Google Chrome 42 biedt geen ondersteuning voor Silverlight en Java

• 17 april 2015
  • 30 reacties
  • 3572 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +12
  • Community manager
  • 1885 reacties
Google heeft de nieuwste versie van zijn browser vrijgegeven, Chrome versie 42. Dit is de eerste browserversie die oude plug-ins als Java en Silverlight buitensluit. Het gebruik van deze zogenoemde plug-ins, die nog uit de jaren negentig stammen, staan voortaan standaard uit.

De plug-ins zijn nog wel te gebruiken, maar je zal ze handmatig moeten activeren. Binnenkort zal het echter helemaal niet meer mogelijk zijn om deze plug-ins te gebruiken. Google schakelt de plug-ins uit om veiligheidsredenen en omdat ze HTML5 breder in willen zetten. Flash wordt voorlopig nog wel ondersteund, maar wordt wel in een beschermde omgeving aangeboden.

Hoe kan je de plug-ins toch gebruiken?
Gebruikers van de Chrome browser kunnen voorlopig nog gebruik maken van de eerder genoemde plug-ins door de onderstaande stappen uit te voeren. NB: ben je niet helemaal zeker wat je precies wijzigt bij het uitvoeren van onderstaande stappen? Vraag dan iemand om advies. KPN biedt geen ondersteuning op genoemde zaken.    

- Typ chrome://flags in de adresbalk van je Chrome browser en druk op enter.
- Gebruik de toetsen combinatie CTRL + F om te zoeken naar de term npapi.
- Activeer de optie door op de link te klikken.
- Herstart de browser.
- Alle zogenaamde NPAPI (Netscape API) plug-ins zullen nu weer werken.

30 reacties

Reputatie 7
Apart, gisteren aan het begin v.d. avond deed ie het nog in Chrome. Zeker in de loop van... update Chrome gehad. i.i.g. had de pc twee updates.

Maar goed, als ik itvonline al gebruik doe ik dan nu wel in FF en IE.

Nu de hamvraag: gaat KPN itvonline aanpassen nu het er naar uitziet dat Silverlight uitgefaseerd gaat worden?

Reputatie 7
Badge +12
Hele goede vraag Peter, ik ga het even intern in de groep gooien, ben ook wel benieuwd! 

Reputatie 7
Ik ontdek net dat Google dit al in nov. vorig jaar heeft aangekondigd. Alle plugins op basis van Netscape gaat Google de ondersteuning op stopzetten.

Lees hier het hele artikel dat ik zojuist vond.

Ik hoop dat kpn op e.o.a. wijze een oplossing vindt zodat itvonline ook in Google Chrome weer 'normaal' gebruikt kan gaan worden.

Reputatie 7
Echt een "huiskamer" bericht, plaats zoiets dan bij Interactieve TV als sticky topic, hoeft niet iedereen zo te zoeken.

Reputatie 7
Badge +30
PeterG schreef:
Ik ontdek net dat Google dit al in nov. vorig jaar heeft aangekondigd. Alle plugins op basis van Netscape gaat Google de ondersteuning op stopzetten.

Lees hier het hele artikel dat ik zojuist vond.

Ik hoop dat kpn op e.o.a. wijze een oplossing vindt zodat itvonline ook in Google Chrome weer 'normaal' gebruikt kan gaan worden.

Ze zouden natuurlijk HTML5 kunnen gebruiken, wat wel werkt in Chrome.

Robin

Reputatie 7
Badge +12
Denk ook dat dit een goede oplossing zou kunnen zijn, Robin, ik ben benieuwd naar de antwoorden die ik krijg, zodra ik meer weet laat ik het uiteraard weten. 

Reputatie 7
Gewoon IE gebruiken :mantongue:. Is nog beter voor je privacy ook :manwink.

Reputatie 7
Badge +30
Henk2304 schreef:
Gewoon IE gebruiken :mantongue:. Is nog beter voor je privacy ook :manwink.

Binnenkort "Spartan" in Windows 10

Robin

Reputatie 7
Badge +18
Hoi ,

Ik hoop ook dat het gauw gaat gebeuren, hopelijk draait de www.itvonline.nl ook op de nieuwe besturingssysteem van Google Chrome.... ;)

Reputatie 7
Badge +18
Hoi ,

Bij mij werkt het niet En met IE9 log ik in, en blijft erop draaien. Gaat niet verder. Ik wordt niet ingelogd! Ik denk dat ik over stap naar Fire Fox

Reputatie 7
DennisDatema68 schreef:
Hoi @Allart,

Bij mij werkt het niet En met IE9 log ik in, en blijft erop draaien. Gaat niet verder. Ik wordt niet ingelogd! Ik denk dat ik over stap naar Fire Fox

Hoi Dennis, ik denk dat IE 9 ook niet meer helemaal ondersteund wordt. Is al oudere versie. Momenteel is IE 11 de nieuwste. Daarin werkt itvonline gelukkig wel.

