Hoe slim ben je als je een Smart TV hebt?

• 25 januari 2017
  • 21 reacties
  • 567 keer bekeken

Reputatie 7
Philips gaat "gepersonaliseerde" advertenties "aanbieden" op hun Smart TV's. Smart TV's van Philips maken gebruik van Android, dus 's werelds grootste een meest agresssieve reclamemakelaar (Google) zal hier wel een behoorlijke "bijdrage" aan leveren. Natuurlijk heb je hier alleen maar last van als je TV ook daadwerkelijk direct met internet verbonden is. En dat hoeft natuurlijk voor ons, klanten van KPN, niet want wij kijken TV via de iTV-ontvanger en die wordt aangesloten middels HDMI; dan hoef je de TV niet perse ook op internet aan te sluiten.
Maar je koopt toch vaak geen Smart TV om die alleen maar te gebruiken als een "domme" monitor voor de iTV-ontvanger, hoe mooi de apps (via Meer TV) op die ontvanger wellicht ook zijn. Dus de meeste mensen zullen hun Smart TV ook wel direct met internet verbinden en dan zijn ze de klos want dan verschijnen in de menu's advertenties die Philips (Google) voor jouw uitgezocht heeft. Bovendien houden ze keurig voor je bij wat je voorkeuren zijn voor nóg meer gepersonaliseerde advertenties. Ik vraag me daarbij af of ze ook via de HDMI(-CEC) interface kunnen zien naar welke programma's je via de iTV-ontvanger kijkt?
Helaas is ook Samsung zoiets van plan, al doen ze dat waarschijlijk niet samen met Google want Samsung gebruikt al een tijdje het eigen besturingssysteem Tizen op hun Smart TV's. Het idee blijft hetzelfde maar de impact is waarschijnlijk veel kleiner omdat Google er niet tussen zit.

Nu maar hopen dat KPN dit niet als een leuk ideetje gaat zien om ook op hun iTV-ontvangers reclame te gaan aanbieden.

21 reacties

Reputatie 7
Dat laatste vrees ik niet. Want we betalen tenslotte aan KPN.
En voor die apps betaal je niet extra. Ik kan me wel voorstellen dat de makers daar (extra) inkomsten op willen. Maar of het zo prettig is voor de consument ...
Reputatie 7
En voor die apps betaal je niet extra..Wat bedoel je daar precies mee? De reclame op SmartTV's heeft niets met apps te maken, die komen op alle menu's van de TV.

Dat laatste vrees ik niet. Want we betalen tenslotte aan KPN.Je betaalt ook voor een krant maar toch staat die vol met reclame, om de kosten te drukken. Verder gaat ook Microsoft reclame maken via de taakbalk van Windows 10. Nu al zijn er Insiders (met Creators Update preview build 15014) die Chrome geïnstalleerd hebben en daarvoor van Microsoft een reclame banner zien voor een bepaalde extensie. En voor Windows 10 betaal je in principe ook bij de aanschaf van een nieuwe PC (de gratis upgradeactie waar vele miljoenen gebruik van gemaakt hebben was er alleen maar voor (al dan niet impliciet) betaalde versies van Windows 7 en 😎.
Reputatie 7
Dat laatste vrees ik niet. Want we betalen tenslotte aan KPN...Ik heb Sony ook betaald dus mag ik er dan ook vanuit gaan dat Sony dat niet zal gaan doen?

...Ik kan me wel voorstellen dat de makers daar (extra) inkomsten op willen. Maar of het zo prettig is voor de consument...Ik denk dat hier een taak ligt voor ACM. In de algemene voorwaarden en handleiding van mijn televisie vind ik niets terug over het aanbieden van reclame en eigenlijk zou ik als consument er dan ook vanuit moeten mogen gaan dat er nu en in de toekomst dan ook geen reclame zal worden opgenomen.

