Vraag

Energie. Wat is jullie ervaring met het opstarten van de stb's?

  • 1 October 2022
  • 33 reacties
  • 354 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +20

Zie ook hier.

Wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van de KPN tv decoders, wat betreft energie (volksmond stroom).

O.a. ook opstarten vanuit eco stand en zo.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

33 reacties

De salderingsregeling betekent immers dat jij jouw "overproductie" gedurende de dag ook weg kunt strepen tegen jouw stroomverbruik gedurende de nacht.

Maar zo werkt het volgens mij alleen maar met een draaischijf meter. 

Vele hebben een digitale (zoals ik) of een slimme meter.

Reputatie 7

De salderingsregeling betekent immers dat jij jouw "overproductie" gedurende de dag ook weg kunt strepen tegen jouw stroomverbruik gedurende de nacht.

Maar zo werkt het volgens mij alleen maar met een draaischijf meter. 

Vele hebben een digitale (zoals ik) of een slimme meter.

Nee, ook met een digitale/slimme meter. Jouw energiemaatschappij is wettelijk verplicht op jaarbasis 100% van jouw energieproductie te salderen met jouw verbruik. Pas vanaf 2025 zal dit percentage af gaan nemen.

Het is zelfs zo dat jouw overproductie in de zomermaanden gesaldeerd moet worden tegen jouw verbruik in de wintermaanden.

Zie ook deze pagina van de consumentenbond.

@wjb ah ok.Dat is goed nieuws. 

Ik dacht dat je maar 10 cent per kwh terugkreeg, terwijl het 80 cent kost.

Maar waar komt dan het verhaal vandaan dat een draaischijf meter beter is met zonnepanelen?

Reputatie 7

Tja,... Mensen en oude meters,... 

Ik krijg nu voor het 2e jaar op rij mijn jaarlijkse terugleververgoeding. Bij Greenchoice betaal je de eerste maand niet. (wordt eind jaar verrekend) Ik heb nu voor 12 maanden €1100,- betaald voor alleen het gas.

De zonnepanelen leveren ongeveer 2600KWh per jaar op. Ons verbruik ligt tussen de 1800/2000KWh.

Over het jaar gezien zijn de totale kosten nu tot 9 oktober net geen €825,- Dus krijg nog ongeveer  €275,- terug voor mijn aangeleverde stroom lees ik in de app. En had nog een welkomst korting van €155,-  

Dan is die €430,- toch wel even lekker.

Er zit veel verschil in prijs van de  terugleververgoeding tussen verschillende leveranciers. Kijk ook daar goed naar bij aangaan energiecontract. 

Reputatie 7

@wjb ah ok.Dat is goed nieuws. 

Ik dacht dat je maar 10 cent per kwh terugkreeg, terwijl het 80 cent kost.

Maar waar komt dan het verhaal vandaan dat een draaischijf meter beter is met zonnepanelen?

Als je op jaarbasis meer produceert dan dat je verbruikt dan krijg je voor het verschil de terugleververgoeding, totaan jouw verbruik wordt gesaldeerd. Het idee dat de draaischijf meter beter zou zijn dan de slimme meter voor mensen met zonnepanelen stamt uit de tijd dat het voortbestaan van de salderingsregeleing nog erg onzeker was en de digitale (al dan niet slimme) meter nog niet verplicht was.

Vanaf het moment dat de salderingsregeling afgebouwd gaat worden zal de digitale meter verplicht zijn om überhaupt in aanmerking te komen voor saldering en dus maakt het niet meer uit.

Dus als het zonder kan graag!

Dan kan je toch de smart-TV app gebruiken op een LG, Samsung of Android TV?

Echter kan je bij KPN nog geen abonnement zonder stb afnemen tegen gereduceerd tarief wat TM wel heeft. Bij Ziggo werkt het net weer anders. Dat is als ik goed lees wat JB bedoeld.

 

Hoe dat met dat salderen zit weet ik niet, dat zal enkel voor eigenaren van panelen zo zijn.

Wij hadden huur panelen via de woningbouw wij betaalden € 2,50 per paneel. Totaal € 15,00 per maand. Wat er werdt teruggeleverd werdt bijna meteen in mindering gebracht, de opbrengst van de teruglevering betaalde het gasverbruik en electra verbruik. Het advies voor het maand bedrag was op een bepaald moment zelf 0,00 wij hebben bijna het volle bedrag over het hele jaar terug gekregen.

Reputatie 7

Dus als het zonder kan graag!

Dan kan je toch de smart-TV app gebruiken op een LG, Samsung of Android TV?

Echter kan je bij KPN nog geen abonnement zonder stb afnemen tegen gereduceerd tarief wat TM wel heeft. Bij Ziggo werkt het net weer anders. Dat is als ik goed lees wat JB bedoeld.

T-Mobile geeft inderdaad een korting van €2,50 per maand als je geen STB afneemt en toch is T-Mobile net zo duur als KPN met 1 STB immers het TV pakket bij T-Mobile kost €12,50 per maand en met die €2,50 kom je dan op de €10,- die het TV pakket van KPN (incl. 1 TV ontvanger) ook kost.

Dus als het zonder kan graag!

Dan kan je toch de smart-TV app gebruiken op een LG, Samsung of Android TV?

Echter kan je bij KPN nog geen abonnement zonder stb afnemen tegen gereduceerd tarief wat TM wel heeft. Bij Ziggo werkt het net weer anders. Dat is als ik goed lees wat JB bedoeld.

T-Mobile geeft inderdaad een korting van €2,50 per maand als je geen STB afneemt en toch is T-Mobile net zo duur als KPN met 1 STB immers het TV pakket bij T-Mobile kost €12,50 per maand en met die €2,50 kom je dan op de €10,- die het TV pakket van KPN (incl. 1 TV ontvanger) ook kost.

Dat klopt echter het gaat om het principe. Bij KPN kan je ervoor kiezen de ontvanger is de doos te laten zitten. Dat kan nu bij de andere twee providers ook. Bij Ziggo kan je wat ze foutief internet only noemen afnemen, daar krijg je de ongecodeerde dvb kanalen bij kado, betaal je € 6,00 meer dan heb je ook toegang tot online TV. Dat is weer net anders dan wat TM doet.

Wie met de minste 'extra' energie verbruikers TV wil kunnen kijken zou dan per definitie voor de kabel moeten kiezen. Geen modem nodig geen internet nodig geen stb nodig. Wil je meer 'luxe' zoals opnemen en terugkijken dan wordt het weer anders.

 

Het is hier eerder enoemd energie besparen is 1 ding inleveren op leef genot is iets anders op een bepaald ogenblik kan je niet verder besparen.Â