Vraag

Heb jij jezelf de computer, telefoon aangeleerd of via cursus(sen)/opleiding?

• 8 september 2017
  • 6 reacties
  • 108 keer bekeken

De computer, telefoon, televisie, navigatie, dvd opnameapparaat heb ik mezelf aangeleerd, techniek heeft me altijd geboeid.

ik begon met mijn 1e computer had ik niet meer hulp dan de tafel, waar de computer op staat, en een stoel. Het enige wat ik als hulp heb gehad is dat ik mijn zus vroeg hoe ik een mail verstuur. Hoe heb jij/hebben jullie forumleden mods het aangeleerd ?

Zijn er nog veel mensen met een basic telefoon?

6 reacties

Reputatie 7
Badge +15
Ik heb een super-basic nokiatje van de zaak (Strikt genomen is het een smart phone met vleesboek maar dat werkt er echt niet op 😛 )
Reputatie 7
Badge +28
Ik heb het mezelf voor het grootste gedeelte aangeleerd. Door MSN kan ik blind typen met 10 vingers 🤓

Maar voor wat betreft pc/laptop ken ik alleen basisvaardigheden hoor, geen programmeerdingen enzo! Ik ben wel heel handig met (lees: verslaafd aan) de smartphone.
Reputatie 7
Badge +28
Ik ben van de zelf-uitvogel generatie :)

In groep 8 ('95/'96) kregen wij een computercursus. Zo'n bus/vrachtwagen die langs kwam. Ik weet niet eens meer precies wat we deden die middag, maar veel meer dan wat typen in een basis Windows omgeving was het volgens mij niet.

Ook nog een typecursus gevolgd tijdens mijn basisschooltijd. Dat was nog echt op een typemachine :)

Het jaar daarop in de eerste van de middelbare kregen we Informatica. Nog zo nieuw dat ze daar niet eens een echte docent voor hadden. Het werd gegeven door de toa (technisch onderwijs assistent). Dat bestond ook voornamelijk uit het leren hoe om te gaan met Word en dergelijke dingen. Ik was toen nog zo onervaren dat in een van de eerste lessen ik per ongeluk op de enterknop drukte en niet kon uitvogelen hoe ik die ineens afgebroken zin kon herstellen 😁 De opdracht werd dan ook ingeleverd met de onbedoelde line break erin.

We hadden op dat moment thuis wel een computer, sinds kort. Dit was nog een oude 486 DOS machine. Het bevatte een half werkende Word Perfect en drie spelletjes. Dat is dan ook het meeste wat ik erop deed. Het jaar daarop kregen we de eerste fatsoenlijke pc.

Een windows 95 waarop ik ook schooldingen kon gaan doen. En van daar ging het los. Ik ben erg van de 'wat gebeurt er als ik dit doe' en dat laat ik op computers ook graag los. En op die manier, door het te doen, leer je ook heel snel heel veel. Je kan uiteindelijk ook niet heel veel echt verkeerd doen. Bijna alles is wel terug te draaien. Dus als een uitprobeersel niet het gewenste effect heeft... Probeer iets anders.

Smartphone was ik wel iets later mee. Heb het heel lang gedaan met basis toestellen en prepaid. Pas toen ik al in de twintig was ben ik overgegaan op smart. Ik werd gebeld door mijn toenmalige provider (T-Mobile) of ik niet wilde overstappen op een abonnement. Ze hadden een leuke actie rondom de toen nieuwe iPhone 4 met unlimited internet. Dus dat was in 2010 ergens. Dat dan ook genomen en toen ging het rap :)

Na de twee jaar met iPhone overgestapt op een Samsung Note omdat ik graag wat groters wilde en de vrijheid van Android me aansprak. Sindsdien bij Android gebleven. Na twee jaar Note overgestapt op een ander toestel, maar ik kan me niet meer herinneren welke 🤔

En sinds begin 2016 heb ik een LG G2. Daarvan begin ik wel te merken dat hij ouder wordt. Dus die hoop ik ergens in december/januari te vervangen door een G6.
Reputatie 3
Ben in 1990 met PC begonnen, had vanaf begin jaren tachtig wel al Sinclair ZX81, ZX Spectrum en later een Commodore64. Vanaf dat ik met PC begon, wilde ik ook wel het een en ander van DOS weten, later Win95 etc.; door gewoon heel veel te lezen en doen heb ik me er steeds meer in verdiept en doe dat nog steeds zo.

Vraagt men soms wel eens: hoe weet jij dat? Zeg ik meestal, begin eens met de gebruikshandleiding van je TV of je Wasmachine te lezen.... 😉 Maar het is wel zo hoor...

ZX Spectrum, wat een beauty hè !
Reputatie 7
Badge +15
Ik heb een super-basic nokiatje van de zaak (Strikt genomen is het een smart phone met vleesboek maar dat werkt er echt niet op 😛 )

Het is officieel! Ik heb straks een smartphone van de zaak! 🙂 (Een galaxy S7 🙂 ). Ik ben zelf trouwens autodidactisch. Gooi me ergens in en binnen no-time vogel ik uit hoe ik mijn werkzaamheden het beste kan uitvoeren. Dit vindt ik trouwens ook 't leukste van m'n vak.
Reputatie 7
Ik stam nog uit het tijdperk dat (mainframe) computers gevoed werden met ponskaarten. Die kon je zelf ponsen met een ponsmachine, maar als het veel was kon je het uitbestenden aan ponstypistes. De resultaten (meestal een foutmelding) werden op kettingformulieren afgedrukt. PC's moesten hun intrede nog doen, internet stond in de kinderschoenen (was voor consumenten nog niet beschikbaar). Via beelschermterminals kwamen we terecht bij IBM PC's met PC-DOS, OS/2 en daarna Windows.
Veel heb ik mezelf geleerd via zelfstudie, maar een aantal zaken (vooral rond Windows Server) heb ik via door mijn werkgever betaalde cursussen opgedaan. Ooit (tijdens m'n studietijd) heb ik nog een typediploma gehaald.
Binnenkort zal ik wel weer aan de studie moeten, want Windows heeft z'n langste tijd gehad (vooral op slimfoons).

Reageer