Beantwoord

Huawei had inzicht in gegevens abonnees van Telfort (KPN)

  • 29 March 2021
  • 28 reacties
  • 552 keer bekeken

HUAWAI had jarenlang inzicht in factuur en adresgegevens van Telfort (KPN). Hier is actief gebruik van gemaakt. Er is aan Huawai toen gevraagd de toegang te wijzigen of te stoppen. Hier werd niet op ingegaan door huawai. 
 

Mijn vragen:

Waarom heeft KPN niet direct maatregelen genomen toen huawai de toegang niet wijzigde en stopte? Waarom niet direct gestopt met het systeem van huawai toen?

U weet toch hoe ze hun eigen bevolking bespioneren? Waarom laat KPN nog onderdelen van huawai op hun 5g netwerk toe? Nu blijkt dat dat huawai actief gebruik maakte van het ‘lek’ van Telfort is het dus niet te vertrouwen.

 

Ik overweeg nu echt om over te stappen naar een andere provider en raad iedereen aan dit ook te doen.

Dit is hoogst alarmerend en graag opheldering via de website van KPN. Bovendien dient iedereen die abonnee van Telfort was hierover geïnformeerd te worden om welke gegevens het gaat.

 

 

 

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 29 March 2021, 10:54

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Badge +19

Op dit forum helpen klanten elkaar en springt de moderator bij als we er niet uit komen.  Met jouw vraag kunnen we dus niet veel. Wellicht dat je op een andere manier antwoord op je vragen kan krijgen.

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @Bertdd, goed dat je contact opneemt. Ik snap dat je vragen hebt. Berichtgeving in de media gaat over een vertrouwelijk intern audit rapport van 10 jaar geleden. Alle verbetermaatregelen uit dit audit rapport zijn direct opgevolgd en doorgevoerd. Dit is ook getoetst. Het systeem zelf, waar deze audit over ging, is inmiddels al vele jaren niet meer in gebruik. Op basis van dit onderzoek was en is geen enkele aanleiding geweest te veronderstellen dat er gegevens van Telfort-klanten waren ontvreemd, door wie dan ook. Je hoeft je nu dus ook geen zorgen te maken over jouw gegevens; wij vinden jouw privacy erg belangrijk en gaan hier dan ook erg zorgvuldig mee om. Lees hier de volledige privacy statement.

Ik hoop dat je hiermee gerustgesteld bent.

Reputatie 1
Badge

Ik ben al langere tijd klant van KPN, en de voorgangers Telfort en XMS net.

Nu ben ik ook een aantal keren gebeld door fraudeurs die zich uitgeven voor de helpdesk van mijn voormalige bank.

Het vermoeden was ik heb is, dat zij bankgegevens en mijn mobiele en vaste nummer kennen via een dump van gegevens uit het klantportaal, van mogelijk Telfort.

Graag zou ik willen weten of meer mensen dit ervaren hebben? Dan zou nl. Huawei de oorzaak zijn van gelekte (en doorverkochte) gegevens aan hackers en criminelen.

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Reputatie 7
Badge +17

@Kuifje6828 Ik heb jouw bericht samengevoegd met een bestaand topic. Zou je het bericht van Denise_ willen lezen? Ik hoop je hiermee gerust te stellen.

Het lijkt me dat KPN überhaupt geen zaken moet doen met Huawai mbt 5g. Ook op onderdelen en huawai telefoons moet weren uit de webshop.

Reputatie 1
Badge

@Kuifje6828 Ik heb jouw bericht samengevoegd met een bestaand topic. Zou je het bericht van Denise_ willen lezen? Ik hoop je hiermee gerust te stellen.

Nee, vooralsnog niet. Ik ben het met Bertdd dat een boycot door KPN van het bedrijf als leverancier, maar ook andere Chinese bedrijven op zijn plaats is. Het is mogelijk qua omvang vergelijkbaar met het lek van de RDW gegevens, weliswaar oude gegevens maar vervelend als derden toegang hebben.

Als je niet wilt dat buitenlandse bedrijven / overheden bij je rondneuzen zal je alles in eigen huis moeten maken.

Vergeet niet dat de vs precies hetzelfde doet.

VS zal ongetwijfeld ook controleren en spioneren. Alleen daar zijn we mee bevriend tot op zekere hoogte. Gezien de onderdrukking van de bevolking en genocide op Oeigoeren is het extra opletten. Bovendien is Huawai een bedrijf met extreem nauwe banden met de Chinese overheid.