Ik houd mijn hart vast als we dit z'n beloop laten gaan. Wat betekent dat straks voor de navigatie in mijn auto, gaat die vroeg of laat ook reclame tonen. En wat te denken van het display van mijn "slimme" thermostaat, als ik die zou hebben. Nee, het moet niet gekker worden.
Reputatie 7
Dat laatste vrees ik niet. Want we betalen tenslotte aan KPN...Ik heb Sony ook betaald dus mag ik er dan ook vanuit gaan dat Sony dat niet zal gaan doen?Ik hoop toch dat je niet elke maand een bedrag aan Sony afdraagt. (we doen dat wel bij KPN).:P
Reputatie 7
Dat laatste vrees ik niet. Want we betalen tenslotte aan KPN...Ik heb Sony ook betaald dus mag ik er dan ook vanuit gaan dat Sony dat niet zal gaan doen?Ik hoop toch dat je niet elke maand een bedrag aan Sony afdraagt. (we doen dat wel bij KPN).:PDoet het in dit kader ter zake dat ik maandelijks iets zou moeten betalen? Ik zie het verband niet.
Reputatie 7
Ik heb Sony ook betaald dus mag ik er dan ook vanuit gaan dat Sony dat niet zal gaan doen?Ik zou er maar niet vanuit gaan, Sony heeft ook Android voor zover ik en ongetwijfeld jijzelf vast ook wel weet. Bovendien meen ik te weten dat je op nog meer apparaten Android gebruikt, dus tel uit je winst (die van Google bedoel ik). Big brother (Google) is watching you. Microsoft mag dan vanoudsher de naam hebben niet altijd even respectvol om te gaan met privacy, maar Google heeft het tot een ware kunst verheven en gaat er met de winst vandoor.

