Dwaling op Donderdag (9 februari 2023)

  • 9 February 2023
  • 13 reacties
  • 196 keer bekeken
Dwaling op Donderdag (9 februari 2023)
Reputatie 7
Badge +30

Ik ben stiekem toch meer een fan van raadsels dan van dilemma's. Dus van mij krijgen jullie een dwaling in plaats van een dubio 😁

En in het kader van de gekke dingen die mijn huispluizen af en toe uithalen gaat het deze keer over katten. Ik heb geprobeerd verschillende soorten raadsels en puzzels te doen, zodat er hopelijk voor iedereen iets bij zit dat ze leuk vinden om over na te denken 😊

 

Logica: Een vrouw, haar paard en haar kat kwamen bij een brug. De vrouw reed het paard over brug maar liep. Hoe kan dit?

 

Rekenen: Er moeten nieuwe snoepjes worden besteld voor de katten. De snoepjes zijn alleen te bestellen in porties van 6, 9 of 20. 

Wat is het grootste aantal snoepjes dat ik niet kan bestellen met deze porties?

 

Raadselplaatje: Wie van deze drie meiden is de eigenaar van de kat?

 

En een zoekplaatje om mee te eindigen. Vind de kat!

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +30

@Alex_P  @Alexandra  @Erik_  @Erwin_  @Maja_ @Marcia_ 

@Rutger_  @Thomas    @Dennis Schreve  @Chrizziey 

@Henk2304 @huistijger  @JanD @Joep1965 @Nick83  @Noordzee 

@RBxx  @Jasper @Bart_Z @Jeroen_dB @Hoopvol @Ron  @Willy22 

 @Anneke-Anna @Denise_@GeSp  @Bram_  @Shyrin_  

@joop2011 @Raymondt  @Vikash @NHendriks 

 @Ik_Combineer @Katana321  @Jeroen Ruiter @HansaanZet 

@Sanne_M @Paul_  @wjb  @Remco_ @JanZ_  @Joris62 

@cornelis48 @Frenk_@Liesbeth_@Annemarie_@JanZ_ 

Reputatie 7
Badge +12

Logica: 

Het antwoord op dit raadsel is dat de vrouw zich zelf over de brug liep, terwijl ze haar paard reed.

 

Rekenen:

Om te bepalen welk aantal snoepjes niet besteld kan worden, moeten we het kleinste gemene veelvoud (LCM) van 6, 9 en 20 bepalen. Het LCM is het kleinste getal dat deelbaar is door 6, 9 en 20.

Het LCM van 6, 9 en 20 is 180. Dit betekent dat elke hoeveelheid snoepjes die een multiple van 180 is, besteld kan worden met deze porties.

Dus het grootste aantal snoepjes dat niet besteld kan worden is 179, aangezien dit geen multiple van 180 is.

Raadselplaatje: het meisje met blauw haar, die heeft geen ladders in haar panty door de kat en is dus voorbereid op de nagels. 

 

Zoekplaatje: zie plaatje van het Raadselplaatje, erg duidelijk een kat in het missen 

 

Twee van de vier antwoorden zijn beantwoord door mijn persoonlijke hulp ChatGPT 🙂

Twee van de vier antwoorden zijn beantwoord door mijn persoonlijke hulp ChatGPT 🙂

Zo kan iedereen het wel @Ik_Combineer 😂

Denk niet dat je zo gaat winnen😃

Reputatie 7
Badge +28

Logica : geen idee  

Rekenen  : 37 (daarna gestopt met proberen...) 

Raadselplaatje : Meisje met rode paardenstaart (check panty) 

Zoekplaatje : Linksmidden loopt een witte kat met wat zwarte vlekken.  

Reputatie 7
Badge +9

Logica: Het paard (een pony) was zo klein dat ze erop zittend kon lopen 

Rekenen: 37

Raadsel: die meid links met het blauwe haar 

Zoekplaatje: aan de linkerkant in het midden, witte kat met zwarte plekken

 

 

Reputatie 7
Badge +21

 

Raadselplaatje: De middelste omdat deze zo vertederd kijkt met een trotse blik van dat is nu mijn kat

 

Zoekplaatje: en waag het niet om op de link te klikken (Toon inhoud) want dan speel je vals 😋

De oranjekat aan de linkerkant van deze foto en rechtsboven op de grote foto

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Volgens mij heb je een nieuwe bril nodig @huistijger . Dat is alles maar geen kat 🤣

Reputatie 7
Badge +21

@Joris62 
Ik doe nooit mee aan Welles Nietes discussies, dus we zullen het wel ervaren.😀

Reputatie 7
Badge +9

Niet erop klikken @huistijger 😎

 

 

Reputatie 7
Badge +21

Inmiddels heb ik al drie katten ontdekt

Jammer dat die foto niet scherp is.

  1. De vrouw trok het paard in een aanhanger over de brug.
  2. 37 (?)
  3. Meisje links met blauw haar, zie panties van de andere 2
  4. Linkerkant midden op de foto, zwart/grijs en wit gevlekte kat.

