Gratis WiFi voor iedere inwoner van Apeldoorn

  • 29 November 2021
  • 13 reacties
  • 999 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

In de Stentor van vandaag, 29-11-2021, staat een artikel over gratis wifi voor iedere Apeldoorner eind van dit jaar, 2021, actief.

De firma Radio-LED heeft met Apeldoorn een overeenkomst gesloten om iedere Apeldoorner van gratis wifi te voorzien voor het eind van dit jaar. Daartoe worden door heel Apeldoorn zogenaamde ‘mulitipoints’ aan lantaarnpalen bevestigd op strategische plekken voor een goede dekking.

Zie onderstaande afbeelding.

Het kost Apeldoorn niets, de aanleg is gratis. Her verdienmodel bestaat uit het leveren van toegevoegde diensten tegen betaling.

Een en ander werkt via 4G.

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Dat is gewoon een standaard Attema kabeldoosje van 2 euro ofzo 😄

Hieronder een link naar het artikel:

https://www.destentor.nl/apeldoorn/door-heel-apeldoorn-hangen-sinds-kort-witte-kastjes-aan-lantaarnpalen-maar-waarvoor-dienen-ze~a34ea3eb/

en 

https://www.radioled.eu/

Reputatie 7
Badge +24

Ik zie het nut er niet van in. Iedereen heeft al een mobiel abonnement. En dit zorgt er niet voor dat je nu dat abonnement stop kan zetten ofzo. Dat is niet realistisch. Voor de meeste mensen niet Althans. Voor mensen met een heel laag inkomen misschien. 

Dat is gewoon een standaard Attema kabeldoosje van 2 euro ofzo 😄

Inderdaad, ja, deze dus:

Ik zal eens opletten of ik ergens in Apeldoorn een echt multipoint zie hangen, foto volgt dan.

Ik zou dat zeker niet voor o.a. internetbankieren (of iDeal) gebruiken.

Hoi @JanD en andere,

Zou er handel inzitten in Apeldoorn

Wat denken jullie.
Verstandig om een winkeltje te beginnen onder het motto "WIFI is ook straling”

Hallo @PeterG en @genetic , er zal vast wel een veiligheidsprotocol komen daarvoor. Zodra ik meer weet laat ik het weten.

 

Hallo @PeterG , @genetic en @Nick83 , hieronder nog wat aanvullende info over de gratis wifi in Apeldoorn:

https://www.apeldoorndirect.nl/stad/apeldoorn-wordt-smart-city-maar-wat-houdt-dat-in-20211130/

en

https://www.apeldoorn.nl/smartcity

Hoi @JanD @PeterG @Nick83  en anderen.

Ja En ze doen het voor niets, de gemeente hoeft alleen de lantaarnpalen vrij te geven.
En die stonden er al.
Ik denk altijd vrij snel aan George Orwell En aangezien de maatschappij toch aan het afglijden is naar "weet ik wat” Zie je in veel steden de kastjes hangen, En allemaal voor niets.

Of toch niet, en zijn wij uiteindelijk degene die het dan toch gaan afrekenen.
Zie China als groot voorbeeld. Twee keer oversteken op een zebrapad met licht op rood, geen geld meer voor het nodige brood, of mindering van je te goed punten.
Veel punten weg, geen hypotheek.
Liever  niet hier, maar in Appeldoorn komt het eraan, en in Eindhoven, en in Amsterdam. Enz enz enz.

Alle bewegingen mogen, maar achteraf kunnen we er op terugkomen.
En lekker snel ook met 5G. :joy:

En nog even dit, als terzijde
 

Klein kastje, Big Brother…. :stuck_out_tongue_winking_eye:

@genetic@JanD .

misschien komt er iets van een captive portal aan.Maar echt veilig zal het niet worden.Maar voor nood kan het wel handig zijn(als dsl niet werkt).

Reputatie 7
Badge +24

Klein kastje, Big Brother…. :stuck_out_tongue_winking_eye:

@genetic@JanD .

