Sticky

Kom jij ons superuserteam versterken?

• 27 July 2022
  • 129 reacties
  • 4951 keer bekeken
Kom jij ons superuserteam versterken?

Toon eerste bericht

129 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Alleen al hoe dit topic nu gebruikt wordt om uit te leggen wat een superuser inhoudt kan al denigrerend overkomen. Het zal de gemiddelde bezoeker worst wezen en 9vd10 hebben niet eens door dat het hier klant helpt klant is en wat @JeroenB22 al aangeeft en ook anderen en dit toch gemende gevoelens oproept. Dit is een forum vanuit een commercieel oogpunt, de klant staat centraal, ook al worden (andere) klanten lastig gevallen of dit zo ervaren, en die berichten verdwijnen gewoon als zijnde “stoorzender” er wordt alleen gekeken hoe de klant andere klanten helpt. Dat is helaas mijn ervaring en dát vind ik bijzonder jammer en haalt voor mij het plezier uit het forum en ik vond dat ik, zeker in het begin, met plezier andere klanten goed voort hielp. 

Reputatie 7
Badge +16

Maar goed nu weer on topic. Je mening is duidelijk @Anneke-Anna

Reputatie 7
Badge +30

Wat gezellig hier zo! Ik vind het jammer dat we deze kant nu op gaan. Het topic is geschreven om mensen te informeren en uit te nodigen erover na te denken. En ik kan me goed voorstellen dat als je als superuser leest: hoogmoed, denigrerend etc., dat je je vingers dan voelt kriebelen, omdat je dit zelf helemaal niet zo ervaart. We weten inmiddels hoe jullie erover denken en het is ook prima om dat een keertje niet te delen, maar dit topic gewoon links te laten liggen. Discussie is echt niet nodig onder een topic als deze. Alle feedback die gegeven is, is bekend en we werken er met het hele moderatieteam aan om ervoor te zorgen dat het forum voor iedereen een toffe plek is. Met als één van de stappen: duidelijkheid voor alle klanten, superuser en 'gewone' gebruiker, wat het zijn van superuser inhoudt en hoe je dit kunt worden als je dat leuk lijkt. Laten we het verder een beetje leuk houden hier. 

Zal wel verwijderd worden, maakt mij ook niks meer uit, maar weer een opmerking van iemand die ik niet vind kunnen als je zelf stelt dat je niks meer bent dan een gewone klant als je SuperUser bent.

Dat is een zaak voor de moderators om iemand op weer on-topic gaan te wijzen.

Reputatie 7
Badge +16

Dat is een zaak voor de moderators om iemand op weer on-topic gaan te wijzen.

Nee zeker niet hoor, iedereen mag mensen daarop wijzen om niet te ver van het onderwerp af te wijken. 😉. Ik vind alleen als je mensen gaat uitschelden je wel een grens overgaat. 

Maargoed on topic :
Leuk om te lezen dat er zoveel leuke reacties zijn. Ben benieuwd wie straks het superuser team komt versterken 😊

Reputatie 7
Badge +16

Nou,... Persoonlijk vind  ik (ja, meningen mogen uitgesproken worden) dat de superusers wel wat meer directe vragen mogen stellen bij klantvragen. In plaats van direct in het begin mee te kletsen zonder dat er een eenduidig antwoordt uit voorgekomen is. Voor je het weet ben je een week en 40 berichten verder en is er nog geen duidelijkheid. Terwijl dit in het eerste geprek/bericht al naar voren kan komen. Ze moeten meer open vragen stellen. Kom vaak genoeg berichten tegen waarbij ik dan denk 'reageer gewoon niet, of lees de vragen/het probleem even beter' doorlooptijd wordt korter en de klanten die willen en hierin snel meegaan worden ook sneller geholpen tot een oplossing.

@SledgehammerNL dat is gewoon hoogmoed zoals @Anneke-Anna al omschrijft. Woorden als ik en mijn komen dan nogal denigrerend over. Dan is het gewoon niet leuk om als 'klant' zijnde je hier ook nog in te mengen. Spreek dan in de we of wij vorm. Dan begrijpt de klant ook beter wat er eventueel gedaan wordt. Komt vriendelijker over en houd de sfeer prettiger.

