dit dan Question Mark Crimson, oftewel, ondervraag Mark Crimson.

 

Winnaar

Er was niemand die alles goed had volgens de geplande antwoorden. Maar, met de vader ook als goed antwoord, is @HansaanZet  de winnaar van deze dwaling. Gefeliciteerd! 🎉 Als je zin hebt zien we graag komende donderdag een dwaling van jouw hand 👍🏻

Dank aan de rest voor het meedoen 😊

 

Bedankt @Erik_ Holmes 🕵

Ik ga er zeker weer wat van maken voor de volgende dwaling.

Iedere keer wordt er een waslijst aan namen getagd voor de dwalingen , maar de uiteindelijke deelnemers  valt dan tegen ( deze laatste helemaal 3 😥). Is er nog wel animo voor ?

Reputatie 7
Badge +28

@HansaanZet 

Probeer anders gewoon eens één dwaling en niet bv vier. Misschien doen er dan meer forumleden mee? En deze was natuurlijk ook best pittig, dat schikt ook sommigen af. 

Reputatie 7
Badge +16

Ik las laatst ook een leuke suggestie van @martijn197108 om er weer een dubio in te gooien. Je moet dan kiezen tussen 2 opties.

We hebben dat al eens eerder gedaan:


Of, stel een vraag, de volgende geeft antwoord en stelt een nieuwe vraag. Kan ook leuk en verrassend tussendoor zijn 😅.