Sticky

Kom jij ons superuserteam versterken?

  • 27 July 2022
  • 129 reacties
  • 5025 keer bekeken
Kom jij ons superuserteam versterken?

Toon eerste bericht

129 reacties

Reputatie 7

@wjb het enige wat ik er hier op gaat zeggen dat ik niet besloten heb om de term super voor een titel te zetten. Dat hebben providers zelf gedaan. Daarmee hebben zij zich mijns inziens op glad ijs begeven. 

Je weet dat ook ik graag van die term "superuser" af zou willen maar het is echt een brug te ver om de term "superuser" gelijk te stellen aan "superklant".

Je trekt daarmee het woordje "super" naar een zakelijke klant-leverancier relatie en daar is absoluut geen sprake van. Dat is ook absoluut niet de intentie van kpn, Ziggo en T-Mobile. Toch suggereer je dat wel met het gebruik van de term "superklant" in jouw artikel en dat vind ik persoonlijk verwerpelijk en ver bezijdens de waarheid.

Reputatie 7
Badge +16

Ik zal op deze vraag ook een antwoord geven, of men daar nu wel of niet verlegen om zit.
ik persoonlijk verwacht niets omdat ik niets kan verwachten omdat de KPN medewerkers niet objectief zijn, dit zie ik ook bij de gemiddelde superuser terug, het is een selectief groepje, of je nou wil of niet, wat logisch is omdat men hier vanuit een commercieel oogpunt werkt.
En als klantzijnde heb ik hier net zo veel recht als elke andere klant om te zijn, ook wanneer ik waarschijnlijk vervelende vragen stel. 

 

WJB is overigens een van de meest objectieve superusers die ik hier ken, alles wat hij hier doet, doet ie puur uit passie. Wat ik wel zie is dat bepaalde incentives (gebaseerd op encouragement naderhand van KPI's zonder al te veel fiscale waarde) nog wel eens iets een bepaalde kant op sturen waardoor de objectiviteit helaas soms minder worden. Dit is niet het doel maar wel een neveneffect dat bestaat. 

Verder zijn er ook mensen die er tussen zitten die hun hele zingeving aan het forum hebben verbonden, dat is natuurlijk ook extreem maar het is een middel die bij bepaalde mensen een vorm van zingeving geven - wat op zich wel weer tof is! :-) 

De mensen die hier zijn, doen het voor zover ik het ken vooral uit liefde en passie, het klopt dat ik soms wat kritisch ben op 't programma maar dat is gebaseerd op zaken die ik zelf gezien heb. De basis is goed en het is aan de community managers om de ruwe randjes eraf te halen (Postcount en likes is echt niet alles om op te sturen, kwaliteit is veel wat mij betreft belangrijker dan kwantiteit). Aan de andere kant zijn het vrijwilligers doe je echt niet kan dwingen om iets te doen, hoe cru het ook klinkt, men doet wat men fijn vindt en dat is maar goed ook :-) 

Maarja nogmaals: Ik ben ex-superuser en zit niet meer in het programma. - Ik heb op dit moment geen enkele incentive om het programma te beschermen. Wat ik wel doe is het highlighten van de scherpe randjes in de hoop dat dit verbeterd kan worden - daarmee hoop ik ook dat het gemiddelde persoon die hier op 't forum komt beter geholpen wordt. Simpelweg omdat ik er in geloof dat dit gewoon 't beste is :-) 

 

 

 

Reputatie 7

Wat ik wel zie is dat bepaalde incentives (gebaseerd op encouragement naderhand van KPI's zonder al te veel fiscale waarde) nog wel eens iets een bepaalde kant op sturen waardoor de objectiviteit helaas soms minder worden. Dit is niet het doel maar wel een neveneffect dat bestaat. 

Wow, heb je het echt over dat zakje chips en blikje cola voor bij een virtuele bijeenkomst?

Reputatie 7
Badge +10

Ik zie het heel simpel, als nou “iedereen” hier niet doet alsof de ander hier voor het eerst komt, zich niet profileert alsof de ander niet weet waarover hij/zij praat en vooral niet vóór de ander wil praten en ook de meetlat achterwege laat, dan denk ík dat het al met al nog wel een meevalt. 

