Dwaling op donderdag 8 juni 2023

  • 8 June 2023
  • 8 reacties
  • 152 keer bekeken
Dwaling op donderdag 8 juni 2023
Reputatie 7

Deze week weer drie hersenkrakers voor de liefhebbers.

De hersenkrakers lopen af in moeilijkheidsgraad. De winnaar van deze week zal diegene zijn de als eerste een (juiste 😎) oplossing post voor een hersenkraker met een hogere moeilijkheidsgraad dan de eerder geposte (juiste 😎) oplossingen.

De prijs voor de winnaar is zoals altijd de eeuwige (één weekje) roem en de eer om de volgende dwaling vorm te geven, dus zou ik zeggen … laat die hersenen maar kraken.

Uiteraard de antwoorden graag in het wit om zo de pret voor anderen niet te bederven.

 

Hersenkraker 1:

Voor de getallen X en Y geldt dat 1 < X < Y en X + Y ≤ 100

Jan krijgt te horen wat de som X + Y  is en Piet krijgt te horen wat X keer Y is.

Jan en Piet spreken elkaar en daarbij wordt het onderstaande gezegd:

  • Piet zegt: “Ik weet niet wat X en Y zijn”.
  • Jan antwoordt: “Dat wist ik al.”
  • Piet zegt: “Nu weet ik het wel.”
  • Jan antwoordt: “Dan weet ik het nu ook.”

Weet jij wat X en Y zijn? 

P.S. Je hoeft je antwoord niet te onderbouwen want dan zal dit topic waarschijnlijk heel lang gaan worden. 😉

 

Hersenkraker 2:

Er zijn drie personen waarvan er één altijd de waarheid spreekt, één altijd liegt en één dan de waarheid spreekt en dan weer liegt. Je mag drie gesloten (ja/nee) vragen stellen en elke vraag aan één van de drie personen. Je mag, als je dat zou willen, meerdere vragen aan dezelfde persoon stellen. Moeilijkheid is echter dat die personen alleen de woordjes “dah” en “nah” kunnen zeggen maar vooraf is niet bekend welke “ja” en welke “nee” betekent.

Welke vragen zou jij stellen om te kunnen bepalen wie altijd de waarheid spreekt, wie altijd liegt en wie soms de waarheid spreekt en soms liegt.

 

Hersenkraker 3:

Onderweg naar de winkel liep ik een vrouw tegemoet. Deze vrouw had twee rugzakken met in elke rugzak drie katten met elk drie kittens. Katten en mensen bij elkaar, met z’n hoe velen liepen we naar de winkel?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +17

@wjb ik wil heel graag met de dwaling meedoen. Maar ik heb wel een vraag over raadsel 1. Ik doe die voor de zekerheid even in het wit.
Hoe bedoel je die eerste zin? Maakt het uit dat er onder de ene “<” geen streepje staat? En onder de andere “<” wel? Mist er in die eerste zin iets? 

Reputatie 7

@wjb ik wil heel graag met de dwaling meedoen. Maar ik heb wel een vraag over raadsel 1. Ik doe die voor de zekerheid even in het wit.
Hoe bedoel je die eerste zin? Maakt het uit dat er onder de ene “<” geen streepje staat? En onder de andere “<” wel? Mist er in die eerste zin iets? 

< betekent "kleiner dan".

≤ betekent "kleiner dan of gelijk aan".

 

Succes met het oplossen van dat raadsel.

Reputatie 7
Badge +8

Het antwoord op Hersenkraker 3:  1

 

Op Hersenkraker 2 zal ik geen antwoord geven, deze ken ik namelijk al (PS: het schijnt zelfs zo te zijn dat hij met 2 vragen al uit te vogelen is… (zover was ik er zelf overigens nog niet mee).

Voor Hersenkraker 1 zal ik nog even moeten puzzelen.
 

Reputatie 7
Badge +8

PFFFFFF. Die eerste kraker zorgt dat er wel heel veel aan het kraken is (geweest)… Echter, o.a. de BBQ en het lekkere weer hebben er aan bijgedragen dat ik dan toch maar de spreekwoordelijke handdoek in de ring gooi… Hieronder mijn voortgang tot zover. Zat ik in de juiste richting? (is dat eruit te halen überhaupt?)

 

 

 

Reputatie 7
Badge +30

Oef, hier vind mijn hoofd het toch echt te warm voor. Behalve nummer 3, die lukt nog wel.

