(Een wel heel ouderwetse) Dwaling op donderdag, 10 maart

  • 10 March 2022
  • 11 reacties
  • 237 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +20
  • Oud Moderator
  • 12371 reacties

Dankzij scherpe beslissingen van @Anneke-Anna , @Shyrin_ en @Nadia ben ik deze keer de vrijwilliger voor de Dwaling op Donderdag. Gelukkig maar, want ik verheug me er al de hele week op. 

Zoals ik hier wel eens heb verteld ben ik wat minder van het rekenen. Ik hou wel erg van geschiedenis en een raadseltje is altijd leuk. Dat heeft geleid tot deze misschien wat afwijkende Dwaling op Donderdag. 

Veel plezier bij het maken en plaats je antwoorden zoals gebruikelijk in het wit. De uitslag en alle bijbehorende uitleg volgen uiteraard later.

 

De dwaling van deze week:

Ik deel mijn verjaardag (naar alle waarschijnlijkheid) met een historisch persoon uit het Romeinse rijk. Ik wil natuurlijk van jullie weten…  

  1. Wie deze persoon uit het Romeinse rijk is. 
  2. Wanneer ik jarig ben (dag en maand).

 

Om de vragen te beantwoorden krijg je 4 hints.

Hint 1: mijn geboortemaand is naar deze persoon vernoemd.

Hint 2: de naam van deze persoon zie je ook terug in een vorstelijke titel.

 

Hint 3: Mijn geboortedag heeft te maken met dit bronzen voorwerp uit de Romeinse tijd. Het is een ‘dodecaëder’ en de naam verwijst naar het aantal vlakken van het object.

Hint 4: dit getal rijmt in het Nederlands nergens op.


11 reacties

Reputatie 7
Badge +20

En ik doe er meteen even een @Noordzee 'tje bij, zodat iedereen die wil mee kan doen :-)

 

@Alex_P  @Alexa_  @Bart_  @Erik_  @Erwin_  @Lisa @Maja_ @Marcia_ 

@Nadia @Rutger_  @Thomas  @Rob 

 @Dennis Schreve  @Friesian  @Giant2000 @Chrizziey 

@Henk2304 @huistijger  @JanD @Joep1965 @Nick83  @Noordzee 

@PeterG @RBxx  @SjorsK  @saxman @obelisk @Alexa_  @Jasper @Bart_Z 

@Heine @Jeroen_dB @Hoopvol @Ron @Niek_ @Hanna_ 

@Jose_   @Robin_ @Loes_ @Hoopvol @Anneke-Anna @Denise_ @Michael001  @Dennis ABD 

@Bram_  @Shyrin_  @Doornekamp33  @GeSp @joop2011 @KeesYagi @Raymondt@peter-keetfm  @Vikash @Ward_ 

@NHendriks @LaurensZalm @DennisA78 @Ik_Hussel @Katana321   @Berteman @Jeroen Ruiter @HansaanZet @Pauwerful 

Reputatie 7
Badge +10

Wat een mooie deze keer!!

Ik ga een poging doen…..

12 juli ? 

Reputatie 7
Badge +11

Aangezien enkel Juli en Augustus naar Romeinse keizers vernoemd zijn en de rest naar Goden of andere woorden blijven die twee maanden over. Augustus is echter in September geboren, dus jouw geboortemaand kan niet vernoemd zijn naar Augustus Caesar. Dan blijft Juli over, vernoemd naar Julius Caesar, geboren op 12 of 13 juli. Gezien het getal nergens op rijmt en een dodecahedron 12 zijdes heeft blijft 12 juli als enige optie over.

Reputatie 4
Badge +2

Wat een leuke deze keer!

12 was niet zo moeilijk en de historische persoon zou Julius Caesar of Keizer Augustus kunnen zijn. De laatste is echter in september geboren. Caesar op 12 of 13 juli. Dus mijn antwoorden:
1. Julius Caesar
2. 12 juli

Reputatie 7
Badge +17

Datum: 12 augustus?

Ik heb alleen niets met geschiedenis, behalve de Tudors, dus verder dan dit kom ik niet.

Reputatie 6

12 augustus

Reputatie 7
Badge +30

Ik zeg 12 juli, en Julius Ceasar.

Reputatie 7
Badge +28

12 augustus 

 

Reputatie 7
Badge +10

Het antwoord is 12 juli.

Reputatie 7
Badge +20

Ja jongens, ik ga de antwoorden geven. De meeste mensen hadden het wel goed of kwamen er erg dicht bij. 

Het zit als volgt: 

  1. De persoon is Julius Caesar.
  2. Mijn verjaardag is op 12 juli.

Toelichting bij de hints:

Hint 1: Er zijn twee maanden naar Romeinse personen vernoemd. Dat zijn juli en augustus. Juli is afgeleid is afgeleid van Julius Caesar (de familienaam Julii of Julia) en Augustus is vernoemd naar de eerste Romeinse keizer, Augustus (die eigenlijk Octavianus heette). 

Hint 2. Het woord ‘keizer’ is afgeleid van de naam ‘Caesar’. In het klassieke Latijn sprak je de ‘C’ uit als een ‘K’ en de ‘ae-klank’ als ‘ai’. De authentieke uitspraak van Caesar is dus eigenlijk ‘kaisar’ en dat komt qua klank al heel dichtbij het woord wat wij nog steeds gebruiken voor sommige vorsten.

Hint 3: Deze bronzen voorwerpen stammen uit de Romeinse tijd en ze zijn gevonden door heel Europa. Niemand weet zeker waarvoor ze werden gebruikt, maar er wordt gedacht dat het een meetinstrumentje was. Dódeka is Grieks voor twaalf en met een beetje ruimtelijk inzicht kun je de vlakken tellen.

Hint 4: Het is echt zo. Probeer maar eens een woord te vinden dat op ‘twaalf’ rijmt.

 

Dan de winnaar
Zoals ik schreef, veel mensen wisten de antwoorden of kwamen dicht in de buurt, maar @NHendriks leverde ook nog eens een prachtige onderbouwing. Van harte gefeliciteerd en de eeuwige roem is voor jou! Misschien lijkt het je leuk om aanstaande donderdag een nieuwe Dwaling voor ons te maken? 

Reputatie 7
Badge +11

Jaaaa, komen mijn research-skills toch nog van pas! 🎉🥳

 

Ik ga er efkes over nadenken, ben meestal niet zo goed in dit soort dingen maar ik ga mijn best doen!

Reageer