Geluidsapparatuur, evt in combinatie met digitenne.

• 14 november 2018
  • 6 reacties
  • 65 keer bekeken

Dank voor de suggestie, om boven de huidige IR-FOX C aan je radio (hobbykamer) koppelen met een scart tulip verbinding, maar helaas pindakaas is dit nog een echte oldtimer Beomaster uit de jaren 60 van de vorige eeuw zie volgende weblink: Beomaster 1000

Die ik van mijn ouders overgenomen heb, met de originele 4 speakers komt daar nog een prachtig vol analoog geluid uit waar menig versterker nog een puntje aan kan zuigen , inclusief alle dolby surround 5 in one systeem.

Dat gaat het dus niet worden, maar ik heb nog een voldoende platencollectie Jazz en populair ( 2 a 400 stuks ) + 300 stuks voorbespeeld en zelf opgenomen cassettebandjes ( op een Nakimichi deck BX100 ) en 300 CD's om aardig wat uren muziek te kunnen draaien ( gelukkig heb ik mijn platencollectie niet weggedaan en de FM radio kan je nog steeds uit de lucht plukken met een antenne.

Terugkomend over Digitenne, die tokkelt nog steeds vrolijk verder en springt zowaar weer automatisch op het HDMI kanaal.

*Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

6 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Die B&O moet aan te sluiten zijn op die manier, daar zit ws een din aansluiting op, 5 polig, een verloopje nodig dan.
Reputatie 7
Jééémig, wat bij jij nog antiek met je apparatuur zeg! 😃 De TV is dan nog het meest ""modern"" met HDready, dus 720, (nog niet HD 1080). Die TV gebruik je nu met de IR-FOX C dus ook niet ten volle.

Dan zou je de mijne eens moeten horen: radio met 4 x 100 watt . . . (de jouwe, uit hooguit 1972, is 20 watt per kanaal zie ik, toen wel een topmodel dat wel)
En films met 5 x 100 watt, dan komt de centerspeaker er ook bij.
En das een moderne, 6 jaar oud. Met zéér veel aansluitingen. Zelfs HDMI Audio IN.

Ik zie overigens wel een in(?)gang met de afbeelding van een tapeje O__O op de achterkant en overeenkomstige knop op de voorkant. Da's een DIN en dan zou je zo'n extra snoertje nodig hebben. Hier op 't forum zijn we niet voor een gat (cinch) te vangen 😉 😁
Voor de FM v.d. kabel zul je ook wat aangepast moeten hebben van coax-antenne naar wat er . . . op zit. (zo'n fm antenne bus nog nooit gezien. Ben toch al 55 en heb zeker ook oude radio's gehad. Zeker weer zo'n eigen ding van B&O)

Voor Kees. Hier wat foto's.
Wij zijn van hetzelfde bouwjaar 1963, het geluid van de B&O installatie zal menig verbazen wat eruit komt, 2 * 20 W was heel wat toentertijd.

Hier een foto hoe de aansluiting is van de coax kabel ( mijn vader was ingenieur vandaar ) :

Voor mijn installatie beneden heb ik een aantal jaren geleden een eenvoudig doch doeltreffend Yamaha RX 397 gekocht voor mijn oude Yamaha Receiver uit de jaren 80, die 7 jaar geleden de geest gaf, hier is meer over te lezen : RX 397

Specifiek gekocht om mijn HIFI installatie te blijven gebruiken, om mijn oude KEF 104 AB geluidsboxen te blijven horen, en er moest een platenspeler aansluiting op kunnen passen.

Dolby surround voor een film hoef ik eventjes niet.
Reputatie 7
Badge +18
@KeesYagi @PeterG @Schapink Het topic is van een Digitennevraag inmiddels redelijk geescaleerd naar een topic over iets andere zaken, die m.i. daar los van staan. Om het overzicht in het topic te bewaren heb ik het laatste gedeelte dan ook naar De Huiskamer verplaatst.

Buiten het off topic-gedeelte is dit wel een heel interessant verhaal geworden. Als groot muziekliefhebber heb ik even kwijlend naar de KEF 104 AB-boxen gekeken. Prachtige apparatuur, waar volgens mij een heel mooi geluid uit moet komen. Ik heb ook een paar 'oudjes', compleet gereviseerde Acoustic Research AR 5 uit eind jaren '70. Ik wil niet anders meer 🙂
Reputatie 7
Nou-ou, mijn Mission V63 speakers mogen er qua geluid ook wezen. Mag ook wel voor € 900 per stuk. (uit mijn rijke periode na erfenis)
De geluidsboxen die ik in de huiskamer zijn nog steeds van zeer goede kwaliteit. Hoewel de foam aan de voorkant de tand des tijds niet hebben doorstaan met mijn kat.

Toentertijd gekocht bij RAF in Hilversum voor rond de 1000 gulden. Een hoop geld in de begin jaren 80 waar ik heel wat uurtjes in de Supermarkt vakken heb moeten vullen.

Mijn Yamaha cr 840 had ik het jaar daarvoor gekocht, afsluitend met eerst een Thorens TD 160B mk II en een Nakamichi cassettedeck bx100 waar ik platen mee kon opnemen.

Alles bijelkaar bijna 5000 gulden uitgegeven maar dan had je ook een geweldige geluidsinstallatie waar ik jaren plezier van heb gehad.
De thorens heb ik een aantal jaren geleden met een nieuwe ortofon VMS 20E mk II voorzien, n.o.s voor100 $.

Reageer