Fruitbomen

  • 3 May 2023
  • 22 reacties
  • 201 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +21

De fruitbomen staan mooi in bloei.
Een Goudrenetten-boom  en een Golden delicious boom, de perenboom Gieser Wildeman-boom staat net niet op de foto. (helemaal links een klein stukje perenboom)

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Ah, jij hebt straks eigen vers geplukte fruit voor een appeltaart of een perentaart! 😋😍😁

 

Ik heb een heel groot dakterras en die probeer ik dit jaar wat groener te krijgen met een moestuinbak… Ik heb de bak als volgt ingedeeld:

 

 

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Shyrin_ 
Zo hee da's een flinke verzameling.
Ik heb ook nog zonnebloempitten in een bakje staan en die beginnen al op te komen.
Verder ben ik niet zo'n bloemenman, maar jij hebt een flinke verzameling zie ik.

Ook ik heb van alles in mijn groentetuin gehad, zelfs een hoop aardappels, maar ach ik word ook een dagje ouder en het wordt me te bewerkelijk om het allemaal bij te houden, dus daar ben ik mee gestopt.

Mede doordat ik een hoop mensen (buren en familie) aan de deur kreeg die ook wel een graantje uh aardappeltje of sla of kool of wat ik er maar in had wou hebben,  en het enige wat ik ervoor kreeg was een dankjewel, niemand had het fatsoen om te vragen Wat kost het?

Zoals je op de foto kunt zien zit er nu allemaal gras in, maar dat was eerst dus ook een flinke groentetuin.
In totaal heb ik meer dan 30m2 tuin maar 'heb inmiddels de helft afgeschermd voor mijn katten.

Reputatie 7
Badge +30

Mooi én lekker! Ik zou ook wel een moestuintje willen, maar ik weet nu al dat ik er te weinig tijd voor vrij ga maken en dat is zonde natuurlijk. Misschien later als ik groot ben!

Reputatie 7
Badge +16

Ja, ik ga er weer helemaal voor, haha. Ik heb mij ingelezen en een moestuinbak is vrij makkelijk, als ik het boek mag geloven (5 minuten per dag nodig @Marcia_ 😆). In het uiterste geval is er ook nog een app en moestuin community beschikbaar, maar eerst maar zelf aan de slag. Ik lijkt mij leuk om alles te zien groeien en te bloemen, een uitdaging om alles in leven te houden/ te verzorgen… en het is een leuke bezigheid met mijn (niet zo) kleine (meer).

Wat leuk dat jij een groentetuin hebt gehad, @huistijger!
Ik geloof ook graag dat je daar flink van kon oogsten. In mijn omgeving zijn er meerdere mensen die ook een moestuin(tje) hebben en als ik zie wat een klein stukje grond al kan opleveren… Aardappels zou ik ook wel willen proberen: ik las dat dit prima kan, in een emmer of aardappelzak. 

Als ik mij niet vergis, zijn @Alexandra en @Bart_Z ook mods met moestuin-vingers! 

Reputatie 7
Badge +21

Aardappels pootten en rooien is zwaar werk @Shyrin_  da's ook de reden dat ik daar het eerst mee ben opgehouden. Het kwam me teveel op mijn rug aan. dus de aardappels kunnen mijn rug op 😋

Ik moet nodig mijn rabarberplanten weer gaan bijhouden, ik had er op een gegeven moment 17 stuks, en kon er het hele jaar rabarber van eten, nou ja … in de winter de ingevroren rabarber dus 😀 ('Ben gek op rabarber.)
Het mooi van rabarber is, het groeit elk jaar weer, maar op den duur zijn ze uitgeblust.

Reputatie 7
Badge +16

Het kwam me teveel op mijn rug aan. dus de aardappels kunnen mijn rug op 😋

🤣 Oké, toch geen aardappels dus, haha.

Van rabarber schijn je ook een lekkere taart te kunnen maken en kijk eens wat ik gisteren toevallig zag?
 

 

Reputatie 7

De nieuwe oogst aardappelen zijn nog niet eens uit de grond, de boeren zijn vrij laat maar het weer zit ook niet mee. Je hebt nu wel vroege Malta's, opzich prima aardappelen, voelt stevig maar is bloemig, Kunt er wel alles mee doen, van gekookt, tot patat tot schijfjes. Moet je wel van houden  🤣 Tis voor ons weer wachten op de Dore's denk met een week of 4 dat de eersten weer zullen worden geoogst. 

