Beantwoord

Dwaling op donderdag 9 juni 2022

  • 8 June 2022
  • 22 reacties
  • 424 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +24

Hoi allerleukste deelnemers, 

 

Een nieuwe donderdag, een nieuwe dwaling en dus nieuwe kansen op eerherstel. Ik wens jullie veel succes, wijsheid en geluk (in het leven). Let's go! 

Vergeet niet om de antwoorden wit te markeren zodat andere lezers deze niet kunnen zien. 

Zoals jullie weten krijgt de winnaar hier eeuwige roem en de eer om de volgende dwaling te verzorgen. De beste reactie wordt als "Beste antwoord” gemarkeerd. 😎

 

#1 

Er staan in dezelfde straat 3 huizen in brand, allemaal naast elkaar.

Het 1e huis is rood en wordt bewoond door een koppel van in de 80.
Het 2e huis is groen en wordt bewoond door een jong koppel met een tweeling van 3 jaar oud.
Het 3e huis is zwart en wordt bewoond door 4 studenten in de bloei van hun leven.
 

Welk huis zal als eerste door de ambulance worden geblust? En denk je dat ze ook rekening houden met de leeftijd en samenstelling van het huishouden? Zo ja, waarom?

#2

Hieronder staan 8 kippen. Welke kippen zijn anders? Tip: goed kijken!

 

 

#3
Op onderstaand plaatje zie je 3 zijdes van een driehoek. Zijde A tot B= 4. Zijde A tot C= 3

Welk getal hoort bij zijde C tot B? 1 punt voor het juiste antwoord. 1 extra punt als je uit kunt leggen waarom dat zo is.

Hint: Het is een stelling, en pitaghiros broodjes zijn best lekker. 


 

 @Alex_P  @Alexandra    @Erik_  @Erwin_    @Marcia_ 

 @Rutger_  @Thomas  @Dennis Schreve  @Giant2000 @Chrizziey 

@Henk2304 @huistijger  @JanD @Joep1965 @Nick83  @Noordzee 

@RBxx    @saxman @obelisk  @Jasper @Bart_Z 

@Jeroen_dB @Hoopvol  @Hanna_ @Willy22 

@Jose_   @Robin_ @Loes_ @Hoopvol @Anneke-Anna @Denise_ @Michael001  @Dennis ABD 

@Bram_  @Shyrin_  @Doornekamp33  @GeSp @joop2011 @Raymondt  @Vikash 

@NHendriks @LaurensZalm @DennisA78 @Ik_Hussel @Katana321   @Berteman @Jeroen Ruiter 

@HansaanZet @Pauwerful @wjb @Paul_ @Remco_ @JanZ_@Joris62 @martijn197108 

icon

Beste antwoord door Anonymous 9 June 2022, 08:55

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hee, deze Dwaling van @Alex_P had ik bijna gemist. Geen notificatie ondanks dat ik geabonneerd ben op de Huiskamer. Ook de mention niet. Heb je het topic soms via quarantaine geplaatst Alex?

Voor de geïnteresseerden hierbij nogmaals de ‘mentions’.

 @Alex_P  @Alexandra    @Erik_  @Erwin_    @Marcia_ 

 @Rutger_  @Thomas  @Dennis Schreve  @Giant2000 @Chrizziey 

@Henk2304 @huistijger  @JanD @Joep1965 @Nick83  @Noordzee 

@RBxx    @saxman @obelisk  @Jasper @Bart_Z 

@Jeroen_dB @Hoopvol  @Hanna_ @Willy22 

@Jose_   @Robin_ @Loes_ @Hoopvol @Anneke-Anna @Denise_ @Michael001  @Dennis ABD 

@Bram_  @Shyrin_  @Doornekamp33  @GeSp @joop2011 @Raymondt  @Vikash 

@NHendriks @LaurensZalm @DennisA78 @Ik_Hussel @Katana321   @Berteman @Jeroen Ruiter 

@HansaanZet @Pauwerful @wjb @Paul_ @Remco_ @JanZ_@Joris62 @martijn197108 

1. De ambulance blust geen brand.

2. Elke kip is anders door de cijfers.

3. De stelling van Pythagoras is een wiskundige stelling die het verband geeft tussen de lengten van de zijden van een rechthoekige driehoek: In een rechthoekige driehoek is de som van de kwadraten van de lengtes van de rechthoekszijden gelijk aan het kwadraat van de lengte van de schuine zijde.

Antwoord: 5

O ja, de beste uitleg (telt niet mee voor het juiste antwoord) is dit filmpje.


*Admin edit: voor nu linkje verwijderd, anders wordt het te makkelijk. 

Reputatie 7
Badge +28
  1. Rood (= Gevaar) Geen rekening met de leeftijd. 
  2. 2 (voet), 3 (veer), 5 (streepje), 8 (streep)
  3. 5 Was dat niet de stelling van Pythagoras? De wortel van 3 in het kwadraat en 4 in het kwadraat?  Dan zou het wortel 25 zijn en dat is 5.   

Ik doe buiten mededinging mee, want ik ben er volgende week niet. 