Beste KPN jullie hebben het over gegevens van 10 jaar geleden. Ik lees echter op https://tweakers.net/nieuws/179816/huawei-kon-bij-gegevens-van-miljoenen-telfort-klanten.html dat  er in 2019 nog een lek was. 
 

Maak er werk van aub en blokkeer alle producten van huawai. Voor onze veiligheid vooral op langere termijn.

Reputatie 1
Badge

Beste KPN jullie hebben het over gegevens van 10 jaar geleden. Ik lees echter op https://tweakers.net/nieuws/179816/huawei-kon-bij-gegevens-van-miljoenen-telfort-klanten.html dat  er in 2019 nog een lek was. 
 

Maak er werk van aub en blokkeer alle producten van huawai. Voor onze veiligheid vooral op langere termijn.

Ja, dit los je niet op een D66-achtige manier met een persbericht, maar vraagt acties richting klanten om het vertrouwen te behouden. 

@Denise_ , Huawei heeft volgens goed Chinees gebruik altijd ten stelligste ontkent zich met dit soort praktijken in te laten. En volgens eveneens goed Chinees gebruik logen ze elke keer dus dat ze barstten. Het gaat mij niet zozeer om het verleden maar om het heden en de toekomst. Huawei (China) blijkt een uiterst onbetrouwbare partner en het zou KPN B.V. sieren zo snel mogelijk alle banden met dat bedrijf (dat land) te verbreken en alle apparatuur (die dus per definitie besmet is) eveneens zo snel mogelijk te vervangen door Nederlandse (Europese) exemplaren. Niet alleen in het kernnetwerk (zoals door de overheid inmiddels geadviseerd/geëist) maar ook meer in de periferie.

@Denise_ , Huawei heeft volgens goed Chinees gebruik altijd ten stelligste ontkent zich met dit soort praktijken in te laten. En volgens eveneens goed Chinees gebruik logen ze elke keer dus dat ze barstten. Het gaat mij niet zozeer om het verleden maar om het heden en de toekomst. Huawei (China) blijkt een uiterst onbetrouwbare partner en het zou KPN B.V. sieren zo snel mogelijk alle banden met dat bedrijf (dat land) te verbreken en alle apparatuur (die dus per definitie besmet is) eveneens zo snel mogelijk te vervangen door Nederlandse (Europese) exemplaren. Niet alleen in het kernnetwerk (zoals door de overheid inmiddels geadviseerd/geëist) maar ook meer in de periferie.

Je kan op https://antennekaart.nl/kaart/4g?zoom=8&providers=kpn zien hoe het gesteld is met de vervanging van Ericsson ‘masten’ door Huawei ‘masten’.

Graag een reactie van KPN zelf. Wat beweegt jullie te kiezen voor een onveilig netwerk? En indirect zaken te doen met China? En jullie abonnees kwetsbaar te maken met alle gevolgen op lange termijn voor zover we dit nu al zijn? (Zoals is gebleken met het lek bij Telfort)

inderdaad https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=52.21602143&lng=5.39428711&zoom=8&providers=kpn

Graag een reactie van KPN zelf. Wat beweegt jullie te kiezen voor een onveilig netwerk? En indirect zaken te doen met China? En jullie abonnees kwetsbaar te maken met alle gevolgen op lange termijn voor zover we dit nu al zijn? (Zoals is gebleken met het lek bij Telfort)

inderdaad https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=52.21602143&lng=5.39428711&zoom=8&providers=kpn

KPN heeft dit topic al beantwoord en een verhaaltje geschreven. Wat heeft het voor nut dat een forum moderator die ook gewoon thuis zit te werken met jouw in discussie gaat over netwerktechnologie en netwerkapparatuur. Je had zelf de wereldpolitiek en KPN persberichten omtrent China/apparatuurkeuze al tot een decennium terug in detail moeten volgen en dan toen al kunnen besluiten om ueberhaupt geen mobiele telefoon te hebben/gebruiken. Maak maar eens een lijst waar chinees in zit of chinees aan te pas is gekomen, dan zullen we nog wel eens zien wat je opties zijn als je dat allemaal niet wilt.

De reactie van Tmoesel vind ik ziekelijk. Maar goed hoe langer dit draadje duurt, des te meer mensen gewaarschuwd worden.. Prima!

Ik vraag ook niet om een reactie van een moderator maar van KPN zelf.

Er is niets ziekelijks aan de post van @tmoesel, hij benoemt netjes de feiten.

Als je van KPN zelf een reaktie wilt ipv een moderator denk ik dat je het beste een brief aan het hoofdkantoor kan sturen.