 

Reputatie 7
Badge +30

Excuses forumvrienden, ik ben vergeten dit af te sluiten.

 

Ik vind het leuk dat jullie allemaal meegedaan hebben 💚

Er was niemand die alles goed had. Maar dat was ook niet de intentie hier. 

Niemand had de logicavraag goed, maar ik vond @Joris62 idee van de kleine pony en de dame met de lange benen wel erg leuk.

Ook de rekenvraag is door niemand goed beantwoord. Het aantal van 37, dat door @Noordzee, Joris en @HansaanZet is genoemd, is inderdaad niet te maken. Maar, dit is niet het grootste getal dat niet te maken is. Zie de uitleg hieronder.

Raadselplaatje is goed beantwoord door @huistijger, hoewel de originele redenatie iets anders is (zie hieronder).

Het zoekplaatje is wel door meerdere van jullie gevonden. En een eervolle vermelding voor Huistijger die al drie katten vond die er niet zijn, maar niet de kat die er wel is 😁

 

Als winnaar van deze Dwaling kies ik dan voor @Joris62. Aan jou de eer om komende donderdag een dwaling of dubio te maken als je wilt. Mocht je liever niet willen, laat het weten, dan nemen we het over.

 

 

Hierbij de antwoorden:  

Logica: Een vrouw, haar paard en haar kat kwamen bij een brug. De vrouw reed het paard over brug maar liep. Hoe kan dit?

Jullie vergeten allemaal de kat, maar is de naam van de kat 😋

 

Rekenen: Er moeten nieuwe snoepjes worden besteld voor de katten. De snoepjes zijn alleen te bestellen in porties van 6, 9 of 20. 

Wat is het grootste aantal snoepjes dat ik niet kan bestellen met deze porties?

Het antwoord is 43.

 

Dit is een lange qua uitleg.

Je moet voor elke getal kijken of je dit kunt maken met combinaties van 6, 9 en 20. Het kleinste aantal is 6, dus kun je dit uitsplitsen door zes reeksen te maken als volgt:

0 - 6 - 12 - 18 etc.

1 - 7 - 13 - 19 etc.

2 - 8 - 14 - 20 etc.

3 - 9 - 15 - 21 etc.

4 - 10 - 16 - 22 etc.

5 - 11 - 17 - 23 etc.

 

Als voor een getal in een van deze reeksen geldt dat je hem kunt maken met een combinatie van 6, 9, en/of 20, dan weet je dat dit ook voor elk volgend getal kan. Immers tel je er dan zes bij op.

Wat je dan ook wilt gaan zoeken is in elke reeks het kleinste getal dat wél gemaakt kan worden. Het getal daaronder is dan het grootste getal dat niet gemaakt kan worden.

 

Voor reeks 0 is 0 zelf het kleinste getal. In die reek kan elk volgend getal gemaakt worden.

Voor reeks 1 is 49 het kleinste getal dat gemaakt kan worden door 2 porties van 20 en een van 9. Het getal ervoor is 43 en is dan de grootste in die reeks die niet gemaakt kan worden.

Voor reeks 2 is 20 het kleinste getal dat gemaakt kan worden door 1 portie van 20. Het getal ervoor is 14 en is dan de grootste in die reeks die niet gemaakt kan worden.

Voor reeks 3 is 9 het kleinste getal dat gemaakt kan worden door 1 portie van 9.  Het getal ervoor is 3 en is dan de grootste in die reeks die niet gemaakt kan worden.

Voor reeks 4 is 40 het kleinste getal dat gemaakt kan worden door 2 porties van 20. Het getal ervoor is 34 en is dan de grootste in die reeks die niet gemaakt kan worden.

Voor reeks 5 is 29 het kleinste getal dat gemaakt kan worden door 1 portie van 20 en 1 portie van 9. Het getal ervoor is 23 en is dan de grootste in die reeks die niet gemaakt kan worden.

 

Van alle grootste getallen is 43 de allergrootste die niet gemaakt kan worden door een combinatie van 6, 9 en/of 20.

 

Raadselplaatje: Wie van deze drie meiden is de eigenaar van de kat?

De meid in het midden is de eigenaar. Haar trui zit vol met kattenhaar, wat niet in dergelijke mate zou gebeuren als ze de kat zo tegen zou komen. Daarnaast is de ladder in haar maillot precies iets wat je krijgt van een kattenpoot. En als de eigenaar is zij gewend aan kattennagels in haar maiilots en leggings. Ze neemt niet meer de moeite om dan een nieuwe aan te trekken 😁

 

En het zoekplaatje, daarvoor leen ik even de edit die @Joris62 al plaatste:

 De kat zit inderdaad aan de linkerkant. Hij loopt vanaf het beigekleurige vierkant naar beneden.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Ha, leuk! Niet alleen dat ik gekozen ben. Nee, ik vond ook die vragen zelf hartstikke leuk (met deels verrassende oplossingen).

En het is inmiddels best wel een tijdje geleden dat ik een dwaling verzorgd heb, dus ik zal mijn best doen om tot donderdag iets te verzinnen. 😁👍