Vraag

Extreem hoog stroomverbruik

  • 25 July 2022
  • 123 reacties
  • 3251 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Ik weet niet meer waar ik hulp moet vragen. Wij zijn 75 jaar en wonen 15 jaar in een appartementencomplex zonder gas met elk appartement een Stiebel Eltron Boyler die in de winter het grondwater verwarmt en in de zomer koelt. Verder hebben wij de apparaten die de gemiddelde bewoner ook heeft. Op de koelkast na zijn ze allemaal vervangen voor energiezuinige merken.  De koelkast wordt ook vervangen.

Omdat Essent en Liander niets doen en de VVE ook niets kan doen hebben we een P1 meter geplaatst en hier en daar een energiemeter. Maar geen enkel apparaat geeft extreem verbruik aan. Het jaarverbruik is 5000 kwh. En ik zie dat het sluimerverbruik constant ruim 3 kwh is.  Wij betalen 119 euro per maand en de buren allemaal rond de 20-40 euro. Het is zo frustrerend dat niemand kan helpen om de oorzaak op te sporen. Misschien is er iemand op dit forum die een idee heeft. Het verbruik ligt gemiddeld rond de 2000 per jaar. Wij verbruiken zoals een gezin met 5 personen in een heel groot huis. Ik heb de koelkast nu uitstaan, maar dat levert nauwelijks minder verbruik op. Maar ik koop toch maar een nieuwe koelkast. De wasmachine en droger en vriezer en oven zijn recentelijk allemaal vervangen en die apparaten geven niets vreemds aan. 

De locale monteurs weten het eigenlijk ook niet.

Welke techneut heeft een tip of een idee, en nog liever een oplossing. Essent heeft geen monteurs en Liander laat niets van zich horen.

Met vr.gr. Wil


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

123 reacties

Reputatie 4
Badge +1

dit is geen piek om 7 uur maar om 9-10 uur, koffiezetten rond die tijd?

Ik denk/hoop dat je gelijk hebt. Ik zet rond 10 uur koffie en dat is in de Bravilomat. Tamelijk groot apparaat. En gister zag ik dat hij boven de 2000 watt verbruikt op de app.  Ik heb meteen een kleiner nieuw apparaat besteld. Die komt woensdag en hoewel ik net 1000 filterzakjes had gekocht zet ik dat grote ding weg. Het nieuwe apparaat is een KitchenAid van 1100 watt. Dank je wel voor je reactie Emiel, daar heb ik wat aan. Met vr.gr. Wilsophie. P.s. maar dan is mijn probleem nog niet opgelost. Maar alle beetjes helpen en geven helderheid. 

Reputatie 4
Badge +1

Dit is van gister…. In de avond heeft de wasmachine gedraaid.  In de middag heeft de slowcooker aangestaan met soep.

 

Reputatie 5
Badge +5

  Er staan ook altijd 2 ramen open of de balkondeur. 

Ook in de winter ?

Reputatie 4
Badge +1

Nee hoor. Met dit warme weer staat er 1 extra raam open. En in de slaapkamer zet ik het raam open. Maar dan houd ik de deuren van beide kamertjes dicht. 

Reputatie 4
Badge +1

En alle buren die ik spreek slapen met open ramen. Maar….. verbruiken slechts 1/3 aan stroom van wat ik verbruik en daar gaat het om.

Reputatie 5
Badge +5

Ik weet niet of hier privé dingen staan behalve mijn e-mailadres. Maar ik kon het niet verwijderen. Die app staat dus op mijn telefoon met grafieken want ik kan wel een screenshot maken op de computer. Shift+command +3 . 

 

Admin: afbeelding bewerkt, e-mailadres verborgen

Heel vreemd dat het verbruik in alle maanden van het jaar vrijwel gelijk ,en voor mijn gevoel erg hoog.  Je zou toch verwachten dat er in de wintermaanden meer verbruik is dan in de zomer. Zeker met een warmtepomp.
Ter vergelijking, ik verbruik in de zomermaanden ongeveer 150 kWh per maand.

Reputatie 4
Badge +1

Het is niet echt een warmtepomp. Het is een speciaal systeem dat het grondwater warmt en koelt en dat werkt buiten het electriciteit net om, met een speciaal systeem, maar dat kan ik u niet goed uitleggen. De homblii stekker geeft van de Stiebel Eltron vandaag 1.80 kwh aan. Op die energiemeter was dat permanent 45 watt. Maar ik ben niet kundig genoeg om al die getallen te begrijpen. Ik wacht daarom op een deskundige.