Ik houd mijn hart vast als we dit z'n beloop laten gaan. Wat betekent dat straks voor de navigatie in mijn auto, gaat die vroeg of laat ook reclame tonen. En wat te denken van het display van mijn "slimme" thermostaat, als ik die zou hebben. Nee, het moet niet gekker worden.Ik bent 't hardgrondig met je eens. "Bij de volgende afslag - dan volgen nu de laatste aanbiedingen van AH ................ - " rechtsaf, oeps, voorbij gereden, probeer om te draaien.:@
Reputatie 7
...Bovendien meen ik te weten dat je op nog meer apparaten Android gebruikt, dus tel uit je winst (die van Google bedoel ik). Big brother (Google) is watching you. Microsoft mag dan vanoudsher de naam hebben niet altijd even respectvol om te gaan met privacy, maar Google heeft het tot een ware kunst verheven en gaat er met de winst vandoor.Eens, Google heeft het tot een ware kunst verheven om informatie over jou te gelde te maken. Toch verdient Google vrijwel niets aan mij, ik mijd reclame op Internet en in de zoekresultaten mijd ik de "adv" entries bovenaan ook per definitie. Verder ben ik nooit bij Google ingelogd als ik browse op Internet en ook maak ik absoluut geen gebruik van @gmail.com anders dan voor de play store en de notificaties van het KPN forum. Daar waar Google het tot een kunst verheft om aan mij te verdienen verhef ik het tot een kunst om het Google daarbij zo moeilijk mogelijk te maken. Helaas zijn iOS en Windows voor telefoons en tablets geen alternatief voor mij. iOS niet omdat ik de handelswijze van Apple misschien nog wel verwerpelijker vind dan die van Google en Windows niet omdat Microsoft wat dat betreft de boot gemist heeft en de geboden functionaliteit en apps ver onder de maat blijven.
Reputatie 7
Dan begrijp je voor welk dillema ik mij gesteld zie de komende tijd. Immers, Windows slimfoons zijn nauwelijks nog verkrijgbaar, dat is helaas een aflopende zaak. Dus A of A (Apple of Android)?
Reputatie 7
Dan begrijp je voor welk dillema ik mij gesteld zie de komende tijd. Immers, Windows slimfoons zijn nauwelijks nog verkrijgbaar, dat is helaas een aflopende zaak. Dus A of A (Apple of Android)?Als ik je een advies mag geven, kies dan voor A, dan heb je in ieder geval nog wat meer vrijheid in vergelijking met A. Maar goed, uiteindelijk geldt er maar één ding en dat is of jij je beter voelt bij A of bij A.
Succes met kiezen en wie A zegt zegt .... ...nee, een Blackberry is vandaag de dag ook niet alles.
Reputatie 7
Mijn dank voor je duidelijke advies. 't Helpt me enorm!
Reputatie 7
Ik wist het, een duidelijk advies, wat ben ik blij dat ik je zo enorm heb kunnen helpen. :P
Ik kies in ieder geval niet voor Philips en mocht Sony het ooit in z'n hoofd halen dit voorbeeld te volgen dan ben ik bang dat ook zij na ruim 25 jaar het veld zullen moeten ruimen.
Televisie leveranciers en ook providers zoals KPN moeten het niet in hun hoofd halen om dit verder gestalte te geven, ik vind dit echt een zeer verwerpelijke ontwikkeling die we als consument een halt moeten toeroepen door desnoods die producten/diensten dan maar te boycotten.
Dit gaat vooral om privacy. Ik denk dat jullie je een illusie maken wat dat betreft. Telefoons, google, facebook echte privacy heb je niet. Het is een illusie om dat te denken. Ga je naar de supermarkt of al gauw welke winkel dan ook dan is de kans groot dat je gefilmd wordt, winkelstraten al bij kans niet anders. Privacy zijn we al heel lang kwijt.
Reputatie 7
Ik maak me geen illusies, maar hoef er ook niet actief aan mee te werken. Zo betalen we onze wekelijkse boodschappen zoveel mogelijk contant. Ik gebruik nog steeds niets van Google (het kan nog). Oud papier waar ons adres op staat gaat eerst door de shredder. Mijn slimfoon gebruikt voor Wi-Fi willekeurige hardware adressen. Om maar een paar voorbeelden te noemen. En nog steeds maak ik me geen illusies. Maar probeer wel op te letten: Philips tv's komen er bij ons niet meer in. Ze worden toch allang niet meer door Philips gemaakt.
Reputatie 7
... Twee keer is teveel.
Stel je even het volgende voor. :)
Je moet je inschrijven als je een bedrijf hebt, bij wet zo geregeld, bij de KvK. Vervolgens krijg je mails, boeken toegestuurd waar je nooit om gevraagd hebt. Je doet hetgene dat je aangaf, maar toch..
Geeft je te denken hoe anderen omgaan met je privacy, terwijl jij heel zorgvuldig bent, nietwaar? 🙂
Reputatie 7
Off-topic:
Voor bedrijven gelden hele andere regels dan voor de particulier. Het KvK register is juist een openbaar register waar iedereen informatie kan opvragen over jouw bedrijf. Op zich is dit een nuttig register want je kunt daar ook controleren wat de kredietwaardigheid is van een bedrijf waar je eventueel zaken mee wil gaan doen.
Nadeel is dus dat iedereen dat kan en zo ontvang ik dus ook elk jaar weer van allerlei brochures over kunst, onroerend goed en beleggingsmogelijkheden.
Als bedrijf kan je je ook niet laten opnemen in het "bel me niet" register.

Toch vind ik dat nog wel wat anders. Ik heb geen enkel probleem met het ontvangen van zo'n brochure geadresseerd aan mijn bedrijf, ik gooi hem ongezien bij het oud papier. Als dezelfde brochure aan mij als particulier gericht zou zijn, dan denk ik daar heel anders over.

On-topic:
Hoe kunnen wij als consument die waanzin rond het aanbieden van reclame op de televisie stoppen?
Off topic.

Als je daar zelf GEEN toestemming toe hebt gegeven om je gegevens zo maar te verstrekken aan derden vindt ik heel bedenkelijk.
*edit*
Kredietwaardigheid is wel een goed argument.

