Ecobeleid, en waar de plank wordt misgeslagen (En wat juist goed gaat!)

  • 30 August 2022
  • 13 reacties
  • 211 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +16

We hebben allemaal last gehad van het warme weer door de klimaatveranderingen. Gelukkig zijn de bedrijven gestart met doelstellingen waardoor ze eco vriendelijker zijn wat natuurlijk geweldig is! 

 Helaas zit er ook een schaduwzijde aan.  

 Wat gaat goed:

  • Telefoons gaan telkens langer mee, juist gezien bedrijven zoals Samsung en Apple een geweldig updatebeleid hebben (Samsung 4 jaar voor geselecteerde toestellen – Apple 5 jaar) Samsung is hierin de beste in android-land). Een paar jaar terug was dit slechts 2 jaar! 
  • De hardware van Smartphones worden beter, waardoor ze ook langer mee kunnen, zeker met de duurdere modellen.  
  • Er wordt meer gerecycled materiaal gebruikt in Smartphones 

​Wat kan beter 

Naast alle goede initiatieven zijn er helaas ook initiatieven die niet mee helpen met het verbeteren van het klimaat maar wel zodanig worden verkocht, dit is een trend die Apple in 2020 heeft gestart door het afschaffen van de lader met de smartphone, wat natuurlijk een verkapte bezuinigingsactie was. Het probleem is dat als iemand een lader nodig heeft deze los moet bestellen waardoor er twee keer een koerier moet komen, er moet twee keer een product verpakt en verscheept worden. De uitstoot die bespaard wordt door het weg te laten wordt hiermee helaas weer in negatieve zin gecompenseerd.  

Andere bedrijven, waaronder Samsung hebben hier destijds publiek grappen over gemaakt gezien het een belachelijk beleid is. Toen ze erachter kwamen dat Apple ermee weg kwam hebben ze zelf ook besloten om geen laders meer mee te sturen. Tot de credit van Samsung, ze hadden destijds de besparing wel doorberekend naar de klant maar het blijft simpelweg een kostenbesparing. 

Daarnaast wordt het telkens ook moeilijker om elektronica te (laten) repareren buiten de fabrikant om wat er effectief voor zorgt dat elektronica steeds meer een wegwerpproduct wordt. Sommige fabrikanten (Apple) hebben met hun “groene hart” ook besloten om software te ontwikkelen die het onmogelijk maakt om zelf onderdelen te vervangen met nieuwe onderdelen die aan dezelfde specificaties voldoen, groen zijn is in dit soort gevallen gewoon voor de bühne. Gelukkig heb ik Samsung tot hun credit niet mogen betrappen op dit soort softwarematige beperkingen op onze producten.  

​Wat kunnen wij doen 

Mijn advies is om minder vaak je telefoon te vervangen, koop een goed hoesje, een geweldig toestel die dicht bij je hart zit en loop hier zo lang mogelijk mee verder. Het kost dan wel een keer een smak met geld maar je krijgt er wel een hoop voor terug.  

​Daarnaast heb je er des te meer aan wanneer je eindelijk je telefoon mag gaan vervangen omdat de oude gewoonweg niet meer functioneert. 

​Mijn advies zou zijn om voor een high end toestel zoals de S22 Ultra, maar als iets anders beter bij je past kan natuurlijk ook.  

​Daarnaast kan je ook gewoon je oude toestellen geven aan familie/vrienden die er belang bij hebben – op deze manier geef je ze een tweede leven en bespaar je het milieu. Mijn moeder is tot vandaag de dag nog heel content met mijn oude Galaxy S7.  

​Eerlijk gezegd weet ik niet of ik minder telefoons zal kopen, ik ben immers een gadgetfreak maar zal er altijd voor zorgen dat mijn oude eigendom een mooie nieuwe bestemming krijgt.  

​Wat ga jij doen om het milieu een beetje te besparen? 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hi @SjorsK! Ik zag laatst dit filmpje over hoe Apple een robot heeft gebouwd waarmee ze heel effectief toestellen recyclen
Niet echt een persoonlijke oplossing of suggestie. Maar gezien je topic leek het me gepast die te plaatsen.

Verder mijn complimenten voor dit topic. Goede inhoud!