 

Gister adviseerde iemand mij om een schrijvende meter te huren bij een bedrijf in Beverwijk, maar dat kost 175 euro plus de reiskosten en na 7 dagen wordt het dan afgelezen en een analyse gemaakt. Dat houd ik dus achter de hand want ik wist niet dat dat ook bestond. 

Reputatie 7

Als die Stiebl Eltron continue 45 watt verbruikt, dan verbruikt hij per dag dus 1,08 kWh (kilowattuur).

 

Zo'n schrijvende meter geeft je waarschijnlijk niet meer inzicht dan dat de grafiek "stroomgebruik" je in de Energy app nu al geeft.

Mijns inziens weggegooid geld.

Reputatie 4
Badge +1

Ik heb de energiemeter vervangen door de homblii stekker en die geeft vandaag om 23 uur 1.80 kwh aan. Er is dus wat verschil tussen die energiemeter (Dulsan) en die slimme stekker. Maar het ging erom om te kijken of er hoog stroomverbruik zou zijn bij die warmtepomp of hoe dat ding heet. 

De getallen zijn stroom:250 mA , vermogen 40.2 , voltage 235.4 en totaal 9.06. kwh.

Daaronder staat augustus 3.86 en juli 5.21.

Je mag wel gestudeerd hebben om het allemaal te begrijpen en ik ben maar een gewone verpleegkundige/huisvrouw/moeder en oma 

Reputatie 4
Badge +1

Ik zal nog even de link geven van wat die schrijvende meter doet. 

 

 

https://www.schrijvendemeter.nl/

Reputatie 5
Badge +5

Ik heb regelmatig met een soortgelijke schrijvende meter gewerkt. Heel mooi maar de meting zal niet meer aan gegevens opleveren dan u nu al heeft. En het aansluiten van deze meter aan uw meterkast kunt u niet zelf. Net als @wjb adviseer ik u dit niet te doen.

Reputatie 7
Badge +7

@Wilsophie schakel aub een deskundige in ipv allerlei onzinnige dingen te gaan proberen die veel geld kosten en waar u niks van snapt. Ik kwam u ook al twee keer tegen op het radar forum, stop met zelf zoeken en schakel hulp in!

Reputatie 7

Mocht je een 3 fase meter hebben, stel je homewizard even in dat die de 3 fases weergeeft. Misschien helpt dat beter gericht te zoeken in welke groep het werkelijke verbruik plaatsvind. Maar een bedrijf/deskundige lijkt me inderdaad beter. Zeker als het al zolang gaande is.

 

Reputatie 4
Badge +1

Ik heb regelmatig met een soortgelijke schrijvende meter gewerkt. Heel mooi maar de meting zal niet meer aan gegevens opleveren dan u nu al heeft. En het aansluiten van deze meter aan uw meterkast kunt u niet zelf. Net als @wjb adviseer ik u dit niet te doen.

Dank u wel. Ik heb gister en vandaag lang met Liander gesproken en inmiddels een analyselijst ingevuld en opgestuurd. Ik kreeg alle medewerking van Essent en Liander. En het wachten is ook op de deskundigen die ik had benaderd, maar het is bouwvakantie. Dus even geduld en meerdere ijzers in het vuur zal niet verkeerd zijn. Een deskundige kijkt dus ook mee op die wizzard. Hoe ik die op 3 fases moet instellen weet ik niet. Het vermoeden is (aangezien ik een slimme meter vanaf 2017 heb en daarvoor een tiental jaren een andere meter dat het daar w.s. niet aan ligt want 2 meters die falen komt nooit voor) En dan zou er bij de bouw iets misgegaan zijn en betaal ik voor de lift of de parkeergarage deur of bepaalde verlichting in het gebouw. Maar dat kan alleen de aannemer opsporen en die bestaat niet meer. . Een slimme meter kan geijkt worden en dat kost 100 euro en dat heb ik er graag voorover, maar ik moet eerst die analyse afwachten en de afspraken die ik met 2 elektromonteurs heb gemaakt. Dat is dus de stand van zaken. Als iemand kan uitleggen hoe ik die 3 fases moet instellen houd ik me aanbevolen.