Het valt me trouwens wel op dat er veel mensen weggaan van het forum.En @SledgehammerNL wil dus ook al weg begrijp ik.

Dat komt , zo heb ik begrepen toch door dit beleid van de superusers.Die ongelijkheid is er namelijk toch wel, want mensen die geen superuser zijn kunnen ook prima andere helpen.Eigenlijk zouden er m.i helemaal geen superusers moeten zijn, dat heeft geen meerwaarde.

Reputatie 7

Het valt me trouwens wel op dat er veel mensen weggaan van het forum.

Wat versta jij onder "veel"?

Dit forum heeft zo'n 440.000 leden. Spreek je dan over één procent, tien procent, nog meer of wellicht minder.

 

Dat komt , zo heb ik begrepen toch door dit beleid van de superusers.

Waar heb je dat uit begrepen?

 

Die ongelijkheid is er namelijk toch wel, want mensen die geen superuser zijn kunnen ook prima andere helpen.

Maar dan is iedereen toch juist gelijk want, zoals je volledig terecht opmerkt, iedereen kan prima anderen helpen. Waarom ervaar je "ongelijkheid"?

Het valt me trouwens wel op dat er veel mensen weggaan van het forum.

Wat versta jij onder "veel"?

Dit forum heeft zo'n 440.000 leden. Spreek je dan over één procent, tien procent, nog meer of wellicht minder.

 

Ik bedoel mensen die veel helpen, ter voorbeeld:

Sinds ik actief ben zijn deze leden die veel hielpen vertrokken: Jimny, CorL, Tmoesel, Doornekamp33 en waarschijnlijk meer.

 

 

Die ongelijkheid is er namelijk toch wel, want mensen die geen superuser zijn kunnen ook prima andere helpen.

Maar dan is iedereen toch juist gelijk want, zoals je volledig terecht opmerkt, iedereen kan prima anderen helpen. Waarom ervaar je "ongelijkheid"?

Nou, omdat de ene dan als '’beter'’ aangewezen word als de ander.Maar hier valt dat nog wel mee.

Reputatie 7

Waarom ervaar je "ongelijkheid"?

Nou, omdat de ene dan als '’beter'’ aangewezen word als de ander.

Komt het door dat woordje "superuser” dat jij denkt dat de éne dan als "beter" aangewezen wordt dan de ander?

Komt het door dat woordje "superuser” dat jij denkt dat de éne dan als "beter" aangewezen wordt dan de ander?

Eigenlijk wel ja.

Reputatie 7

Komt het door dat woordje "superuser” dat jij denkt dat de éne dan als "beter" aangewezen wordt dan de ander?

Eigenlijk wel ja.

Dat was het antwoord dat ik wilde horen.

Dan is dat dus iets waar kpn werk van zal moeten maken en dat is in dit bericht eigenlijk ook al aangekondigd.

Reputatie 7
Badge +16

Wat ik wel zie is dat bepaalde incentives (gebaseerd op encouragement naderhand van KPI's zonder al te veel fiscale waarde) nog wel eens iets een bepaalde kant op sturen waardoor de objectiviteit helaas soms minder worden. Dit is niet het doel maar wel een neveneffect dat bestaat. 

Wow, heb je het echt over dat zakje chips en blikje cola voor bij een virtuele bijeenkomst?

Met alle respect, wat een valse frame die hier geplaatst wordt. Tuurlijk gaat het niet over een zakje chips of dat blikje cola.

In community management wordt standaard wordt gemeten met KPI's en daarvoor extra beloningen of incentives aan kunnen hangen en daar is op zich weinig verkeerd aan, maar het heeft wel dergelijk invloed op de objectiviteit van een individu, al dan niet onbewust. 

Wat mij wel pijn doet is dat er geclaimd wordt dat er niet gestuurd wordt op KPI's terwijl ik gezien heb dat dit daadwerkelijk wel het geval is - waar op zich niks verkeerd mee is maar wees hier eerlijk over. 

Ik heb gezien dat mensen gratis producten (of presentjes) hebben gekregen (Denk aan Routers, AP's, Wijn, Taart) gebaseerd op KPI's) en mensen zien vertrekken gebaseerd op KPI's waaronder mensen die hun hele zaligheid uit dit forum hebben gehaald (Ik zal vanuit privacy oogpunt geen namen noemen).