 

3: Alleen jij. De vrouw loopt in de andere richting.

Reputatie 7
Badge +8

@wjb , Houd ons niet langer in spanning…. :) 

Reputatie 7

Net terug van een paar dagen Zeeland samen met mijn hoogbejaarde ouders.

Niemand heeft hersenkraker 1 tot een goed einde weten te brengen. Dat verbaast met niets, want dit raadsel wordt ook wel het "onmogelijke raadsel" genoemd.

Het antwoord is: X = 4 en Y = 13 en de uitleg kan je hier lezen.

 

Ook Hersenkraker 2 is door niemand opgelost. Dit was ook een zeer lastig raadsel maar voor de echt knappe koppen zou deze eigenlijk te doen moeten zijn geweest. 🤓

Onderstaand het antwoord en de uitleg:

De persoon de altijd de waarheid spreekt noemen we in de uitleg "Waar" en de persoon die altijd liegt noemen we "Onwaar". 

Cruciaal in de oplossing is het identificeren van de persoon die dan de waarheid spreekt en dan weer liegt. Deze persoon noemen we in de uitleg "Willekeur". We beschouwen daarom de volgende vraag:

  • Als ik u zou vragen of één plus één twee is, zou u dan 'dah' antwoorden?

    Als we deze vraag stellen aan Waar of Onwaar, dan krijgen we als antwoord altijd 'dah'. (dit is eenvoudig zelf na te gaan door alle mogelijkheden uit te proberen).

(Er vanuitgaande dat dah : Ja is. & Nah : Nee is) (bv.:Als ik u zou vragen of één plus één twee is, zou u dan 'ja' antwoorden?) (Als we deze vraag stellen aan Waar of Onwaar, dan krijgen we als antwoord altijd 'ja') (onwaar zal liegen ook tijdens dit antwoord) (terwijl als dah NEE is & Nah = ja , valt de rest van de oplossing uit elkaar) (want Waarheid zal zeggen "Dah=NEE" LET OP de vraag is : zou je NEE zeggen waarop het eerlijke antwoord is NEE.) (terwijl Onwaar op de vraag liegt en zegt "Dah=NEE" terwijl Onwaar er wel nee op zou antwoorden) (KORT zou je liegen? Altijd = NEE(of je nu de waarheid spreekt of niet)


Analoog zal de vraag

  • Als ik u zou vragen of één plus één drie is, zou u dan 'dah' antwoorden?

    altijd 'nah' als antwoord opleveren als de persoon aan wie het gevraagd is Onwaar of Waar is.

Als we dit gebruiken, is een mogelijke oplossing:

  1. Vraag aan persoon B: "Als ik persoon B zou vragen 'Is A Willekeur?', zou hij dan 'dah' antwoorden?". Als B 'dah' antwoordt, dan is ofwel B zelf Willekeur, ofwel is A Willekeur. In beide gevallen is C dus niet Willekeur. Als B 'nah' antwoordt, dan is ofwel B Willekeur, ofwel C, en dus is A zeker niet Willekeur.
  2. Vraag nu aan de persoon die zeker niet Willekeur is het volgende: "Als ik persoon X (afhankelijk van het vorig gegeven antwoord dus persoon A of C) zou vragen: 'Bent u Waar?', zou u dan 'dah' antwoorden?" Als het antwoord 'dah' is, is deze persoon Waar. Als het antwoord 'nah' is, dan is deze persoon Onwaar.
  3. Vraag aan dezelfde persoon "Als ik persoon X zou vragen 'Is B Willekeur', zou u dan 'dah' antwoorden?" Als het antwoord 'dah' is, is B willekeur. Anders is de persoon waartegen je nog niet hebt gesproken Willekeur. Nu weet je dus de identiteit van Willekeur en van Onwaar of Waar, maar dus ook de identiteit van de laatste (door eliminatie!).

 

Hersenkraker 3 is zowel door @TijtheMan als door @Erik_ correct beantwoord waarbij de uitleg van Erik toch doorslaggevend is in de bepaling van de winnaar. Dus @Erik_, gefeliciteerd, aan jou de eeuwige roem en de uitdaging om een nieuwe dwaling te maken.

 

 

Reputatie 7
Badge +30

Yeah, eeuwige roem!

 

Dank, wjb :) Ik ga alvast nadenken waar ik jullie deze week mee kan plagen vermaken!