Superusers zouden bijv. Even een Disc test kunnen doen. Dan leren ze ook over de 4 persoonlijkheidsprofielen van mensen. Zo kom je achter je eigen, maar weet je ook hoe je gedrag tegenover anderen overkomt.

Uit ervaring (Ik ben een ex-superuser 😉 ) kan ik vertellen dat alle superusers hier het beste met iedereen voor hebben en het juist leuk vinden om andere mensen te helpen/kennis te delen in hun vrije tijd. Ik heb een diep respect voor de kennis en kunde die door een aantal superusers gedragen worden. 

Het klopt dat de meeste mensen geen klantenservice trainingen hebben gehad en daardoor kan het zijn dat men minder scherp is op bepaalde vaardigheden (Overigens zitten er toppers tussen die daar echt expert in zijn 😉 ) en helpen simpelweg anderen in hun vrije tijd en willen eigenlijk zoveel mogelijk impact maken met hun bijdragen. 

Dat gezegd te hebben, de rol is daadwerkelijk een status waar mensen (helaas) naast herkenning een bepaalde waarde aan kan hechten waardoor men denkt dat iemand een bedrijf vertegenwoordigd terwijl dit niet zo is, het is een voorbeeldrol en zo zal je het eigenlijk ook moeten zien. 

Tuurlijk wordt er wel eens een fout/aanname gemaakt die niet helemaal klopt, maar dat is gewoon menselijk :-) 

Wat wel zo is (en ik minder fan van ben) is dat een incentive is om via gamification zo hoog mogelijk te “scoren” qua aangemaakte topics, responses, solutions etc. wat mogelijk soms onbedoeld kan leiden tot minder doordachte antwoorden. Dit is natuurlijk ook gerelateerd aan het achterliggende business model (Zo veel mensen helpen voordat ze op bellen want dat kost geld). Het is aan de moderators om ervoor te waken dat deze incentives niet tot ongewenst gedrag zal leiden en de moderators kennende zullen ze hier en daar wel even een privé berichtje sturen als iemand wat onhandig uit de hoek komt. 😄 

In de basis zijn superusers gewoon mensen die anderen willen helpen, die het beste met iedereen voor hebben. Gewoon een leuke club van mensen die veel tijd op de community besteden maar ook mee denken en constructief kritisch zijn. 

DISC is trouwens een toffe methode om meer inzicht te krijgen! :-) Echt een aanrader!

Reputatie 5
Badge +6

Ik hoop natuurlijk ook een superuser te worden, heb hele grote dromen om monteur te worden, en krijg ook nog een snuffeldag met een monteur vanwege me dingen die ik voor kpn had gedaan.

Ik hoop dat ik jullie kan verwelkomen straks als superuser.

Hallo @Shyrin_ ik wil nu wel weer graag in aanmerking komen. Begin vorig jaar ook gevraagd door het moderatieteam, maar moest toen helaas afwijzen i.v.m. de toenemende zorg voor mijn vrouw, die zorg is er nog steeds, maar heeft e.e.a. zich gestabiliseerd en ik weer meer ruimte heb om me met het forum bezig te houden.

Mijn C.V. is bekend en hoop dat ik door de ballotagecommissie heen kom.😎

Ik zie je reactie met belangstelling tegemoet.

JanD

@JanD vast wel. Ik nog niet, want ben nog te nieuw dus helaas kan ik nog niet haha.

Super fijn dat het weer wat beter (stabieler) gaat met je vrouw, ik kan mij goed voorstellen dat dit ook veel tijd opslokt. Het forum kan hierbij natuurlijk wel een goede afleiding zijn geweest 😉

Nou,... Persoonlijk vind  ik (ja, meningen mogen uitgesproken worden) dat de superusers wel wat meer directe vragen mogen stellen bij klantvragen.

Ik snap wat je bedoelt, maar zover ik weet stellen ze toch ook wel nuttige vragen. Tenminste zo ervaar ik dat, zovan wat heb je al geprobeerd etc.