 

Reputatie 7
Badge +16
  1. De ambulance blust volgens mij geen branden.  Ze roepen wel heel hard '’Het Brandweer'’ WIEHOE WIEHOE WIEHOEEEE.
  2. Tok Tok, zie dat kippie 2 een nageltje extra heeft, Kippie 3 heeft extra versiersels aan zijn staartje. Kippie 8 heeft een vreemde vleugel.  Mag ik ze nu in de oven schuiven en met een mokje tomatensoep gaan nuttigen? 
  3.  Ik ben gek op gevulde pita broodjes, niet die droge lappen zonder iets er tussen. 
Reputatie 7
Badge +10
  1. Een ambulance kan geen huizen blussen. Dus alle drie huizen worden niet geblust.
  2. Kip nr. 1 en nr. 4 zijn gelijk aan elkaar. Kippen nr. 2, 3, 5, 6, 7 en 8 zijn allemaal anders dan kip nr. 1 of kip nr. 4. Kippen nr. 2, 3, 5, 6, 7, en 8 verschillen ook onderling van elkaar.
  3. De lengte van zijde CB = 5. Iedereen die goed heeft opgelet bij de lessen wiskunde of wiskundig goed is onderlegd, herkent hier direct de klassieke 3 - 4 - 5 driehoek.
  4. In een driehoek met een hoek van 90 graden (hoek A) kan men ook de stelling van Pythagoras gebruiken. Die stelling zegt dat het kwadraat van de lengte van zijde CA opgeteld bij het kwadraat van de lengte van zijde AB is gelijk aan het kwadraat van de lengte van (de schuine) zijde CB. AB= 4 CA = 3 en daaruit volgt dat zijde CB 5 lang moet zijn.

((Windows heeft een handige “Zoom In” functie / programma. Op mijn Windows systeem heet dat programma “Magnify.exe" en staat in de "C\windows\system32” of “c::\windows\syswow64” map. Of gebruik “Zoom It” van Sysinternals https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals )

(De eer om de volgende "Dwaling op donderdag” te maken laat ik graag over aan iemand anders. Jammer, jammer maar helaas opnieuw vanwege het feit dat ik op dit moment zeer druk ben. Vond het wel leuk om een poging te doen om deze "dwaling” op te lossen.)

Reputatie 7
Badge +17

1: Ambulances blussen niet. Dat doet de brandweerpersoon.

2: Alle kippen zijn anders. Iedere kip heeft een ander nummer op de borst.

3: 5. Acrobaat keer bekerdraad is zeker kwaad.

Reputatie 7
Badge +20

Ja, hier ben ik hoor met mijn poging:

1: Ambulances blussen niks

2: anders dan wat? Ze zijn alle 8 verschillend omdat ze allemaal een ander cijfer hebben. Daarnaast hebben er een paar een afwijking ten opzichte van de meerderheid, maar zolang ik niet weet welke kip(pen) de norm zijn, weet ik niet welke er anders zijn dan volgens norm

3: stelling van Pythagoras, a2 + b2 = c2. Dus 9 + 16 = 25 dus de zijde is 5

Reputatie 7
Badge +10

Om de kippen GOED te kunnen bekijken en de eventuele verschillen te kunnen zien moet men het plaatje met de kippen uitvergroten. Dat uitvergroten kan met de 2 programma’s die ik in mijn eerdere reactie hierboven heb genoemd. Na meerdere "dwalingen” weet ik dat men soms GOED op alle details moet letten.

Reputatie 7
Badge +10

1: ik denk sowieso het middelste huis om verdere brandschade te voorkomen…ik heb eigenlijk geen idee ;-) *verbetering 13.46 Ambulance blust niet, ik had niet goed gelezen 

 

2: kip 3 heeft een andere staart en kip 7 staat het oog anders  

 

3: ….

 

 

 

Reputatie 7
Badge +18

1: geen, ambulances blussen geen brand

2: kip 2 heeft een extra teen,

    kip 3 bovenkant staart is anders,

    kip 5 mist streepje boven rechter poot,

    kip 6 extra uitsteekseltje op borst,

    kip 7 kijkt omhoog,

    kip 8 een langer streepje boven de vleugel

3: 5 - Stelling van Pythagoras a² + b² = c² wordt 9 + 16 = 25, √25 = 5

 

Inzoomen kan ook in je browser, op je PC <ctrl> + en weer uitzoomen met <ctrl> -

Op mobiel met door met 2 vingers het beeld naar buiten te trekken.

Reputatie 7
Badge +9

1. Denk het niet dat een ambulance überhaupt aan blussen doet…

2. 3, 5 en 8 zijn anders 

3. Volgens de oude Griek zou dat 5 moeten zijn 

 

 

Reputatie 7
Badge +10

@GeSp 

Maar die 2 programmas werken net even anders en beter.

Reputatie 7
Badge +24

Hee, deze Dwaling van @Alex_P had ik bijna gemist. Geen notificatie ondanks dat ik geabonneerd ben op de Huiskamer. Ook de mention niet. Heb je het topic soms via quarantaine geplaatst Alex?

