Vraag

Extreem hoog stroomverbruik

  • 25 July 2022
  • 123 reacties
  • 3251 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Ik weet niet meer waar ik hulp moet vragen. Wij zijn 75 jaar en wonen 15 jaar in een appartementencomplex zonder gas met elk appartement een Stiebel Eltron Boyler die in de winter het grondwater verwarmt en in de zomer koelt. Verder hebben wij de apparaten die de gemiddelde bewoner ook heeft. Op de koelkast na zijn ze allemaal vervangen voor energiezuinige merken.  De koelkast wordt ook vervangen.

Omdat Essent en Liander niets doen en de VVE ook niets kan doen hebben we een P1 meter geplaatst en hier en daar een energiemeter. Maar geen enkel apparaat geeft extreem verbruik aan. Het jaarverbruik is 5000 kwh. En ik zie dat het sluimerverbruik constant ruim 3 kwh is.  Wij betalen 119 euro per maand en de buren allemaal rond de 20-40 euro. Het is zo frustrerend dat niemand kan helpen om de oorzaak op te sporen. Misschien is er iemand op dit forum die een idee heeft. Het verbruik ligt gemiddeld rond de 2000 per jaar. Wij verbruiken zoals een gezin met 5 personen in een heel groot huis. Ik heb de koelkast nu uitstaan, maar dat levert nauwelijks minder verbruik op. Maar ik koop toch maar een nieuwe koelkast. De wasmachine en droger en vriezer en oven zijn recentelijk allemaal vervangen en die apparaten geven niets vreemds aan. 

De locale monteurs weten het eigenlijk ook niet.

Welke techneut heeft een tip of een idee, en nog liever een oplossing. Essent heeft geen monteurs en Liander laat niets van zich horen.

Met vr.gr. Wil


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

123 reacties

Hallo @Wilsophie een goede elektricien in de arm nemen, die kan verbruikstesten doen op ieder apparaat en in iedere ruimte.

Is er toevallig een eigen kelderruimte/opberghok waar iets staat dat stroom verbruikt, een vrieskast/kist of zo of staan er altijd fietsbatterijen aan de lading?

In Urk hebben ze behalve goede vissers ook vast wel bekwame mensen die verstand van stroom hebben. Leuke serie over Urk trouwens op de tv, we zitten dan gekluisterd aan de buis, kost wel stroom natuurlijk, maar dat hebben we er voor over.😉

KPN kan hier helaas niets mee.

 

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Wilsophie ,

Hoe wordt jullie woning verwarmd? Dat zou mogelijk aardig wat stroom kunnen kosten. 

Gebruik je ook elektriciteit voor het opwarmen van water? Ik geloof het wel en dan zullen die boilers aardig wat elektriciteit verbruiken. 
 

Wat betreft sluimerverbruik: Zet de TV, de computer, de DVD, de DAB-radio etc. gewoon uit na gebruik. 
 

En wat gebruiken jullie voor lampen? De huidige lampen verbruiken veel minder dan de oude gloeilampen. Alle kleine beetjes helpen. 

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Wilsophie 

 

De kWh meter kan defect zijn en veel meer aangeven dan het werkelijke verbruik.

Het enige apparaat wat zoveel kan gebruiken lijkt mij dan die Stiebel Eltron Boyler.

Als je die uitzet (stekker eruit indien mogelijk), blijft je sluimer verbruik dan nog steeds zo hoog?

 

Je zou eventueel een meter ijking bij Liander aan kunnen vragen, dat moet je zelf betalen als het toch niet aan de meter blijkt te liggen, als het wel aan de meter ligt zijn de kosten voor Liander.

Als je meerdere zekeringen hebt in je huis, zou ik ze een voor een uitzetten, en zien op welke groep het verbruik zit. 

Als je dat weet, kun je in die hoek/kamer gaan kijken welke verbruikende apparaten erop zitten.

Dan alle stekkers eruit, en een voor 1 weer aansluiten tot je het weet. Een sluipverbruik van 3kw is uiteraard veel te veel.

Mijn gok zou toch overigens toch de stiebel zijn.

 

Ik zou haast denken iemand tapt uw stroom af. 3KWH sluimer verbruik is wel heel veel.

Welk exact model boiler? Wellicht dat die gegevens helpen.

Reputatie 7

Kan jij met die P1 meter ook zien wat jullie verbruik is midden in de nacht?

Zelf heb ik ook een behoorlijk "sluipverbruik" maar een deel moet ik wegstrepen omdat dit veroorzaakt wordt door de pomp in de vijver.

@wjb je bedoelt je zwembad?

Reputatie 7

Onze vijverpomp van 125 watt leidt tot een verbruik van 3kWh per dag.