Kom vaak genoeg berichten tegen waarbij ik dan denk 'reageer gewoon niet, of lees de vragen/het probleem even beter' doorlooptijd wordt korter en de klanten die willen en hierin snel meegaan worden ook sneller geholpen tot een oplossing.

Ja, maar daarom kan jij dan toch wel die vragen stellen?

Ik blijf liever een "gewone user" die een nuttige bijdrage wil leveren aan het forum. Als superuser zou ik me wellicht belangrijker/beter/meer kunnen voelen dan anderen op dit forum (dat gevoel heb ik soms haas ook bij andere super-users). En dat past helemaal niet bij mij. Het forum is voor en door gebruikers zonder rangen of standen en zonder privileges. Maar ik wens de super-users veel succes en plezier.

Het idee is trouwens toch vooral dat je dan ook intern kan overleggen/meer inside info hebt zodat je nog beter kan helpen? En ja ik geef je gelijk je kan ook gewoon zo helpen zonder zo’n labeltje. Net of je dan belangrijker bent ofzo. Wat echt niet zo hoeft te zijn. En is eigenlijk gewoon triest als je dan een waarde hecht aan een labeltje. Maar het geeft dus ook wel voordelen lijkt mij, zoals dus meer / betere product info.

@SledgehammerNL dat is gewoon hoogmoed zoals @Anneke-Anna al omschrijft. Woorden als ik en mijn komen dan nogal denigrerend over. Dan is het gewoon niet leuk om als 'klant' zijnde je hier ook nog in te mengen. Spreek dan in de we of wij vorm. Dan begrijpt de klant ook beter wat er eventueel gedaan wordt. Komt vriendelijker over en houd de sfeer prettiger.

Ligt ook aan het bedrijf, ik heb ruim 8 jaar op verschillende helpdesken oa bij Ziggo gewerkt en daar was het naar de klant je en jij. En toen ik begon was het nog u. Meeste mensen konden het wel waarderen, andere juist niet maar dat voel je aan en pas je je op aan.

Superusers zouden bijv. Even een Disc test kunnen doen. Dan leren ze ook over de 4 persoonlijkheidsprofielen van mensen. Zo kom je achter je eigen, maar weet je ook hoe je gedrag tegenover anderen overkomt.

Nou, dat lijkt mij sowieso wel nuttig om daar over na te denken. Het moet geen IK show worden, je hebt een gezamelijk doel, lijkt mij dan he. Ja bedoel, mede forumgebruikers helpen en gewoon gezellig/leuk hebben.

Ik hoop natuurlijk ook een superuser te worden, heb hele grote dromen om monteur te worden, en krijg ook nog een snuffeldag met een monteur vanwege me dingen die ik voor kpn had gedaan.

Haha, nou met de personeelstekorten nu kan je je misschien sowieso al aanmelden hoor. Hoewel ik ook wel snap dat een snuffeldag natuurlijk wel handiger is zodat je weet of je er ook affiniteit mee hebt. Maar denk dat je sowieso al een beetje in die richting dan bezig bent als je je aanmeld voor zoiets.

Als ik zo googel staan er genoeg vacatures open op dit moment https://technicum.nl/werken-als/telecom-monteur-kpn.

Ik moet persoonlijk toegeven dat het best interessant is hoe de techniek gaat op de achtergrond. Gelukkig is er ook wel erg veel informatie via Youtube te vinden. Maar dat is dan algemener, bijv hoe leggen ze glasvezel aan en hoe ziet een wijkkast eruit en patchen etc.

Wel bijzonder om te zien hoe anders het in Amerika en Engeland (en misschien België) gaat. Daar gaat de data via de electrisiteitspalen die toch al overal staan. Lijkt mij wel heel handig bij een storm…. kabelbreuk. Dan is in de grond zoals wij in Nederland hebben toch heel anders. België ook, zo anders. Vaak van die elektrisiteitspalen overal. Qua dat is dat echt anders in Nederland, hier vooral alles onder de grond (ook minder kwetsbaar lijkt mij)

Reputatie 5
Badge +6

Haha, nou met de personeelstekorten nu kan je je misschien sowieso al aanmelden hoor. Hoewel ik ook wel snap dat een snuffeldag natuurlijk wel handiger is zodat je weet of je er ook affiniteit mee hebt. Maar denk dat je sowieso al een beetje in die richting dan bezig bent als je je aanmeld voor zoiets.