Reputatie 7
Badge +24

Jaja…

https://www.nu.nl/economie/6215635/nieuw-energiecontract-dik-4000-euro-duurder-dan-een-jaar-geleden.html

Wat eerst € 2500 was word € 6500. Hier gaan mensen financieel aan kapot. Dat gebeurt nu al en zal nog veel erger worden...

Reputatie 7

Het wordt hoog tijd dat het tarief voor groene electriciteit losgekoppeld wordt van het tarief voor gas. Die twee zijn altijd gekoppeld geweest omdat groene electriciteit (wind/zon/water) duurder was dan electriciteit uit kolen- en gascentrales en door die koppeling groene electriciteit betaalbaar bleef. Nu is groene electriciteit goedkoper dan electriciteit o.b.v. kolen en gas en werkt die koppeling dus averechts.

Reputatie 7

Ik ga volgende week naar Vattenfall overstappen en dan met blijven loont voor een korting op je verbruikte stroom. Ga toch meer verbruiken dan wat ik opwek. Wil nu wél een stabiele leverancier. Dus Vattenfall of Eneco of Essent kwamen naar voren. Gasprijs alleen al zit nog steeds op 3,28 per kuub,... Wordt op jaarbasis €3300,- Denk maar niet dat ik die cv heel de winter laat draaien,... Gebruik ik liever mijn op dit moment overtollige stroom voor de split airco om te verwarmen. Salderen laat toch nog op zich wachten en afbouwen hiervan duurt toch 30 jaar. Zo'n vaart zal dat niet gaan lopen,... Badkamer wordt al elektrisch verwarmt in de winter. Zijn toch de belangrijkste vertrekken. Werkkamer nog even een manier voor vinden. Rest is niet zo heel belangrijk. 

Reputatie 7

Salderen laat toch nog op zich wachten en afbouwen hiervan duurt toch 30 jaar. Zo'n vaart zal dat niet gaan lopen,... 

Dat duurt geen 30 jaar, in 2031 wordt er al niet meer gesaldeerd.

Bron

 

Werkkamer nog even een manier voor vinden. 

Denk hierbij eens aan infraroodpanelen. Directe stralingswarmte op de werkplek zonder daarbij de hele ruimte te verwarmen.

Reputatie 7

@wjb Was typefoutje typen en bellen is geen goeie combi!

Goeie tip van die infrarood panelen! Had ik nog niet eens aan gedacht thanks! 💪🏻 Duik er vanmiddag even in, zijn volgende mij ook qua energieverbruik een stuk zuiniger dan zo'n standaard convectorheater lijkt me als ik vlug even Google.. 😎

Reputatie 7

Goeie tip van die infrarood panelen! Had ik nog niet eens aan gedacht thanks! 💪🏻 Duik er vanmiddag even in, zijn volgende mij ook qua energieverbruik een stuk zuiniger dan zo'n standaard convectorheater lijkt me als ik vlug even Google.. 😎

Het allergrootste voordeel is dat je die infraroodpanelen alleen aan hebt staan als je ook werkelijk in je werkkamer bent. De stralingswarmte is na enkele minuten voelbaar.

Reputatie 7

Ja vooral dat, kan die tijdens lunch lekker uit ook. Ben wel overtuigd inmiddels! Ze zijn er ook lekker smart zag ik, thermostaat, wifi alles kan zo'n beetje. 

Het wordt hoog tijd dat het tarief voor groene electriciteit losgekoppeld wordt van het tarief voor gas. Die twee zijn altijd gekoppeld geweest omdat groene electriciteit (wind/zon/water) duurder was dan electriciteit uit kolen- en gascentrales en door die koppeling groene electriciteit betaalbaar bleef. Nu is groene electriciteit goedkoper dan electriciteit o.b.v. kolen en gas en werkt die koppeling dus averechts.

Aleen bestaat er geen groene electriciteit enkel groen opgewekt.

Wat van buiten naar binnen komt is en blijft gemengd opgewekt. Alleen door je eigen panelen opgewekt is echt groen.

Het was/is duurder omdat wij de klanten op die manier aan het bouwen van de wind en zonneparken mee betalen. Die koppeling heeft voor de energie leveranciers nu juist meer nut  voor de consument niet.

Misschien een te late reactie, maar heb je al eens het apneu apparaat uitgemeten?