Reputatie 7

@wjb inmiddels ook aan de Homewizard? Ik heb sinds een poosje nu ook de 3 fase kwh meter ertussen zitten 🤓

Ik gebruik een iungo om de meter uit te lezen en zonnepanelen te monitoren, heel leerzaam om te zien wat er over de dag heen aan verbruik is:

 

Reputatie 7
Badge +24

Mijn gok zou toch overigens toch de stiebel zijn.

Denk ik ook. Daar zal wel een pomp op zitten die 24/7 draait. 

Met een stroomprijs van zo'n 60 cent komt je met 3 kwh per dag al uit op ruim 50 euro per maand.

20 euro per maand aan stroomkosten... dat kan misschien als je nog een energiecontract hebt lopen wat je precies op het juiste moment hebt afgesloten. Met de huidige variabele tarieven is dat bijna onmogelijk. Denk ik.

Reputatie 7

Mijn gok zou toch overigens toch de stiebel zijn.

Denk ik ook. Daar zal wel een pomp op zitten die 24/7 draait. 

Als dat zo zou zijn, dan zou je verwachten dat de andere appartementen hetzelfde ondervinden maar daar lijkt, gezien de genoemde bedragen, geen sprake van te zijn.

Ik ben overigens zeer benieuwd naar het verbruik rond, laten we zeggen, drie uur 's nachts.

 

Met een stroomprijs van zo'n 60 cent komt je met 3 kwh per dag al uit op ruim 50 euro per maand.

Ondanks het feit dat mijn energiecontract bij Eneco een variabel contract is betaal ik nog altijd iets minder dan 20 eurocent per kWh en is de teruglevering ook, zoals het hoort, tegen hetzelfde tarief.

 

Eind maart is bij ons een hybride warmtepomp geplaatst en sindsdien verbruiken wij nauwelijks nog gas.

 

 

Reputatie 7
Badge +7

ik lees 3kWh sluimerverbruik per dag, dat is een constant vermogen van 125W, dat is toch niet veel? een koelkast, een paar adapters en een wifi router en je bent er al.

Zelf heb ik een minimaal verbruik van 36Watt per uur als alles uit staat. Een paar dingen blijven altijd aan, zoals modem, tv decoder in eco stand, tv toestel in stand-by, koelkast, wanneer nodig cv pomp.

 

Reputatie 7

Denk ook eens aan de pomp van de vloerverwarming. Staat die op standje 3 of op standje 1. Dat scheelt al snel zo'n 70 watt. En als koeling niet nodig is, dan kan hij ook uit, zolang je er maar voor zorgt dat hij een kwartiertje per dag even draait om "in conditie" te blijven. Dat zou kunnen m.b.v. een simpele schakelklok.

Reputatie 7
Badge +24

ik lees 3kWh sluimerverbruik per dag, dat is een constant vermogen van 125W, dat is toch niet veel? een koelkast, een paar adapters en een wifi router en je bent er al.

Nee, misschien niet. Maar het zorgt er wel voor dat je met de huidige variabele tarieven al ruim 50 euro per maand betaald. 

Reputatie 7
Badge +24

 

Met een stroomprijs van zo'n 60 cent komt je met 3 kwh per dag al uit op ruim 50 euro per maand.

Ondanks het feit dat mijn energiecontract bij Eneco een variabel contract is betaal ik nog altijd iets minder dan 20 eurocent per kWh en is de teruglevering ook, zoals het hoort, tegen hetzelfde tarief.

Als je even Googled, dan is 60 ct de actuele prijs zo ongeveer.

De laatste tariefswijziging van Eneco die ik kreeg zag er zo uit:

Dat is dus de kale stroom prijs, zonder opslag duurzame energie, transportkosten en btw.

Ik zou uw laatste tariefswijziging wel eens willen zien.

Reputatie 7
Badge +7

Denk ook eens aan de pomp van de vloerverwarming. Staat die op standje 3 of op standje 1. Dat scheelt al snel zo'n 70 watt. En als koeling niet nodig is, dan kan hij ook uit, zolang je er maar voor zorgt dat hij een kwartiertje per dag even draait om "in conditie" te blijven. Dat zou kunnen m.b.v. een simpele schakelklok.

@wjb (beetje off-topic:) Je kunt het onnodig draaien van de pomp v.d. vloerverwarming ook voorkomen met een pompschakelaar. Dan draait de pomp echt alleen als het nodig is. En die pompschakelaar laat automatisch de pomp een kwartier per dag draaien.

Hallo @Katana321 en @wjb , zo' n pompschakelaar heeft mijn eenvoudige CV-installatie uit 2012 ook al standaard. Hij draait inderdaad periodiek een bepaalde periode als deze lang niet gebruikt is/wordt om vastlopen van de pomp te voorkomen.