Als ik zo googel staan er genoeg vacatures open op dit moment https://technicum.nl/werken-als/telecom-monteur-kpn.

Ik moet persoonlijk toegeven dat het best interessant is hoe de techniek gaat op de achtergrond. Gelukkig is er ook wel erg veel informatie via Youtube te vinden. Maar dat is dan algemener, bijv hoe leggen ze glasvezel aan en hoe ziet een wijkkast eruit en patchen etc.

Wel bijzonder om te zien hoe anders het in Amerika en Engeland (en misschien België) gaat. Daar gaat de data via de electrisiteitspalen die toch al overal staan. Lijkt mij wel heel handig bij een storm…. kabelbreuk. Dan is in de grond zoals wij in Nederland hebben toch heel anders. België ook, zo anders. Vaak van die elektrisiteitspalen overal. Qua dat is dat echt anders in Nederland, hier vooral alles onder de grond (ook minder kwetsbaar lijkt mij)

Het probleem is day ik wel 18 ben maar nog bezig ben met men rijbewijs.... anders had ik allang ingeschreven...

Reputatie 5
Badge +6

Ik heb al wel 4 jaar lang de droom om kpn monteur te worden en spreek elke monteur die ik tegen kom buiten wel aan voor een praatje, ik sta bekend bij de serviceplus waar ze graag een uur met me kletsen over van alles. Ik hoor gewoon bij kpn alleen dat rijbewijs is nog een dingetje.

Ik heb al wel 4 jaar lang de droom om kpn monteur te worden en spreek elke monteur die ik tegen kom buiten wel aan voor een praatje, ik sta bekend bij de serviceplus waar ze graag een uur met me kletsen over van alles. Ik hoor gewoon bij kpn alleen dat rijbewijs is nog een dingetje.

Ik begreep dat, stel je wil ipv KPN monteur glasvezel aan gaan leggen, je altijd met tweeën bent.  Vaak dan samen bezig of elk een eigen adres vlakbij elkaar. Maar dat gaat vooral via lokale aannemer volgens mij en niet echt KPN dus. Bijv Volkert-Wessels https://www.werkenbijvolkerwessels.nl/nl/nl/job/a0w7U000000xAmyQAE/Glasvezel-Monteur?utm_campaign=google_jobs_apply&utm_source=google_jobs_apply&utm_medium=organic maar weet natuurlijk niks van je leeftijd/vooropleiding en regio. Oh en hier nog een goeie https://nl.indeed.com/Glasvezelmonteur-vacatures?vjk=e49e866f3a444b41

Sorry voor het offtopic gaan @iedereen

Reputatie 6

Ik kom hier graag voor in aanmerking

Reputatie 7
Badge +30

Leuk @MennoG78!

zie onderstaand bericht uit Totaal-TV:

https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-kpn-en-tmobile-zetten-klanten-bij-problemen-in/

Reputatie 7
Badge +21

Staat niets verkeerds in @JanD 

Reputatie 7
Badge +16

Staat niets verkeerds in @JanD 

Nouhoooou… 😉
“Wie dergelijke forums goed bestudeert, komt erachter dat sommige personen die een dergelijke titel hebben ontvangen niet meer objectief kunnen zijn over de aanbieder in kwestie. Op alle manieren wordt de betreffende aanbieder beschermd.”

Ik weet niet of het bovenstaande ook op het KPN Forum slaat, zo ja, dan kan ik mij er niet in vinden.
Voor zover ik het kan beoordelen, zitten er geen ja-oké-amen forumleden in onze community. En als ik specifiek naar onze meest actieve forumleden kijk, de KPN Superusers, dan kan ik echt - met trots - zeggen dat zij positief kritische bijdragen hebben, die ons heel scherp houden. Dàt is wat we graag willen: geen bescherming oid. 
Er wordt oprecht en objectief meegedacht hoe wij onze diensten (nog) beter kunnen maken.