Soms ben je wel verplicht om je telefoon te vervangen omdat kritieke app's, zoals DigiD en  andere (rijks)overheids-apps niet meer kunnen werken omdat de Android-versie te laag is, terwijl de rest van je telefoon het nog best wel goed doet @SjorsK en @Bram_ 

 

Reputatie 7
Badge +30

Om eerlijk te zijn, verleng ik wel wanneer ik ‘kan'. Ik neem dan een toestel zonder toestelkrediet en moet dan dus vaak wat bijbetalen. Tien jaar geleden wilde ik dan het nieuwste van het nieuwste, nu wil ik gewoon een goede camera. De keuze ging een paar maanden geleden naar de Samsung A52s én ik moest inderdaad naar de lokale telefoonwinkel om er een oplader bij te halen. 

 

Ook twijfelde ik om de Fairphone 4 aan te schaffen, daar kan je namelijk onderdelen los kopen en het hele toestel kan je zo ongeveer uit elkaar schroeven. Alleen was die camera wat minder, naar wat ik heb gelezen. Vandaar dat ik deze keer die keuze niet gemaakt heb!

Reputatie 7

Als de plank goed misgeslagen wordt,... Dan hoop ik dat de Samsungs en de Apples goed geraakt worden met een degelijk zware  hamer 😎

Op dit moment zelf sinds een dag een Google pixel 6A. En dat bevalt me ook wel. Voor mijn doel meer dan prima. En qua software ondersteuning zit dat tot 2027 ook wel goed, niet enorm duur en gekocht om even te proberen. Kijken of het iets is wat bij mij gaat passen. Indien wel, dan komt er tzt misschien een pixel 7 of verder. 

Reputatie 7
Badge +7

Mijn vorige mobiel was een Motorola. Een prima mobiel waar alles op zat wat ik nodig heb, en niet al te duur. Heb er 4 jaar mee gedaan. Er waren trouwens na die 4 jaar nog steeds geen problemen met apps of zo.

Nu wederom een Motorola, ook deze niet al te duur. Ook deze bevalt prima.

Een abo + mobiel doe ik nooit. Is mij gewoon te duur en ik doe langer dan 2 jaar met een mobiel. Heb daarom altijd sim-only gehad en mijn laatste mobieltjes heb ik via internet gekocht.

Als ik een nieuw mobieltje moet kiezen, dan pak ik mijn eisenlijstje erbij:

  • Android

  • Formaat niet al te groot want moet in borstzak blouse kunnen

  • Frontcamera

  • Vingerafdrukscanner

  • GPS

  • Kompas

  • Bluetooth

  • NFC

  • USB-C

  • Softcase

Reputatie 7
Badge +16

Soms ben je wel verplicht om je telefoon te vervangen omdat kritieke app's, zoals DigiD en  andere (rijks)overheids-apps niet meer kunnen werken omdat de Android-versie te laag is, terwijl de rest van je telefoon het nog best wel goed doet @SjorsK en @Bram_ 

 

Klopt helemaal, om deze reden is update support echt van groot belang :-) 

 

Om eerlijk te zijn, verleng ik wel wanneer ik ‘kan'. Ik neem dan een toestel zonder toestelkrediet en moet dan dus vaak wat bijbetalen. Tien jaar geleden wilde ik dan het nieuwste van het nieuwste, nu wil ik gewoon een goede camera. De keuze ging een paar maanden geleden naar de Samsung A52s én ik moest inderdaad naar de lokale telefoonwinkel om er een oplader bij te halen. 

 

Ook twijfelde ik om de Fairphone 4 aan te schaffen, daar kan je namelijk onderdelen los kopen en het hele toestel kan je zo ongeveer uit elkaar schroeven. Alleen was die camera wat minder, naar wat ik heb gelezen. Vandaar dat ik deze keer die keuze niet gemaakt heb!

 

Gewoon doen wat het beste bij je past, ikzelf ben ook een gadget freak en zal soms wat uitstellen om de centjes maar zal zeker niet jaren achterblijven, daarnaast kan je ook mogelijk iemand anders blij maken met je oude toestel of deze recyclen! :-) 

Hi @SjorsK! Ik zag laatst dit filmpje over hoe Apple een robot heeft gebouwd waarmee ze heel effectief toestellen recyclen
Niet echt een persoonlijke oplossing of suggestie. Maar gezien je topic leek het me gepast die te plaatsen.

Verder mijn complimenten voor dit topic. Goede inhoud!

Dat is echt een geweldig initiatief! :-) Dit soort innovaties hoop ik meer te zien 😁

Als de plank goed misgeslagen wordt,... Dan hoop ik dat de Samsungs en de Apples goed geraakt worden met een degelijk zware  hamer 😎

Op dit moment zelf sinds een dag een Google pixel 6A. En dat bevalt me ook wel. Voor mijn doel meer dan prima. En qua software ondersteuning zit dat tot 2027 ook wel goed, niet enorm duur en gekocht om even te proberen. Kijken of het iets is wat bij mij gaat passen. Indien wel, dan komt er tzt misschien een pixel 7 of verder. 