 

Reputatie 4
Badge +1

Even globaal wat reacties. Als het de Stiebel Eltron is dan zou iedereen in dit appartement ongeveer hetzelfde verbruiken, maar alle appartementen hebben dezelfde Stiebel behalve een zestal die al vervangen zijn door een nieuwe kleiner model. Wij stoken niet extreem en douchen ook niet extreem, geen bad en alles kamermeters staan nu op nul. Pas in de winter zetten we die op +3 of + 6.  

Iemand zei dat 3 kwh niet veel is en noemde 125 watt, maar 3 kwh is 3000 watt en dat is best veel voor sluimerverbruik.  En als ik dan 125 euro betaal en de bovenburen 20 euro en zelfs minder met 2 koelkasten en evenveel apparaten dan is dat toch vreemd.  

De stiefel eltron kan ik uitzetten maar dan verandert er weinig op die homewizard. En de energiemeter die ik ertussen heb staan staat permanent op ongeveer 45 watt dus dat is niet veel verbruik bovendien is hij pas doorgemeten en was er niets vreemds aan de hand. Hij wordt elk jaar schoongemaakt door een installatiebedrijf waar de VVE een contract mee heeft. Maar zij weten het ook niet. Ik heb alle halogeen in de keuken ( 7 spotjes) laten vervangen door de keukenboer in led en dat kostte 1100 euro dat was een hele klus want elk lampje heeft een eigen draadje naar boven ( zal ik maar zeggen). De monteur is 4 uur bezig geweest en dat is 80 euro per uur.  Daar heb ik allemaal vrede mee. In de badkamer zit nog halogeen spotjes die we nooit aan doen want boven de wastafel is ook led verlichting. Voor vervanging van de halogeen moet het plafond eruit dus dat laat ik maar even zitten. De tv staat eigenlijk altijd op stand by en dat laat ik ook zo. Het gaat mij immers niet om de kosten en wat de verlichting en de apparaten kosten aan daadwerkelijk stroomverbruik kan ons echt niet veel schelen. Dat is het punt ook niet. Ik wil niet bezuinigen, ik wil weten waar het verschil zit tussen alle andere 24 appartementen waar niemand zoveel betaalt maar minstens 1/3 van wat wij betalen en dat al 15 jaar lang zo blijkt achteraf. Op Urk zijn kundige mensen, maar men weet het ook niet. Ik zou Liander kunnen vragen voor een meting maar ook zij hebben te weinig personeel/monteurs. 

Reputatie 4
Badge +1

Iedereen heeft de pomp op dezelfde standen staan dat wordt allemaal centraal geregeld door een firma. Ik kom nooit aan die pomp of aan die boiler. Zeker niet aan de standen. 

Reputatie 4
Badge +1

Ik ben bij Essent en zou even moeten zoeken waar een tariefswijziging staat. Ik heb een variabel contract en nogmaals ik betaal al 15 jaar 3 keer zoveel als alle inwoners en verbruik 5000 kwh ook al jaren en dat is 3 keer zoveel als alle buren met dezelfde grootte van het appartement en aantal personen. 

Hallo @Wilsophie heb je ook letterlijk wel eens energienota's van een of meer medebewoners ingezien en vergeleken met jouw energienota, want het is en blijft raar dat jij veel meer onverklaarbaar verbruik hebt dan de medebewoners.

Is er in het bewonerscomplex ook iets van openbare verlichting of andere stroomverbruikers die (per abuis) via jouw stroommeter lopen?

 

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @Katana321 en @wjb , zo' n pompschakelaar heeft mijn eenvoudige CV-installatie uit 2012 ook al standaard. Hij draait inderdaad periodiek een bepaalde periode als deze lang niet gebruikt is/wordt om vastlopen van de pomp te voorkomen.

@JanD Hier idem dito. Wij hebben hier alleen vloerverwarming en in het verleden stonden hier 3 pompen continu te draaien, ook bij geen warmtevraag. In de zomer werkte ik met schakelklokken waarmee ik de pompen een kwartiertje liet draaien. Ongeveer 10 jaar geleden 2 pompschakelaars gekocht waarmee alles automatisch gaat. Die pompschakelaars waren niet duur maar hebben mij veel geld opgeleverd.

  

Het advies van @wjb over de stand v.d. pomp is ook een goede. Ook daar even kritisch naar kijken @Wilsophie  Ik heb in het verleden eerst de langzaamste stand gekozen. Toen dat hier niet helemaal goed ging naar stand 2. Daarmee krijgen wij het prima op temperatuur en dus hoeft stand 3 niet gebruikt te worden. 

*Edit: ik lees nu jouw reactie.

Reputatie 7
Badge +24

3 kWh per dag is 3000 Wh per dag. Dat delen door 24 uur is 125 watt.

Apparaten met een gezamenlijk vermogen van 125 watt die de hele dag aan staan dus.