In het artikel staat ook te lezen dat wij in 2010 begonnen zijn met het KPN Forum. We zijn er al meer dan 10 jaar lang…. en dankzij de vrijwillige inzet van onze leden zijn we uitgegroeid tot één van de meest actieve klant-helpt-klant fora van Nederland. Zonder de fanatieke bijdrage en opbouwende kritiek van klanten, superuser of niet, waren we nooit zover gekomen. Dat is een ding wat zeker is en wil ik graag benoemd hebben.

Reputatie 7
Badge +16

Maar ik vind het heel leuk om te zien dat er al zoveel enthousiaste reacties zijn en we gaan, na onze vakanties, met iedereen zeker het gesprek aan! 

Jááá, ik vind het ook leuk! 😊 Bedankt voor de enthousiaste reacties, feedback en aanmeldingen!
De vakanties zijn voorbij, dus we gaan er deze week voor zitten en sturen voor het einde van deze week een privébericht, naar degene die zich aangemeld hebben! 

Reputatie 7
Badge +16

Vind het juist een hele positieve ontwikkeling, ik doe dit echt als hobby en vind het leuk om mensen op weg te helpen. Dat zoiets dan gewaardeerd wordt is zeker mooi meegenomen maar geen must.  Ben kritisch als het moet en als ik het naar mijn mening vind dat KPN in dit voorbeeld wel goed handelt ook wel eens niet kritisch. Vind mooi dat mensen de kennis die ze hebben kunnen delen, op hun manier. 

Vind het vooral heel mooi hoe de woordvoerder van KPN het forum aanprijst. Het is echt een community waar mensen voor alles terecht kunnen. Wat @Ik_Hussel laatst zei dat we mensen met vragen over energieverbruik en post ook kunnen helpen, maakt het echt heel leuk. Het hoeft niet altijd over KPN gerelateerde vragen te gaan. 🙂

Er is een gezegde ' wiens brood men eet, wiens woord men spreekt', maar dat geldt niet voor (kandidaat) superusers, die mogen kritisch zijn naar KPN toe, want KPN is niet hun broodheer.😎

Dit naar aanleiding van het artikel in TotaalTV

@Shyrin_ ik, zei de gek, heb dit artikel gemaakt. Dus ik kan je denk ik het beste antwoord op je opmerkingen geven. 

Ik spreek in het artikel met nadruk over sommige forumleden met een ‘superstatus’ die gedrag vertonen dat de betreffende provider (bewust geen namen genoemd) terecht en onterecht altijd wordt verdedigd. Dit betekent dan ook feitelijk dan het eerder een uitzondering is dan een doorlopende ‘verheerlijking’ van een provider is. Maar ik heb in de afgelopen twee weken redelijk veel tijd op de fora van de drie providers doorgebracht en het valt gewoon op. Wellicht niet voor de meeste klanten die normale kennis van zaken hebben maar zeker wel voor personen die de materie wat beter kennen. En op het forum van de ene provider is het meer dan bij de andere. Ik moet wel zeggen dat dit forum op dit punt zeker een ruime voldoende haalt.

@JanD toch kan er een gevaar in schuilen. Natuurlijk is een provider niet de broodheer van een superuser, een super expert of hoe je een persoon met een dergelijke status wil noemen, Maar ze hebben wel bepaalde privileges ten opzichte van andere klanten/gebruikers op een forum,. Ik zie eigenlijk alle providers bevestigen dat er uitjes worden georganiseerd, ze nu en dan iets toegestuurd krijgen, als eerste nieuwe apparatuur mogen testen of op de hoogte worden gesteld van nieuwe ontwikkelingen. Het gebeurt meer dan de vingers op een hand dat ik per jaar wordt gecontacteerd over aankomende ontwikkelingen van providers die in gesloten kring worden verspreid. Het is dus een bepaalde status die - nogmaals - sommige personen wel een kick geeft en er dus veel voor doen om deze status te behouden.