Heerlijk, gewoon een toestel die goed bij je past, niks mis mee! :-) 

@Katana321 Nice! Ik heb vroeger ook een Motorola gehad, prima toestellen zijn 't!

 

Als de plank goed misgeslagen wordt,... Dan hoop ik dat de Samsungs en de Apples goed geraakt worden met een degelijk zware  hamer 😎

Op dit moment zelf sinds een dag een Google pixel 6A. En dat bevalt me ook wel. Voor mijn doel meer dan prima. En qua software ondersteuning zit dat tot 2027 ook wel goed, niet enorm duur en gekocht om even te proberen. Kijken of het iets is wat bij mij gaat passen. Indien wel, dan komt er tzt misschien een pixel 7 of verder. 

Helemaal eens waarom Apple of Samsung.

Ik heb jaren Samsung gehad vanaf de E600 < s2.

Na de Samsung s6 ben ik naar Huawei gegaan.

Na het handels verdrag van de us heb ik nu een OPPO find x3 pro.

Nooit meer een Samsung en wat betreft smart tv ook niet meer.

Reputatie 5
Badge +4

Kleine correctie. Vanaf Samsung S21 versie, heeft Samsung 5 jaar updates. Namelijk 4 Android versies en dan nog 1 jaar security patches.

 

Heb sinds vorig jaar na een lange tijd weer een Samsung (s21+) en kan niet anders zeggen, dat ze er flink op vooruit gegaan zijn. Het slechtste jongetje van de klas is nu 1 van de beste. Zeker met het update beleid ben ik wel blij.

Reputatie 7

Ik ben het helemaal eens met het advies van @SjorsK om minder vaak de telefoon te vervangen.

In 2013 kocht ik een HTC One m7 en in 2018 een OnePlus 5T.

Die laatste gebruik ik vandaag de dag nog steeds en hij voldoet uitstekend. Hij draait weliswaar "maar" Android 10 echter alle apps functioneren prima.

 

Off-topic:

Ik hoop dat kpn ooit in staat zal zijn een TV ontvanger te ontwikkelen die in standby altijd in deep-sleep zal staan met een verbruik van maximaal 0,3 watt en toch in staat zal zijn om, net als een telefoon, in een luttele seconde weer volledig operationeel te kunnen zijn.

Reputatie 7
Badge +16

Kleine correctie. Vanaf Samsung S21 versie, heeft Samsung 5 jaar updates. Namelijk 4 Android versies en dan nog 1 jaar security patches.

 

Heb sinds vorig jaar na een lange tijd weer een Samsung (s21+) en kan niet anders zeggen, dat ze er flink op vooruit gegaan zijn. Het slechtste jongetje van de klas is nu 1 van de beste. Zeker met het update beleid ben ik wel blij.

Niet helemaal waar helaas. Er staat “Geselecteerde devices”. Het is aannemelijk dat ze op de flagships smartphones en enterprise devices bedoelen maar helaas is men daar niet volledig transparant over. 

Zie linkje:

Security Updates Scope | Samsung Mobile Security

Met de track record is voor flagships smartphones is 4 jaar zeker. Ik verwacht wel dat de support richting 5 jaar gaat. 

Reputatie 7

Eigenlijk zou gewoon elke telefoon fabrikant voor hun topmodellen sowieso een software en beveiligings updatebeleid van 5 jaar moeten aanhouden. Scheelt natuurlijk ook een berg rommel. Het is nu nog te beperkt op enkele Pixels, Oneplus, Samsungs en de Apples na. Verder houd het wel een beetje op geloof ik.

De goedkopere devices standaard 3 jaar. En dan heb je wereldwijd heel veel tevreden mensen denk ik. 

KPN heeft GROEN in haar vaandel staan en wil zo groen mogelijk bezig zijn.

Mijn ervaring was gisteren anders heel anders.

Ik bezocht de KPN-winkel in mijn woonplaats, deuren wagenwijd open, verwarming op stand volledig.

Ik vroeg aan de betreffende medewerker(s) of ze de deuren beter niet dicht konden doen i.v.m. de energiebesparing. Maar dat mocht niet, KPN-beleid.☹️

Dit verdient dus een RODE kaart.

Reputatie 7
Badge +30

Terecht punt wat je aankaart! Dit is al eens besproken binnen de organisatie, maar het kan nooit kwaad om er nog eens over te beginnen. Dat zal ik dan ook doen!