Ach ja, it's a business and that's fine 🙂 Moet wel zeggen dat KPN goed haar best doet om de KPI's het is meer verborgen en ik denk dat dit de juiste approach is.

 

Reputatie 7

In community management wordt standaard wordt gemeten met KPI's en daarvoor extra beloningen of incentives aan kunnen hangen en daar is op zich weinig verkeerd aan, maar het heeft wel dergelijk invloed op de objectiviteit van een individu, al dan niet onbewust. 

Met alle respect maar als je jouw objectiviteit laat beïnvloeden omdat je af en toe eens een zakje chips, reep chocola en blikje cola voor tijdens een online bijeenkomst toegezonden krijgt dan vraag ik me af hoe manipuleerbaar je bent.

Reputatie 7
Badge +30

Ha @SjorsK, sinds een aantal maanden zijn Shyrin en ik verantwoordelijk voor de community en daarmee kan ik dus voor de volle 100% zeggen dat wij geen Kritieke Prestatie Indicator hanteren, behalve dan wat hierboven genoemd wordt: 

Wat zijn de kenmerken van een superuser?
Een superuser heeft:

  • expertise op het gebied van KPN producten en diensten
  • producten en diensten van KPN
  • een positief (kritische) houding naar KPN en de community
  • is gedreven om vanuit betrokkenheid het beste voor KPN en de community te willen
  • goede antwoorden die herbruikbaar zijn voor de community en haar bezoekers
  • een actieve bijdrage binnen de community
  • een vriendelijke en uitnodigende schrijfstijl
  • een technisch goed onderlegde achtergrond
  • offline contacten met andere superusers en de moderators

Mijn nekharen gaan overeind staan als ik de term KPI lees in relatie tot wat hier vrijwilligerswerk wordt genoemd. Nu wordt dit dan wel tegengesproken maar dan blijf ik toch met de vraag zitten waarom een voormalig superuser (of heb ik dit verkeerd begrepen) dergelijke termen met een bepaalde onderbouwing gebruikt.

Persoonlijk heb ik er niets op tegen dat superusers een bepaalde beloning ontvangen voor hun (goed) werk op dit forum of bij andere providers hun forum maar wees daar dan transparant over.

Wat overigens wel leuk was, is dat ik gisteren van een community een reep chocola ontving naar aanleiding van mijn artikel met de tekst ‘lekker om op te eten tijdens je volgend kritisch artikel over onze community’. Van dit soort humor hou ik wel. Alleen, nu ben ik wel genoodzaakt om weer iets te gaan schrijven😀

Reputatie 7

Mijn nekharen gaan overeind staan als ik de term KPI lees in relatie tot wat hier vrijwilligerswerk wordt genoemd. Nu wordt dit dan wel tegengesproken maar dan blijf ik toch met de vraag zitten waarom een voormalig superuser (of heb ik dit verkeerd begrepen) dergelijke termen met een bepaalde onderbouwing gebruikt.

Ik loop toch al heel wat jaartjes mee als "Forum-supporter" maar ik heb nog nooit iets gemerkt van KPI's. Ik zie het dan ook meer als een "broodje aap verhaal".

Reputatie 7
Badge +16

In community management wordt standaard wordt gemeten met KPI's en daarvoor extra beloningen of incentives aan kunnen hangen en daar is op zich weinig verkeerd aan, maar het heeft wel dergelijk invloed op de objectiviteit van een individu, al dan niet onbewust. 

Met alle respect maar als je jouw objectiviteit laat beïnvloeden omdat je af en toe eens een zakje chips, reep chocola en blikje cola voor tijdens een online bijeenkomst toegezonden krijgt dan vraag ik me af hoe manipuleerbaar je bent.

Dat zou zeker niet je objectiviteit mogen beïnvloeden, helemaal mee eens.