Reputatie 7

Ik zie eigenlijk alle providers bevestigen dat er uitjes worden georganiseerd, ze nu en dan iets toegestuurd krijgen, als eerste nieuwe apparatuur mogen testen of op de hoogte worden gesteld van nieuwe ontwikkelingen.

Je moet hier mijns inziens niet al te zwaar aan tillen, zo "spectaculair" is dat allemaal ook weer niet.

Het is mijns inziens ook volstrekt normaal dat je als organisatie af en toe ook wat doet voor je vrijwilligers. De vrijwilligers die een bibliotheek draaiende houden gaan uiteraard ook een keer uit eten en dat is hier niet anders.

@wjb van mij mag het ook allemaal hoor. Al zouden ze elke week een feestavond willen organiseren, repen chocola sturen of de bloemenzaak met bossen bloemen laten rondrijden. Dan verdienen die zaken in deze moeilijke tijd ook wat extra’s. Ik geloof ook best wel dat het merendeel van de cadeauontvangers dit goed weten te scheiden van andere zaken en dus objectief blijven. Maar als je regelmatig op dergelijke fora vertoefd en er echt goed op let dan zie je in sommige gevallen de objectiviteit als sneeuw voor de zon verdwenen. En ik zeg niet dat het hier vaak gebeurt maar je ziet het echt bij elk forum die met termen werkt als super…en de vul de naam er maar achter. Maar dat is niet fora eigen dat gebeurt eigenlijk in de hele maatschappij waarbij een dergelijk systeem wordt gebruikt.

Reputatie 7

Ik geloof ook best wel dat het merendeel van de cadeauontvangers dit goed weten te scheiden van andere zaken en dus objectief blijven. Maar als je regelmatig op dergelijke fora vertoefd en er echt goed op let dan zie je in sommige gevallen de objectiviteit als sneeuw voor de zon verdwenen. En ik zeg niet dat het hier vaak gebeurt maar je ziet het echt bij elk forum die met termen werkt als super…en de vul de naam er maar achter. Maar dat is niet fora eigen dat gebeurt eigenlijk in de hele maatschappij waarbij een dergelijk systeem wordt gebruikt.

Ik deel je concern maar aan de andere kant denk ik ook dat de meeste "super"users gelukkig de mede-abonnee centraal stellen en niet de provider. Daarnaast denk ik persoonlijk dat de provider meer geholpen is met de (positief/opbouwende) kritische vrijwilliger dan met de "meeloper".

Ook ik heb mijn bedenkingen bij de term "super"user. "Super"users zijn immers niet meer of minder dan de mede-abonnee maar, als het goed is, zijn het wel mensen die de ander willen helpen en hopelijk doen ze dat super goed.

Daarom heb jij zeker bewust de titels achter je naam en badges laten weghalen😀 Wat als we dan toch in superlatieven spreken dat had jij wellicht de term ultrasuperuser achter je naam moeten hebben.

Het laatste wat je schrijft over superusers of hoe men ze op andere fora ook noemen, ben in het helemaal met je eens. En ik moet eerlijk bekennen dat ik ook boter op mijn hoofd heb. Een jaar of 15 geleden heb ik met mijn toenmalige compagnons voor een provider een forum ingericht. En ook daar maakten wij bepaalde gebruikers ‘belangrijker’ door ze eretitels te geven. Ik heb van dichtbij dan ook meegemaakt hoe - en daar komt het weer - sommigen daar niet mee konden omgaan en zich plots heel interessant gingen voelen. Dan heb je het hooguit om 5 procent maar je zag het gebeuren. Persoonlijk vind ik termen als ‘super’ niet echt gepast. Ik zou dan gewoon iets van ‘helper’ of ‘geautorseerd helper’ gebruiken. Maar goed, dat is mijn persoonlijk idee, waarmee ik bedoel te zeggen dat ik zou proberen om geen groot onderscheid tussen klanten zou willen veroorzaken.

Reageer