Mijn beide opa's hadden vroeger elk ongeveer de ene 2 hectare aan moestuingrond bij huis,  en de ander ongeveer een hectare bij de lokale volkstuin. Alles werd er op verbouwd, elke groente, fruit die je maar kunt oogsten en stik veel aardappelen. Elk jaar opnieuw.

Daarbij was de ene opa ook commissionair in aardappelen en uien,… Altijd de boer op om te handelen. Ging zelf ook wel eens mee vroeger. 

Maar tis nu ruim 20 jaar verder, het zijn enorme andere tijden. Zelf heb ik geen tijd voor dit soort dingen, dus fietsen we langs de lokale boer of we vliegen even langs de groenteboer, supermarkt mijden we met dit soort dingen. 

Heb er vroeger op school, meerdere keren in verschillende klassen een spreekbeurt over gedaan, altijd wel een 9 of een 10 gehaald 🤣

Reputatie 7
Badge +21

Heb ik al eens gedaan @Shyrin_   een rabarbertaart gemaakt, was wel lekker, maar niet zo lekker dat ik nog eens een ga maken. (niet dat ik verwent ben hoor 😀😋)
Misschien eens een ander rabarbertaart-recept opzoeken.
Wat ook erg lekker is, is een appelkaneel cake of taart...
En dan bedoel ik niet die uit zo'n pak van Koopmans, maar gewoon zelf alles maken, da's echt veel lekkerder.
Binnenkort aan appels geen gebrek als de bomen uitkomen. (hm de zin klopt niet, maar je begrijpt het vast wel)
Maar ik moet eerst op verzoek een aardbeienslof-taart maken.😀

Reputatie 7
Badge +19

@huistijger Wat staan je fruitbomen prachtig in bloei! 😍 Ik vind dat zo heerlijk, al die bloesembomen in het voorjaar. Ik ben benieuwd naar hoe je aardbeienslof-taart gaat uitpakken. Deel je een foto als je 'm gemaakt hebt? Het recept is ook welkom hoor 😁

@Shyrin_ Dat heb je goed onthouden 💚😊 Ik hou erg van planten en ben inderdaad weer bezig met de voorbereidingen voor de moestuin (okee voor de moestuin bij mijn schoonouders in de tuin, maar dat is ook een beetje mijn moestuin, hihi). Er gaan in ieder geval weer cherrytomaten in, rode pepers, paprikaplanten en komkommer. Kijken wat het wordt dit jaar, vorig jaar hadden we ontzettend veel cherrytomaatjes en rode pepers!

Ik lees hier dat jullie het hebben over rabarber. Die was ik vergeten, die wil ik er ook graag nog bij gaan zetten. Wat denken jullie, kan ik die nu nog zaaien om op te kweken of ben ik intussen te laat?

Reputatie 7
Badge +21

Rabarberplantzaadjes zijn erg moeilijk om die aan het groeien te krijgen @Alexandra 
Ik koop dan een klein rabarberplantje(s) bij de intratuin of via internet en zet die in de grond.
Het eerste jaar en eigenlijk ook het tweede jaar niet de stelen plukken daarna kun je ze plukken.
Laat altijd één steel(tje) zitten, dan komen ze de jaren daarop weer volop terug.
Meestal worden ze elk jaar groter.
Ze hebben niet het eeuwige leven maar 10 jaar moet kunnen.
Ze kunnen erg goed tegen de vorst, maar ze willen ook graag zon hebben.
 

Reputatie 7
Badge +19

Dankjewel voor de goede tips @huistijger! Ik zal eens naar een plantje kijken bij de Intratuin - sowieso een leuke winkel om geregeld eens een rondje doorheen te maken. Dan zet ik die in de tuin en zal ik 'm de tijd geven om te groeien 🌱

Op naar die rabarbercompote, zo lekker 😎

Reputatie 7
Badge +21

De Welkoop heeft ook rabarberplanten, maar als je op internet kijkt dan zie je wel meer zaken die ze verkopen.