Reputatie 7
Maar IE11 werkt alleen met Windows 8.1 en een bijgewerkte versie van Windows 7. Niet met Windows 8 (daar alleen IE10, voor IE11 moet je upgraden naar 8.1) en ook niet met versies ouder dan Windows 7.

Reputatie 7
Badge +18
Hoi 

Ik heb Windows Vista, daar draait IE11 toch niet op? Of wel?

Reputatie 7
, Windows Vista is helaas al een wat verouderd systeem, wat al enkele jaren niet meer verkocht wordt. Het wordt nog wel ondersteund v.u. Microsoft. Daarin werkt I.E. tot versie 9.

Bij mijn moeder (ook Vista) werkt itvonline momenteel alleen goed in Mozilla Firefox. Het is droevig.

Reputatie 7
Vista is een jaar of 10 oud. Welke versie van Android of iOS is al zo oud en wordt nog steeds ondersteund?

Reputatie 7
Badge +18
Hoi ,

Ik heb Mozilla FireFox gedownload,

En daar draait ITV-Online wel keurig op. Want hun ondersteunen nog wel Silver Light

Bij mij werkt alleen de flag aanpassen inmiddels ook niet meer, omdat alle Chrome gebruikers inmiddels doorgestuurd worden naar http://www.itvonline.nl/landing_chrome.php.

De player werkt echter nog steeds wel als ik met behulp van de volgende extension de user-agent verander naar IE10: https://chrome.google.com/webstore/detail/user-agent-switcher/ffhkkpnppgnfaobgihpdblnhmmbodake

Aangezien Google waarschijnlijk tot september Silverlight blijft ondersteunen en KPN nog geen HTML5 ondersteunt, zou het fijn zijn als niet alle Chrome gebruikers worden geblokkeerd. Voeg desnoods een knop 'toch doorgaan' met 'onthoud mijn keuze' optie onderaan toe.

Reputatie 7
Badge +18
Bij mij doet ITVonline het weer op Chrome. Dankzij . Hij heeft deze link: https://chrome.google.com/webstore/detail/user-agent-switcher/ffhkkpnppgnfaobgihpdblnhmmbodake in zijn bericht gezet. Even die Add-ons gedownload. En ik heb maar gekozen voor Samsung Tab. En ik heb toen ITVonline gestart. En hij doet het weer!!!

Bedankt Stefanez,

P.S. Deze link doet het niet meer: http://www.itvonline.nl/landing_chrome.php.

https://

De punt achter de link werd per ongeluk gezien als onderdeel van de link, dit heb ik even aangepast en nu werkt de link wel weer.

Ik had gekozen voor Internet Explorer 10 of 11 in plaats van Samsung Tab, maar als het zo werkt, is het ook prima!

Reputatie 7
Badge +18
, ik heb hem nu ook op Internet Explorer gezet. Ik kwam erachter toen ik hem op Samsung Tab zet, dat ik dan de mobiele websites kreeg. Op zich best grappig. Maar niet handig... ;)

Op geen enkele pc in mijn netwerk doet itvonline het niet meer.

Ik kan wel inloggen , dat ging vroeger automatich.

Wat is dit K*

Op android loopt het wel goed binnen het zelfde netwerk.

Ook de win 8 kpn app vraagt om in te loggen.?

Alleen ik zou niet weten waar ik kan inloggen.

Of is het niet meer mogelijk op de pc tv kijken.

Reputatie 7
Had laatst ook tijdens logeren bij mijn moeder, dat het inloggen daar ineens niet meer automatisch ging. Terwijl ik nog geen kwartier daarvoor er wel op was geweest. Herstart van de pc deed wonderen.

Als je in de W8 app van rechts af veegt (touchscreen/touchpad) of de cursor helemaal in de rechter boven- of onderhoek plaatst verschijnt er een extra menu. Daar kun je inloggen.

KPN stopt geenszins met itvonline. Aangezien het bij jouw in Android wel werkt op je thuisnet lijkt het mij een ander probleem.

Als je eenmaal handmatig hebt ingelogd werkt het dan wel?

Reputatie 7
Je kunt ook nog even in het netwerkcentrum kijken of je PC onderdeel is van een openbaar (public) of thuis (private) netwerk is. In het eerste geval werkt iTVOnline niet (goed).

Komt er ooit een oplossing voor Chrome om weer ITV online te kijken? ?

Reputatie 7
DannyEnNathanielle schreef:
Komt er ooit een oplossing voor Chrome om weer ITV online te kijken? @Joran?

Via deze tip van , kun je itv kijken via Google Chrome:
http://forum.kpn.com/t5/Interactieve-TV/Geen-iTV-Online/m-p/347310/highlight/true#M32395

Reageer