Reputatie 6
Badge +6

De reactie van Tmoesel vind ik ziekelijk. Maar goed hoe langer dit draadje duurt, des te meer mensen gewaarschuwd worden.. Prima!

Ik vraag ook niet om een reactie van een moderator maar van KPN zelf.

Het ergens niet mee eens zijn is iets anders dan ‘ziekelijk’....

Reputatie 7
Badge +10

Ik neem aan dat andere providers die ook apperatuur van HUAWEI gebruik(t)en hetzelfde probleem hebben/hadden. Maar ik neem aan dat andere producenten van telecom apperatuur ook één of meerdere “achterdeurtjes” in hun software hebben ingebouwd die kunnen worden gebruikt om gegevens te kopiëren.

Het is redelijk bekend dat ook Microsoft van die “achterdeurtjes” heeft ingebouwd in hun software. En die gebruikt kunnen worden door de zogenaamde “Five Eyes".

Zeker, maar dan heb ik liever dat NL of een EU-land "meekijkt” dan China (of Rusland, USA, etc). Dus b.v. Nokia of zo.

Reputatie 7
Badge +10

Ik krijg ook een beetje de indruk dat de VS “het niet leuk vinden” dat de chinezen plotseling op het gebied van spionage even veel kunnen als de VS. De VS dachten onaantastbaar te zijn. En nu moeten de VS plotseling een sterke concurrent naast zich dulden. En dat is toch eventjes wennen voor de VS, niet waar ?

Reputatie 7
Badge +10

Nog even een laatste gedachte:

Als je bedenkt in hoeveel administraties de gegevens van een willekeurige persoon zijn opgenomen (w.o. Telfort & KPN) en hoe slecht bij tijd en wijle die gegevens zijn beveiligd dan kom ik - jammer maar helaas - tot de conclusie dat dit niet eerste maar ook niet de laatste keer zal zijn dat (persoons-)gegevens “op straat” (kunnen) komen (te) liggen.

LEES DIT MAAR EENS https://nos.nl/l/2377038 STOP MET HUAWAI

Achhh Gossie @Bertdd , een raport uit 2010, kijk eens wat er al gepost is 18 dagen geleden.

Hallo @Bertdd, goed dat je contact opneemt. Ik snap dat je vragen hebt. Berichtgeving in de media gaat over een vertrouwelijk intern audit rapport van 10 jaar geleden. Alle verbetermaatregelen uit dit audit rapport zijn direct opgevolgd en doorgevoerd. Dit is ook getoetst. Het systeem zelf, waar deze audit over ging, is inmiddels al vele jaren niet meer in gebruik. Op basis van dit onderzoek was en is geen enkele aanleiding geweest te veronderstellen dat er gegevens van Telfort-klanten waren ontvreemd, door wie dan ook. Je hoeft je nu dus ook geen zorgen te maken over jouw gegevens; wij vinden jouw privacy erg belangrijk en gaan hier dan ook erg zorgvuldig mee om. Lees hier de volledige privacy statement.

Ik hoop dat je hiermee gerustgesteld bent.

Iets met oude koeien uit de sloot halen en nog een keer en nog een keer.

 

En daarbij praat ik dit niet goed, maar ook de andere leveranciers kunnen dit doen als ze zouden willen, en ik ben minder bang voor de chinezen dan voor de Amerikanen, die hebben de atoombom al eens gegooid.:fearful:

Reputatie 2
Badge

NOS artikel 19-04-‘21

Na de zeer verontrustende berichten over de zoals het lijkt Chinese controle over mijn KPN hoop ik op korte termijn duidelijkheid van de KPN, en volledig staken met de Chinezen. ik wil graag openheid en duidelijkheid hierover. 10 jaar onder de radar houden, ik twijfel over mijn jaren lange gebruik van de KPN diensten

Ik begrijp dit. Anderzijds, het vervangen (en dus vervroegd afschrijven) van Huawei spullen is een kostbare aangelegenheid en je begrijpt vast wel wie dat moet gaan betalen: juist wij, de klanten. Daarom hoop ik dat KPN bij (min of meer geplande) vervanging in de toekomst niet langer voor buitenlandse (vooruit Europese) leveranciers kiest, al vrees ik dat de bodemprijzen die de Chinezen rekenen voor hun “spionage apparatuur” door “lokale” leveranciers bij lange na niet gehaald kunnen worden (overigens ook niet bij andere mobiele providers) zodat het allemaal een stuk duurder zal worden, wat dan weer gevolgen heeft voor de abonnementsprijzen. 't Moet immers uit de lengte of de breedte komen.