Ha @SjorsK, sinds een aantal maanden zijn Shyrin en ik verantwoordelijk voor de community en daarmee kan ik dus voor de volle 100% zeggen dat wij geen Kritieke Prestatie Indicator hanteren, behalve dan wat hierboven genoemd wordt: 

Wat zijn de kenmerken van een superuser?
Een superuser heeft:

  • expertise op het gebied van KPN producten en diensten
  • producten en diensten van KPN
  • een positief (kritische) houding naar KPN en de community
  • is gedreven om vanuit betrokkenheid het beste voor KPN en de community te willen
  • goede antwoorden die herbruikbaar zijn voor de community en haar bezoekers
  • een actieve bijdrage binnen de community
  • een vriendelijke en uitnodigende schrijfstijl
  • een technisch goed onderlegde achtergrond
  • offline contacten met andere superusers en de moderators

 

Vallen genoeg KPI's uit te halen 🙂 Ach ja, niks mis mee. Sterker nog ik heb het idee dat er op het algemeen een op een positieve manier gestuurd wordt en dat moet je vooral zo houden 🙂 En juist de inzet op kwaliteit (en vriendelijkheid) is wat mij betreft echt key, maar dat komt vast wel goed. 😉 Ik heb er alle vertrouwen in dat jullie twee het echt top zullen doen. 😀

Reputatie 7
Badge +16

Als jij je belazerd voelt, @Dig4tal dan snap ik jouw frustratie, maar je berichten horen niet in dit topic. Dit is niet de manier om er aandacht voor te vragen. Je bericht en de reacties hierop heb ik daarom verwijderd.

@JanD

Mijn topics worden al geruime tijd genegeerd door KPN dus ik post overal en nergens :D

Volgens mij heb je gisteren nog een reactie gekregen van één van mijn collega's. Als het antwoord niet afdoende is, kun je een klacht indienen via onze klantenservice.

Reputatie 7

Anyway,... Iemand tips om de term superuser uit de wereld te helpen? 😁

Klant techneut, 

Klant Specialist,

KPN klungel,

Super klungel,

Groene ondersteuner,

KPN klant ondersteuner, 

Technisch user,

.... 

 

Anyway,... Iemand tips om de term superuser uit de wereld te helpen? 😁

Klant techneut, 

Klant Specialist,

KPN klungel,

Super klungel,

Groene ondersteuner,

KPN klant ondersteuner, 

Technisch user,

.... 

 

Groene ondersteunder klinkt op zich prima.

Reputatie 7
Badge +10

Wat een gehamer op die termen zeg, bah! 

Daar gaat het toch helemaal niet om. Hoe kan het nou dat het nu alleen over de benamingen en “kadootjes” gaan. Wat gebeurd hier nu? Dat zijn dingen waar ik in ieder geval absoluut géén moeite mee heb. Het gedrag van sommige vrijwilligers wel, daar begrijp ik echt niet van waarom men destijds geselecteerd is tot “superuser” terwijl dit zeker wel duidelijk zichtbaar was en soms nog is. Ik zit me dan ook af te vragen of deze vrijwilligers puur in het belang voor KPN zijn geselecteerd.

@Anneke-Anna

Deels mee eens.Maar dat gedrag is sowieso niet in het belang van KPN.

Bijvoorbeeld, een super user zei zucht nadat iemand iets minder kennis had dan gemiddeld.Dat is no go gedrag, maar daar heeft KPN toch geen voordeel bij?

Waarom word Anneke's reactie nou weer verwijderd?

Reputatie 2

https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-en-kpn-in-verlegenheid-door-superklanten-/

Er is zelfs een nieuws artikel over het absurde gedrag van de Superusers hier

Reputatie 7
Badge +10

@Anneke-Anna

Deels mee eens.Maar dat gedrag is sowieso niet in het belang van KPN.

Bijvoorbeeld, een super user zei zucht nadat iemand iets minder kennis had dan gemiddeld.Dat is no go gedrag, maar daar heeft KPN toch geen voordeel bij?

Gelukkig hebben we de screenshots. Soms drukt men hier per ongeluk op de verkeerde knopjes. 

Badge +17

Totaaltv.nl kan je natuurlijk niet echt serieus nemen. 

Reputatie 7
Badge +15

Mijn fout @martijn197108, @Anneke-Anna en @JB22_! Werk hier al een paar maanden, maar toch op verkeerde knoppen gedrukt. 😥 Sorry! 

Reageer