On topic.

Lijkt me duidelijk, wanneer je niet reageert op die reclame komt er ook geen data van jou in een database.
Of vergis ik me dan?
Reputatie 4
Badge +1

On-topic:
Hoe kunnen wij als consument die waanzin rond het aanbieden van reclame op de televisie stoppen?

Lijkt me vrij simpel: je TV is een TV, niet een notebook/desktop.
Gebruik dat ding om beeld te laten zien, en klaar.

Zelf heb ik ook een smart-tv (je kan gewoon geen tv meer krijgen zonder die troep) maar heb dat ding nog nooit op het netwerk gebruikt.

TV kijken? kpn tv ontvanger
Series kijken? raspberry met plex
Film kijken? raspberry met plex
Gamen? ps4

En gewoon altijd zorgen dat alles wat iets met internet doet via privoxy+squid gaat (het liefst via tor of vpn zodat ook je locatie niet helder is) en de standaard dingen als adblock plugins voor je browser.

Voor de niet technische gebruiker:
Reclame als dit werkt alleen als mensen erin trappen. Kennelijk trappen er nog steeds zoveel mensen in en verkopen de aanbieders op deze manier meer dan dat ze moeten investeren. Als we gewoon met z'n alle die meuk links laten liggen dan stoppen ze vanzelf omdat het niet meer loont.
Kijk naar al die outbound reclame callcenters. Die zijn zo goed als allemaal gesloten omdat mensen gewoon niet meer accepteren dat ze gebeld worden door dat soort mensen. Als we dat nou ook eens zouden doen met digitale reclame...
Reputatie 7
Badge +12
Persoonlijk vind ik reclame op een smart tv natuurlijk geen goede ontwikkeling. Helaas verwacht ik dat dit nog wel over zal springen naar de andere merken. Kwa privacy sluit ik me aan bij Dreekuh. Ga zorgvuldig om met je persoonlijke gegevens, maar denken dat de grote bedrijven zoals Google niets (of weinig) van je weten en niet aan je verdienen is een illusie. Zo lang het gehele internet protocol niet herschreven wordt is hier simpelweg niets tegen te doen. Als je geen uiterst gevoelige informatie van de secret service beheerd zou ik me hier niet te druk over maken.

On topic: als dit daadwerkelijk overspringt naar de andere merken is een 4K monitor als TV helemaal niet zo'n gek idee lijkt me.
Reputatie 7
On topic: als dit daadwerkelijk overspringt naar de andere merken is een 4K monitor als TV helemaal niet zo'n gek idee lijkt me.Dat is iets waar ik me al jaren over verwonder. We schaffen TV-toestellen aan met de meest futuritische features maar we kijken TV via een STB (KPN c.s én VZ). Een tijd lang werd er op dit forum nog gewag gemaakt van een nieuwe versie van CI+ (1.4 was het dacht ik?) waarbij ook KPN participeerde in de ontwikkeling. Daarmee zou iTV-kijken zonder STB maar wel via een UPT-kabel mogelijk moeten worden; is het een zachte dood gestorven? Er is dus nauwelijks een reden om je TV aan internet te koppelen (voor Netflix-kijkers afgezien wellicht van een betere app om ook 4k Netflix te kunnen zien, al zal KPN daar wellicht z'n Meer TV app nog eens op aanpassen) zodat je de TV ook eenvoudig kunt vervangen door een monitor.
Het probleem is natuurlijk dat al die met allerlei opties volgestopte TV's vaak (stukken) goedkoper zijn dan een eenvoudige monitor met dezelfde diameter en resolutie. Maar als mijn TV het ooit een keer opgeeft ben ik ook in voor een losse monitor (tegen die tijd wellicht betaalbaar én met 8k?).
Reputatie 7
Privacywaakhond waarschuwt TP Vision over gepersonaliseerde tv-reclame

Tja, dat was wel te verw8en, en terecht natuurlijk.

Reageer