Hoe zat het ook al weer met draadomroep?

  • 3 June 2022
  • 8 reacties
  • 179 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +2

Aha, interessant, die kast herken ik. Staat bij ons in buurt nog, roestig en wel, tegen een kopgevel van een rijtjeshuis. En draad omroep hadden we thuis in Drenthe. Een knop voor hard/zacht en knop met 4 standen. 1, 2, 3 en 4 op de grijze kast. 1 en 2 waren Hilversum 1 en 2. 3 was bestemd voor de RONO, radio omroep noord en oost. Op 4 was af en toe een Duits programma te horen.

*admin: afgesplitst om het oorspronkelijke topic on-topic te houden.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Een kleine aanvulling op hetgeen hier over de draadomroep, ook wel genaamd radiodistributie, wordt gezegd.

Aan de wand in (meestal) de woonkamer zat een zwarte ongeveer ovaalvormige aansluitdoos waarop de luidspreker werd aangesloten. De doos bestond uit twee ronde knoppen: een kleinere om het geluidsvolume mee te regelen en een grotere waarmee uit vier programma's kon worden gekozen. Via de nummers 1 en 2 werden respectievelijk Hilversum 1 en 2 doorgegeven. Nummer 3 gaf tot oktober 1965 een selectie van buitenlandse lichte muziek-programma's door van de BRT (Vlaanderen), WDR (Duitsland) en BBC (Engeland). Vanaf oktober 1965 werd op nummer 3 van 9.00 tot 18.00 uur het toen nieuwe programma Hilversum 3 doorgegeven, en buiten deze uren weer de genoemde buitenlandse programma's. In de regio's Noord, Oost en Zuid werd op nummer 3 ook nog de regionale omroep (RONO of ROZ) voor de betreffende regio doorgegeven. Op nummer 4 werd een selectie van klassieke muziek-programma's van BRT, WDR, ORTF (Frankrijk) en BBC doorgegeven. De programmering van de nummers 3 en 4 van de draadomroep werd afgedrukt in verschillende radiogidsen van de Nederlandse omroepen en in sommige kranten. In de zestiger jaren verloor de draadomroep veel aangeslotenen omdat daarmee niet de populaire zeezender Radio Veronica kon worden ontvangen. Dat kon alleen met een gewoon radiotoestel.

Ik kan me nog herinneren dat op een gegeven moment de draadomroep werd opgeheven, en dat de PTT toen de kabels verwijderde. Tot een paar jaar geleden zat er echter bij een huis hier in het dorp nog steeds aan de buitengevel zo'n draadomroepkabel. Toen de woningstichting overging tot een renovatie van dat blok woningen is de kabel alsnog verwijderd.

De rest van de draadomroep staat hierboven al vermeld.

Piet.

Hallo @P.J.M. van der Vooren zoals onderstaand, je had ook witte schakelaars:

Draadomroep - WikipediaRadio uit de muur

 

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @P.J.M. van der Vooren zoals onderstaand, je had ook witte schakelaars:

Draadomroep - WikipediaRadio uit de muur

 

Kijk eens aan. Die witte heb ik zelf nog nooit gezien. Zo vullen we elkaar aan, @JanD!

Wat de luidspreker betreft: op de foto staat het 'nieuwe’ model. Er werd eerder ook een luidspreker met een stoffen voorkant gebruikt. 

Piet.

Hallo @P.J.M. van der Vooren , bedoel je deze:

Radiodistributie - BHIC

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @P.J.M. van der Vooren , bedoel je deze:

Radiodistributie - BHIC

Iets dergelijks, ja. Alleen was de houten kast van de luidspreker bij mijn opa en oma lichter van kleur.

Piet.

Reputatie 4
Badge +2

Hallo allen, wij hadden deze. Een beetje onscherp plaatje maar de bovenste was de zender keuze knop 1 t/m 4. De onderste is de volume knop, 'Sterkte' stond er gebogen onder. De twee aansluitpunten aan de onderkant waren voor de + en - van de luidspreker. Een uit/aan knop zat er niet op, gewoon de stekker van bakeliet in of uit het stopcontact. 

E. Meppelink

Update: Heb nog even verder gezocht en deze is duidelijker:

https://www.nvhr.nl/data/pictures/Philips_2777.htm 

Deze hing bij ons in de voorkamer aan de muur en straalde vanwege de radiobuizen ook flink warmte af.

Reputatie 7
Badge +9

Hallo allen, wij hadden deze. Een beetje onscherp plaatje maar de bovenste was de zender keuze knop 1 t/m 4. De onderste is de volume knop, 'Sterkte' stond er gebogen onder. De twee aansluitpunten aan de onderkant waren voor de + en - van de luidspreker. Een uit/aan knop zat er niet op, gewoon de stekker van bakeliet in of uit het stopcontact. 

E. Meppelink

Update: Heb nog even verder gezocht en deze is duidelijker:

https://www.nvhr.nl/data/pictures/Philips_2777.htm 

Deze hing bij ons in de voorkamer aan de muur en straalde vanwege de radiobuizen ook flink warmte af.

Dat is een voorloper van de draadomroep (radiodistributie) van de PTT. Tot 1943 bestonden er plaatselijk gemeentelijke en particuliere draadomroepen. In 1943 kwamen deze op bevel van de Duitsers onder beheer van de PTT. Daarna werd de eerder hier gepubliceerde apparatuur in gebruik genomen. Waar en tot wanneer de apparatuur van de ‘oude’ draadomroepen nog gebruikt is, is mij niet bekend.

Piet.

Reputatie 4
Badge +2

@P.J.M. van der Vooren  Ik ben van '47 en in mijn beleving heeft t/m het einde van mijn lagereschooltijd in '59 de draadomroep bij ons thuis gefunctioneerd. In de eerste klas van het voortgezet onderwijs, voor mij de ambachtschool, kwam er een radio met een groot 'groen oog' en een zenderschaal van glas waar heel Europa bijna op stond.

Egbert.   Â