Punt is wel dat ze je ook kunnen volgen als je er helemaal geen gebruik van maakt.

©️Kevin Hagens - De Stentor

Het bedrijf dat in Apeldoorn een openbaar wifi-netwerk aanlegt, moet er zelf voor zorgen dat zaken als privacy en straling aan alle wetten en normen voldoen. De gemeente Apeldoorn ziet geen rol voor zichzelf.

Burgemeester en wethouders kondigden drie jaar geleden met trots de komst aan van een stadsnetwerk voor 5G: razendsnel mobiel internet. Begin 2019 werd daarvoor een overeenkomst gesloten met het Oostenrijkse bedrijf RadioLED. Op dat soort momenten straalde de gemeente zelf een duidelijke ambitie uit: dit was een ontwikkeling die ze graag binnenhaalde.

Onlangs is RadioLED begonnen met het daadwerkelijk installeren van een draadloos communicatienetwerk. Aan lantaarnpalen zijn kleine zenders gemonteerd. In eerste instantie komen er zo'n vijfhonderd van die witte kastjes te hangen. Later worden dat er mogelijk meer. Dat heeft allerlei vragen opgeroepen, onder meer bij politieke partijen WijApeldoorn en Gemeentebelangen. Zij hebben hun punten voorgelegd aan wethouder Wim Willems (Lokaal Apeldoorn).

Controleren
Die legt in zijn antwoorden de bal nadrukkelijk bij RadioLED en de instanties in Nederland die verantwoordelijk zijn voor toezicht op straling en privacy-kwesties. ,,Het enige wat de gemeente Apeldoorn heeft gedaan, is het beschikbaar stellen van lantaarnpalen.'' Apeldoorn heeft een overeenkomst met RadioLED waarin is vastgelegd dat het zich aan alle wet- en regelgeving moet houden. Daarmee is het afgedekt, vindt Willems. Voor zover bekend voldoet RadioLED aan de eisen en de betreffende instanties kunnen dat controleren.

WijApeldoorn en Gemeentebelangen constateren dat de kastjes plots in het straatbeeld opduiken, zonder dat dat ergens aangekondigd is. Dat RadioLED deze week in de Stentor aangaf dat er eind dit jaar al een wifi-netwerk in de lucht komt (overigens nog op 4G-snelheid), overvalt hen. Willems stelt echter dat ook de communicatie met de bevolking van Apeldoorn een zaak is van het bedrijf.

Lilian Haak, fractievoorzitter van WijApeldoorn, vindt de antwoorden van Willems teleurstellend. Zij meent dat 'de wethouder compleet voorbij gaat aan de belangen van de inwoners'. Het verwijzen naar instanties als de Autoriteit Persoonsgegevens is wat haar betreft te makkelijk. ,,Wij vragen ons af waar de zorgplicht van de overheid is.''

Antoon Huigens (Gemeentebelangen), die vooral hamert op privacy-aspecten, is evenmin tevreden. ,,De wethouder ging niet in op de onderliggende roep om transparantie. Waar gaat dit over? Wat is het belang van de inwoners?''

Verder steggelt WijApeldoorn met de wethouder over het aantal zendertjes. De vijfhonderd 'multipoints' die RadioLED nu ophangt zijn er meer dan de driehonderd die eerst zijn genoemd, zegt ook ChristenUnie. Willems komt daar nog op terug. Volgens de wethouder volgen de verschillende instanties het project in Apeldoorn met aandacht. ,,Neem van mij aan dat als het geactiveerd wordt, zij direct metingen verrichten.'' 

RadioLED wil na het gratis, open wifi-netwerk het systeem ook inzetten voor andere communicatietoepassingen. Zo zouden bedrijven er gebruik van kunnen maken. Dat moet uiteindelijk geld opleveren.

Johannes Rutgers
Apeldoorn

BRON: ©️ De Stentor editie Apeldoorn, 04-12-2021