Voor de geïnteresseerden hierbij nogmaals de ‘mentions’.

@RBxx. Je hebt gelijk, dankjewel voor de mentions. Zonder jou was deze dwaling helemaal mislukt. 😊

Reputatie 7
Badge +21

Graag gedaan @Alex_P 

 

Reputatie 7
Badge +30

Aangezien ons ‘Lex nog niet voor afsluiting heeft gezorgd doe ik ook nog even een poging. Want ik had deze even gemist :)

 

1: ik hoop dat er ook een brandweerwagen achteraan komt want de ambulance blust niet. Mocht er wel noodzaak zijn tot triage door het ambulancepersoneel dan zullen die voorrang geven aan die personen die de grootste kans tot overleven hebben.

 

2: Ze zijn sowieso allemaal anders, want elk een ander cijfer op 't lijf. Verder:

Kip 2 heeft meer tenen dan de rest

Kip 3 heeft een andere staart dan de rest

Kip 5 heeft een andere vouw bij de poot dan de rest

Kip 6 heeft een ander stukje veren aan de nek (rechts) dan de rest

Kip 7 heeft een ander oog dan de rest

Kip 8 heeft een ander lijntje op z'n achterlijf dan de rest

 

3: Pythagoras! A^2 + B^2 = C^2 Of, zoals het hier staat AB^2 + AC^2 = BC^2

AB^2 = 4*4 = 16

AC^2 = 3 * 3 = 9

BC^2 = 16 + 9 = 25

Om dan de lengte van BC vervolgens uit te rekenen doe je het tegenovergestelde van machtsverheffen, dat is worteltrekken. BC^= 25 wordt dan BC = 5

Reputatie 7
Badge +24

@iederen. Hierbij de antwoorden. 

  1. Een ambulance blust inderdaad niet. 
  2. De kippen zijn allemaal anders door de cijfers. 
  3. Het antwoord is 5. Ik quote @Jeroen Ruiter omdat ik lui ben. “De stelling van Pythagoras is een wiskundige stelling die het verband geeft tussen de lengten van de zijden van een rechthoekige driehoek: In een rechthoekige driehoek is de som van de kwadraten van de lengtes van de rechthoekszijden gelijk aan het kwadraat van de lengte van de schuine zijde.” De formule is a²+b²=c². 

Mijn oprechte felicitaties aan @Jeroen Ruiter😎.  Jij had als eerste de juiste antwoorden.

Zou jij de nieuwe Dwaling op donderdag willen doen? Wat een eer! 

 

 

Reputatie 7
Badge +17

@Jeroen Ruiter ben benieuwd wat je er van gaat maken deze week! Wat noemen we de dwaling als het vandaag niet meer lukt? De Verdwaling op Vrijdag? 😉

Reputatie 7
Badge +24

@Jeroen Ruiter ben benieuwd wat je er van gaat maken deze week! Wat noemen we de dwaling als het vandaag niet meer lukt? De Verdwaling op Vrijdag? 😉

How how! Het is nog maar 15:30.

 @Alex_P  @Alexandra    @Erik_  @Erwin_    @Marcia_ 

 @Rutger_  @Thomas  @Dennis Schreve  @Giant2000 @Chrizziey 

@Henk2304 @huistijger  @JanD @Joep1965 @Nick83  @Noordzee 

@RBxx    @saxman @obelisk  @Jasper @Bart_Z 

@Jeroen_dB @Hoopvol  @Hanna_ @Willy22 

@Jose_   @Robin_ @Loes_ @Hoopvol @Anneke-Anna @Denise_ @Michael001  @Dennis ABD 

@Bram_  @Shyrin_  @Doornekamp33  @GeSp @joop2011 @Raymondt  @Vikash 

@NHendriks @LaurensZalm @DennisA78 @Ik_Hussel @Katana321   @Berteman @Jeroen Ruiter 

@HansaanZet @Pauwerful @wjb @Paul_ @Remco_ @JanZ_@Joris62 @martijn19710

 

Sorry, maar vandaag een heftige dag waardoor de dwaling morgen zal plaatsvinden. :) Ik offer vanavond al mijn tijd op, verwaarloos mijn gezin en kom hopelijk morgen met een leuke dwaling aanzetten. Iemand een goed glas koude cola voor mij…. moet vanavond mijn hersens laten werken.

Reputatie 7
Badge +24

 Sorry, maar vandaag een heftige dag waardoor de dwaling morgen zal plaatsvinden. 🙂 Ik offer vanavond al mijn tijd op, verwaarloos mijn gezin en kom hopelijk morgen met een leuke dwaling aanzetten. Iemand een goed glas koude cola voor mij…. moet vanavond mijn hersens laten werken.

Ow nooo! Daar hoef je echt geen sorry voor te zeggen, en zeker niemand verwaarlozen. All good bij jou? 

Ik heb maatje @Erik_ overgehaald om het voor deze keer te doen, kijken we volgende week verder. 

Rustig aan doen! 

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb in ieder geval cola paraat voor de liefhebber 🥤