Reputatie 7
Badge +19

Leuk, ik ga eens op onderzoek uit! Op naar die rabarbercompote en -taart 😋

Hoe staat het ervoor met je aardbeienslof @huistijger

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Alexandra 

'Ga ik zometeen mee verder, de bodem heb ik van de week al gemaakt die kun je prima in de vriezer bewaren, hij moet nu nog "versierd"worden.
Zal straks als ik er aan toe kom een foto maken en het recept doen.
Maar ik moet ook nog achter mijn hoekbank aan.
Ik ga even verder in de babbelbox.

 

Reputatie 7
Badge +21

Recept van een aardbeien-slof-taart:
 

 

Recept:

Bodem:
180 gram boter
250 gram bloem
2 theelepeltjes bakpoeder
100 gram suiker
80 gram bruine basterdsuiker
Rasp van een halve citroen
Snufje zout (Ikzelf gebruik geen zout en men klaagt ook niet over mijn gebak dus...) 😎
1 eierdooier


Topping
100 gram amandelmeel
100 gram suiker
1 ei
60 gram Dr Oetker Banketbakkersroom kloppen met 180 ml melk

Wil je de banketbakkersroom echt lekker maken dan moet je het zelf maken, maar het gaat ook heel goed met een pakje van Dr Oetker

125 ml slagroom

Verse aardbeien
Je kunt eventueel ook een blikje van HAK taart-aardbeivla nemen, maar verse is echt lekkerder.


Aardbeien slof taart maken:

Kneed alle delen van de bodem tot je er een bal van kunt maken.
Rol het in plastic en leg het ongeveer 30 a 60 minuten in de koelkast.

Meng de amandelmail het ei en de suiker en rol het in plastic en laat het ook een half uurtje liggen in de koelkast.

Vet het bakblik in met wat boter of boterspray en het bakpapier ook.
Rol het deeg voor de bodem uit tot de grootte van het bakblik en de spijs iets kleiner en leg die bovenop de uitgerolde bodem

Twee manieren om deze bodem met spijs te bakken:
1 harde bodem:
   Verwarm de oven voor op 180 graden  en bak de bodem 23-28 minuten
2 wat zachtere bodem:
   Verwarm de oven voor op 210 graden en bak de bodem in 12 minuten
Ikzelf gebruik het liefst optie 2
Je kunt de bodem prima invriezen die blijft dan lang goed
 

Laat alles goed afkoelen en versier de taart met eerst een laag banketbakkersroom bovenop de spijs van de bodem. Klop de slagroom met suiker naar smaak en verdeel die over de gehele bodem.
Was de aardbeien en snij ze in tweeën of grote aardbeien in vieren.

Versier de taart met aardbeien en slagroom uit een spuitzak naar wens.

Bewaar de taart in de koelkast

 

Reputatie 7
Badge +19

Goedemorgen! Dat ziet er geweldig uit @huistijger 😍 Smaakte ‘ie net zo lekker als hij eruit ziet? 

Dankjewel voor het recept, die ga ik bewaren!

Reputatie 7
Badge +21

Of hij lekker smaakt @Alexandra ?
Hij is al weer op, dat zegt genoeg denk ik 😀😸

Zit nu alweer aan de citroen-kwark-taart met een bakkie trufflekoffie

Reputatie 7
Badge +16
Langzaam maar zeker begint het te groeien en te bloeien

Wie kan raden wat dit is?

Reputatie 7
Badge +21

Aardbeienplant @Shyrin_  ?

Reputatie 7
Badge +16

Mis! Ik heb deze ook staan, die ziet er zo uit:
 

 

Reputatie 7
Badge +17

Ooooh je krijgt aardbeitjes! 

Ik kan niet wachten tot ik een tuin heb. Ik heb nu een smal balkonnetje en daar past niet erg veel op. Plus het is overdekt, dus je vergeet het even water te geven en er zijn gevolgen. 😭

Ik wil super graag leren over planten die elkaar ondersteunen. Combinatieteelt was het woord geloof ik. Scheelt een hoop gedoe, beter voor milieu en meer diversiteit in je tuin! 

En kippetjes. 🐔 En eendjes voor de slakken. 🦆 En een vijver. 🌊

Dus als iemand nog ergens een boerderij beschikbaar heeft houd ik me aanbevolen. 
 

 

Reputatie 7
Badge +16
Langzaam maar zeker begint het te groeien en te bloeien

Wie kan raden wat dit is?

Het is een peper plantje!